Tips på hund som passar bra tillsammans med en chihuahua ?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Jag ska antagligen köpa mig en hund, då jag jobbar vanlig dagtid (07-16) så ska min kära syster vara dagmatte åt den, dock finns det ett problem, och det heter dolly.. :D dolly är 2år gammal och väger i runda slängar 2.2kg.... :gnissla

vilka hundar rekommenderar ni till mig? jag har funderat lite på en staffe av ngt slag, dom flesta hundar bör ju kunna bli "vänner" , fast jag tänker mer på storleken, det vore rätt trist om dolly fastnade under trampdynan på min vovve.. :näsblod

Tjöp en Irländsk varghund, så jämnar storleken ut sig.

Allvarligt, så kan en storvuxen hund skada en sådan insekt allvarligt av misstag.
Precis som du verkar inse.
Trevliga (ogheja) småhundar:
Border terrier.
Jack Russel.
Dvärg schnauser.
I den ordningen.

Tjöp en Irländsk varghund, så jämnar storleken ut sig.

Allvarligt, så kan en storvuxen hund skada en sådan insekt allvarligt av misstag.
Precis som du verkar inse.
Trevliga (ogheja) småhundar:
Border terrier.
Jack Russel.
Dvärg schnauser.
I den ordningen.

dom känns lite för små för mig.. cheyhundar nästan? :D :gnissla

kan ju tillägga att "dolly" är van med stora hundar, farsan har en 50kg rottis som hon fungerar bra med, grejen är väl kanske mer å hitta en lite större hund som är lugn å sansad. ? lär väl fungera bättre när dom får växa upp tillsammans, en normalstor hund som är valp är ju lika stor som dolly är nu.

hur mycket väger en fullvuxen amstaff? att det är mycket jobb behöver ni inte säga.

schäfrar har vi haft sen jag var liten, men det är helt klart fina hundar. :tummenupp

Last edited:
Du vet nog ganska väl vad amstaff är för hundar.
O vad chiuchchchahah är för hundar vet du nog med.

Det blir en ettrig retsam hund tillsammans med en hund som kanske inte riktigt tål det utan att bli arg.

En stor hund skadar väldigt sällan mindre hundar oavsiktligt så tänka på storlek är inte direkt nåt du behöver göra.

Din systers hund antar jag är en tik, så en hane är säkraste kortet för dig.
Annars är det bara kolla upp stamtavla o leta hund.

Taxar är för övrigt dem coolaste hundarna som finns...

Last edited:
En stor hund skadar väldigt sällan mindre hundar oavsiktligt så tänka på storlek är inte direkt nåt du behöver göra.

Jodå det händer ganska ofta.
Lekar som slutar i brutna ben har jag varit med om flera gånger.
Dock inte på egna hundar.

En hane är helt klart att föredra - Tikslagsmål slutar ofta i skador.

Jodå det händer ganska ofta.
Lekar som slutar i brutna ben har jag varit med om flera gånger.
Dock inte på egna hundar.

En hane är helt klart att föredra - Tikslagsmål slutar ofta i skador.

Ja okey då, men nu mena jag typ mer sånt som bara råkar hända när man inte har koll på dem.. när de leker såpass så de kan hända nåt så är man oftast med o kan hindra dem från att leka så vilt.

Men ett brutet ben är i vilket fall inte så farligt som ett bortslitet huvud :D..

Du vet nog ganska väl vad amstaff är för hundar.
O vad chiuchchchahah är för hundar vet du nog med.

Det blir en ettrig retsam hund tillsammans med en hund som kanske inte riktigt tål det utan att bli arg.

Taxar är för övrigt dem coolaste hundarna som finns...

det ligger nåt i det där..
kollade även lite på Fransk bulldog, men är inte så insatt i just den rasen, dags att läsa på lite mer... syrran lovade att sätta sig med mig ikväll å kolla igenom tråden, hon har ju lite att säga till om också, eftersom hon blir dagmatte.

Ös på med mer förslag och synpunkter :tummenupp

bullterrier, dem är så jävla fula så dem blir coola :D..

En blodhund så slipper du nog bråk iaf, kan chichchcuuchu springa runt 100 varv innan den ens reagerat :D

det ligger nåt i det där..
kollade även lite på Fransk bulldog, men är inte så insatt i just den rasen, dags att läsa på lite mer... syrran lovade att sätta sig med mig ikväll å kolla igenom tråden, hon har ju lite att säga till om också, eftersom hon blir dagmatte.

Ös på med mer förslag och synpunkter :tummenupp

Borderterrier är för cheyigt, så du funderar på fransk bulldog?
Tänk igen.

Malinois kanske?
Det är riktigt fina hundar, du kan ha den till de mesta, lydiga lättlärda hundar som passar lika bra till agility (:D) som skydd.

Du kanske ska välja en hund med stabilt psyke som orkar med en studsande och bjäbbande golvmopp i åtta timmar.

Risken finns att golvmoppen blir konverterad till en urvriden disktrasa innan du hinner säga ärtskida när sinnet till slut rinner över för din nya gosiga vän.

Det har hänt förr, och då med hundar som bor granne med varandra.

Köp finsk lapphund..vackrare djur får man leta efter! Ganska mycket hår dock!

Edit: eller en sån som jag har..Cavalier..kanske lite liten och tjejig..men fan vilken brudmagnet..hade jag varit kille eller intresserad av brudar hade jag fan kunnat ligga 100 ggr om dagen tack vare den lille busen.

Nu är det iof inte anledning till att välja en ras ;)...enbart ;)

Bifogat

• Harry galopperar.jpg
    Harry galopperar.jpg
    107.4 KB · Visningar: 145
  • IMG_6444.JPG
    IMG_6444.JPG
    84.8 KB · Visningar: 172
Last edited:

hm, en kompis hade en Hane som vägde 78kg om jag inte minns fel... :näsblod

Malinois kanske?
Det är riktigt fina hundar, du kan ha den till de mesta, lydiga lättlärda hundar som passar lika bra till agility (:D) som skydd.

jag har alltid gillat schäfrar och dom som är lika, en Vit schäfer (vit herdehund?) lär väl kräva massor, nästan som en draghund?

Last edited:
Måste vart en liten en :hihi

Men Jack Russel är nog hunden jag skulle skaffa om jag någonsin fick för mig att skaffa jycke..

hade man varit 3år hade man kunnat rida på den :D

just jack russel gillar jag inte tyvärr...

men engelsk bulldog blir bara mer och mer intressant, dom har ju så korta ben, så risken att dom trampar på dolly är rätt minimal tror jag?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka