Tips på literhoj för 40-70 tkr o försäkring i medelklass.

Vänta nu. Hur är det möjligt?

Om du tycker priset är lågt så är det för att det är en hojmodell som inte lockar de som smäller hojen och/eller invalidiserar sig själva med hojen. En RC8 har förvånande låga fösäkringspremier i jämförelse med de andra sporthojarna med.

SuperDuke - Världens bästa hoj.

Street Triple om du är lite feminin.

Valfri japs - om du saknar karaktär.

CBF1000
Jag har en CBF1000 -07.Fireblade motor på 100hk, ABS bromsar. Gav lite mer än 70,det finns nog billigare nu.
3400 helår,40+,utanför storstad.
Kan det vara något???

Om du var nöjd med din Bandit 600 men vill ha något mer vridstarkt för liten peng borde du prova en Bandit 1200. Riktigt bra vrid.

Var i din sits för ett år sedan. Kollade in en Suzuki GSX-R 750 för 40000kr. Men försäkring 12000kr/år med självrisk 25000kr vid vagnskada
kändes som ett mindre roligt skämt. (Det smarta hade ju varit att börja kolla på halvförsäkring / trafikförsäkring.)

Så det blev en Triumph Sprint RS. Halvkåpan skyddar mot fartvinden men den har inte helkåpa, dvs ej sportmaskin. => Dräglig försäkring.
Har den på Svedea, säker, halv, ca 8000kr/år. Alla får köra den (som har körkort och jaggodkännerförståss).
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Reviews/Triumph/Triumph-Sprint-RS-1999-2004-/

Den är otroligt lättmekad jämfört med Suzukin, exempel:
Komma åt batteriet
Triumph: Ta fram nyckeln, lyft av sadeln.
Suzukin: Skruva loss de två sidoskydden under sadeln, 4 insex, två sidoskydd. Skruva loss sadeln= två insex(annan storlek) ta av sadeln.
Lirka upp plastskyddet med universalreläet som sitter över batteriet.

Komma åt signalhornet, min Sukka saknade signalhorn när jag köpte den så det blev att montera innan besiktning och hitta sladdarna.
Suzukin: Hela framdelen, båda sidor måste tas loss, en d-a massa dolda ihopsättningar plastklämmor osv.
Triumphen: 6 st insex lossas och så är ena sidan av kåpan loss.

Det här är inte unikt för den här Triumphen. Performance bikes jämförde MV Augusta F4, BMW S1000RR, Aprilia RSV4 och Triumph Daytona 675 och konstaterade att man kunde ha nästan lika kul på Daytonan till mycket lägre pris.
Och när det gällde meka själv:
BMW S1000RR, så fort det elektriska strular behövs en särskild dator som kostar mycket mer än hojen.
MV Augusta F4. Hojen är byggd somm ett kinesiskt pussel. För att byta luftfilter under tanken måste hela bakpartiet på hojen rivas. För annars kan man inte ta av tanken.
Aprilia: Hojen är ytterst kompakt byggd. Vid ventilkontroll är det nog enklast ta motorn ur ramen.
Daytona: Enkel att meka själv.

Vad har lättmekad för betydelse så länge den inte är ett ras eller en "hoj med själ"?

Batteriet pillar jag med 2ggr per år men man kanske måste hålla på mer med trajjan?

Tutan är två sladdar som du ALDRIG håller på med!!!

Gör man riktigt underhåll på vintern behöver du sällan meka under säsongen!

Till ts säger jag SV1000 eller så finns alltid alternativet med en lite äldre 1000cc som K1-K3, R1 99-03 och 924-954 för ca 40 och sen lägger du en del på försäkring!
Alternativ på försäkring är att om Pappa har mc-kort så kan han stå på bågen MEN skaffa en försäkring som tillåter flera brukare! Annars trafik eller bara halvförsäkrar du då du inte gett så mkt för hojen!

Skulle säga nakna hojar är ganska tråkiga och gsr om möjligt tråkigast! De enda "roliga" (SD,FZ1,CB)är lika dyra som kåphojarna!

Skulle säga nakna hojar är ganska tråkiga och gsr om möjligt tråkigast!

De enda "roliga" (SD,FZ1,CB)är lika dyra som kåphojarna!

SuperDuken halvförsäkrat hos B&MC kostar ca 4k / år trots att man är under 30 om man bara haft kortet minst 5 år. Väldigt långt från premien för en CBR1000 eller R1.

Och du glömde Street Triple i din (korta) lista, sjukt potent och betydligt smidigare runt en bana än storebror.

SuperDuken halvförsäkrat hos B&MC kostar ca 4k / år trots att man är under 30 om man bara haft kortet minst 5 år. Väldigt långt från premien för en CBR1000 eller R1.

Och du glömde Street Triple i din (korta) lista, sjukt potent och betydligt smidigare runt en bana än storebror.

Du har helt rätt men är det inte Speed Triple du menar?
Killen är 24 då är ktm dyrt också!

Problemet med nakna hojar är att de alla har samma gräns dvs hållaimigsåinihelveteöver170 och dit tar man sig med de flesta nakna! Vill du bara busa och ta dig upp till 170 så är nakna skitbra men det är skönt att slippa vinden ibland fast man inte kör jättefort!

Tuono.
2 cylindrar, 136 häst och en hel jävla massa skoj.

Finns ju en hel del...svårt de där.
Jag är 24, 25 i april.
Min ER6 gick på runt 3700 halv/helår på bilsportmc.
Mer än det kan jag defenitivt betala, men inte typ 13000kr :)

Skillnad på SPEED triple och STREET triple....men du läste nog för snabbt, vill inte gärna tro att du är obildad ;)

Finns ju en hel del...svårt de där.
Jag är 24, 25 i april.
Min ER6 gick på runt 3700 halv/helår på bilsportmc.
Mer än det kan jag defenitivt betala, men inte typ 13000kr :)

Kolla FZ1, nog lite roligare än Z1000 (vad jag hört) och motor taget ifrån motorcyklarnas motsvarighet till volvo 240 (Yamaha r1). Alltså håller den ihop. Billig försäkring också. Men Tuno är också riktigt fin men den är Aprilia så det är ett mera osäkert alternativ om den kommer hålla eller ej. :D

Jag dragit några repor med FZ1 och det där med R1 motor är ett säljargument...
Tillförlitlig ja!

Markfrigången är värdelös, fjädringen likaså samt att bakhjulet inte direkt kommer upp av sig själv(om du inte är ganska duktig)!

Hur är det att slanga med z1000 ni som har testat/äger hojen idag? Hur är den i bottendraget om man jämför med t.ex er6 som är paralelltwin?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing