tips på hur man får tag på en RG 500 motor

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
funderat på att påbörja en konvertering i vinter på min RGV 250 för att då montera en RG 500 motor med allt vad det innebär. Andra förslag på motorer motages gärna men hälst ska det vara en RG motor. 2a på listan är RD 500. Skulle vara kul om det förblev 2t. Har läst en del om flera ombygnader till RGV500 och det verkar vara mycket pill men eftersom det verkar vara många som byggt om så borde/finns det en del att läsa om det och hur man går tillväga.
Det är inte säkert att det blir av. Beror mestadels på om man får tag på en motor till rätt pris. Frågan är även hur pass vanliga har RG 500 varit i Sverige? finns det en chans att man kan hitta en sådan motor på en skrot eller kanske någon här på forumet sitter på en. Det är den frågan jag ville ställa er här på forumet vart man ska kunnas tänka leta efter en RG motor.

Skulle förvåna mig om det fanns en på nån mc-skrot. Dom är väldigt ovanliga och när jag hade RD 500 var det stört omöjligt att få tag i nåt till den som var mycket vanligare.

RG motorn hade ju lite mer effekt än rd:n och chassiet var betydligt lättare. Men RD-motorn har potential för en hel del effekt och är inte lika toppig i originalutförande som RG:n.

Det var nån firma i småland, värnamo tror jag, som byggde ett antal RGV med RD500 motor som de senare sålde. Jag pratade lite med dom och undrade varför de inte tog RG500 motorn. Enligt dom var RD motorn betydligt driftsäkrare och enklare att jobba med. Lättare att få i den i chassiet var det med.

Men att hitta en RG eller RD motor är nog inte lätt.

Killawife skrev:
Skulle förvåna mig om det fanns en på nån mc-skrot. Dom är väldigt ovanliga och när jag hade RD 500 var det stört omöjligt att få tag i nåt till den som var mycket vanligare.

RG motorn hade ju lite mer effekt än rd:n och chassiet var betydligt lättare. Men RD-motorn har potential för en hel del effekt och är inte lika toppig i originalutförande som RG:n.

Det var nån firma i småland, värnamo tror jag, som byggde ett antal RGV med RD500 motor som de senare sålde. Jag pratade lite med dom och undrade varför de inte tog RG500 motorn. Enligt dom var RD motorn betydligt driftsäkrare och enklare att jobba med. Lättare att få i den i chassiet var det med.

Men att hitta en RG eller RD motor är nog inte lätt.
Har inte analyserat någon konvertering med RD motorn men till RG motorn finns färdiga fästen man kan köpa för montering. Alltså "bara" lite svetsjobb. Tyvär tror jag som dig att en RG motor är ytterst ovanlig. Men för den delen gör det inget om jag blir tvingad att köpa den utomlands. Bara man gör en ren affär och får en motor i bra skick för ett rimligt pris. Har själv ingen prisuppfattning. hittade en NS400 motor för £2500 Sterling inkl frakt som sägs ska vara oanvänd och aldrig monterad på någon hoj. Har bara inte hittat valören för den valutan.

Sterling = Brittiska pund. Mark Dents spis antar jag?

Ja du, jag skulle titta på den utländska marknaden alternativt bita i den sura dolmen och köpa komplett hoj (20K+) i Sverige.

Tror att du får svårt att hitta ngn lös motor, ca 100 togs in i Sverige. Skrotarna har inget.

Ett tips är att snacka med Dent och kolla om han kan ha ngt på g. Men ngt billigt klipp är nog högst tveksamt.

Lycka till i vilket fall! Och berätta hur det går om det blir av.

/J

Priset spelar självklart en stor del i det hela. Hade tänkt försöka få tag på en spis för runt 10k om det nu är möjligt. Lite pengar måste man få över till ombygnaden. Ang kompletta RG 500 så har jag inte sett några på sistonde. Var ute en RG 500 på blocket för inte så längesen för en billig peng men i skabbigt skick. Synd att man inte slog till :huvet

Härligt initiativ :tummenupp
Visst är det härligt med 4 cylindriga tvåtaktare, men jag tycker båda är lite klumpiga. Jag har ett annat förslag, en encylindrig tvåtaktare från en Honda CR 500 eller Kawa KR 500.
Fördelar:
Låg vikt
Kompakta mått
Brutalt bottendrag
Enkla att jobba med
Gott om delar
Billiga (relativt) delar
1 av varje istället för 4 (ex. kolvar, tändstift, förgasare, etc etc)
"Snällt" trimmade i standardskick, båda ger ca 64 Hk vid ca 6500 rpm. vid samma varvtal får du gissningsvis runt 40-45 hk ur RD motorn och förmodligen ännu mindre ur en RG.
Du slipper bygga om och passa in 4 st avgasrör på en cykel som inte är byggd för det
Nackdelar:
Vibrationer
Vibrationer
Lägre toppeffekt än en fyra
Det är lite segare att starta 500/1 cyl än 500/4 cyl.
Ingen generator till belysning och blinkers mm. (finns att köpa dock).
...?

Tror inte jag glömt något.
för mer inspiration, kolla in denna tråden på ett Engelskt forum.

Lycka till och håll oss underrättade om vad som händer :)

Bikeboy500 skrev:
Härligt initiativ :tummenupp
Visst är det härligt med 4 cylindriga tvåtaktare, men jag tycker båda är lite klumpiga. Jag har ett annat förslag, en encylindrig tvåtaktare från en Honda CR 500 eller Kawa KR 500.
Fördelar:
Låg vikt
Kompakta mått
Brutalt bottendrag
Enkla att jobba med
Gott om delar
Billiga (relativt) delar
1 av varje istället för 4 (ex. kolvar, tändstift, förgasare, etc etc)
"Snällt" trimmade i standardskick, båda ger ca 64 Hk vid ca 6500 rpm. vid samma varvtal får du gissningsvis runt 40-45 hk ur RD motorn och förmodligen ännu mindre ur en RG.
Du slipper bygga om och passa in 4 st avgasrör på en cykel som inte är byggd för det
Nackdelar:
Vibrationer
Vibrationer
Lägre toppeffekt än en fyra
Det är lite segare att starta 500/1 cyl än 500/4 cyl.
Ingen generator till belysning och blinkers mm. (finns att köpa dock).
...?

Tror inte jag glömt något.
för mer inspiration, kolla in denna tråden på ett Engelskt forum.

Lycka till och håll oss underrättade om vad som händer :)
Min synvinkel på det hela är att jag är ju ute efter ett 2t bygge och är därför inte ute efter så mycket botten utan efter den brutala toppeffekten så en RG motor hade gjort susen. Gärna mer förslag på effektstarka mototer som kanske råkar vara lite lättare att få tag på. Hur RGVn skulle upplevas med en CR500 motor har jag ingen susning om, är klart ute efter att få en högre toppfart och ett bättre axx. tänkte mestadels på att Cr inte är en sporthoj men axxet brukar ju räcka till och bli över på crossarna så de kanske vore ett riktigt kul bygge trots allt. Och så rätt som du säger mindre delar och alltså mer lättmekad och förhoppningsvis billigare dels för att den är vanlig. CR:en tillverkades många år. Och kanske det aldra svåraste med bygget, just avgassytemen. Så behöver man bara tänka på ett :tummenupp .
Men då har jag en fråga ang elen. Med RG motor tänkte jag montera ett helt komplett RG elsystem. Med CR motorn?. bygger jag ihop de två elsystemen då?. :va Får studera vidare på det.

EDIT: kom föresten att tänka på slitaget på en CR 500 det borde vara på vilken annan cross somhällst. DVS täta kolvbyten osv? någon som har lite koll på servicen på en CR 500 motor?
En grej till. Hur skulle det fungera med ryckutjämnare?. räcker det isf kanske med den annordningen vid bakhjulet?

Last edited:
I england är marknaden för tvåtaktare betydligt större och chansen att hitta nåt till bra pris ökar betydligt. Köp en Performance bikes eller nåt och kolla annonserna.

En 2-takts 500 stånka är väl trevliga motorer men passar inte så bra för landsvägshojar. En tvåtakts skotermotor på 900 cc och 220 hk kanske kunde vara nåt? Vet inte hur man skulle få i en bara?

Killawife skrev:
En tvåtakts skotermotor på 900 cc och 220 hk kanske kunde vara nåt? Vet inte hur man skulle få i en bara?
Kan ju bli lite spännande i ett RGV250-chassi...

Killawife skrev:
...En 2-takts 500 stånka är väl trevliga motorer men passar inte så bra för landsvägshojar. En tvåtakts skotermotor på 900 cc och 220 hk kanske kunde vara nåt? Vet inte hur man skulle få i en bara?

En crossmotor saknar vettigt elsystem samt att den vibrerar mycket, men tanken var väl inte att bygga en bekväm touringhoj... En skotermotor saknar utöver ett vettigt elsystem även koppling och växellåda, så vad (om annat än vibrationerna) tycker du gör den lämpligare som landsvägsmotor?
:confused:

Kompletta rg 500 gamma i godt skick ar mycket sallsynta grejor i dag, vad jag kan minnas har jag sett bara en enda sådan på annons marknaden på 2-3 år...och delar ar nog annu varre med..lycka till......

RD 500 motor:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=76125&item=7990024512&rd=1

Vad står det i texten där?:

Versteigere ein YPVS Servo- Motor für RD 500 LC.

Steuert die Auslaßwellen am Zylinder.

Voll Funktionstüchtig

Habe noch andere Teile Tel0170-4850683

Es handelt sich hier um einen Privatverkauf. Aufgrund der neuen
Gesetzesbestimmungen möchte ich darauf hinweisen, dass der Artikel als
gebraucht und unter Ausschluß jeglicher Garantie/ Gewährleistung von mir
privat verkauft wird. Es besteht ebenfalls kein Widerrufs- und
Rückgaberecht ( §312d Abs.4 Nr.5 BGB )

H4 skrev:
RD 500 motor:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=76125&item=7990024512&rd=1

Vad står det i texten där?:

Versteigere ein YPVS Servo- Motor für RD 500 LC.

Steuert die Auslaßwellen am Zylinder.

Voll Funktionstüchtig

...

En styck servomotor till RD 500 LC till salu.
Det står också att den kontrollerar avgasportarna i cylindrarna.

Jag försöker inte avråda från en 4:a, (kolla min avatar för att se vad jag själv åker på) jag försöker bara göra philssons liv lite enklare :)

Philsson, du lär inte hitta en RG 500 motor. Har letat som ett as på alla tyska annonssidor, och det fanns kanske 2-3 reservdelar allt som allt.

Jag hade satsat på RD 500 motorn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...