Tips på Hårt, smutsig och farligt jobb?

Vill inte plugga 5 år för att sen konstatera att de här vill jag ju inte göra!

Det är det fina med Norge. Kom dit som lastbil chaffis. Men började ganska fort som industeimek och efter ett par år som de vart jag låssmed. Allt utan utbildning! :)

Roughneck i Texas. Det går nån serie på tv10 om oljeborrarna där. Täckta i olja och slår sig hela dagarna. :)

Annars har jag sett på discovery om några "moonshiners". Verkar spännande, dock behöver man väl inte tänka värst mkt för att vara smartast i gänget men.

Men seriöst till Ts, du är utbildad elektriker. Det finns typ tusen olika saker du kan nischa in dig på utan utbildning. Att vara vanlig kabelapa kan ju som sagt vara rätt segt. Men finns ju mkt service jobb m.m. där variationen är stor.

Det byggs väl typ tusen vindkraftverk om året. Vindkraftspark tekniker kanske? Säkert träligare än vad det låter men nån gång lär du ju åtminstone vara på hög höjd :-P

Varför är det så många TV-program som visar folk som jobbar i dåliga arbetsmiljöer.

• Folk som fiskar krabbor mitt ute på vattnet så att de blir alldeles blöta.
  • Folk som kör lastbil mitt i vintern.
  • Folk som borrar efter olja så att blir alldeles kladdiga och arga. (Varför uppfinner ingen en maskin som kan skruva ihop dom där rören?)
  • Folk som håller på och kletar runt med alla möjliga saker som luktar illa.
  • Folk som försöker laga mat när någon står bredvid och skriker.

Är det månne Svenskt Näringsliv som sponsrar dessa program för att lära den arbetande
delen av svenska folket att ta lite mer skit på jobbet?
Det är Arbetsgivarföreningen som kör samma metod som föräldrarna använder när barnen inte vill äta upp maten. "Tänk på de svältande barnen i Afrika".

Som elektriker kan man ju göra mer än att koppla kablar, på vårt jobb har vi en kille som jobbar med konstruktion av styrsystem och plc-programmering, ungefär halva tiden på kontoret och halva i verkstan eller hos kund eller ihop med våra servicekillar. Mycket varierat jobb med allt från att välja ut komponenter, programmera PLC, koppla kablar, provköra utrustning, felsöka mm.
De flesta som jobbar med sådant är elektriker i grunden.
Finns mycket sådana jobb inom industrin eller för el-företag som har automationsindustri som kunder, jag skulle kolla den möjligheten om jag vore du.

Med tanke på utryckningsfrekvensen så kan det lättbli monotont. Sitta på en station och vänta... Då är nog sjukvagnen ett bättre tips!

Anledningen till att Gud skapade ambulanspersonal:
Så att även brandmän ska ha hjältar att se upp till!

Även jag lägger min röst på plingplong-taxin, att komma fram till nån som försöker dö framför ögonen på dig och alla runt omkring tar för givet att du vet exakt vad som ska göras ("Så, nu är ambulansen här så nu är det lugnt!"), då är det både press, utmaning och problemlösning på samma gång!

Sen är väl inte lönerna direkt superhöga men ändå helt ok enligt mig, plus möjlighet att jobba hur många extrapass med kval-öt som helst.

Då kommer frågan vad du Prulle är duktig på förutom att krascha bilar och rasa motorcyklar? Är du färdig elektriker?

• Folk som borrar efter olja så att blir alldeles kladdiga och arga. (Varför uppfinner ingen en maskin som kan skruva ihop dom där rören?)

Maskiner finns såklart sen massor av år tillbaka, men de blir inte lika bra TV :fakta.. för den som vill se hur det fungerar sök på iron roughneck på tuben

Bli en hissmontör. Skitigt, höga höjder ibland, slitigt ibland. Lön för mödan. Bodde du i Täby så har du ju flera företag i närheten både mindre och större. Åk dit och fråga med dig!

Maskiner finns såklart sen massor av år tillbaka, men de blir inte lika bra TV :fakta.. för den som vill se hur det fungerar sök på iron roughneck på tuben

Glöm inte det att det också är amerikanare vi pratar om, de ligger ca 20 år efter när det gäller "teknologisk infrastruktur" inom det mesta. :mattias Bara kolla i deras hamnar, containerkranar, bunkerbåtar etc är ren 70 tals standard och det är samma inom drilling. Fast det ger ju bra tv om sagt.

Så Prulle, det är inte så hårt och skitigt inom drilling, farlighetsfaktorn ligger i språkbarriärerna om man jobbar internationellt.

Jobba på ett asfaltsverk. En miljon grejer som kan strula, vilket det oftast gör, helst 5 på morron när man drar igång och alla elektriker och mekaniker i hela stan sover så man har inget annat val än att fixa det själv. Tar det mer än en halvtimme så har man hela gården full med lastbilar, läggarlag som står utan asfalt och alla har vild panik. Kunder och chefer som ändrar sig hela tiden, skitig upp över öronen blir man. Fasta arbetstider och raster är bara glömma, telefonen ringer konstant. Vissa dagar tuffar allt och går då sitter man bara och pickar lite på datorn och dricker kaffe.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT