Tips på kläder vid 30-mils motorvägskörning denna månaden?

Kay, släpp tanken för en stund. Nån av oss som skall köra upp har väl drag? Hade jag haft det skulle jag gärna dragit hem hojen åt dig. Kolla upp det först.

I annat fall, lycka till, jag lovar att tuta och blinka om vi åker om dig på hemvägen! :tummenupp :kocko :yoparty

ÄHH, det är ju ingen stake i er. :tummenupp
Det är inte 100% än. Fixar jag en bra släp-lösning så kör jag på det.
Får se vad jag gör!

Kompis med kaffebryggare i Varberg,
kompis med kaffebryggare i Falkenberg,
kompis med kaffebryggare i Halmstad,
bensin och en sunkigt mackkaffe på hallandsåsrasten,
kompis med kaffebryggare i Helsingborg,
Hem till ett storpack samarin i Malmö... :hihi

Om du tvunget skall köra mc så skippa bomulls t-shirt underst! Se till att du får ett plagg som kan transoprtera bort din svett och är luftigt (craft underställ motsv) närmast kroppen. Utanpå det tar du ett tjockt plagg som binder mycket luft. Däreffter ett plagg som skyddar dig från väder och vind! Kroppen svettas hela tiden även när det är kallt. Bomullen binder fukten närmast kroppen som sen kyler ner den. Vatten leder värme 20 gånger effektivare en luft! Se även till att du inte då häller har bomullsstrumpor på dig och ha extra strumpor att byta med under färden!

Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Varför inte låna ett Goretex-ställ med foder i? Helt överlägset. Tänk sen speciellt på knän, händer, fötter och hals. Ett par rikiga handskar typ slalom eller tjocka touringprylar är nog ett måste.

Skoteroverall eller sjösäkerhetsoverall och vanliga kängor eller stövlar.
Dumpa racepjukken för då kommer du frysa rejält.

Kör du i 200 tar det bara 1,5timmar till malmö.

Resan ska väl inte vara några problem, bara allt är väl planerat.
Varma kläder från topp till tå, och rejält med sömn natten innan, samt fikapaus med jämna mellanrum.
Kan tipsa om Oxtar TCS Gore, suverän racingstövel i goretex som man ALDRIG fryser i (vann för övrigt Bike:s test, ett plus i kanten :tungan ).

En rejäl scarf är a och o.

Min topp 5 lista:

1. Handtagsvärmare
2. Handtagsvärmare
3. Handtagsvärmare
4. Bra frostskrapa till framlyset och kåpglaset.
5. Mecka undan någon kåpa så du kan värma händerna på ventilkåpan.

Det finns tunna element att köpa (finns säkert i skaune också) (tror de kommer från duells) kostar några hundringar och du kopplar enkelt in dem på parkeringsljuset med en vippbrytare. Jag hade det på min R1 SF och det funkade kalas. Elementen monteras under original gummihandtag så de syns knappt men ger bra effekt (som en puchup-behå). Någon termostat behövs inte, tror man brukar köpa 30W på höger sida och 20W på vänster (gasrullen går enklare att värma än styret... ) lycka till!

/Frrrrrredde...

EDIR: Stafel

Ludde78 skrev:
Resan ska väl inte vara några problem, bara allt är väl planerat.
Varma kläder från topp till tå, och rejält med sömn natten innan, samt fikapaus med jämna mellanrum.
Yeah, sure.... SH fest hos WCX kvällen / natten innan. Rejält med sömn... :lol

Har kört 20 mils sträckor i bara några plusgrader...det vill jag inte göra om :4skrika

Har haft allvädersställ, tröja, byxor och vanliga billiga touringstövlar....problemet är ändå i stort sett bara händerna. Satte till slut handtagsvärme på SZR:en och då blev det bättre.

Lösningen är bara att stanna ofta och värma händerna :tummenupp

Last edited:
Jag körde ca 14 mil en marskväll förra året. Jag skippade mckläderna och sattsade på skidkläder istället (underställ, tjocka sockar, kängor, skidbyxor, skidjacka, hjälm, skidhandskar mm). Efter 10 mils körning på motorväg pallade jag inte mer och fick ta en kopp kaffe på mcdonalds... Det är nog inga problem att köra 30 mil, bara du stannar i mellanåt och stäcker på bena. Man blir grymt stel om knän och vrister, annars är det lugnt. Lycka till :tummenupp

Montera inte handtagsvärmare!
Du kommer aldrig kunna köra en hoj utan när du vant dig vid att inte ha kalla, stela fingrar.

Allvarligt talat köp värmare med två lägen så kan du ha mys-läget på under svala sommarkvällar när du vill slippa bli stel.

Använd skinnställ gore tex jacka utanpå se till att det inte drar in i halsen byt handskar med jämna mellanrum. se till att fötterna är varma och torra och ha en bra hjälm som det inte drar in i så går det. Jag har kört Linköping Kalmar i detta i nollgradigt utan att avlida även om det inte var någon glädjetripp

ta det försiktigt bara då däck och sånt blir lite annorlunda när det är kyligt ute.

Jag körde från Helsingborg till Malmö idag och jag hade:
Långkalingar
bomullsbyxor
skinnbyxor

T-shirt
fleece med vindskydd
skinnjacka

buff
hjälm

mc-handskar

mc-stövlar och ett par vanliga strumpor

Det värsta var fingrarna och halsen.
Ta på dig en halsduk och dubbla handskar. Sen är det bara att köra utav helvete :)

Jag hjälpte till att köra hem svärfars "MC" förra våren och det va inga som helst problem Malmö-Linköping. Jag hade mitt Allväderställ och med halskragen i vanlig ordning men enda nackdelen va att jag körde i sommarhandskarna. Efter 8 mil så va smärtan borta och man kunde fortsätta mata några mil till tills vi skulle byta.

Så låna någons allväderställ för nån i din vänskapskrets har troligen något som passar. Ner till noll kan man nog åka med enbart stället+enkel tröja eller T-shirt under mer hade iaf inte jag. Men skaffa gärna en ett hanskskydd av nått slag som är mer vindavvisande för det är där kylan kommer

Resan vi tog va i mars ska kanske tilläggas och temperaturen pendlade mellan 0 och +1 ("hojen" har yttertermometer)

Lycka till
/oXydex

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien