Tips på krigsfilmer.

Chris Ash skrev:

Jo, jag förstår också förhållandena, men det blev nog bara så att det var det första jag såg för några år sedan, innan jag hade läst lite djupare. Och första intrycket räckte för att jag för evigt skulle dissa serien.. Men får väl ge det en chans någon gång framöver. :tummenupp

Ang. det där med Waffen-SS blir jag lite fundersam.. Givetvis var ju inte alla enheter tip-top hela tiden, utan bestod till stor del av reserver osv, men från början var det väl åtminstone så att Adolf Hitler, Das Reich, Totenkopf, Nordland osv skulle fungera som "eliten"? Låter kanske lite som tunnelseende från mitt håll nu, eftersom jag är så cool att jag kan några namn, men riktigt så illa är det inte. :) Bara en tanke dock, som iofs är OT, gissar jag..

Förresten ni har väl sett Bravo Two Zero? En av de bästa krigsfilmerna jag har sett. Den är baserad på en bok av Andy McNab och dessutom baserad på en sann historia.

http://www.imdb.com/title/tt0120617/

"an eight man SAS team inserted behind Iraqi lines during the Gulf War in January 1991. Their mission was to take out the scud missiles which Saddam Hussein was using to terrorize his enemies, as well as to sever strategic communication lines between Baghdad and North West Iraq. This top secret mission was called "Bravo Two Zero" and it was commanded by Sergeant Andy McNab. Of the eight who went out, only five returned. Dropped into "scud alley" carrying 210-pound packs, McNab and his men soon found themselves surrounded by Saddam's army. Their radios didn't work; the weather was brutally cold. And they had been spotted. For the SAS, the Bravo Two Zero patrol has always been seen with mixed feelings. On one hand, its most famous ever action is a tale of remarkable endurance and heroism; on the other hand, only one of the eight-man patrol managed to escape death or capture (as told in The One That Got Away by Chris Ryan.)"

Chris Ryan hade en tv-serie som heter Hunting Chris Ryan.
http://www.imdb.com/title/tt0426720/

Combat Missions är ett liknande program. Också jävligt bra.

Två klara favvofilmer är ovna nämda apocalypse now och Das boot, gillar även filmatiseringen av moment 22.

Appropå krigsfilmer så kom jag att tänka på de där helsköna instruktionsfilmerna man fick se i lumpen, åtminstone i armén, producerade när kalla kriget var som kyligast och det kändes som ryssen skulle knalla över gränsen vilken sekund som helst. En perfekt blandning av ångest, krig och övertro på gamla svenska vapensystem.

Den jag minns bäst hette "Eldledaren" och handlade om en eldledare från Artilleriet som gick med en infanterienhet. Jag minns att det var grymma specialeffekter, luftbrisader, splitter och blod i värsta Hollywood-stilen. Jag har t.o.m för mig att en s.k Stalinorgel (raketartilleriramp) visades upp i filmen, antagligen något testexemplar inköpt av FMV.

En annan handlade om köldskador, kille ute på skidor i smällkalla vintern, fientligt (underförstått ryskt) pansar rullar förbi, killen skidar som en tok och upprepar om och om igen "de kommer alltid igen" eller något liknande. Sen gräver han bivack och käkar nödproviant, minns inte vad som hände sen dock :).

Det vore ju grymt om Försvarsmakten kunde scanna in dessa helsköna och helsvenska krigsfilmer och lägga ut dom på nätet! Vet någon om någon kanske redan gjort det? Vi snackar kulturarv! :)

Ni som gjort lumpen nu på senare tid, visas dessa typer av ångestladdade vi-kommer-alla-att-dö-om-vi-inte-kämpar-som-fan-filmer fortfarande eller är det nyproducerat skit om insatsförsvar, utlandstjänstgöring, terrorbekämpning och crowd-control som står på dagordningen nuförtiden?

AxlySM skrev:
Jo, jag förstår också förhållandena, men det blev nog bara så att det var det första jag såg för några år sedan, innan jag hade läst lite djupare. Och första intrycket räckte för att jag för evigt skulle dissa serien.. Men får väl ge det en chans någon gång framöver. :tummenupp

Tycker jag absolut du ska göra, läs gärna böckerna som ligger till grund för den med om du har ett lite djupare intresse för andra världskriget.

AxlySM skrev:
Ang. det där med Waffen-SS blir jag lite fundersam.. Givetvis var ju inte alla enheter tip-top hela tiden, utan bestod till stor del av reserver osv, men från början var det väl åtminstone så att Adolf Hitler, Das Reich, Totenkopf, Nordland osv skulle fungera som "eliten"? Låter kanske lite som tunnelseende från mitt håll nu, eftersom jag är så cool att jag kan några namn, men riktigt så illa är det inte. :) Bara en tanke dock, som iofs är OT, gissar jag..

Waffen-SS omges av många myter och jag ska villigt erkänna att jag själv hade en felaktig bild av dem fram till för bara en kort tid sedan.

I början var kraven mycket höga för att ta en plats i Waffen-SS. Du skulle vara rasren, uppfylla vissa fysiska krav,vara vältränad,ge ett gott intryck osv.
Waffen-SS hade dock mycket höga förluster och fler och fler förband sattes upp (mot slutet omfattade Waffen-SS nästan 900 000 man) vilket gjorde att kraven fick sänkas efterhand och alla frivilliga togs in. Tom albanska och bosniska divisioner sattes upp där soldaterna bar fez och hade fält-imamer och koraner med sig ut i strid. Vid de bittra slutet var de inte ens frivilliga utan tvångsinkallade flottister, fabriksarbetare, luftvärnsserviser med mera.

Waffen-SS betyder ju egentligen inget annat än att de var politiska soldater, den militära grenen av SS. Majoriteten av dem var "sämre" än motsvarande förband inom Heer. Skillnaden är att propagandaskrivare och krigsromantiker gärna vill framhålla och överdriva deras insatser.

Visst finns det en handfull divisioner som med rätta kan kallas för betydligt bättre än genomsnittet och med imponerande "combat records" hos Waffen-SS, tex LAH, Wiking och Das Reich. (Totenkopf och Nordland är jag mer tveksam till, speciellt de förra,skulle nog säga att de höll normal arméstandard). Men sådana förband fanns det inom Heer också tex Grossdeutschland, Brandenburgbrigaderna, Fallschirmjägerförbanden fram tom anfallet på Kreta 1941 och den berömda "Panzer Lehr".

För att ytterligare krångla till det så varierade divisionernas status, pga förluster och annat, oerhört under kriget, vilket gör det svårt att sätta en enhetlig "status" på dem. Exempelvis gjorde 12.SS Panzerdivision Hitlerjugend mycket bra ifrån sig vid striderna runt Caen 1944, men gjorde en ytterst blek insats under Ardenneroffensiven samma år. Totenkopf slogs frenetiskt som brandkårsstyrka på östfronten vid flera tillfällen men flydde i panik för britterna på västfronten vid ett annat osv osv.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Jodå de finns....http://www.amf-film.se/Default.htm

Du får leta själv dock, hittade ingen sökfunktion.
Haha, underbart, jag hittade den! Synd bara att den kostar 600 spänn att köpa (!).

14970 Eldledaren. Försvarsmedia. Filmen inspelad under övningsförhållanden i skogsmiljö sydväst om Sundsvall och visar hur skyttekompanichefen Falk löser den anfallsuppgift han fått av sin batch och hur han utnyttjar den indirekta elden. Förläggningsplats i skogsterräng, tidig morgon, skyttekompch Falk orienterar om förestående anfall, artch Holm informerar eldledngrpch Kvist om understödsplan, fordonsmarsch på skogsvägar, ... Färg, ljud. 27 min.

Sad Glad skrev:
Förresten ni har väl sett Bravo Two Zero? En av de bästa krigsfilmerna jag har sett. Den är baserad på en bok av Andy McNab och dessutom baserad på en sann historia.

Nu var det ett bra tag sen jag läste böckerna av Chris Ryan och Andy McNab. Men visst var det så att efter att de blivit upptäckta för första gången utav fåra/get-herden beskriver Chris Ryan en flykt i panik och hals över huvud medans Andy McNab beskriver ett effektivt motangrepp. Som jag oxå minns det beskrev Chris Ryan mycket mer utav mänskliga drag (rädsla, uppgivenhet etc) och misstag som de gör medans Andy McNab mest beskrev dem som ett gäng med coola elitsoldater som endast fattar rationella beslut.

Anyhows, efter att jag läst Chris Ryans bok upplevde jag att den återgav mer av verkligheten.

Chris Ash skrev:
Tyvärr finns det oerhört få som är riktigt bra. Visst kan det vara okej underhållning att se lite krigsfilmer som mer påminner om Star wars och västernfilmer, men då kan man lika bra göra en film om nåt annat. bla bla bla

Är det bara jag som irriterar mig på sånt här?

Haha nej, inte alls. Men om du nu ska såga SPR, som är en väldigt bra film jämfört med många andra krigsfilmer, borde du då inte hämta motorsågen och börja prata om Windtalkers. Jag blev skitirriterad när jag såg den filmen, ngn actionregissör som tänkte tjäna pengar på lite pangpangfilm och fick med sig Nicholas Cage. Tex att han har typ 459 skott i sin Thompson i slutet, att alla fiender missar och han träffar hela tiden springades och skjutandes från höften, lr att artellerielden verkar bestå av bensinbomber ? Gah vilken skitfilm, snubben borde skjutas. :huvet

lorkan skrev:
Haha nej, inte alls. Men om du nu ska såga SPR, som är en väldigt bra film jämfört med många andra krigsfilmer, borde du då inte hämta motorsågen och börja prata om Windtalkers. Jag blev skitirriterad när jag såg den filmen, ngn actionregissör som tänkte tjäna pengar på lite pangpangfilm och fick med sig Nicholas Cage. Tex att han har typ 459 skott i sin Thompson i slutet, att alla fiender missar och han träffar hela tiden springades och skjutandes från höften, lr att artellerielden verkar bestå av bensinbomber ? Gah vilken skitfilm, snubben borde skjutas. :huvet

Jag sågar inte SPR, det är en bra film som jag tycker berör på det sätt en bra krigsfilm ska göra. Däremot innehåller den en mängd felaktigheter som är svåra att smälta då det hette att filmen "Visade kriget så som det var" och att den var väldigt realistisk. Den har fått oerhört mycket kritik av folk som verkligen är experter på andra världskriget.

Sen finns det ju alltid en nyansskillnad, de där som pausar filmen och plockar fram luppen för att kolla så att nitarna i pansarplåten verkligen är utförda på exakt samma sätt som på originalfordonen, de kommer aldrig att bli nöjda. Men att tex visa en massa taktiska felgrepp och ofta total avsaknad av verklighetsförankring i sättet de slåss på tycker jag är en rätt stor brist.

Men det är inte Mel Gibson-klass på felaktigheterna, långt därifrån :)

Windtalkers bör inte ens nämnas i samma mening som "krigsfilm", det är rena dyngan.

flugan skrev:
Nu var det ett bra tag sen jag läste böckerna av Chris Ryan och Andy McNab. Men visst var det så att efter att de blivit upptäckta för första gången utav fåra/get-herden beskriver Chris Ryan en flykt i panik och hals över huvud medans Andy McNab beskriver ett effektivt motangrepp. Som jag oxå minns det beskrev Chris Ryan mycket mer utav mänskliga drag (rädsla, uppgivenhet etc) och misstag som de gör medans Andy McNab mest beskrev dem som ett gäng med coola elitsoldater som endast fattar rationella beslut.

Anyhows, efter att jag läst Chris Ryans bok upplevde jag att den återgav mer av verkligheten.

Speciellt Andy McNab har fått mycket kritik av sina SAS-kolleger, bland annat av Ken Connor som skrivit "Elitstyrka SAS" som är den bästa boken jag läst om SAS. Connor beskriver också hela uppdraget som huvudlöst och amatörmässigt, han är inte nådig i sin sågning av det moderna SAS.

Andy McNab överdriver, ändrar och hittar på betydligt mer än Chris Ryan. Till exempel det klassiska exemplet att de bar på 90 kilo packning. Chris Ryan beskriver det "ganska" annorlunda jämfört med McNab.

Att läsa bägge böckerna bredvid varandra är väldigt intressant...

morlock skrev:
SPR är en film, inte en dokumentär.

Jovisst men om man gör en film om verkliga händelser så bör man ju anstränga sig rätt mycket för att undvika fadäser.

Visst jag förstår om det kan tyckas löjligt när man ändå inte är spec intresserad av ämnet men tänk en film om Jimi Hendrix liv där han spelar på en Gibson Explorer, eller en film om roadracing där Mick Doohan kör en Yamaha istället för en Honda.

Det ger en känsla av bristande engagemang och amatörmässighet,"skiten säljer ändå så vi gör nåt som ser tuffare ut på bioduken". Men givetvis är detta olika från film till film och SPR är långt ifrån bland de värsta, jag nämnde
Mel Gibson i ett tidigare inlägg och han är verkligen på botten med sina "historiska filmer".

Hade du uppskattat Braveheart lika mycket om du var insatt i den verkliga historien om William Wallace och vilka grova feltramp filmmakarna gjorde?

Saxat:
"Kom ihåg att filmen, som påstås utspelas 1296-98, visar horder av piktiska krigare från 600-talet iklädda kiltar och tartan från 1800-talet, sköldar från 1700-talet samt svärd från 1500-talet... De slåss mot engelsmän i dåligt gjorda fantasirustningar och plastvapen som inte har ngn verklig förebild. Striderna är komplett orealistiska med stora conan-barbaren-svärd som skär igenom foliepansar som en kniv genom smör och blodet rinner som hallonsaft ur en trasig flaska. De enda skottar som man ser stupar dör för pilar, de små bleka engelsmännen faller dock som gräs. Skådeplatsen är de skottska högländerna med vyer som tagna ur en national geographic dokomentär - i verkligheten stred man endbart i lågländerna; högländerna var faktiskt lojala mot Kung Edward under Wallace uppror! Wallace intar York i filmen, fast han i verkligheten inte ens kom i närheten av grevskapet ens, han gör sig skyldig till pedofili genom att lägra en flicka som borde varit i 12-årsåldern vid tidpunkten och i slutet skriker han "freedom!" så att det hörst ända till den döende Edward i Towern (i verkligheten avled kungen 1307 i norra England, två år efter Wallace). I början av filmen möter vi den unge William i tovigt hår och ansiktet nersmutsat som om han vore en sotare, trots att den verklige William var son till en skotsk riddare och växte upp på ett herresäte så tvingas filmens William som "commoner" bo i en jordhåla.
När hans far ska begravas spelas det "förbjudna toner på förbjudna säckpipor". Grejen var att i slutet av 1200-talet användes säckpipor allmänt över hela Europa, i Skottland, England, Sverige, Spanien, Ungern, Frankrike m.m och de var absolut inte förbjudna i Skottland förrän en period i mitten av 1700-talet. Alla skottska adelsmän är skurkar som i hemlighet strider för Edward, även John Balliol som i verkligheten var Skottlands kung! Robert de Bruce däremot är ädel för det mesta av triden och en betydande man, trots att han vid den här tiden var 22 år och studerade utomlands. Wallaces kompanjon Andrew Murray som i verkligheten var lika betydande för segern vid Stirling Bridge som Wallace själv finns inte ens med i filmen."

Men visst man kan säkert köpa det med,iom att det är så gammalt och inte speciellt världsomvälvande historia, men om man hade utrustat soldaterna i SPR med lasersvärd, svenska uniformer från 1700-talets nordiska krig, och tveeggade bronsyxor så hade nog de flesta undrat vad fasen Spielberg höll på med.

Den riktige William Wallace och hans skottar..

Bifogat

• S5104SPR1S.JPG
    S5104SPR1S.JPG
    18.8 KB · Visningar: 97
Das Boot för fasen, hur kunde jag glömma den? En av de bättre krigsfilmer som gjorts. Ingen krigsromantik i den rullen heller.

Ni har missat Fram om främsta linjen! En finsk film från finska vinter kriget. Och den är på svenska :yoparty e baserad på veteranernas berättelser oxå

sgtpepper skrev:
Ni som gjort lumpen nu på senare tid, visas dessa typer av ångestladdade vi-kommer-alla-att-dö-om-vi-inte-kämpar-som-fan-filmer fortfarande eller är det nyproducerat skit om insatsförsvar, utlandstjänstgöring, terrorbekämpning och crowd-control som står på dagordningen nuförtiden?

Jag gjorde lumpen för 7? år sedan och då var det "nyproducerat skit" som gällde.
Men innerst inne vet man ju såklart att alla-kommer-att-dö-om-vi-inte-kämpar-som-fan, sånt borde visas dagligen på vanlig tv. :banana

Sad Glad skrev:

http://www.imdb.com/title/tt0120617/

"an eight man SAS team inserted behind Iraqi lines during the Gulf War in January 1991. Their mission was to take out the scud missiles which Saddam Hussein was using to terrorize his enemies, as well as to sever strategic communication lines between Baghdad and North West Iraq. This top secret mission was called "Bravo Two Zero" and it was commanded by Sergeant Andy McNab. Of the eight who went out, only five returned. Dropped into "scud alley" carrying 210-pound packs, McNab and his men soon found themselves surrounded by Saddam's army. Their radios didn't work; the weather was brutally cold. And they had been spotted. For the SAS, the Bravo Two Zero patrol has always been seen with mixed feelings. On one hand, its most famous ever action is a tale of remarkable endurance and heroism; on the other hand, only one of the eight-man patrol managed to escape death or capture (as told in The One That Got Away by Chris Ryan.)"

Har inte sett filmen men boken är förbannat bra! Är filmen riktigt bra också? Man borde kunna fynda filmen någonstans för under hundringen tycker jag..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti