Tips på bra radarvaranare ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Tips på bra Laser/radar varnare ?

En tidsfråga innan mitt KK kommer dras in och måste på något sätt förebygga det.

Finns det tester eller har ni några att rek:

Gäller bilen ..

Mvh

Last edited:
Vad använder Polisen i sina mobila hastighetskontroller är det laser och/eller radar ? Kameraskåpen kör väl med radar

SKulle vara bra med en kombinerad varnare.

Jo jag vet att det inte är lagligt men :D

Använder mig av en "cobra" laservarnare.

Suverän på kameraskåp och olika sortes skåp. Inte så irriterande som GPS som markerar även de kameror som är på andra sidan vägen. (märker av radarn, och radarn är aktiv ifall kameran är aktiv verkar det som)

Ger en del falsklarm inne i tätort, men där gasar man heller inte....

Sen kan laservarnare ge lite falsk trygghet. Förlorade mitt körkort med lasern påslagen en gång i tiden, men det berodde på de låg bakom och filmade....:gnissla

Beltronics RX65 är en som ger väldigt lite fellarm och som detekterar både laser och radar. Det är nästan uteslutande laser som polisen använder vid hastighetsmätning numera, men radar sitter i kamerorna och även i fordon.

Det sitter ingen störare i RX65, men störare för laser finns från en dansk firma (Blinder av olika modeller), som inte ger "laser jam"-varning (mao fungerar så man hinner bromsa ner och stänga av utrustningen). Radar-störning fungerar dåligt eller inte alls, så det kan man glömma.

Och jo det är olagligt och utrustning beslagtas samt ärendet hamnar hos åklagare (fängelse finns på straffskalan, men det är bara för att polisen ska kunna få göra "husrannsakan" i bilen vid misstanke).

Läst på att en laservarnare har en känslighet på mellan 500-2000 m och hastighetskontroillen sker vid ca 400m

Men vad varnar den innan trots att dom inte mäter eller varnar den i samma ögonblick då är man ju stekt redan

Varför inte lugna sig istället, varför köra för fort med bil, det är ju relativt meningslöst...?

Jag åker 90% i tjänsten, och så gott som alltid med farthållaren på ~lagligt enligt gps:en - oerhört bekvämt, och framför allt avslappnande. :)

Problemet löst, var skickar jag fakturan? :hihi

Läst på att en laservarnare har en känslighet på mellan 500-2000 m och hastighetskontroillen sker vid ca 400m

Men vad varnar den innan trots att dom inte mäter eller varnar den i samma ögonblick då är man ju stekt redan

Lasern sänder ju inte förrän den mäter och det är först då du kan detektera den så där är man redan stekt. Enda chansen är att sända ut störande laserljus så att de inte får några värden....

Radarvarnare är väl bra mot kameror men GPS med POI är billigare och sen ser man ju de jäkla skåpen rätt bra...

Varför inte lugna sig istället, varför köra för fort med bil, det är ju relativt meningslöst...?

Jag åker 90% i tjänsten, och så gott som alltid med farthållaren på ~lagligt enligt gps:en - oerhört bekvämt, och framför allt avslappnande. :)

Problemet löst, var skickar jag fakturan? :hihi

Starta en egen tråd om trafikmoral! Här snackas det laservarnare!

Last edited:
Jag skulle inte förlita mig på tekniken verkligen fungerar och varnar i tid. Det enda rätta skulle vara en sändare som stör ut alla eventuella mätningar, men då skulle man ganska snart vara avslöjad

Det håller väl inte i rätten att säga att det är en sändare för att öppna garageporten längre?

Är man orolig för att förlora körkortet är det nog bättre att hålla nere hastigheten. Ledsen att behöva säga det men så är det.

Ska ändå bli intressant att följa vad ni kommer fram till i diskussionen :)

Jag klarar mig utan hjälpmedel och är inte särskilt orolig för körkortet även om det går lite fort ibland när omständigheterna tillåter det.

Laserstörare

Såg denna artikel iof från 02 men det verkar vara det enda som fungerar i komb med GPS och POI som varnar för fartkameror.

Laservaranare verkar relativt värdelöst om man blir träffad av polislasern

Lasern sänder ju inte förrän den mäter och det är först då du kan detektera den så där är man redan stekt. Enda chansen är att sända ut störande laserljus så att de inte får några värden....

Radarvarnare är väl bra mot kameror men GPS med POI är billigare och sen ser man ju de jäkla skåpen rätt bra...

Den måste väl dock sända minst 2ggr för att kalkylera hastighet, annars får man endast avstånd. Två mätningar ger två avstånd och med tiden där emellan får man hastighet enligt gängse princip. Frågan är dock om intervallet mellan mätpulserna är tillräckligt långt för att få ner farten.
Kort svar; Knappast.

Däremot kan varnaren detektera laserstrålning från mätning av ex. framförvarande bil och därmed skrika innan det är "för sent" men då gäller det ju att det finns fler på gatan...

Däremot kan varnaren detektera laserstrålning från mätning av ex. framförvarande bil och därmed skrika innan det är "för sent" men då gäller det ju att det finns fler på gatan...

Och framförallt att där skulle vara tillräckligt med spill-ljus från framförvarandes mätning för att du skall kunna detektera det.....

Laservarnare är problematiskt inom försvarsindustrin där man vill skydda sig mot laserbaserade målsökare och trots deras jättebudgetar är det inte helt enkelt....

Kolla upp vad polisens laser använder för våglängd och sen blända polisens laser med en egen fetinglaser är nog enklaste lösningen :D:D

904nm är våglängden sist jag mätte :D

http://www.lasermate.com/LD90410A.html
Bara att blanda upp med hälften vita dioder och maskera som parkeringsljus. En hel drös är bäst:tummenupp Glöm inte rikta framåt!

Edit: och för den medicinskt studerande så innebär det alltså något som benämns som gallium-arsenid laser. Tror den används till behandling av hudåkommor? Jeje, de finns i alla fall i rätt stygga effektstorlekar. :D

(GaAS 904nm)

Last edited:
Både Laser & Radar mätningar använder sig av Doppler-effekten.
Då räcker en mätning men för att säkerställa mätvärdet så görs flera mätningar med typ 100 mS intervaller, så när man får två mätvärden efter varandra som är lika då har man en träff.

För att skydda sig kan man:

1) Skaffa en Störare.
Polisen har idag stor erfarenhet vid mätningar att dom märker om du har en Störare.

2) Skaffa en Varnare ock PANIKBROMSA när den varnar.
Har dock ingen uppgift om hur stor hastighetsvariationen får vara mellan två mätningar.

3) Lacka bilen i en absorberande färg.

Problemet blir väl att välja för vad, Radar eller Laser.
Scotch Arkivtejp funkar mot Biltullarna i STH.
Mot Radar finns det något skumplast liknande absorberande material.
Lasern's våglängd är samma som till CD/DVD läsarna, så en skiva bränd med bara Nollor borde inte reflektera något.

Jag har en sån här. Jag har bara åkt fast en gång.

foliehatt+2.jpg

Mot Radar finns det något skumplast liknande absorberande material.
Lasern's våglängd är samma som till CD/DVD läsarna, så en skiva bränd med bara Nollor borde inte reflektera något.

Problemet är att på 400m är har lasermätloben en diameter som i princip täcker hela frontarean på bilen. Det räcker med att en liten bit reflekterar. Blir enna jäkligt drygt att köra runt med hela fronten påklistrad med vertikala CD-skivor...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg