Tips på MC-släp

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
MT-09 2024, KLX 250
Tjena!
Sitter och funderar på att skaffa släp för MC och har ett par olika funderingar. Dels är jag i valet och kvalet mellan att skaffa ett dedikerat MC-släp (plus ett skåpsläp för andra behov) som jag ska använda till lite olika syften. Det kan vara att dra iväg hojar längre transportsträckor så som bandagar, enduro och kanske till och med ner i Europa för att slippa långa transportsträckor men även köra till service under vinterhalvåret samt om man spontanköpt något nytt. Om jag går på denna variant vill jag nog ha ett EU-släp för att slippa besiktningar. Till saken hör att jag håller på att flytta från staden ut på vischan så det är ett nytt behov. Nåt sånt här kanske https://www.wttrailer.se/produkt/mc...oP7Es5jj4rohY0blkYbM2pVi7V5p-mUA8nNBU5BKI_mXo

Den andra tanken är att detta inte kommer ske så himla ofta så det på sätt och vis kan vara bättre och mer ekonomiskt både i pengar och plats räknat att köpa ett släp med skåp och helt enkelt använda ramp när det ska köras hojar. I ett skåp går ju dock inte två hojar in om man inte ska ha ett gigantiskt och det vill jag inte, bland annat för jag kör elbil och det drar elektroner utav bara helvete. Hur hade ni resonerat? Har ni tips på produkter?
 
Finns inga reggade släp utan besiktningstvång, däremot slipper man strulet med kärvande bromsar med ett obromsat 80kmh-släp.

Själv kör jag med ett sådant och Pit-Bull fäste monterat - funkar bra men rymmer inte två större hojar. Har dessutom byggt en ramp/bakgavel så att man kan rulla upp o ner utan risk att hamna utanför kanterna.

Hade jag haft oändligt med utrymme under tak hade jag haft både vanlig släpkärra och ett tillräckligt brett mc-släp för två hojar, men nu fick detta bli bästa kompromiss.

Tänk på att många mc.släp med två positioner inte rymmer två, lite bredare gathojar - mät först om du letar efter något sådant
 
Jag har gått vägen från vanligt platt släp med framhjulsstöd mot framstammen och lös ramp till ett Neptun MC-släp för 2 hojar och därifrån till ett Thule kåpsläp.
Kåpsläpet är den lite lägre modellen för att gå lättare efter bilen och lastvikten är OK för 2 hojar och tillbehören för bandagar.
Där går två sporthojar in om man har stöden förskjutna lite p g a styrena och så ett par dunkar, ett tält, verktyg, backar med prylar.
Jag har satt en påsmarkislist på sidan så jag kan klara mig utan depåtältet om jag vill.
Bredare skulle vara bättre men då blir det också tyngre.
 
Ett lätt EU-MC-släp är oftast bästa valet för långa transporter med elbil eftersom det lastas enklare, drar mycket mindre energi och kräver minimalt underhåll. Ett skåpsläp är mer mångsidigt, men blir tyngre, krångligare för två hojar och drar betydligt mer – därför är köp av MC-släp och hyra skåpsläp vid behov den mest praktiska och ekonomiska lösningen.
Slither io
 
På ett öppet släp blir hojarna lätt väldigt skitiga.
Inte kul att komma till bandag och få börja med sanering.
 
Tjena!
Sitter och funderar på att skaffa släp för MC och har ett par olika funderingar. Dels är jag i valet och kvalet mellan att skaffa ett dedikerat MC-släp (plus ett skåpsläp för andra behov) som jag ska använda till lite olika syften. Det kan vara att dra iväg hojar längre transportsträckor så som bandagar, enduro och kanske till och med ner i Europa för att slippa långa transportsträckor men även köra till service under vinterhalvåret samt om man spontanköpt något nytt. Om jag går på denna variant vill jag nog ha ett EU-släp för att slippa besiktningar. Till saken hör att jag håller på att flytta från staden ut på vischan så det är ett nytt behov. Nåt sånt här kanske https://www.wttrailer.se/produkt/mc...oP7Es5jj4rohY0blkYbM2pVi7V5p-mUA8nNBU5BKI_mXo

Den andra tanken är att detta inte kommer ske så himla ofta så det på sätt och vis kan vara bättre och mer ekonomiskt både i pengar och plats räknat att köpa ett släp med skåp och helt enkelt använda ramp när det ska köras hojar. I ett skåp går ju dock inte två hojar in om man inte ska ha ett gigantiskt och det vill jag inte, bland annat för jag kör elbil och det drar elektroner utav bara helvete. Hur hade ni resonerat? Har ni tips på produkter?

Om du köper ett mc-släp så får du skriva vad du får för förbrukningssiffror jämför med andra släp du kört. Har själv sneglat då och då på ett sådant här: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/5522
Har tillgång till ett gallersläp med stor ramp i kraftig durkplåt men den blir samtidigt en vägg lägst bak och när jag hämtade en hoj i helgen så snittade jag 3,1 kWh/mil så räckviddsångest infann sig.
 
Om du köper ett mc-släp så får du skriva vad du får för förbrukningssiffror jämför med andra släp du kört. Har själv sneglat då och då på ett sådant här: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/5522
Har tillgång till ett gallersläp med stor ramp i kraftig durkplåt men den blir samtidigt en vägg lägst bak och när jag hämtade en hoj i helgen så snittade jag 3,1 kWh/mil så räckviddsångest infann sig.
Och vad drar bilen motsvarande väg utan släp? Drog bilen 1%, 10% eller 100% mer med släpet?
 
Och vad drar bilen motsvarande väg utan släp? Drog bilen 1%, 10% eller 100% mer med släpet?
ca. 70% mer, hade nog legat runt 1,8 annars. Körde något fortare än lagstadgad hastighet. Det är framförallt bakgaveln/rampen på detta släp som är helt tät durkplåt som gör det mindre optimalt förbrukningsmässigt.

1763541977934.png
 
Jag har haft ett mc-släp och kan bara säga - köp ett rejält kåpsläp på en gång.
Så tråkigt med öppet släp vid regn. Dessutom kan du lasta en massa utrustning i släpet som ju dessutom går att låsa. Är du lite ekonomiskt lagd så kan du även sova i släpet på banan, så merkostnaden är snabbt intjänad.
 
Jag har haft ett mc-släp och kan bara säga - köp ett rejält kåpsläp på en gång.
Så tråkigt med öppet släp vid regn. Dessutom kan du lasta en massa utrustning i släpet som ju dessutom går att låsa. Är du lite ekonomiskt lagd så kan du även sova i släpet på banan, så merkostnaden är snabbt intjänad.
+1

På asfaltscamping i släp. Jag har ett flyttsläp av låga modellen med ramp. Får plats med två hojar, verktyg, soppa, depåtält och materiel för mat, dryck samt sömn.

Utslaget på de nätter jag sovit i släp i relation till vad hotellsäng kostat har släpet betalat sig med marginal.

Att mitt försäkringsbolag likställer det med garage är en bonus. När det står hemmavid och bilen är i garaget behöver jag inte oroa mig för villkoren ifall hojen blir stulen ur släpet. 🙂
 
Hästsläp kanske? Borde vara ståhöjd, bra ramp att köra upp på, hyfsat med plats.

Bara det inte har varit häst i förstås, för luktens skull. Fast de är väl hyfsat dyra med, av anledningen att det har med häst att göra, det verkar som att allt med häst är dyrt i alla fall.
 
Har nämnt dessa förut och jag vet ingenting om släpvagnar och fabrikat, men jag vet att OKq8:s flyttsläp med kåpa fungerar €@€!# bra till mc-transporter.
(Det är väl helt enkelt deras största med kåpa)
Screenshot_20251119_170031_Chrome.jpg

Kraftig och lång bakdörr/ramp så man leder upp Hayabusan lätt helt ensam. Och så står man raklång i dem med marginal om man är 185cm som jag. Perfekt placering på fästkrokar också, samt låsbart som ovanstående poängterade. Plats för dubbla hänglås om man vill det.

Och så får man ju plats med en hel del tillbehör. Har hyrt dem en antal gånger.

Jag hade letat efter ett sådant om jag bott i hus t ex, dvs skulle köpa ett.

 
Last edited:
Jag har haft ett mc-släp och kan bara säga - köp ett rejält kåpsläp på en gång.
Så tråkigt med öppet släp vid regn. Dessutom kan du lasta en massa utrustning i släpet som ju dessutom går att låsa. Är du lite ekonomiskt lagd så kan du även sova i släpet på banan, så merkostnaden är snabbt intjänad.
Nobelpris till dig, varsågod
 
När jag lastar stora hojar (Adventure) på små släp så backar jag upp hoj nummer två, då kan de stå riktigt nära varandra med styrena. Just Adventure och kåpsläp brukar vara problem med höjden, kåpglas och backspeglar så dessa får man montera bort.
Jag har även fått upp tre sporthojar på ett litet skåpsläp genom att mittersta hojen backas upp, hittade inte den bilden tyvärr.

För några år sedan ledsande jag helt och köpte en skåpbil istället, har inte ångrat en sekund... :)
 

Bifogat

  • IMG_0124.JPG
    IMG_0124.JPG
    1.5 MB · Visningar: 19
  • IMG_0647.JPG
    IMG_0647.JPG
    1.7 MB · Visningar: 19
  • IMG_0648.JPG
    IMG_0648.JPG
    1.6 MB · Visningar: 19
Även jag har gått från liten öppen vagn till kåpsläp. Om man köper en modern obromsad vagn med plastkåpa så är det inte speciellt stor skillnad mot den öppna vagnen.
Jag valde en Tiki obromsad 275cm lång och 140cm bred inuti.
750 kg totalvikt, väger ca 125kg och maxlast 625kg.
Dessutom går den in i mitt garage 😀
 
Jag brukar hyra okq8 största kåpsläp med ramp. Grymt smidigt att frakta hojar med. Men stort vindfång och med elbil drar det typ dubbelt upp mot normalt i 100 blås. 😄
IMG_3141.png
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top