Tips på krigsfilmer.

Chris Ash skrev:
Är det bara jag som irriterar mig på sånt här?

Antagligen.
Håller dock med om filmer som We Were Soldiers etc.

Mina favvokrigsfilmer är (utan inbördes ordning):

Den tunna röda linjen
Apocalypse now (originalklippningen, redux blir för utdragen)
Plutonen

De har såklart nämnts i tråden redan men dessa är de absolut bästa. Deer Hunter är också en sjukt bra film, kanske ännu bättre än ovanstående men det är inte huvudsakligen en krigsfilm.

Bingo skrev:
Hur kan du veta det? Har du varit med nån gång?

Ja :lol

Men allvarligt, det är oerhört många filmer där man ser anfallare rycka fram huller om buller mot smattrande kulsprutor medan någon enstaka procent av dem blir träffade.

Du har ju koll på det här och borde då också ha läst om enskilda förbands strider och hur fort kompanier och plutoner smälter samman till några handfull man och om hur horribla förluserna kan vara om läget är ogynnsamt som tex vid Omaha Beach eller vid riktigt hårda gatustrider.

Sen har man ju lekt med simfire både i bebyggelse och i skogen och då går det fort att radera ut en pluton om man sköter sina kort rätt, och då räknar vi inte med verkan från indirekt eld som statistiskt sett har stått för den största andelen förluster.

Vad gäller slutstridens värdelöshet så är det knappast någon militär taktik som tyskarna använder,understödsvapen används i princip inte (tyskarna byggde sina grupper kring sina MG istället för tvärtom) och de skjuter nästan inte tillbaka öht utan låter sig dödas av amerikanerna, mer som stormtroppers i Star wars. Och hur är rekognosceringsförbandet sammansatt? Tigrar tillsammans med Marders?

Sen att det är snyggt gjort och spännande är en annan diskussion....jag tycker bara man bör kunna ha vissa krav på något man kallar "realistiskt".

Last edited:
Chris Ash skrev:
Spielberg lärde sig dock till Band of Brothers som i det stora hela är mycket bättre och mer verklighetstrogen.

En av mina absoluta favoriter faktiskt. :) Det ryktades ju ett tag om en uppföljare i Stilla Havs-kampanjen. Nån som hört mer om det eller var det just bara rykten?

jag var och såg full metal jacket på bio för ett tag sen, det var riktigt mäktigt :tummenupp

helt klart en av favoritfilmerna

Döden på larvfötter :fakta

72619.png

Pink_dreams skrev:
Måste ju rekommendera Tigerland. Skitbra...

Lite annorlunda faktiskt. Såg den för första gången precis när den kommit och så av en händelse mårkte jag att den gick på tv för nån vecka sedan. Klart sevärd. :D

tv-serien Tour of Duty var rätt bra.

Gillar du krigsfilmer så borde du testa PC-spelet Call of Duty! :)

Chris Ash skrev:
Men allvarligt, det är oerhört många filmer där man ser anfallare rycka fram huller om buller mot smattrande kulsprutor medan någon enstaka procent av dem blir träffade.

Du har ju koll på det här och borde då också ha läst om enskilda förbands strider och hur fort kompanier och plutoner smälter samman till några handfull man och om hur horribla förluserna kan vara om läget är ogynnsamt som tex vid Omaha Beach eller vid riktigt hårda gatustrider.

Sen har man ju lekt med simfire både i bebyggelse och i skogen och då går det fort att radera ut en pluton om man sköter sina kort rätt, och då räknar vi inte med verkan från indirekt eld som statistiskt sett har stått för den största andelen förluster.

Vad gäller slutstridens värdelöshet så är det knappast någon militär taktik som tyskarna använder,understödsvapen används i princip inte (tyskarna byggde sina grupper kring sina MG istället för tvärtom) och de skjuter nästan inte tillbaka öht utan låter sig dödas av amerikanerna, mer som stormtroppers i Star wars. Och hur är rekognosceringsförbandet sammansatt? Tigrar tillsammans med Marders?

Sen att det är snyggt gjort och spännande är en annan diskussion....jag tycker bara man bör kunna ha vissa krav på något man kallar "realistiskt".

tack nån som kan lite. :Bugar

för övrigt har ni ju missat m*a*s*h.. dåligt :rolleyes: (kollade över i samlingen å det var ju den enda ni missat..)

Jag har inte sett ett enda avsnitt av Band of brothers. Det börjar nästan kännas som jag har missat något, borde jag se dom? :confused:

FUBAR skrev:
Jag har inte sett ett enda avsnitt av Band of brothers. Det börjar nästan kännas som jag har missat något, borde jag se dom? :confused:

Ja absolut, de är bra och de flesta händelserna som återges i serien har skett i verkligheten så som de visas.

Det är nog en av de mest autentiska krigsfilmer/serier som gjorts. Kanske den mest autentiska.

Chris Ash skrev:
Spielberg lärde sig dock till Band of Brothers som i det stora hela är mycket bättre och mer verklighetstrogen.

Är det bara jag som irriterar mig på sånt här?

Höll med om det första, men det där tycker jag inte stämmer särskilt väl. Nu har jag ju iofs inte sett så många avsnitt, men det jag sett är hur 8-10 amerikanska grappar spöar skiten ur en halv SS-division, utan en enda förlust. :rolleyes: Och nej, jag vet inte exakt i vilket avsnitt, eller om det verkligen var en halv division och inte en tredjedel, men det var på ett ungefär..

Annars har jag inga fler filmer att tillägga, tyvärr. Skall själv ta och se några som det tipsats om! :tummenupp

AxlySM skrev:
Höll med om det första, men det där tycker jag inte stämmer särskilt väl. Nu har jag ju iofs inte sett så många avsnitt, men det jag sett är hur 8-10 amerikanska grappar spöar skiten ur en halv SS-division, utan en enda förlust. :rolleyes: Och nej, jag vet inte exakt i vilket avsnitt, eller om det verkligen var en halv division och inte en tredjedel, men det var på ett ungefär..

Tänker du på slakten i ett av avsnitten då kompaniet stöter på en SS-grupp som slagit läger?

xyx skrev:
Tänker du på slakten i ett av avsnitten då kompaniet stöter på en SS-grupp som slagit läger?

Kan hända. Har sett två eller tre avsnitt, och det var inte igår. :)
Möjligt att tyskarna skulle kunna bli överraskade, men att man väljer att springa framför 10 pers som redan skjutit ett antal, när man redan hade en bra position, förefaller osannolikt. Eller bara korkat. :3freak

AxlySM skrev:

Annars har jag inga fler filmer att tillägga, tyvärr. Skall själv ta och se några som det tipsats om! :tummenupp

När jag hade sett serien så läste jag en del böcker som folk tipsade mig om på annat håll. Bland annat Ambroses bok som ligger till grund för serien, och dessutom boke "Parachute Infantry". Avsnittet du tänker på är förmodligen "Crossroads" där Easy Company spöar upp två stycken Waffen-SS kompanier så det stänker om det. Detta är något som historieskrivningen bekräftar, striderna skildras på samma sätt i litteraturen(som ingen seriös forskare eller historiker bestridit). Det är två kompanier som skickats som förstärkningar till SS-Panzerdivision "Frundsberg" och är utan stridserfarenhet sedan tidigare. Waffen-SS var ingalunda några elitförband som vissa verkar tro, även om det fanns riktigt hårdhudade enheter där precis som i Wehrmacht.

Det är helt enkelt vad som händer i ett bakhåll, när en välledd, välutrustad styrka med stor stridserfarenhet och stöd av indirekt eld kommer i förhand mot ett gäng gröna dåligt tränade soldater blir det inget annat än ren slakt.

Man ska komma ihåg att Easy Company är ett gäng amerikanska elitsoldater, det är gräddan av amerikanska krigsmakten. De tyska förband de stöter på i serien är av högst varierande kvalitét. Det var tex mycket frivviliga utlänningar utan större stridserfarenhet, äldre män, sjuklingar med mera och de var ofta mycket dåligt utrustade och tränade. Inte ens Fallschirmjäger-förbanden de möter vid Brecourt var något annat än hastigt
ihoprafsade "andrasorteringsenheter".

Tunna röda linjen, förövrigt nått av det bästa jag sett
Band of brothers, precis som Ash säger, verklighetstrogen
The Beast of war, annorlunda
Plutonen, sett 85gånger :död

nånn som läst boken som Tunna röda baseras på?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back