Tips på Hårt, smutsig och farligt jobb?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vad finns det för jobb som är fysiskt ansträngande, livsfarliga, oanständigt skitiga MEN INTE MONOTONA?!

Är utbildad elektriker men tanken på att göra samma sak dag in och dag ut i 40 år till får mig att gråta.

Det måste ju finnas några jobb där varje dag är en utmaning och man får använda både kropp och hjärna för att lösa dom? Där det är skitsamma hur du gör det bara det funkar.

Utbildade mig till elektriker för att jag är bra på problemlösning och nån sa att det var mycket sånt men har man tur får man räkna ut hur man ska dra en kabel genom ett mosat rör eller hur man ska gå runt en stålvägg.

Så jag får helt enkelt göra om göra rätt men till vad? Pengar spelar ingen större roll så länge varje dag är ett äventyr.

Riggarbetare?
Ställningsbyggare?
Matros/motorman/sjöfartselektriker?
Distrubutions elektriker? (Ända spännande är väll när man kört fast ute i skogen :hihi)

Har inte haft tv så har inte sett dirtiest/toughest job så tips gärna om nått därifrån.

Jag älskar svåra utmaingar där man inte har något annat val än att lösa det, så otroligt skön känsla när man lyckats med något "omöjligt" bara för att man helt enkelt inte hade något val.

Och till alla er som kommer säga "stila dig grabben, snart blir du vuxen" eller "tror du inte alla vill det" eller "Det finns inga sånna jobb" eller liknande
:arsele

Det värsta,otacksammaste,mest hatade jobbet du kan ha måste väl va......polis?

Kurir kanske.. Alltså köra budbil, fast det finns många jobb i den nischen, endel kräver mer hjärna, en del mindre. Men använda både kropp och hjärna får man göra i alla fall.

Jag vågar lova dig att oavsett vad du hittar för jobb så blir det monotont efter ett tag.

Men tyvärr är det nog precis såhär, att oavsett vilket jobb man har så blir det ganska ensidigt efter några år. Om man är en rastlös själ. :)

Det enda jag kan tänka mig är någon form av servicetekniker. Det är rätt omväxlande och lite klurigt. Jag jobbade som det i sju år och stortrivdes.

Främlingslegionen kanske är kul om det händer nånting. Annars är nog brottsling ganska schysst.

Tyckte du skrev att du tyckte om problem och att hitta lösningar, inte fråga här om råd... :tungan

Starta eget som konsulterande problemlösare/allfixare

Var på SSAB en sväng för några år sen och då hade dom en avdelning med akutmekar. Dom gjorde allt från att svetsa till att dra el, hydraulik, vattenrör och byta enorma valsar. Klättersele och värmedräkt ingick visst i tillbehören dom använde. Transportmedlet dom på området var moped för att dom skulle hinna fram hyffsat snabbt. :gnissla

Svetsare över och under vatten på en oljerigg på Norska vatten?

Främlingslegionen kanske är kul om det händer nånting. Annars är nog brottsling ganska schysst.

Ett bra förslag!

Man kan ju testa att vara brottsling först.. Går det sådär bra kan man dra till legionen. Trivs man där så kan man sedan jobba för Blackwater USA. Trevlig firma med gott om uppdrag!:tummenupp

Du kan få ta hand om mig på en prövotid om a 6mån..
Fri logi, fri mat, du får istort sett hänga med på allt jag gör förutom att följa in i sängkammaren.

Jag gillar varierad mat, som självklart du får äran att laga. Jag kan vara jävligt krävande och en riktigt jävla tjurskalle ibland. Så visst finns det en utmaning där.

Krogen besöker man ofta, så där kan du få springa och hämta ölen. Jag kan nog fixa så du får att göra, du får också äran att följa med och hylla Sveriges stolthet LHC på matcherna.
Eftersom att pengar inte var några problem så hoppas jag att det räcker med fri mat och logi, samt att du får äran att följa med på aktiviteter.

Låter detta för bra för att vara sant, tveka inte ring bare..

Service/underhållstekniker inom industrin.
Det kan bli hur tufft som helst beroende på vilken typ av industri du siktar in dig på.
Gruvindustrin, pappermassa, stålverk, gjuteri eller dylikt erbjuder ofta manliga uppgifter.
Nu är det ju tyvärr lite fel tid för jobb inom industrisektorn, men vänta bara tills alla produktionsliner och maskiner som stått still eller gått på halvfart med eftersatt underhåll ska börja snurra fullt igen, då kommer branschen att skrika efter folk. Idag gör inte ett stillestånd så mycket men innan krisen så kund lätt ett oplanerat stillestånd kosta 2-300.000kr/timme.

Hittar man platsannonser från dom hos Arbetsförmedlingen? :rolleyes:
http://www.legion-recrute.com/se/faq.php

http://www.ustraining.com/new/index.asp

;)

Det enda jag kan tänka mig är någon form av servicetekniker. Det är rätt omväxlande och lite klurigt. Jag jobbade som det i sju år och stortrivdes.
Varför sluta du? Servicetekniker inom vad? Det kan va allt mellan vaktmästare på nån skola till få igång en borrplatform som stannat.

Last edited:
MP i Irak? Gruvarbetare i Ukraina? Terrorist i USA? BOPE?

Finns ju hur mycket som helst. Bara ut o prova på!

Svetsare över och under vatten på en oljerigg på Norska vatten?
Det ska/håller på undersöka/s!

Det värsta,otacksammaste,mest hatade jobbet du kan ha måste väl va......polis?
Redan sökt :)

brandman!?
tvivlar på att det skulle bli monotont.

vissa kräver 2års smo-utbildning
Undersöks :)

Jag vågar lova dig att oavsett vad du hittar för jobb så blir det monotont efter ett tag.
Säkert, då finns det nya ;) Men visa är värre än andra.

MP i Irak? Gruvarbetare i Ukraina? Terrorist i USA? BOPE?

Finns ju hur mycket som helst. Bara ut o prova på!
I will! :D

Last edited:
Tror nog polis, brandman och militär uppfyller dina önskemål... Väldigt få inom de yrkena som byter yrken. Känner flertalet inom samtliga och alla stormtrivs. Trots att lönen inte alltid är den bästa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT