tips på hur man får tag på en RG 500 motor

Philsson, dina tidigare mek-äventyr verkar inte gått som tåget direkt. Vill bara att du ska glömma att kunna hålla reda på fyra st förgasare som inte håller synkningen många dar i stöten på en gammal sliten maskin.

Du hade problem med din 125cc, fyrdubbla allt!

En 500cc 2-takt cross motor är ju som en jättemoppemotor, jungla fram en sådan ist så får du ihop ngt som du kommer ( förhoppningsvis ) få köra också.

Chronic skrev:
hålla reda på fyra st förgasare som inte håller synkningen många dar i stöten på en gammal sliten maskin.

Mmm?

Det är ju inte så svårt direkt, men visst håller jag med om att det är enklare och snabbare med en stånka.

/J

Jag är faktiskt tveksam till om man får så mycket mer effekt ur en 500cc crossmotor än en RGV 250. CR 500 har 64 hästar orginal, RGV 250 58 hästar. Det går att få ut 75 hk ur 500:an om man trimmar lite, men det kan man få ur 250:in också. Möjligtvis kan 500:an ge lite mer effekt om man trimmar riktigt seriöst, men jag tycker inte det verkar värt besväret att byta motor etc.

Jag tippar på att man skulle försöka fåtag i allt som har tvåtakt och är reggat. Kommer nog bli värt en del om några år!

Rg 500

Hej
Du skrev om en firma som byggde om RGV med 500 motorer...har du möjligtvis deras adress eller info om hur man placerar en RG 500 motor i ett RGV chassi

Killawife skrev:
Skulle förvåna mig om det fanns en på nån mc-skrot. Dom är väldigt ovanliga och när jag hade RD 500 var det stört omöjligt att få tag i nåt till den som var mycket vanligare.

RG motorn hade ju lite mer effekt än rd:n och chassiet var betydligt lättare. Men RD-motorn har potential för en hel del effekt och är inte lika toppig i originalutförande som RG:n.

Det var nån firma i småland, värnamo tror jag, som byggde ett antal RGV med RD500 motor som de senare sålde. Jag pratade lite med dom och undrade varför de inte tog RG500 motorn. Enligt dom var RD motorn betydligt driftsäkrare och enklare att jobba med. Lättare att få i den i chassiet var det med.

Men att hitta en RG eller RD motor är nog inte lätt.
:tummenupp :tummenupp

Hej
Du skrev om en firma som byggde om RGV med 500 motorer...har du möjligtvis deras adress eller info om hur man placerar en RG 500 motor i ett RGV chassi

Michael

RG500-Johannes skrev:
Mmm?

Det är ju inte så svårt direkt, men visst håller jag med om att det är enklare och snabbare med en stånka.

/J

Det var i all välmening, han har haft "ideer" tidigare........

Chronic skrev:
Jo jag förstår rätt så väl vad du menar. :näsblod Men dethär hade varit något!. Om man får tag på en motor och väl ger sig in i projektet så kommer det säkerligen bli slutfört även fast man kanske får ta till en hel del hjälp. Finns mycket att lära under vägens gång. Just nu är det mestadels en ekonomisk fråga då man är student. Och det är kanske lätt att det springer iväg en massa pengar på oförutsatta saker. Tanken var att höra mig för nu och ge mig ut och leta motor senare i höst då man fått upp ett någorlunda kapital för bygget.

lillevars skrev:
Hej

:tummenupp :tummenupp

Hej

Michael

Nej tyvärr. Jag gjorde mig av med alla telefonnummer när jag slutade meka. Men dom annonserade mycket i Super Bike runt 99-2000 så har du några liggande kan du ju kika i dom. De hade annonser om trimning av tvåtaktare och big bore kit till RD, TZR m.fl. Pratade med farsan lite och han sa att dom höll till i smålandsstenar, inte värnamo som jag skrev tidigare. Jag köpte lite packningar av dom och några YPVS-ventiler. De var schyssta med bra priser och stor kunskap om tvåtaktare.

Chronic skrev:

Oki, tänkte mer på att med de flatslides som sitter på så är det rätt enkelt att synka fuggarna. Led dem rätt och stripa fast vajrarna ordentligt och sedan spärra gashandtaget med en gummislang. För sedan in en borr på 4 mm in mellan utrymmet under trotteln och justera tills alla öppnar lika.

Jag älskar flatslides... :)

/J

Rg 500

Du har möjligtvis inte namnet på firman...
Tack för övrig info..

Killawife skrev:
Nej tyvärr. Jag gjorde mig av med alla telefonnummer när jag slutade meka. Men dom annonserade mycket i Super Bike runt 99-2000 så har du några liggande kan du ju kika i dom. De hade annonser om trimning av tvåtaktare och big bore kit till RD, TZR m.fl. Pratade med farsan lite och han sa att dom höll till i smålandsstenar, inte värnamo som jag skrev tidigare. Jag köpte lite packningar av dom och några YPVS-ventiler. De var schyssta med bra priser och stor kunskap om tvåtaktare.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra