Jag har en Cobra.
Enligt mig funkar den bra.
Den varnar för alla kameraskåp.
Dock finns det inga bra varnare för laser. Problemet är att detektorn måste träffas av ljus för att den ska reagera och då krävs det att dom mäter och när dom börjar mäta är det redan för sent eftersom mätningen bara tar någon hundradel. Det är bara om man har tur som en tokig och detektorn blir träffad av ströljus från mätning av framförvarande bil som man kan bli varnad.
Den enda nackdelen som jag märkt av är att den även reagerar på butikslarm. Tydligen avger dom strålning inom samma våglängdsområde som någon av radartyperna.
Den varnar i alla fall mig för IKEA på flera hundra meters håll.
Dessutom har den en radarvarnar-varnar-varnare.
Vissa av polisens instrument har en mottagare som känner av den svaga signalen från PLL kretsen i radarvarnaren och dom får då en signal i sin radar om du har en radarvarnare. Kretsen i radarvarnaren känner av om det finns ett sådant instrument i närheten. Antagligen genom att den känner av signalerna från Polisene instrument för att känna av varnare.
Nästa steg blir väl varnar-varnar-varnar-varnar-varnare misstänker jag.
Den måste väl dock sända minst 2ggr för att kalkylera hastighet, annars får man endast avstånd. Två mätningar ger två avstånd och med tiden där emellan får man hastighet enligt gängse princip. Frågan är dock om intervallet mellan mätpulserna är tillräckligt långt för att få ner farten.
Kort svar; Knappast.
Däremot kan varnaren detektera laserstrålning från mätning av ex. framförvarande bil och därmed skrika innan det är "för sent" men då gäller det ju att det finns fler på gatan...
Nej. En mätning ger avstånd och hastighet pga att dom mäter dopplereffekten.
Två mätningar ger en verifiering av hastighetsmätningen.
Så dom gör två mätningar med ca 100ms mellanrum men det är i alla fall för lite för att man ska hinna med att reagera.