Tips på bra radarvaranare ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
904nm är våglängden sist jag mätte :D

http://www.lasermate.com/LD90410A.html
Bara att blanda upp med hälften vita dioder och maskera som parkeringsljus. En hel drös är bäst:tummenupp Glöm inte rikta framåt!

Edit: och för den medicinskt studerande så innebär det alltså något som benämns som gallium-arsenid laser. Tror den används till behandling av hudåkommor? Jeje, de finns i alla fall i rätt stygga effektstorlekar. :D

(GaAS 904nm)

Seriöst. Hur vet du att det är 904nm polisen använder?

Scotch Arkivtejp funkar mot Biltullarna i STH.

Men dom använder väl inte laser... Menar du för kameran nu?

Last edited:
Jag har inte sagt att det ska vara enkelt!

Det största problemet är att När ytan blir blöt/skitig så funkar det inte längre.

förtydligande:
Tejp för att slippa Biltull i stockholm.

Brända CD/DVD skivor Mot Laser.
MEN !! OBSERVERA!!
Polisen skall i första hand mäta mot Reg.skylt, i andra hand Framruta.
Hur bra funker det att täcka dessa ytor med CD-skivor.

Detta funkade innan dom höjde böterna:

Reg-skylt)
Lägg ett antal CD-skivor omlott tills rätt längd uppnås.
Tejpa REG.NR med Svart eltejp.

...det är tydligen en del som missuppfattar mitt inlägg....jag känner kvacksalvarn' lite här. :hihi

Och det var relativt seriöst med, det är ju meningslöst att åka fort i bil, det är mer intressant att måla lite på en vägg och se färgen torka, fort kan man köra med hojen istället (inte doktorn då, en seKsnitti går inte så fort, men det är nog lika bra det :hihi ).

:)

/J

Skydda sig ....

det finns ett sätt, kostar inget, helt riskfritt och absolut lagligt...:)

Stealth VER 2:8

Jag ska köpa 1200 CD skivor och limma fast på fronten.

Nä det blir inget efter det verkar vara lika dyrt att bli tagen som att åka fast för fortkörning.
Bara att ha marginaler

det finns ett sätt, kostar inget, helt riskfritt och absolut lagligt...:)

Tack vilket bra tips :tummenupp

Last edited:
Läst på att en laservarnare har en känslighet på mellan 500-2000 m och hastighetskontroillen sker vid ca 400m

Men vad varnar den innan trots att dom inte mäter eller varnar den i samma ögonblick då är man ju stekt redan

Nej. Dom mäter inte på ca 400 m.
Max tillåtet avstånd för att få utföra fartmätning med laser är 400 meter eftersom det är svårt att sikta på längre avstånd och laserpricne dessutom blir nästan lika stor som fronten på bilen.
Det är endast i undantagsfall dom mäter på mer än 150-200 meters håll.
Mig har dom i alla fall mätt på strax under 150 meter båda gångerna.

Däremot är en laservarnare rätt värdelös.
För att den ska varna krävs att den blir träffad av laser. Dvs dom måste mäta. Har man tur kan man bli varnad pga ströljus från när dom mäter bilen framför men det är inte så sannolikt.
Det troliga är att den varnar när dom mäter på din bil och då har du bara några hundradels sekunder på dig att bromsa för sen är mätningen klar.

Däremot funkar dom superbra till radar som är i fartkamerorna.

Jag har en Cobra.
Enligt mig funkar den bra.
Den varnar för alla kameraskåp.
Dock finns det inga bra varnare för laser. Problemet är att detektorn måste träffas av ljus för att den ska reagera och då krävs det att dom mäter och när dom börjar mäta är det redan för sent eftersom mätningen bara tar någon hundradel. Det är bara om man har tur som en tokig och detektorn blir träffad av ströljus från mätning av framförvarande bil som man kan bli varnad.

Den enda nackdelen som jag märkt av är att den även reagerar på butikslarm. Tydligen avger dom strålning inom samma våglängdsområde som någon av radartyperna.
Den varnar i alla fall mig för IKEA på flera hundra meters håll. :yoparty

Dessutom har den en radarvarnar-varnar-varnare.
Vissa av polisens instrument har en mottagare som känner av den svaga signalen från PLL kretsen i radarvarnaren och dom får då en signal i sin radar om du har en radarvarnare. Kretsen i radarvarnaren känner av om det finns ett sådant instrument i närheten. Antagligen genom att den känner av signalerna från Polisene instrument för att känna av varnare.
Nästa steg blir väl varnar-varnar-varnar-varnar-varnare misstänker jag.:död

Den måste väl dock sända minst 2ggr för att kalkylera hastighet, annars får man endast avstånd. Två mätningar ger två avstånd och med tiden där emellan får man hastighet enligt gängse princip. Frågan är dock om intervallet mellan mätpulserna är tillräckligt långt för att få ner farten.
Kort svar; Knappast.

Däremot kan varnaren detektera laserstrålning från mätning av ex. framförvarande bil och därmed skrika innan det är "för sent" men då gäller det ju att det finns fler på gatan...

Nej. En mätning ger avstånd och hastighet pga att dom mäter dopplereffekten.
Två mätningar ger en verifiering av hastighetsmätningen.
Så dom gör två mätningar med ca 100ms mellanrum men det är i alla fall för lite för att man ska hinna med att reagera.

Last edited:
Både Laser & Radar mätningar använder sig av Doppler-effekten.
Då räcker en mätning men för att säkerställa mätvärdet så görs flera mätningar med typ 100 mS intervaller, så när man får två mätvärden efter varandra som är lika då har man en träff.

För att skydda sig kan man:

1) Skaffa en Störare.
Polisen har idag stor erfarenhet vid mätningar att dom märker om du har en Störare.

2) Skaffa en Varnare ock PANIKBROMSA när den varnar.
Har dock ingen uppgift om hur stor hastighetsvariationen får vara mellan två mätningar.

3) Lacka bilen i en absorberande färg.

Problemet blir väl att välja för vad, Radar eller Laser.
Scotch Arkivtejp funkar mot Biltullarna i STH.
Mot Radar finns det något skumplast liknande absorberande material.
Lasern's våglängd är samma som till CD/DVD läsarna, så en skiva bränd med bara Nollor borde inte reflektera något.

Tja. Radarvarnare funkar ganska bra mot radar. Den varnar på upp till 5 km avstånd i öppen terräng. I praktiken får man varning ca 1000 meter innan så man hinner bromsa ner.

Laservarnare varnar i praktiken först när det är för sent.
Där måste det till någon form av störare också.
Ett alternativ är en störare och en varnare så att man får en varning när polisen försöker mäta och då bromsar man ner, slår om en strömbrytare som slår av störaren och så kan polisen få sin mätning men nu med laglig hastighet.
Det är inte så ovanligt att dom inte får något resultat på den första mätningen. Framför allt inte på svarta bilar. Då mäter dom igen. Stör man ut den första mätningen men inte den andra så ska allt vara frid och fröjd.
Det finns dock en risk att dom blir misstänksamma och plockar isär bilen.

Som rolig parentes var det en snubbe för några år sedan som åkte in i en laserkontroll och dom kunde inte mäta honom. Efter lite konstaterande hittade dom en sändare i fronten på bilen som sände ut ljus på våglängden 904 nm och då dom betraktade det som en störare så fick han den beslagtagen samt en bötseslapp.

Han överklagade till tingsrätten och fick tillbaka grejen och slapp böter.
Det var nämligen så att han hade en garageöppnare som var IR-styrd och det råkade vara just den våglängden. Garageöppnare är ju inte olagligt och eftersom huvudsyftet inte var att störa polisens laser så var den inte olaglig.

Nej. .

Däremot är en laservarnare rätt värdelös.
För att den ska varna krävs att den blir träffad av laser. Dvs dom måste mäta. Har man tur kan man bli varnad pga ströljus från när dom mäter bilen framför men det är inte så sannolikt.
Det troliga är att den varnar när dom mäter på din bil och då har du bara några hundradels sekunder på dig att bromsa för sen är mätningen klar.

Däremot funkar dom superbra till radar som är i fartkamerorna.

Ska man summera denna tråd kan man konstatera att laservarnaren är värdelöst eftersom du åker dit oavsett och varnaren blir beslagtagen.

Laserstörare fungerar men man åker dit på att använda den sen blir även den beslagtagen, enda fördelen är att du slipper lämna KK.

Radarvarnaren
fungerar som en GPS som klarar av att varna innan radarn kommer ta bild på dig.

Sålunda är det bättre att investerar i en väl fungerande GPS som du kan uppdatera och upptäcka fartkamerorna (utom dom mobila).

Gäller bara hålla sig inom "säkra zonen" och glatt betala böterna när dom kommer

Och inom den säkra zonen finns där försäkringar att köpa som betalar boten...

I Norge mäter dom fortfarande med radar, i alla fall dom tre gånger jag sett kontroll. Så där kan den fort spara in pengar och fängelsestraff :)

Har snackat med en laser-kompis idag angående att skydda sig från mätning. Eftersom han inte vet hur laser är konstruerad snackade vi mest allmänt kring det hela.

Det hör till saken att 904nm är väldigt nära de våglängder som är skadliga för ögat. Alltså bör signalerna vara väldigt svaga vilket dom troligen blir genom att dom har en lins som ger stor spridning på lasern. Laserpricken täcker som synes halva bilfronten på 300m avstånd.
http://translate.google.com/transla...alth-paint/&prev=hp&rurl=translate.google.com
Nåt annat som talar för låg effekt är ju att pistolen bara kan innehålla en relativt begränsad mängd batteri.

En störare ska alltså inte behöva förbruka massor med effekt.

Vidare så är det teoretiskt möjligt att påverka hur bra bilfronten reflekterar lasern. Så "Stealth Paint" är i teorin möjligt även om det är svårt veta vilka som är äkta och inte. Och detsamma gäller ju även lackering på bilen. Men att bara lacka bilen mattsvart är inte med nödvändighet det bästa. Jämför med t.ex element-färg.

Sedan funkar ju som redan sagt lasern via dopplereffekt så skickar man ut ljus med 904nm så kommer lasern visa 0km/h vilket är en direkt signal till polismannen att här finns det en laserstörare.
Man bör alltså helst skicka en signal med aningen högre frekvens så kommer istället radarn visa lagliga XX km/h och polismannen kommer inte fatta att han blivit lurad.

Den enda nackdelen som jag märkt av är att den även reagerar på butikslarm. Tydligen avger dom strålning inom samma våglängdsområde som någon av radartyperna.
Den varnar i alla fall mig för IKEA på flera hundra meters håll. :yoparty

(Besserwissermode)
Det är inte butikslarmet den reagerar på, det är dörröppnaren som känner av om någon närmar sig dörren, troligen en gammal Besam-öppnare.

Jag var på en föreläsning/demonstration av microvågsteknik där föreläsaren visade hur han hade knåpat ihop en egen doppler-radar av en gammal besamöppnare, och där han avslutade med "givetvis skulle man kunna montera den här i t.e.x ett extraljus på bilen och på så sätt skulle man kunna störa ut polisens radar, men det vore ju helt olagligt, och ingenting som jag någonssin skulle syssla med"

Bakom honom på arbetsbänken låg ett par extradimljus....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg