TIPS på hur man rengör sina bromsskivor ?

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Hur ska jag rengöra mina bromsskivor? Finns det något mirakelmedel som gör att de blänker utan att förstöra prestandan?

OBS ! Glöm inte hockeymatchen på tv ikväll ! :fyllisar
 
För att göra ren hålen funkar en bronsborste som man använder vid vapenvård perfa. Sätt den i en skruvdragare och kör rent. Själv använder jag kaliber .338 och 9,3 beroende på cykel och om det är fram eller bak.
 
Är det fel att ta T-röd o trasa?
 
Inte før att va han som ær den, men varfør i hela friden skulle man rengøra bromsskivor? :va
 
Inte før att va han som ær den, men varfør i hela friden skulle man rengøra bromsskivor? :va


Bromsdamm, fett, olja o.sv bidrar ju inte till bromsverkan direkt!

Men att putsa upp kylhålen skulle till och med inte ens jag göra, och jag brukar kunna gå ett steg för långt med putsen emellanåt...hehe =)
 
Bromsdamm, fett, olja o.sv bidrar ju inte till bromsverkan direkt!

Men att putsa upp kylhålen skulle till och med inte ens jag göra, och jag brukar kunna gå ett steg för långt med putsen emellanåt...hehe =)

Man ska snedborra upp hålen, exakt 42,8 grader så att kylluften passerar på ett korrekt och effektivt sätt genom skivorna...:fakta
 
Man ska snedborra upp hålen, exakt 42,8 grader så att kylluften passerar på ett korrekt och effektivt sätt genom skivorna...:fakta

Vinkeln från vilken sida?
Nää jag vågar inte prova:jäs
 
Jag har en kompis som undrar hur han kan få bort gnisslet från bromsskivorna. Vad rekommenderar ni? Hur ska man gå till väga utan att man skadar bromsskivan?

Lovade han att kolla med er! (Jag har läst de andra inläggen i tråden ang T-röd)
 
Jag har en kompis som undrar hur han kan få bort gnisslet från bromsskivorna. Vad rekommenderar ni? Hur ska man gå till väga utan att man skadar bromsskivan?

Lovade han att kolla med er! (Jag har läst de andra inläggen i tråden ang T-röd)

Det är knappast skivan som gnisslar, det är beläggen.
Använd skrikplattor på baksidan av belägget eller lite kopparpasta vid kontaktytor mellan ok och belägg.
 
Det är knappast skivan som gnisslar, det är beläggen.
Använd skrikplattor på baksidan av belägget eller lite kopparpasta vid kontaktytor mellan ok och belägg.

Ok, ska hälsa han det! Men går det bra att rengöra bromsskivorna med T röd så får han det gjort me eller bättre att använda något annat??
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top