Tips på on/offroad - smidig och hyffsad effekt

komfort
Ingen enstånkare
klipp i maskineriet
vikt
pris

är ganska många önskemål
som tyvärr blir svårt att få med i en enda mc
så någonstans måste man ju göre en kompromiss

ett alternativ skulle ju kunna vare en ktm 950 superenduro ( vikt 202 fulltankad )
även om den kanske ser lite extrem ut
så är det ju flera som har kört den långa dagetapper

tex http://forum.soe.se/showthread.php?t=40405

Jo jag börjar ju inse att det ser svåruppnått med dom önskemålen =) Läste om en som körde Sthlm-Luleå på 9 timmar med sin 690 R:

"Hittade fem, sex olika sittställningar, plus att jag stod upp så fort det var 70-vägar - rumpan mådde toppen trots orginalsadeln"

Hemvägen:

"Några dagar senare beger jag mig hemåt Stockholm igen. Jag har planerat att inte köra E4:an alls - och jag lyckas. 120 mil och 18 timmar senare mer eller mindre nonstop är jag framme i Stockholm.

Vägarna? Inlandet med kurviga asfaltsvägar, underbara grusvägar (~60 mil), skogsstigar, nått endurospår och gamla timmervägar. Körde på kompass (söderut, söderut, söderut) och en översiktlig karta fastspänd runt sadeln. Varför lyckades jag paja min iPhone veckan innan jag åkte? Saknade GPS-funktionen då och då..."

Imponerande i mina ögon :hojsmilie

Idag provkörde jag XL700V vilket var skoj men med lite besvikelse. Började lite småvägar för att hitta mindre trafikerat, kurvigt känns bra. Sedan blev det en och en annan raksträcka och vid någon av de första acc testen börja skiten vobbla :va Visst det var inte ohanterbart för då hade jag kanske inte skrivit här redan nu men ändå klart märkbart irriterande så jag fick släppa av. Sedan gick det bra vid liknande förhållanden och tänkte väl att jag måste gjort någon omedveten manöver i ovanan. Kan tillägga att det inte någonsin varit en tillstymmelse till vobbel på min -00 någonsin under snart 500 mil.

Well well benar vidare för att testa lite grus och offroad om möjligt, kör till en jämn och fin grusväg för att testa lite hur den beter sig vid lite provocering under kontrollerade former, städat o fint går det o kan hålla minst lika hög fart som min direkt, möjligen lite snabbare känns tryggt. Kommer upp till en kortare passage med rediga gupp på rad i stil med crossbana och kan passera även där, ingen fart att prata om men den tar sig över alla hinder obesvärat och utan någon märkbar buklandning, markfrigången verkar räcka för mig alla gånger. Vidare till ett mindre fd grustag eller vad det är, åker bara in o snurrar runt, far över lite svackor, håligheter och vattenpölar i skaplig takt, känns bra.

Vidare ut på motorvägen för ytterliggare acc tester osv, en påfart motorväg nästa avfart och så tillbaka. Vid skaplig takt börjar den vobbla igen... Nu var det inte pga häftig acc utan vid rel hög fart och under lätt fartökning så börjar det vobbla, vad e det här..¿ Börjar fundera på om det kunde varit pga spårigheten på motorvägen, kanske det var men absolut inget jag kännt på min och åkt samma sträcka och fil flera ggr. Svänger av o leker runt lite för att sedan åka tillbaka.

När jag pratar med kundmottagaren som lånat ut cykeln till mig säger jag att det enda negativa (som man inte vill vänja sig vid) var att den hade vobblingstendenser.

Japp säger han, dom har det tyvärr. Tror att det beror på nya dimensioner på hjulen/däcken.

Verkade inte som det var något dom hade kommit på någon lösning för ännu för då borde han nog sagt det till mig, kan man ju undra hur de testar grejerna innan produktion egentligen när en rookie som jag i sammanhanget får fram det minst två ggr på 30-40 min. Annars var den ok såhär vid första provturen, tyckte det kändes lite stelt/mera exakt, hårdare dämpning nästintill obekvämt vid de rejälare guppen, inte lika bekväm sadel och satt lite sämre mot tanken än på min. Att den kändes mer exakt vinner man nog på när det svänger på asfaltsvägar men frågan är hur det funkar på lite busigare grusvägar, tänker lite på - funkar, funkar funkar, funkar inte krasch bom bang mjau! Sadeln vet jag inte om det var den höga eller låga och om det skiljer något i komforten, de hade den även som lånehoj till verkstadskunder så kanske att de satt på den låga för att det ska fungera för fler. Dämpningen bak är ställbar och vet inte heller där hur den var inställd. Fartresurserna räcker till hyggligt men inte mer än så känns det som, naturligtvis lite snällare att arbeta med än på min med jämnare gång och finare växlingar men nog kände man igen växellådan.

Visa sig vara dyrare än vad jag hade räknat med på tillbehör även om paketpriserna kanske inte var fy skam när jag spana lite i broschyrerna.

Kändes nog som aningen för lite rolighetsgrad jämtemot min för att det ska vara värt att byta upp sig, om inte Bmw´n slår mig med häpnad känns det som att det kanske ändå blir till att fila lite på min nuvarande istället ett tag framöver. Fast jag vill ju gärna ha något annat till nästa säsong =)

Framförallt skyddsplasten nedtill kändes lite väl sprickbenägen som någon påpekade, lackad känns kanske inte heller så lyckat.

Bifogat

• prov.jpg
    prov.jpg
    156.8 KB · Visningar: 89
Last edited:
Ja -det är bara att provköra så mycket som möjligt innan köp.

Säger som en del andra - försök att prova nya Tenerén. Verkar pålitlig och
ser ju ut som en riktig Sahara-hoj.

[YOUTUBE-ID]BLF1zOqPM0M[/YOUTUBE-ID]

//F

Jo nu hette det ju ingen enstånka...
men jag har kört 2 takt och sporthoj i alla år för att sedan i år ha lagt över 900 mil på en XT 660, på sitt vis samma hoj som Tenerén (som är obotligt ful!)

Frågan är bara om XTn trots att den är lite slö, inte är den roligaste bushoj jag haft!
XTn som är en R (Även om Yamaha borde kalla dem tvärtom...) kastar man runt som om den vore en naturlig kroppsdel och saknar man lite drag så är den så billig i inköp att det lönar sig att offra ett par spänn på ett steg 2 kit utan att bli fattig!

Jag har precis köpt en DR 800 av andra skäl, pga att jag inte vill offra alla mil på min nya XT 660...X som jag kommer att byta till!

Att sedan Xtns motor sitter på 3 av Yamahas andra hojar visar väl snarare på att den är Yberdriftsäker och kostar kaffepengar att äga! :yoparty

Last edited:
Skön stil

1:47 :D

Läckert! :)

Nu blev jag sugen på en Cagiva Elefant. Vore kanske något för trådskaparen?

cagiva_e900.jpg

T63orna som ser ut att sitta på kan jag dock leva utan...
Iaf för landsväg...

Dock hade de funkat klockrent för Parris-Dakar...

kanske en sån jag sett några gånger, jag har inte riktigt fått ihop vad är för hoj som jag sett, skönt ljud i den.

Elefanten var cool.
Ganska mycket offroad i den trots storleken.
Fanns en del stora grusräsers som funkade:
moto_guzzi_1000_quota_injection_1992_1.jpg

gskalahari.jpg

Jag vill ha en tidig R80 G/S någon gång.

Ja -det är bara att provköra så mycket som möjligt innan köp.

Säger som en del andra - försök att prova nya Tenerén. Verkar pålitlig och
ser ju ut som en riktig Sahara-hoj.

[YOUTUBE-ID]BLF1zOqPM0M[/YOUTUBE-ID]

//F

Vad är det för musik ???

Tenerén ligger klart i toppen på min lista om man
typ skulle åka genom Afrika

enda är att man skulle vilja ha några fler hästar på den
men det kanske är lätt fixat genom nytt avgassystem

Jag har nu ägt nya modellen av Teneré i snart 1 år och kan bara konstatera att jag blir nöjdare och nöjdare ju fler mil jag kör,

Tenerén rekommenderas varmt om man uppskattar en offroad som även har offroadegenskaper och som man kan köra lååååååååångt med :tummenupp

Har tidigare kört cross och enduro och haft "offroadhojar" som, XT600, XR600, TT600, Africa Twin, Varadero 1000 med mera.

Jo det låter ju fint att det är en bra offroadmaskin men på pappret ser det lite snålt ut med kraft/fartresurser = det jag saknar mest på min. Den är 7kg tyngre än min och några hk mindre och så är det ju en enstånkare, kanske inget jag ska såga helt och hållet med tanke på utbudet men ja..

Hur står dom sig kvalitetsmässigt på marknaden med jämförbara modeller?

Jo det låter ju fint att det är en bra offroadmaskin men på pappret ser det lite snålt ut med kraft/fartresurser = det jag saknar mest på min. Den är 7kg tyngre än min och några hk mindre och så är det ju en enstånkare, kanske inget jag ska såga helt och hållet med tanke på utbudet men ja..

Hur står dom sig kvalitetsmässigt på marknaden med jämförbara modeller?

Som jag sa... Om nu Yamaha valt att använda samma motor i 4 av sina hojar så kan det ju bero på att motorn är en fullträff. Vad gäller chassie på alla maskiner så har iaf aldrig jag hört någon som är missnöjd, men är det pulver du saknar... Steg 2 trim eller BMW R 1200 GS.

Jo det säger iofs att motorn verkar bra men inte hur resten av cykeln är kvalitetsmässigt =) Har dock kollat runt lite och det verkar vara pålitligt om det inte uppkommit något nytt av ondo på senare årsmodeller...?

Snackade lite med min "go to guy" vid funderingar och han sa att det var ett kul chassi och om jag nu vill ha mer effekt så trodde han jag skulle få ur mer glädje av power commander och ett effektsystem på Tenere än de flesta åtgärder på min nuvarande. Han hade varit med Yamaha på Island och kört XT660 och det hade varit grümt, ska tydligen klara ett ganska duktigt vattendjup och lät som att Teneren borde vara skaplig den också.

Vad handlar det om för kostnader för ovanstående buspaket på en Tenere?

Vad handlar det om för kostnader för ovanstående buspaket på en Tenere?
Köper du allt nytt så kommer du inte under 10 papp. Om man tar tex off-the-road.de så går PCIII på 319€, filter 50€ och ett Leovince SBK (billigaste de har) 499€. = ~900€ med frakt = 9300 spänn. Går ju säkert att hitta billigare men begagnade system finns nog inte mycket av än, med vräkigare pipor stiger det upp mot 15 000. Sen kan man ju alltid köra den hårda stilen och köpa ett begagnat slip-on för några hundringar och fixa ett eget mellanrör. :)

Yamahacenter säljer ett kit bestående av 2 x GPR dämpare, PC III, öppnare filter samt mappning för 14 lök och detta ska enligt deras uppgifter ge ca 12 hk. Kuggar man åxå ner från 15 till 14 fram så gör det underverk.

Enda nackdelen med denna maskin och dess syskon är det vanliga stånkafenomenet, att de äter drivpaket samt bakdäck. Bakdäcket på XTn jag kör ska dock bytas nu efter 700 mil, hojen har rullat ca 200 med T63or och totalt 900 problemfria mil.

Ska du köpa beggat så se till att 1000 mila servicen är gjord annars står den för dörren som en extra kostnad.

Jag viskar F800GS. Om du ska ha hyfsade offroadegenskaper. När folk blir lite desperata till hösten och vill bli av med hojen snabbt innan vintern ska det nog gå att hitta en som gått under 500mil för under 90k.

Annars så är Suzukii DL 650 V-Strom en förbaskat trevlig hoj. Det som den faller på för dig är att den är lite tung (220kg tjänstevikt när den har ABS tror jag) och är mera on- än offroad. Annars så är den lättkörd, smidig, komfortabel (att sträckköra 20mil är definitivt inga problem, om du inte är extremt ömhudad) och dessutom förtroendeingivande när man börjar lägga ner den på kurviga asfaltsvägar och varvar fint ända upp till rödmarkeringen.

Visst klarar den av grusvägar utan problem också. Men skulle tro att den får pisk där av F800GS. Och vill man ge sig ut på ännu sämre kostigar skulle jag välja F800GS alla dagar i veckan. Även om jag så sent som för en vecka sedan var ute med en DL 650 V-Strom på några gamla steniga industritomter, traktorvägar och löparspår så är det väl inte direkt något att rekommendera. :gnissla

DL 650 V-Strom är som en schweizisk armékniv: Går att använda till det mesta, är ganska smidig och går ha med sig nästan när som helst. Men inte bäst på något eller den hoj som är mest upphetsande. Har för mig att den även vunnit tidningen Motorrads "Alpen Masters" ett par år och fått hyfsat bra betyg i något test av tidningen BIKE, men kommer inte ihåg riktigt så jag ska inte svära på det.

Provkör en F800GS. Det är nog vad du söker (jag vet att jag skulle vilja ha en iaf). Och provkör en DL 650 V-Strom om du får möjlighet också. Så att du har något att jämföra med.

Håller med Esquire. Hade en Transalp-06 förut och bytte till en V-strom 1000. Den är svaret på dina behov:tummenupp

Enda nackdelen med denna maskin och dess syskon är det vanliga stånkafenomenet, att de äter drivpaket samt bakdäck.

med den gamla Teneren så körde folk 2000 mil
innan byte av drivpacket

teneren har ju ryckutjämnare
vilket jag inte tror alla enstånkor har :va
det kan ju spela stor roll isåfall

sen däckslitage hänger ju mer
på vart och hur man kör
och däckval

på min gsx 1400 kommer jag allt ifrån 300 -1000
mil beroende på däckval

provkörde förresten en gs800 igår
och vart positivt överaskad