Nu har jag inte några siffror på hur länge en hundrawattare håller men min personliga upplevelse från den tiden när jag själv hade byggt om elsystemet och satt in reläer och kraftigare kablar i min bil och fyllt fronten med 100-wattare är att dom för mig höll ungefär lika länge som en vanlig 55 wattare.
.
Men om vi håller oss till fakta så gäller följande.
Livslängd H7 55w = 550h (Philips/Osram/GE)
Livslängd H7 100w = 50-100h (Philips/Osram/GE)
Har du längre livslängd på en 100W lampa så ger den följaktligen mindre ljus....
Kanske har du använt 55W lampor av sämre kvalitet?
Det där med att säkringarna inte sa ha några problem med en 100 wattare beror väl lite på hur man ser det.
Om man har en säkring på 10A till varje helljuslampa och det sitter 55 wattare i så drar dom ca 5A dvs halva märkströmmen för reläet.
Sätter du istället i en 100wattare så kommer den ju att dra närmare 10A. Det är väldigt mycket närmare den gräns som säkringen är avsedd att lösa ut för.
Med andra ord. Säkringarna kommer att gå oftare om man sätter in 100watts lampor än om man fortsätter med 55 wattare.
Jag säger inte att säkringen går omedelbart men en säkring som belastas med i princip hela sin märkström kommer att gå oftare än en säkring som inte belastas så mycket.
.
Finns en poäng i ditt resonemang gällande säkringar.
Däremot återgår jag till frågan varför man överhuvudtaget skall sätta in 100W lampa till hel/halvljus?
Du riskerar skadade strålkastare och minskar livslängden mer än 5ggr.
Lägg till jobbet för att byta kablar och installera reläer.
Vad är vinsten?
Skillnaden i bränsleförbrukning med 100 wattare skulle jag däremot inte bry mig ett skit om faktiskt. Jag har ingen märkbar skillnad på förbrukningen med min bil om jag kör med bara halvljuset eller om jag tänder halvljus, dimljus och helljus dvs jag ändrar från 2*55 watt till 6*55 watt. energiförbrukningen i en bil är så oerhört hög i jämförelse med vad halogenlamporna drar att det inte märks för en normal bilförare. Du får en större påverkan på bränsleförbrukningen om du öppnar fönstren på bilen.
Jag förstår att du skiter i förbrukningen eftersom du inte räknar på totalekonomin.
Varför tror du biltillverkare använder sig av LED-teknik?
Det du sparar i bränsle mellan en 100W och en 55W X-treme power är kostnaden av halva till hela lampan sett över lampans livslängd (ca 400h för en X-treme Power).
Utan att veta:
Jag tror att du väljer en lampa även pga av pris. Ser du till ovan exempel blir den bästa godkända lampan på marknaden (X-treme Power) billigare i längden pga livslängd och minskad förbrukning jämfört med en 100W-lampa.
Är du fortfarande inte övertygad så är du mer än välkommen att PM:a mig så kan vi ta diskutionen där.
Mvh
Martin
Philips Billampor
Tack för svaren. Då har man lite mer kött på benen. Sätta in en starkare lampa var aldrig aktuellt just pga av argumenten ovan. Ska se om jag kan hitta Philipslampan i någon affär eller mack. Jag avfärdade Xenon eftersom priset i förhållande till hur ofta jag kör i mörker inte står i paritet till varandra. Dessutom så är jag inget vidare på att installera elektriska prylar. Tog mig 90 minuter att installera en stackars LED-blinkers (dom kvarvarande gick å andra sidan snabbare).
Kul att kunna få hjälpa till.
Här hittar du lamporna i Skurup.
http://www.adcenter.nu/ad_bildelar_skurup.htm
Annars finner du dem hos
Bildelsspecialisten.
Autoexperten
Swedol