Tips på bra lampa (ej Xenon)

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Tjena,

Jag luftade min nyinköpta CBR 600 F4 häromdagen och fick lite kvällskörning gjord också. Jag var inte direkt nöjd med varken helljus eller halvljus i mörker. Spridningen på ljuset var bra men det saknades skärpa i ljusbilden. Jag hade velat ha lite mer pulver. Det kan ju vara så att lampan är gammal och därför ger halvtaskigt ljus men om man nu ska köpa ny lampa, vad rekommenderas?:va
 
Det är bara att gå in på närmsta mack och köpa någon av lamporna som är märkta med +50% eller liknande. Jag har för mig att Osram gör någon lampa som har lite högre ljusutbyte. Det gör en viss skillnad. Det kan ju hända att det som sitter är någon billigare variant av halogen och då är glödtråden oftast inte optimalt placerad i lampan så den hamnar fel i förhållande till reflektorn och då får man sämre ljusutbyte.

Biltema har lampor med mer watt. Satte det i min bil och det gjorse susen:tummenupp

Med vissa förbehåll. Rent generellt så har placering och utformning på glödtråden nästan större effekt än att sätta i en lampa med mer watt.
Sätter man i en billigare lampa med mer watt så får man ju mer ljus men pga att tråden sitter sämre i förhållande til fokuspunkten för reflektorn så får man ett sämre procentuellt ljusutbyte. Dvs om man byter ut sin 55 wattare mot en 100 wattare så får man i praktiken oftast inte mer än 10-20% förbättring jämfört med en standardlampa. Man tjänar mer på att sätta i någon av dom lite dyrare varianterna av 55 wattare som har en bättre glödtråd och som därmed ger typ +50% eller liknande.

Sen har man en issue med just effekten också. Dels innebär en lampa med högre effekt att du kommer att smälla säkringarna oftare. Och att allt plötsligt slocknar i 100 efter en kolmörk landsväg är inget jag vill uppleva. Ofta löser folk det med att sätta i en större säkring med följden att man överbelastar kablar och brytare i elsystemet och då riskerar man kabelbrand.
Farsan fick uppleva det i en tidigare bil. Helt plötsligt slocknade lysena mitt ute i skogen. Det visade sig att brytaren i spakuppsättningen vid ratten gått åt helsike. Att byta hela det hornet var inte direkt billigt.

Dessutom innebär den högre effekten på lampan en högre värmeutveckling i lamphuset också och det är inte säkert att reflektorn överlever det. Rent generellt så brukar det sluta med att reflektorn blir matt och börjar ge ännu sämre ljus då den inte tål dom höga temperaturer som man får med en 100 wattare.

Generatorn i en hoj är dessutom sällan så dimensionerad att man utan vidare kan slänga på massor med 100 wattare.
 
Last edited:
Grövre kablar som förhindrar spännsingsfall kan göra susen. 15% spänningsfall så blir det bara 50% lyse. Nya kablar, säkring, relä. Bröja med att mäta upp spänningen på lampan och jämför det med spänningen på batteriet.

Mats
 
Som sagt, reläkoppla skiten med grova kablar och direktkopplat från generator. Glöm inte bort att jorda ordentligt.
 
När det gäller just halogenlampor så är väl Osram Nightbreaker det värsta som finns idag..
Dock verkar det som om hållbarheten är något lägre på dom..
 
Jag kan rekommendera Philips Xtreme Power. Satte i såna lampor i bilen och tyckte jag fick bättre ljus både på halvljus och helljus jämfört med de som jag bytte ut (vanliga standard osram 55w).
Extreme power blev väll testvinnare i Bike's test av halogenlampor om jag minns rätt?

Osram har ju en modell annars som heter Night breaker, tyvärr var inte den med i bike's test.
Brorsan köpte night breaker till sin bil. Han var helt nöjd med ljuset, men sen att båda lamporna gick sönder inom 2-3 månader blev han inte imponerad över, vilket enligt osrams kundtjänst är den livslängden man kan räkna med. Mina philips-lampor höll i nästan ett år. Nu förtäljer ju detta inte något om hur många timmar lamporna faktiskt lös men kanske ändå kan ge ett litet hum om livstiden på lamporna.
 
Last edited:
Hej,

Dagens i särklass bästa godkända 55W-lampa heter Philips X-treme Power. Den vann senaste testet i Bike och även senaste testet i Ride (Engelsk MC-tidning). Se bifogat test.

Livslängden på en H7 Philips X-treme Power = ca 400h
Livslängden på en H7 Osram Night Breaker = ca 200h
(Katalogvärden)

Jag rekommenderar inte att sätta in en 100W-lamps då risken finns att du förstör reflektorn pga ökad värmeutveckling. Dessutom håller en 100W lampa ca 50-100h.


Mvh
Martin Rapp
Försäljningschef Philips Billampor
 

Bifogat

  • Test i Tidningen Ride.jpg
    Test i Tidningen Ride.jpg
    72.1 KB · Visningar: 376
  • Gilla
Reaktioner: R2
Biltema har lampor med mer watt. Satte det i min bil och det gjorse susen:tummenupp


Skulle ej rekommendera vare sig Biltema (Dålig och ojämn kvalitet) eller mer watt.
Marknadens mest prisvärda lampa (ljusutbyte/pris) är Philips Premium.
Den ger 30% mer ljus än en standardlampa på marknaden men till priset av en standardlampa!
:)


Martin Rapp
Försäljningschef Philips Billampor.

Det är bara att gå in på närmsta mack och köpa någon av lamporna som är märkta med +50% eller liknande. Jag har för mig att Osram gör någon lampa som har lite högre ljusutbyte. Det gör en viss skillnad. Det kan ju hända att det som sitter är någon billigare variant av halogen och då är glödtråden oftast inte optimalt placerad i lampan så den hamnar fel i förhållande till reflektorn och då får man sämre ljusutbyte.
.

Helt rätt gällande glödtrådens placering. Den är bland den viktigaste parametern för att få bra ljus. Skillnaden mellan marknadens +50%-lampor är livslängden. Philips har dubbelt så lång livslängd som konkurrenterna...

Med vissa förbehåll. Rent generellt så har placering och utformning på glödtråden nästan större effekt än att sätta i en lampa med mer watt.
Sätter man i en billigare lampa med mer watt så får man ju mer ljus men pga att tråden sitter sämre i förhållande til fokuspunkten för reflektorn så får man ett sämre procentuellt ljusutbyte. Dvs om man byter ut sin 55 wattare mot en 100 wattare så får man i praktiken oftast inte mer än 10-20% förbättring jämfört med en standardlampa. Man tjänar mer på att sätta i någon av dom lite dyrare varianterna av 55 wattare som har en bättre glödtråd och som därmed ger typ +50% eller liknande.

.

Mycket riktigt. Glöm inte att en 100W lampa har en livslängd på ca 50-100h


Sen har man en issue med just effekten också. Dels innebär en lampa med högre effekt att du kommer att smälla säkringarna oftare. Och att allt plötsligt slocknar i 100 efter en kolmörk landsväg är inget jag vill uppleva. Ofta löser folk det med att sätta i en större säkring med följden att man överbelastar kablar och brytare i elsystemet och då riskerar man kabelbrand.
Farsan fick uppleva det i en tidigare bil. Helt plötsligt slocknade lysena mitt ute i skogen. Det visade sig att brytaren i spakuppsättningen vid ratten gått åt helsike. Att byta hela det hornet var inte direkt billigt.

Dessutom innebär den högre effekten på lampan en högre värmeutveckling i lamphuset också och det är inte säkert att reflektorn överlever det. Rent generellt så brukar det sluta med att reflektorn blir matt och börjar ge ännu sämre ljus då den inte tål dom höga temperaturer som man får med en 100 wattare.

Generatorn i en hoj är dessutom sällan så dimensionerad att man utan vidare kan slänga på massor med 100 wattare.


Säkringarna i en bil skall inte ha några problem med en 100W lampa. Däremot är livslängden kort som tidigare beskrivet. Lampan drar även mer bensin och som du riktigt beskriver finns risken för skadade reflektorer pga extra värmeutveckling.



Mvh
Martin
Försäljningschef Philips Billampor
 
Last edited:
himla massa text

Sammanfattning:
Dra nya kablar
Köp en lampa med mer watt eller någon som fått bra i test typ orsam

Generatorn i tex yamaha r6 levererar 360watt. Det kommer man inte lyckas nå med att byta sin halv/helljuslampa.

Men testa istället för att krångla till det:tummenupp
 
Varför vill du inte ha xenon? Det är ju kanon ju, bättre än alla andra konventionella lampor på marknaden IMO!
 
Helt rätt gällande glödtrådens placering. Den är bland den viktigaste parametern för att få bra ljus. Skillnaden mellan marknadens +50%-lampor är livslängden. Philips har dubbelt så lång livslängd som konkurrenterna...



Mycket riktigt. Glöm inte att en 100W lampa har en livslängd på ca 50-100h


Säkringarna i en bil skall inte ha några problem med en 100W lampa. Däremot är livslängden kort som tidigare beskrivet. Lampan drar även mer bensin och som du riktigt beskriver finns risken för skadade reflektorer pga extra värmeutveckling.

Mvh
Martin
Försäljningschef Philips Billampor

Nu har jag inte några siffror på hur länge en hundrawattare håller men min personliga upplevelse från den tiden när jag själv hade byggt om elsystemet och satt in reläer och kraftigare kablar i min bil och fyllt fronten med 100-wattare är att dom för mig höll ungefär lika länge som en vanlig 55 wattare.

Det där med att säkringarna inte sa ha några problem med en 100 wattare beror väl lite på hur man ser det.
Om man har en säkring på 10A till varje helljuslampa och det sitter 55 wattare i så drar dom ca 5A dvs halva märkströmmen för reläet.
Sätter du istället i en 100wattare så kommer den ju att dra närmare 10A. Det är väldigt mycket närmare den gräns som säkringen är avsedd att lösa ut för.

Med andra ord. Säkringarna kommer att gå oftare om man sätter in 100watts lampor än om man fortsätter med 55 wattare.
Jag säger inte att säkringen går omedelbart men en säkring som belastas med i princip hela sin märkström kommer att gå oftare än en säkring som inte belastas så mycket.

Skillnaden i bränsleförbrukning med 100 wattare skulle jag däremot inte bry mig ett skit om faktiskt. Jag har ingen märkbar skillnad på förbrukningen med min bil om jag kör med bara halvljuset eller om jag tänder halvljus, dimljus och helljus dvs jag ändrar från 2*55 watt till 6*55 watt. energiförbrukningen i en bil är så oerhört hög i jämförelse med vad halogenlamporna drar att det inte märks för en normal bilförare. Du får en större påverkan på bränsleförbrukningen om du öppnar fönstren på bilen.
 
Sammanfattning:
Dra nya kablar
Köp en lampa med mer watt eller någon som fått bra i test typ orsam

Generatorn i tex yamaha r6 levererar 360watt. Det kommer man inte lyckas nå med att byta sin halv/helljuslampa.

Men testa istället för att krångla till det:tummenupp

Varför testa först med en lampa med mer watt och dra nya kablar?
Risken är ju att man förstör reflektorn och måste byta den till en klart mycket större peng än att köpa en bra 55W lampa!

Prova du först en riktigt bra 55W lampa.
Återigen ger Philips X-treme Power bäst ljus / längst livslängd på marknaden till en kostnad av ca 200:-.


Krångligare än så är det inte.

Åk till närmaste Swedol så finns de på hyllan....
 
Tack för svaren. Då har man lite mer kött på benen. Sätta in en starkare lampa var aldrig aktuellt just pga av argumenten ovan. Ska se om jag kan hitta Philipslampan i någon affär eller mack. Jag avfärdade Xenon eftersom priset i förhållande till hur ofta jag kör i mörker inte står i paritet till varandra. Dessutom så är jag inget vidare på att installera elektriska prylar. Tog mig 90 minuter att installera en stackars LED-blinkers (dom kvarvarande gick å andra sidan snabbare).
 
Nu har jag inte några siffror på hur länge en hundrawattare håller men min personliga upplevelse från den tiden när jag själv hade byggt om elsystemet och satt in reläer och kraftigare kablar i min bil och fyllt fronten med 100-wattare är att dom för mig höll ungefär lika länge som en vanlig 55 wattare.
.

Men om vi håller oss till fakta så gäller följande.
Livslängd H7 55w = 550h (Philips/Osram/GE)
Livslängd H7 100w = 50-100h (Philips/Osram/GE)

Har du längre livslängd på en 100W lampa så ger den följaktligen mindre ljus....
Kanske har du använt 55W lampor av sämre kvalitet?

Det där med att säkringarna inte sa ha några problem med en 100 wattare beror väl lite på hur man ser det.
Om man har en säkring på 10A till varje helljuslampa och det sitter 55 wattare i så drar dom ca 5A dvs halva märkströmmen för reläet.
Sätter du istället i en 100wattare så kommer den ju att dra närmare 10A. Det är väldigt mycket närmare den gräns som säkringen är avsedd att lösa ut för.

Med andra ord. Säkringarna kommer att gå oftare om man sätter in 100watts lampor än om man fortsätter med 55 wattare.
Jag säger inte att säkringen går omedelbart men en säkring som belastas med i princip hela sin märkström kommer att gå oftare än en säkring som inte belastas så mycket.
.

Finns en poäng i ditt resonemang gällande säkringar.
Däremot återgår jag till frågan varför man överhuvudtaget skall sätta in 100W lampa till hel/halvljus?
Du riskerar skadade strålkastare och minskar livslängden mer än 5ggr.
Lägg till jobbet för att byta kablar och installera reläer.
Vad är vinsten?


Skillnaden i bränsleförbrukning med 100 wattare skulle jag däremot inte bry mig ett skit om faktiskt. Jag har ingen märkbar skillnad på förbrukningen med min bil om jag kör med bara halvljuset eller om jag tänder halvljus, dimljus och helljus dvs jag ändrar från 2*55 watt till 6*55 watt. energiförbrukningen i en bil är så oerhört hög i jämförelse med vad halogenlamporna drar att det inte märks för en normal bilförare. Du får en större påverkan på bränsleförbrukningen om du öppnar fönstren på bilen.

Jag förstår att du skiter i förbrukningen eftersom du inte räknar på totalekonomin.
Varför tror du biltillverkare använder sig av LED-teknik?

Det du sparar i bränsle mellan en 100W och en 55W X-treme power är kostnaden av halva till hela lampan sett över lampans livslängd (ca 400h för en X-treme Power).

Utan att veta:
Jag tror att du väljer en lampa även pga av pris. Ser du till ovan exempel blir den bästa godkända lampan på marknaden (X-treme Power) billigare i längden pga livslängd och minskad förbrukning jämfört med en 100W-lampa.

Är du fortfarande inte övertygad så är du mer än välkommen att PM:a mig så kan vi ta diskutionen där.

Mvh
Martin
Philips Billampor

Tack för svaren. Då har man lite mer kött på benen. Sätta in en starkare lampa var aldrig aktuellt just pga av argumenten ovan. Ska se om jag kan hitta Philipslampan i någon affär eller mack. Jag avfärdade Xenon eftersom priset i förhållande till hur ofta jag kör i mörker inte står i paritet till varandra. Dessutom så är jag inget vidare på att installera elektriska prylar. Tog mig 90 minuter att installera en stackars LED-blinkers (dom kvarvarande gick å andra sidan snabbare).

Kul att kunna få hjälpa till. :)

Här hittar du lamporna i Skurup.
http://www.adcenter.nu/ad_bildelar_skurup.htm

Annars finner du dem hos
Bildelsspecialisten.
Autoexperten
Swedol
 
Last edited:
Om hojen har motsvarande spänningsfall mellan batteri och lampa som man brukar ha så vinner man sannolikt mer ljus på nya grova elkablar och bra relä till 55W-lampan än att byta till 100W och behålla orginalkablarna. Givetvis förutsatt att lamporna är av ungefär samma kvalisort, det har ju exempelvis förekommit lamptest där biltemas bästa lampa bara levererade 51% av den ljusmängd testvinnande lampan gav - och när man sett det resultatet inser man att biltemalampor kan vara bra till mycket, men i fordonsstrålkastare hör dom inte hemma. Philips och Osram är alltid säkra kort, budgetlampor är alltid lotteri och ofta ganska dåliga.
 
Hej
Känner du till ngn H4-lampa som tål vibrationer extra bra?
Drar jag ur hojen så poppar jag H4:an 1 gång av 3.

/J

Hej,

Dagens i särklass bästa godkända 55W-lampa heter Philips X-treme Power. Den vann senaste testet i Bike och även senaste testet i Ride (Engelsk MC-tidning). Se bifogat test.

Livslängden på en H7 Philips X-treme Power = ca 400h
Livslängden på en H7 Osram Night Breaker = ca 200h
(Katalogvärden)

Jag rekommenderar inte att sätta in en 100W-lamps då risken finns att du förstör reflektorn pga ökad värmeutveckling. Dessutom håller en 100W lampa ca 50-100h.


Mvh
Martin Rapp
Försäljningschef Philips Billampor
 
Back
Top