Tips på literhoj för 40-70 tkr o försäkring i medelklass.

Hej z1000 från 2010 är riktigt grym. Den ser klumpig ut men är väldigt rolig att köra och reser sig enkelt gernom att vrida på rullen. kolla acras helsystem ger en bra ökning av effekten. Premien kan bli dyr men smakar det så kostar det // Jon
 
Du har helt rätt men är det inte Speed Triple du menar?
Killen är 24 då är ktm dyrt också!

Problemet med nakna hojar är att de alla har samma gräns dvs hållaimigsåinihelveteöver170 och dit tar man sig med de flesta nakna! Vill du bara busa och ta dig upp till 170 så är nakna skitbra men det är skönt att slippa vinden ibland fast man inte kör jättefort!

Nope, menade street...

Storebror speed3 känns tung och har en konstig sadel som man inte kan röra sig på.. Världens bästa motor, min drömhoj för gata vore en SuperDuke med SpeedTriplens motor.

Och det där med 170+.. Jag tycker det är kanonargument för att INTE åka sporthoj på gata, både för körkort och potentialen att få gå i pension.

200+ repor funkar kanon på SDn också, men man "hamnar" liksom inte där av misstag - vilket jag ser som positivt. Det är ju bara att välja mindre vägar så skrapar både knän och fotpinnar i backen redan i 100-130, bättre på alla sätt.

Måste man va tuffast vid grillen och häckla 240-raggarna istället för att helt enkelt inte kännas vid deras existens.. So fine. Annars känns det meningslöst med 180-häst kåphoj (på gata).

Sen är SDn betydligt bättre än de flesta andra nakna pga att körställningen är mer combat, så man får inte den där känslan av att vara ett segel i vinden. Men över 140 blir det påtagligt om under längre tid, ja.
 
Hur är det att slanga med z1000 ni som har testat/äger hojen idag? Hur är den i bottendraget om man jämför med t.ex er6 som är paralelltwin?

Skillnaden mellan twin och fyrtakt ligger i var du har kraften Twin: från början Fyrtakt: mitten/slutet!

Ska du busa ska du köra Speed Triple eller Superduke!
 
Nope, menade street...

Storebror speed3 känns tung och har en konstig sadel som man inte kan röra sig på.. Världens bästa motor, min drömhoj för gata vore en SuperDuke med SpeedTriplens motor.

Och det där med 170+.. Jag tycker det är kanonargument för att INTE åka sporthoj på gata, både för körkort och potentialen att få gå i pension.

200+ repor funkar kanon på SDn också, men man "hamnar" liksom inte där av misstag - vilket jag ser som positivt. Det är ju bara att välja mindre vägar så skrapar både knän och fotpinnar i backen redan i 100-130, bättre på alla sätt.

Måste man va tuffast vid grillen och häckla 240-raggarna istället för att helt enkelt inte kännas vid deras existens.. So fine. Annars känns det meningslöst med 180-häst kåphoj (på gata).

Sen är SDn betydligt bättre än de flesta andra nakna pga att körställningen är mer combat, så man får inte den där känslan av att vara ett segel i vinden. Men över 140 blir det påtagligt om under längre tid, ja.

Jag häcklar inte 240-killarna utan säger mer vad jag tycker om hojarna utifrån min synvinkel som långt ifrån alla delar...
Tror inte du kan påstå att det jag sagt om hojarna är lögn/oförtjänt utan bara det kritiska samt att jag sagt vad han bör överväga!

Kör själv både gata/bana och då blir det naturligt med en Sh men oavsett det så sitter jag hellre bakom kåporna än i vinden! Jag kör inte riktigt i de först nämnda hastigheterna jämt men det händer och då är en SH överlägsen detsamma gäller på kurvig väg!

Jag håller fortfarande med om tripeln och SD:n OM man ska köpa naket!
 
Last edited:
Vad vill du ha hojen till?

Pendla, toura, "inspirerad" körning på krokvägar, 250 på E18, bana...?

Kommer inte köra bana alls. Blir väl lite krokvägar. Pendla till jobbet ( 1 mil bara ) köra lite 5-7milsresor.

Z1000 verkar vettigt, även Super Duken verkar trevlig.
 
Jag häcklar inte 240-killarna utan säger mer vad jag tycker om hojarna utifrån min synvinkel som långt ifrån alla delar...
Tror inte du kan påstå att det jag sagt om hojarna är lögn/oförtjänt utan bara det kritiska samt att jag sagt vad han bör överväga!

Kör själv både gata/bana och då blir det naturligt med en Sh men oavsett det så sitter jag hellre bakom kåporna än i vinden! Jag kör inte riktigt i de först nämnda hastigheterna jämt men det händer och då är en SH överlägsendetsamma gäller på kurvig väg!

Jag håller fortfarande med om tripeln och SD:n OM man ska köpa naket!


Haha.. Nej, my bad.. Det är jag som häcklar "sporthojsfukkon" ;) (säger jag från en 600RR ;))
 
Kommer inte köra bana alls. Blir väl lite krokvägar. Pendla till jobbet ( 1 mil bara ) köra lite 5-7milsresor.

Z1000 verkar vettigt, även Super Duken verkar trevlig.

Beroende på dina preferenser (är det en sporthoj du vill ha, då är det ju inte mkt att diskutera liksom) och hur gott om pengar du har så hade jag iaf valt liter sporthoj. Man försäkrar bort massa roliga mil i kronor räknat tyvärr.

SuperDuken är nog den råaste och roligaste av hojarna ovan (aningen partisk efter 5 år och 2 LC8or), men sannolikt också den dyraste att äga (äter däck, dyra servicar och hög soppaförbr.). Däremot är det nog konstigt nog den hoj i "samma" skick som du kan få billigast. Så får du 10000 över vid köpet kan du ju lägga det extra på däck, soppa och service och då är det ju smaken som avgör igen.

Nackdelen med SDn om man vill ha allroundkänslan är att motorn vid lugn körning (min uppfattning) är rätt nervös. Den vill liksom ha mer hela tiden och det känns inte som att den trivs på stödgas. Vilket också är anledningen till att jag älskar den, det är som en masochistisk KK - "slå mig, knulla mig"! Underbar för stunden men inget man åker på europasemester med.

Speed Triplen är också underbar, motorn har karaktär och är fantastiskt mjuk (de nyare från -05 iaf). Street Triplen är nog roligare om det ska gå fort, inte lika mkt effekt som de två andra men riktigt bra chassie som det bevisligen går att piska rejält på bana också.

Japsarna är säkert bra de med.. Men saknar liksom själ och alla de jag åtminstone provsuttit (kört en del) har alldeles för touring-aktig körställning för min smak, de är mer "street" än "fighter" så att säga.

Jag upplevde steget nästan lättare att ta från SDn till räserhoj än från SDn till t.ex Honda Hornet.
 
har nu följt tråden och kan bara säga att provkör provkör det e det bästa.
har monterat avgassystem+luftfilter+pc5+drev.
min z1000 piskar superduken och speed tripplen i hela effektkurvan om man kör dom i bänk.
hur kan jag veta det då jo för att vi har kört alla dom här cyklarna i bänk samtidigt och gjort en jämnförelse.
slanga och busa med en z1000 e inga problem det är som att köra en motard . lägger upp den på bakslangen i 130+ så jag kan säga att det är gott om vrid i motorn på min sköna gröna z1000.
men som sagt va provkör och bilda dig en egen uppfattning brukar ju bli bäst så.
 
Last edited:
Jag vill oxå ha en Z1000 å min ska ha ormskinn - Alla ska fan ha en Z1000!
 
har nu följt tråden och kan bara säga att provkör provkör det e det bästa.
har monterat avgassystem+luftfilter+pc5+drev.
min z1000 piskar superduken och speed tripplen i hela effektkurvan om man kör dom i bänk.
hur kan jag veta det då jo för att vi har kört alla dom här cyklarna i bänk samtidigt och gjort en jämnförelse.

Nu har ju iofs ingen påstått att SuperDuken skulle ha mer effekt än Z1000, den vinner utan tvivel den matchen även helt original.

"Känslan", eller varvtidsprestandan däremot hänger betydligt mer chassie/bromsar och komposition och där är SuperDuken enligt väldigt väldigt många "bäst i klassen". Är det effekt man är ute efter finns ju betydligt häftigare maskiner att leta efter än Z1000, en gammal R1a t.ex.
 
Jag antar att du inte tittat på Ducati?

En äldre 916 försäkrar man för en spottstyver och är man lite händig så gör man det mesta själv. Ta min SPS som exempel. Helförsäkring HELÅR 3200kr. 120 häst på bakhjulet och tillgång till ducceklubbens bankörningar. Det finns MASSOR av reservdelar och tillbehör och man får en av världens vackraste hojar.
Håller man efter hojen är det inga problem med tillförlitligheten.

2c och folk kommer säkert skrika bara för man nämner Ducati ens, men det är underbara hojar. Dock bara upp till och inkl -98 årsmodell som är billiga i försäkring hos folksam.
 
Det tråkiga med Z1000 är att den är aningens klumpig (läs: tung) och att sadeln är en träbit. (Min R1:a är bekvämare) I övrigt är det en kul hoj med bra motor och chassi. Ingen "herrejösses-känsla" men lirar alltid och Kawa är bra att ha och göra med.

Super Duke är betydligt smidigare och har ett mer racefokus. Den är bekväm som en betongsugga men grymt rolig att köra. Köp den som är efter 07 om du ska ha en då alla barnsjukdomar trollades bort. KTM tenderar till att ta lite mer betalt för allt jämfört med Kawa.

Z1000 = Kul, Bra & Pålitlig
Super Duke = Elak, Smidig & Lekfull
 
Super Duke är betydligt smidigare och har ett mer racefokus. Den är bekväm som en betongsugga men grymt rolig att köra. Köp den som är efter 07 om du ska ha en då alla barnsjukdomar trollades bort.


Barnsjukdomarna försvann redan på -06 om alla recalls är gjorde. Väldigt många -06or såldes inte förrän -07 och då gjordes (om saker skett rätt) alla recalls redan innan leverans = inga barnsjukdomar. Annars rätt :tummenupp

Z1000 är säkert jättesnabb rakt fram och Kawa är säkert kanon att ha att göra med. KTM-handlarna har tyvärr väldigt varierande "kvalitet" så det valet hänger nog på var i sverige man bor.

Z1000s chassie som du säger kan få ha 300 hk, det skulle ändå va en tråkig hoj i mina ögon. Touring-körställning och segt chassie. Då finns det många hojar som är roligare.. Men det beror ju på hur man vill köra också!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top