Tips på Hårt, smutsig och farligt jobb?

Tror nog polis, brandman och militär uppfyller dina önskemål... Väldigt få inom de yrkena som byter yrken. Känner flertalet inom samtliga och alla stormtrivs. Trots att lönen inte alltid är den bästa.
Så surt att jag hade en spik i foten när jag mönstra, annars hade man fått prova för fsj, nu kunda jag tydligen förfrysa foten, att den skulle väck spelade ingen roll :(

Iof lika bra det, känns inte som man måsr så bra av att vara i krig :3freak fast lumpen hade varigt kul.

Jag vågar lova dig att oavsett vad du hittar för jobb så blir det monotont efter ett tag.

Tråkigt kanske men aldrig monotont.
Jag vet inte om nästa dag innebär programerande, konstruktion av styrsystem, eller byte av en hydraulcylinder som kräver en 50-tonskran och måste lyftas ut genom taket!

Service/underhållstekniker inom industrin.
Det kan bli hur tufft som helst beroende på vilken typ av industri du siktar in dig på.
Gruvindustrin, pappermassa, stålverk, gjuteri eller dylikt erbjuder ofta manliga uppgifter.
Nu är det ju tyvärr lite fel tid för jobb inom industrisektorn, men vänta bara tills alla produktionsliner och maskiner som stått still eller gått på halvfart med eftersatt underhåll ska börja snurra fullt igen, då kommer branschen att skrika efter folk. Idag gör inte ett stillestånd så mycket men innan krisen så kund lätt ett oplanerat stillestånd kosta 2-300.000kr/timme.
Det där låte ju rätt smart, utbilda sig till det nu och vara klar när finanskrisen är över (blir det ju oavsett yrke)

Nej de har du rätt i! om det är bra eller dåligt får nån annan diskutera..

Varför i helvete kom jag inte på att jag ville bli nått annat INNAN 15 april?

http://www.mil.se/rekrytering

Vet inte men av någon anledning hade jag länken öppnad i en flik nu när jag skulle till att stänga ned webläsaren. Och den finns inte postad tidigare, så jag kan inte ha klickat på någon länk här av misstag (vilket jag trodde var orsaken till att den öppnats). Nåväl. Lycka till med dina ansökningar!

Det enklaste är väl att fortsätta som elektriker och försöka komma in på industrin eller nåt serviceföretag. Se bara till att skaffa dig lite erfarenhet så kan du säkert få roligare arbetsuppgifter sen.

Elektriker säger du. Kan du något? Ja det finns många olika uppdrag inom denna yrkeskår. Om man bara besitter kunskap om el så är världens utmaningar omättliga.
Spika en kabel kan alla men konstruera, bygga och installera en reservkraftsomkopplare på 3000A så har du en utmaning. En del i mitt jobb.
Inrikta dej mot tung industri el och så kommer ingen dag se den andra lik ut. Tungt skitigt och slitsamt. Tur att jag sällan jobbar ute på "fältet"

Välkommen!

Nej de har du rätt i! om det är bra eller dåligt får nån annan diskutera..

Varför i helvete kom jag inte på att jag ville bli nått annat INNAN 15 april?

Sök nästa år då. Du är väl fortfarande ganska ung.

Att gå till sjöss kan jag rekomendera. :tummenupp

Jag tycker prostitution låter som klippt och skuret för dig. Köp ett husvagnsekipage, flytta in på Flatens camping och börja sälj dig själv. Det kan bli hur hårt, hur smutsigt och framför allt hur farligt som helst om du spelar dina kort rätt.

Framför allt - ingen utbildning krävs! Vad kan gå fel?

:tummenupp

Jag tycker prostitution låter som klippt och skuret för dig. Köp ett husvagnsekipage, flytta in på Flatens camping och börja sälj dig själv. Det kan bli hur hårt, hur smutsigt och framför allt hur farligt som helst om du spelar dina kort rätt.

Framför allt - ingen utbildning krävs! Vad kan gå fel?

:tummenupp

Får man en kund som killen på din bild så blir nog resultatet minst sagt hårt, smutsigt och farligt!

Bland de coolaste killar jag sett är nog tungdykarna som trenchar för kablar/fiberoptik etc. på havsbotten. De går runt med en gigantisk "lövblås" nere i djupet och letar fram kabel etc. som ska lagas... Ganska rejäla risker att det 2m djpa diket man blåser upp rasar igen över en :gnissla
+ att det naturligtvis ingår undervattenssvetsning etc. Blir nog inte så mkt farligare än så. De tjänar en rejäl hacka med, som alla specialarbetare till sjöss gör ;)

Soldat.

Platsade du inte? Bad luck. Du är inte lämplig för probemlösning.

Edit: Ja, jag hamnade i reserv pga 6a i styrka (blev preliminärt placerad som amf. mekaniker). Jag bygger upp den nu för att mönstra igen nästa vår. Mest för att bevisa för mig själv att jag duger.

Last edited:
Jag skulle vilja tipsa om det alldeles vanliga jobbet som snickare, här ställs du dagligen inför en massa utmaningar. Visst jobbar du på storbygge så blir det monotont och tråkigt. Men kör du mot privatpersoner så är det fullt blås hela tiden. Ritningar som inte stämmer med verkligenheten, kontruktionen som funkar bra i teorin men inte verkligheten, kunder som ställer en massa konstiga krav. Om det inte funkar så kan du ju alltid försöka komma med som snickare i TV, det är ännu knepigare... en tidsram som är omöjlig från början, lägg sedan till avbrott för ljudsynkar, alla jobb skall filmas när dom påbörjas och avslutas, man klämmer in snickare, målare, elektriker, köksmontörer, fönstermontörer och rörmokare alla på samma gång och givetvis då också tv-teamet på 6 pers. Och lägg givetvis till all belysning som krävs, så är det stressande, trångt, omöjligt att jobba och varmt som i en bastu. Ett toppenjobb helt enkelt.. ;)

mvh

Reb0

Bygge innehåller det du söker.
Men hur kul är det?
Jag har tidigare givit dig rådet att mönstra på en båt.
Då var jag idiot.
Kolla igen.

Större fartyg är ett samhälle i miniatyr.
De behöver en elektriker ombord.
Gärna en elektriker som kan pyssla med annat också.

Inte såg medelålder & chansen att ha livet i behåll liten..låter kul! Man tjänar grymma pengar om man som sagt håller livet i behåll! :confused:
Min gamla dyklärare tjänade grova stålars som undervattensvetsare.
Mestadels skrovlagningar.
Krävs en del utbildning dock.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey