Tips på kläder vid 30-mils motorvägskörning denna månaden?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Uppdraget är GBG-Malmö dagen efter SH-festen (Ja, jag kommer dricka väldigt måttligt). Tempen lär ligga mellan 2-5 grader.
Säkert några som kört i dessa förhållanden, och jag vill ha alla tips för att inte omkomma av köldskader under resans gång...
Såhär har jag tänkt:

Långkallingar/långarmad T-shirt med T-shirt ovanpå (dubbelt altså).

Skinnstället

Termobyxor
Dubbla tröjor och en vindjacka

Strumpor, tidningspapper vid tårna, strumpor igen, stövlarna.

Händerna är känsligast... Tänkte ha mina värmeisolerande undervantar, vanliga alpine-slyddshandskar och försöka få på någon form av stor vante ovanpå de... Finkänsligheten är inte så noga vid motorvägskörning.

Vad tror ni om det ovan? Tips på körställning? Ihopkurat som tusan eller?
Vilken hastighet ska man hålla? 110, fortare, eller långsammare?

Något annat att tänka på? Kommer jag bli för varm med det ovastående tror ni?

MostWanted skrev:
Kay: va e nu detta för stolle grejj! varför åka denna sträcka?

Måste få hem bågen, står i GBG.
Tar hem den i samma veva som SH-festen, annars hade det blivit en T&R-resa till gbg 3 ggr på en månad. Onödigt.

Hallå.... Kay... sätt nu R1:an på ett släp istället, du lär ju frysa ihjäl, alternativt förfrysa händer eller tår. Då har du ingen nytta av hojen denna säsongen.

Annars får du väl hoppas på mildväder, sol, medvind.
Riktiga underställ, lager 1 och lager 2 från CRAFT / Helly Hansen samt ställ och vindställ/thermoställ funkar bra på kroppen men händerna och fötterna tar stryk.

Maverick_ou812:
Jag hade kört igår och idag om hojen var hemma! :)
Mm käns som händer o fötter dör först. Frågan är om det GÅR o skydda de mot kylan... Kanske man ska köra med vanliga kängor istället.

eus:
Mähh.. Mer sport såhär. :)

Det går ju inte att klä på sig så mycket mer än såhär...

Jag skulle nog försökt stanna 5-6ggr. Och se till och få upp pumpen mellan åkningarna.
Har du några polare efter vägen?

Jag körde själv 70mil i ca +8 grader i höstas. Det var hemskt otrevligt på slutet.

Det e nog inga problem...

Kay skrev:
Måste få hem bågen, står i GBG.
Tar hem den i samma veva som SH-festen, annars hade det blivit en T&R-resa till gbg 3 ggr på en månad. Onödigt.

Ha inte tjocka kläder utan många plagg typ 3-4 tunna tröjor, och ej för små stövlar då får du köldskada,vila typ varje 5 mil o drick vamt.. ta på dig extra handskar ovanpå mchanskarna .. o rasta när det blir för kaltt .. ligger väl massa statolilmackar på vägen .. :tummenupp

Råd från Mc-förare( kört i -27 grader långt uppe i norr under 1 månad) med sido-skidor på gamal Husqvarna så klart !!

Kan du inte köra en skåpbil till Göteborg och sen köra hem hojen i den dagen efter?

Det kan lika väl bli -15 och snö.

Ta regnställ utanpå allt och du ser ut som en Michelingubbe, kör max 5-10 mil i stöten och värm dig med något varmt när du pausar, du kommer att frysa som satan och bli förkyld men du får iaf hem hojen.

Jag har kört liknande sträckor i minusgrader, men jag är ju :kocko

Mr San skrev:
Ha inte tjocka kläder utan många plagg typ 3-4 tunna tröjor, och ej för små stövlar då får du köldskada,vila typ varje 5 mil o drick vamt.. ta på dig extra handskar ovanpå mchanskarna .. o rasta när det blir för kaltt .. ligger väl massa statolilmackar på vägen .. :tummenupp

Råd från Mc-förare( kört i -27 grader långt uppe i norr under 1 månad) med sido-skidor på gamal Husqvarna så klart !!

Låter bra! Stövlarna är största dilemmat nu, om man ska ha 2 lager strumpor med tidningspapper emellan, det låter väl hyffsat vettigt?

Tar 2.5 timmar med bil utan paus i 120 typ, då bårde det ta

3.5 timmar med lite pauser. Det ska väl gå o leva igenom. :)

eus skrev:
Alltså, 5 mil på motorväg i 25 grader + är ju tråkigt

Du har missuppfattat, det är ingen nöjestripp.
Sen är det lite faktumet att jag vill ha kört 30 mil på en dag i januari månad på en sporthoj. Roligt o onödigt ju... Ökar mina stats i min egna rollspelsvärld. :tungan

se till o kör lite långasammare än 120 typ så slipper du värsta fartvinden...ha extra handskar med som du kan ha inanför jackan så du kan byta imellan så får du upp lite värme på händerna. köp såna där värmegrejer som man ska skaka kanske? vet inte hu dom funka..finns ju fö fötter med :tummenupp
tjock vindtätt halsduk/buff el likn rånarluva.
tja skriver mer om jag kommer på nå mer :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8