Tips på Hårt, smutsig och farligt jobb?

Sök nästa år då. Du är väl fortfarande ganska ung.

Att gå till sjöss kan jag rekomendera. :tummenupp
Jo får göra det då har desutom chansen att kompletera med det som behövs innan.

Jo jag är ju tonåring några dagar till så det är ju knappast ett problem. :hihi

Bygge innehåller det du söker.
Men hur kul är det?
Jag har tidigare givit dig rådet att mönstra på en båt.
Då var jag idiot.
Kolla igen.

Större fartyg är ett samhälle i miniatyr.
De behöver en elektriker ombord.
Gärna en elektriker som kan pyssla med annat också.
Jag kallade dig väl inte idiot för det? I sånafall ber jag om ursäkt.

Att jag inte redan har gjort det beror på att jag har kompisar som jobbar ombord på båtar som avråder mig då dom vet hur lätt jag blir rastlös.

Fartygs elektriker va som sagt på listan över saker jag tänkt på, ringt runt till sjöfartsverket och sjöfartshögskolan i kalmar och valenius men ingen kan svara på vad som krävs.

Last edited:
Bli manlig hora, och dina kundklienter är gaymän som betalar gärna lite extra för att få göra det hård, smutsigt och på udda platser.

Ett annat otacksamt jobb med uselt pröjs,där du blir skitig,hörselskadad,sönderslagen,bränd,och alla förutsätter att det enda du vill är att blåsa dom på stålar.
Bilmekaniker!

Skogsmaskins reparatör! Tänk att få byta en trasig navreduktion ute i skogen i 25 graders kyla + felsöka på några neroljade kretskort:yoparty

Är det ett krav att du ska kunna tjäna pengar? Annars är mitt tips att jobba som smed!
Man blir skitig som fan, man gör sig illa varje dag, och det är riktigt omväxlande!
Bara positiva saker alltså! :)

Coolt fyra år senare ställer jag samma fråga igen.

Fast den här gången vill jag gärna jobba mycket och tjäna mycket också.

anläggare? aka grovis.. beroende lite på vilken firma du är på så kan du få göra lite allt möjligt.. ja är på skanska och vi får göra lite allt möjligt:P allt ifrån små snickring till gräva djupt ner i backen efter något jävla rör som gått sönder. ett par meter ner i backen med ös regn kan man väl ändå räkna som både jobbigt och skitigt?:P håller på mycket med dräneringar och sådant, plattytor/gatsten.

Coolt fyra år senare ställer jag samma fråga igen.

Fast den här gången vill jag gärna jobba mycket och tjäna mycket också.

Har du skaffat dit några skills så att du kan söka den typen av jobb som är välbetalda. Ofta går det hand i hand. En svetsare som arbetar på oljeplattformar på Nordsjön tjänar en hel del. Man har rätt mycket fritid där du kan sätta sprätt på dem.

Det är ju så, nej mest blivit lager, butik, elektriker, dvs all fix testat allt som kommit i min väg men inte fastnat för nått.

Svetsare har jag tänkt på men e tydligt ont om jobb enligt dem två jag känner.
Samma gäller sjöfart

Frågan e hur mycket man ska lyssna på det..

håller på att leta jobb i Norge nu, blir nått simpelt med mycket övertid för att se landet och skapa en buffert bara.

Han jag kände som arbetade som svetsare på bl a oljeplattformar och andra krävande miljöer (kärnkraftverk etc) där det ställdes hårda krav på svetsjobben tjänade som sagt en hel del pengar. Men det är inget jobb man får bara sådär utan man måste vara dokumenterat duktig på det man gör och ändå ha turen att få in en fot någonstans. Väl i den positionen finns det nog alltid jobb hur kärva tider det än är för en viss yrkesgrupp.

Jag säger inte att du ska satsa på att bli svetsare. Försök hitta något du tycker är roligt och något du tror dig kunna bli duktig på och kör hårt. I slutändan kommer det säkert att belöna dig. Jag tror inte man kan utbilda sig till rätt sak och sedan vara säker på att bli utexaminerad när det är goda tider. Man kan aldrig veta hur en bransch är efter 3-4 år eller för den delen 6- 8 år senare om man tänker att man utbildar sig till något och sedan börjar arbeta i 1-2 år. Sen då?

Nej tänker lite i samma banor, därför jag testar allt som kommer i min väg för att hitta nått kul för de går ju att Nischa sig inom det mesta men man blir aldrig riktigt bra om man inte gillar det man gör.

Vill inte plugga 5 år för att sen konstatera att de här vill jag ju inte göra!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT