TIPS på hur man rengör sina bromsskivor ?

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Hur ska jag rengöra mina bromsskivor? Finns det något mirakelmedel som gör att de blänker utan att förstöra prestandan?

OBS ! Glöm inte hockeymatchen på tv ikväll ! :fyllisar

För att göra ren hålen funkar en bronsborste som man använder vid vapenvård perfa. Sätt den i en skruvdragare och kör rent. Själv använder jag kaliber .338 och 9,3 beroende på cykel och om det är fram eller bak.

Är det fel att ta T-röd o trasa?

Inte før att va han som ær den, men varfør i hela friden skulle man rengøra bromsskivor? :va

Inte før att va han som ær den, men varfør i hela friden skulle man rengøra bromsskivor? :va

Bromsdamm, fett, olja o.sv bidrar ju inte till bromsverkan direkt!

Men att putsa upp kylhålen skulle till och med inte ens jag göra, och jag brukar kunna gå ett steg för långt med putsen emellanåt...hehe =)

Bromsdamm, fett, olja o.sv bidrar ju inte till bromsverkan direkt!

Men att putsa upp kylhålen skulle till och med inte ens jag göra, och jag brukar kunna gå ett steg för långt med putsen emellanåt...hehe =)

Man ska snedborra upp hålen, exakt 42,8 grader så att kylluften passerar på ett korrekt och effektivt sätt genom skivorna...:fakta

Man ska snedborra upp hålen, exakt 42,8 grader så att kylluften passerar på ett korrekt och effektivt sätt genom skivorna...:fakta

Vinkeln från vilken sida?
Nää jag vågar inte prova:jäs

Jag har en kompis som undrar hur han kan få bort gnisslet från bromsskivorna. Vad rekommenderar ni? Hur ska man gå till väga utan att man skadar bromsskivan?

Lovade han att kolla med er! (Jag har läst de andra inläggen i tråden ang T-röd)

Jag har en kompis som undrar hur han kan få bort gnisslet från bromsskivorna. Vad rekommenderar ni? Hur ska man gå till väga utan att man skadar bromsskivan?

Lovade han att kolla med er! (Jag har läst de andra inläggen i tråden ang T-röd)

Det är knappast skivan som gnisslar, det är beläggen.
Använd skrikplattor på baksidan av belägget eller lite kopparpasta vid kontaktytor mellan ok och belägg.

Det är knappast skivan som gnisslar, det är beläggen.
Använd skrikplattor på baksidan av belägget eller lite kopparpasta vid kontaktytor mellan ok och belägg.

Ok, ska hälsa han det! Men går det bra att rengöra bromsskivorna med T röd så får han det gjort me eller bättre att använda något annat??

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back