Tips på kläder vid 30-mils motorvägskörning denna månaden?

Tackar för tipsen! Får se om man är man eller mus, eller om man får tag på en vettig släp-lösning.

Om du kör hoj lovar jag att bjuda dig på en varm kopp te när du kommer till Helsingborg :)

Last edited:
Många lager med kläder är A och O i kyligt väder. Det måste du ha annars funkar det inte. Se till att självaste bålen, asså mellan halsen ner till skrevet håller sig varm för där produceras din värme som sen ska ut i tentaklerna, typ armar och ben. Det är så att om du fryser om kroppen så lär hela du frysa. Fryser du om armarna så blir händerna kalla och fryser benen så blir föttrena kalla. Solklart (är skönare att åka i). En dagstidning på framsidan innan för hojkläderna om du får plats med det. Brukar bli trångt med alla lager kläder...
Fartvinden kyler så ha inte så vansinnigt bråttom. Stanna ofta innan du blir kall och spring runt och hoppa omkring i 5 minuter så du blir ordentligt varm igen.
Undvik kaffe för det drar ihop dina blodkärl i onödan. Försök äta lite varma korvar eller varm soppa längs vägen. Bli inte hungrig för då blir du åxå kall som tusan.
Det går alldeles utmärkt att åka 30 mil i några plusgrader men du måste förberdadig ordentligt. Ta gärna med torra strumpor om du mot förmodan blir fuktig av svett...
Ha så skoj på vägarna.

bsajanne skrev:
Många lager med kläder är A och O i kyligt väder. Det måste du ha annars funkar det inte. Se till att självaste bålen, asså mellan halsen ner till skrevet håller sig varm för där produceras din värme som sen ska ut i tentaklerna, typ armar och ben. Det är så att om du fryser om kroppen så lär hela du frysa. Fryser du om armarna så blir händerna kalla och fryser benen så blir föttrena kalla. Solklart (är skönare att åka i). En dagstidning på framsidan innan för hojkläderna om du får plats med det. Brukar bli trångt med alla lager kläder...
Fartvinden kyler så ha inte så vansinnigt bråttom. Stanna ofta innan du blir kall och spring runt och hoppa omkring i 5 minuter så du blir ordentligt varm igen.
Undvik kaffe för det drar ihop dina blodkärl i onödan. Försök äta lite varma korvar eller varm soppa längs vägen. Bli inte hungrig för då blir du åxå kall som tusan.
Det går alldeles utmärkt att åka 30 mil i några plusgrader men du måste förberdadig ordentligt. Ta gärna med torra strumpor om du mot förmodan blir fuktig av svett...
Ha så skoj på vägarna.

Lät som helvettiga tips! Tack!

Något konkret tips beträffande fötter o händer?

Kay skrev:
Lät som helvettiga tips! Tack!

Något konkret tips beträffande fötter o händer?

Ja... handtagsvärmare... ;)
Klassikern med ett par tunna fingervantar i tjocka goretex vantar är nog melodin... och handtagsvärmare...

//Fredde (jag lovar att du kommer tacka mig...)

Skulle det va nåt? Några plusgrader?
Det finns folk som kliver på snöskotern på morgonen, och åker till middagstid, sen äter dom och går ut och rycker i snöret igen...

Detta i massor med minusgrader, jag har inte sagt att dom är klok eller frisk, men att åka hoj i några plusgrader kan väl inte vara så mycket värre?

(jag har ingen snöskoter själv, men på premiärturen med motorcykel 04 stannade jag och tankade brevid en, i lätt snöfall, jag tror vi körde 15 mil och enda problemet var is i förgasaren)

Ju fortare man kör, desto kallare blir det. Luften fungerar så. Av någon anledning. :va

Från lumpen när man satt PÅ bandvagnen i minus 25 grader. Det kan jag säga dig, är ungefär som det dubbla.

Och den här killen ska ju åka ett tag. Hoppas någon tar släp med sig så han slipper. Viljan är det ju inget fel på. :tummenupp

GuW skrev:
Det finns folk som kliver på snöskotern på morgonen, och åker till middagstid, sen äter dom och går ut och rycker i snöret igen...

Detta i massor med minusgrader, jag har inte sagt att dom är klok eller frisk, men att åka hoj i några plusgrader kan väl inte vara så mycket värre?

(jag har ingen snöskoter själv, men på premiärturen med motorcykel 04 stannade jag och tankade brevid en, i lätt snöfall, jag tror vi körde 15 mil och enda problemet var is i förgasaren)

GuW skrev:

Har frusit mer på hojen i +10 än på skotern i -33...

Jag skulle rösta för släp. Fan farligt om det blir halt med sporthoj + att det är jävligt tråkigt att frysa och är man dessutom trött/bakis så blir det inte mycket bättre.

adl skrev:
Har frusit mer på hojen i +10 än på skotern i -33...

Ja det är en väldig skillnad på kyla och kyla... fryser mer i stan vid nollan än -30 när man åker bräda, har det med luftfuktighet att göra?

Ang fartviden blir det inte kallare av den utan mer än att den blåser bort den värmen som kroppen alstrar runt om kring sig. Om du ställer ett glasvatten på motorhuven på bilen så fryser inte det bara för att du kör i 300km/h...

/fredde

Jag brukar bara ha raggsockor på fötterna o crosstövlarna naturligtvis. Har kommit fram till att det är det bästa för fötterna även om dom blir blöta så blir det inte så kallt som med vanliga strumpor. Sen kan du ju ha med 2 st konsumpåsar + 2 extra raggsockar som du kan byta till om det blir allt för blött.
Sen borde det inte vara några som helst problem att köra den där biten...... om det inte är blöt ute, då blir det drygt. Du kommer att ångra dig 100 ggr varje km om det är snömodd. :)

Förra vintern var det -19 o is på insidan av visiret när jag kom hem från jobbet. USCH! Det som var värst då var ansiktet, kändes som pannan skulle explodera om jag körde snabbare än 70 km/h, även fast visiret var nere.

Last edited:
Körde Helsingborg - Västerås i början av november, var ca 3+ ute.
Jag hade på mig 4st tröjor, allvädersställ med foder och en vinterjacka utanpå det. På händerna 3 par handskar, fötterna sockor och 2 par strumpor. Jag frös nå så in i helvete om händer och fötter, så dom är värst att hålla värmen i.

Mitt tips är att göra många stopp och se till att få upp värmen i händer och fötter under dessa. Skulle ha hyrt ett släp, men jag var för snål. Med facit i hand aldrig att jag gör om det igen.

Hittade lite gamla uppgifter från mina militära böcker

0 grader i 90km/h är lika med -20
Så teoretisk sätt borde det bli -12 till -16 i 2-5 grader

Men eftersom större delen är motorväg så räkna motsvarade -20 till -25 för jag räknar inte att du håller 90km/h
Flerskiksprincip gäller....teoretisk sett 5% för köldskador :tummenupp

Så det är bara att köra :yoparty

I jakt och fiskeaffärer så finns det värmeblock att lägga i stövlar,tror
det finns för handskar också. Innehåller något slags salt som utvecklar
värme under ett par timmar.

Inga problem att köra några mil i plusgrader med lite extra över och under skinnstället, och att stanna för kaffe några gånger. Om man är bakis så är det ju iofs inte helt lysande... :D

TOK!
Klockrent klädval, men du lär ju frysa ändå. Det värsta med att köra motorväg nar det är kallt tycker jag är att man fryser som fan om nacke, hals och huvud.

Maverick_ou812 skrev:
Vi är bara rädda om dig lillponken :pannkyss
Dessutom lär du vara så jefla bakis efter SH- festen så du inte kan köra hem ändå :fyllisar :lol
köra hem kan han nog men akta sig för alla lyktstolpar... :tungan

Körde från Stockholm i feb förra året med min då nya hoj (+3 - +6 grader)
Hade underställ, extra tröja, gore-tex ställ med foder, så tjocka strumpor som gick i stövlarna och ett par tjocka MC-vinterhandskar.

Klarade mig ganska bra förutom om händerna. Frös som fasiken om dom. Blev ganska många stopp för att tanka kaffe (6 eller 7 stopp tror jag).

Så tipset är att fixa bil med drag och ta den på släp. Eller hyr en skåpbil.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8