Tips på bra lampa (ej Xenon)

Hej
Känner du till ngn H4-lampa som tål vibrationer extra bra?
Drar jag ur hojen så poppar jag H4:an 1 gång av 3.

/J

De verkar ha slutat tillverkas ungefär samtidigt som heavy duty BAY15D baklampor som håller mer än en repa.

Mitt tips är fö övrigt att hänga i grova kablar då original kabelmatta ofta är ett skämt. Dessutom brukar jag lacka baksidan på strålkastaren då reflex-skiktet ofta är så tunt att det lyser mängder bakåt.

Skaffa för fan inte 100w i befintlig sockel, tunna plastinsatser och dåligt med kyl-luft kan bli dyrt...
 
Last edited:
Prova att "bränna" in lampan med ett löst batteri i ca 10h innan du monterar den.
Har i alla fall gjort susen på gamla engelska paralelltwinnar:tummenupp
Det låter ju inte osannolikt. För jag har märkt att vissa exemplar har hållt "länge", förmodligen kan de ha fått några lugna hojturer utan att jag dragit ur hojen. Så att de på ngt sätt "körts in".

De verkar ha slutat tillverkas ungefär samtidigt som heavy duty BAY15D baklampor som håller mer än en repa.

Ja det verkar svårt att hitta helt klart, borde ju finnas en marknad eftersom även motarder skakar rätt fint.
 
Tack för svaren. Då har man lite mer kött på benen. Sätta in en starkare lampa var aldrig aktuellt just pga av argumenten ovan. Ska se om jag kan hitta Philipslampan i någon affär eller mack. Jag avfärdade Xenon eftersom priset i förhållande till hur ofta jag kör i mörker inte står i paritet till varandra. Dessutom så är jag inget vidare på att installera elektriska prylar. Tog mig 90 minuter att installera en stackars LED-blinkers (dom kvarvarande gick å andra sidan snabbare).

650:- hos Xenonkungen.se (billigare via Starstriker's Xenontråd). Håller längre än en konventionell lampa & monteras med hjälp av färdigmärkta kontakter där varje kontakt har sin egen storlek = omöjligt att göra fel. Enda två skälen att inte välja xenon när man vill ha bättre lyse är lathet eller okunskap :D
 
650:- hos Xenonkungen.se (billigare via Starstriker's Xenontråd). Håller längre än en konventionell lampa & monteras med hjälp av färdigmärkta kontakter där varje kontakt har sin egen storlek = omöjligt att göra fel. Enda två skälen att inte välja xenon när man vill ha bättre lyse är lathet eller okunskap :D

mja, bes och polis gillar det inte heller väl?
 
Jag har kört med Biltemas kit med 2 H4 med 100/90. 2005 till 2009. Bytt båda en gång då den ena lampan pajade.
Dom ger ruggigt mycke bättre ljus än orginal. Dom är dessutom billiga och håller bra.

Inga problem med säkringar, reläer, reflektorer eller lampglas.

Jo mitt ena glas pajade -08 efter ett kraftigt stenskott på Stavsnäsvägen i slutet av December värmen från lampan kan möjligen bidragit men var knappast orsaken.

Kan ju vara så att triumph har lite bättre kvalitet på sina grejer så att dom klarar Biltemas lampor:D


Innan ni öser påså håller jag med om det tekniska som beskrivs i tråden men man kanske inte skall överdriva dess betydelse.

Jag gillar kvalitetsprylar men känner inte riktigt att det finns sådana längre.

Låt os ta ett exempel.

Philips Extrema à vad det 200:- någon nämnde tidigare ger för mig 2x200=400:-
Jämför med Biltema lampkit jag kört på i ca 3 år innan byte à 129:-(idag)

Om man sen säger att ljuset blir så mycket bättre med en dyr lampa varför i fridens namn accepterar man då plastglas på strålkastarna. Svaret är enkelt, design går före kvalitet och funktion. Det vill säga lampan som sitter innanför det designade plastglaset har sin största betydelse för tester i tidningar och för reklam inte så mycket för när man kör.

Jag är mycket tveksam till att man kan räkna hem prisskillnaden med livslängd eller ljus som argument. Som så mycket annat är det nog vetskapen om att man betalat dyrt för ett varumärke/namn som är den största vinsten.

Här känns det även frestande att ta upp skämtdebatten om vanliga glödlampor kontra lågenergilampor innomhus för att spara pengar och miljö men jag tror jag avstår eftersom alla vet hur det förhåller sig, speciellt lampfabrikörer och miljöaktivister.

Och Ja grova kablar is the shit oavsett lampfabrikat.:)
 
Last edited:
mja, bes och polis gillar det inte heller väl?

På en klassisk nakenhoj som min är det ju sjukt fult också, det fodras ju mer eller mindre en designad plastgris för att ha hålrum nog att gömma undan allt skrot.

Motorcykel-xenonkit-H7.jpg
 
Last edited:
Men om vi håller oss till fakta så gäller följande.
Livslängd H7 55w = 550h (Philips/Osram/GE)
Livslängd H7 100w = 50-100h (Philips/Osram/GE)

Har du längre livslängd på en 100W lampa så ger den följaktligen mindre ljus....
Kanske har du använt 55W lampor av sämre kvalitet?

Ja. Så är det. På den tiden när jag hade hela fronten full av 100 wattare (vilket är på andra sidan millenieskiftet) så köpte jag inte dom dyraste lamporna utan istället en billigare lampa som hade samma form. Och det är klart att det påverkar min upplevelse av livslängden. Och 400 h livslängd innebär ju att man hinner 2000 mil även om man bara kör 50 km/h.

Numera håller jag mig till dyrare lampor som håller längre och som ska ge +50% eller vad det nu är i ljusmängd. Dels för att insatserna till bilen är strykdyra och dels för att jag skulle vara tvungen att löda om styrboxen för att inte få indikering för fel på lamporna i diagnossystemet i bilen och dels för att jag vet att jag tjänar mer på att sätta in en 55 wattare av bättre kvalitet.


Finns en poäng i ditt resonemang gällande säkringar.
Däremot återgår jag till frågan varför man överhuvudtaget skall sätta in 100W lampa till hel/halvljus?
Du riskerar skadade strålkastare och minskar livslängden mer än 5ggr.
Lägg till jobbet för att byta kablar och installera reläer.
Vad är vinsten?
Nej. Och jag har ingenstans argumenterat för att man ska slänga in 100 wattare heller. Jag har argumenterat emot det hela tiden. Så jag förstår inte varför jag skulle behöva försöka hitta på argument för det.


Jag förstår att du skiter i förbrukningen eftersom du inte räknar på totalekonomin.
Varför tror du biltillverkare använder sig av LED-teknik?

Det du sparar i bränsle mellan en 100W och en 55W X-treme power är kostnaden av halva till hela lampan sett över lampans livslängd (ca 400h för en X-treme Power).

Utan att veta:
Jag tror att du väljer en lampa även pga av pris. Ser du till ovan exempel blir den bästa godkända lampan på marknaden (X-treme Power) billigare i längden pga livslängd och minskad förbrukning jämfört med en 100W-lampa.

Är du fortfarande inte övertygad så är du mer än välkommen att PM:a mig så kan vi ta diskutionen där.

Mvh
Martin
Philips Billampor

Jag väljer den bästa lampan enligt vad jag kan uttyda av tillverkarens uppgifter. Jag köper inte billigast möjliga. Däremot är skillnaden i förbrukning försumbar om man sätter in starkare lampor.

Det som åtgår extra med 100 wattare innebär ca 1/3 cl/mil dvs 0,003l/mil vilket är försumbart för mig då jag kör runt med en bil som varierar mellan 0,85-1,6 beroende på var jag kör och hur. Jag märker helt enkelt inte av den skillnaden.

Sett till lampans livsländ så hinner jag 2000 mil. (Baserat på en livslängd på 400h och en snittfart på 50km/h) Med en verkningsgrad på ca 30% i bensinmotorn så innebär merförbrukningen från 100 wattaren att jag på den sträckan gör slut på ca 6,5 liter mer bränsle vilket är en merkostnad på ca 80 kr med dagens bränslepris. Så det är helt sant att det är större delen av merkostnaden för den dyrare lampan som man sparar in. Men jämför du dom sparade 80 kronorna med den totala kostnaden för att äga och köra en bil 2000 mil så är den ju för en relativt billig bil i storleksordningen 40 000- 50 000. (Baserat på att ytterst få bilar som inte är väldigt gamla går att köra för en totalkostnad under 25kr/mil)

Och för min egen del så uplever jag det inte som någon skillnad om jag får lägga ut 50 000 eller 50 080.

Så jag hävdar fortfarande att skillnaden i förbrukning med 100 wattare är försumbar sett till totalekonomin för en bil.
Däremot finns det massor av andra skäl till att låta bli att sätta in 100 wattare. Som brända kablar, säkringar som går, spakhorn som måste bytas ut för 1000-tals kronor och reflektorer som kostar lika mycket att byta ut.

så jag argumenterar inte alls för att man ska använda 100-wattare.

Huruvida Philips lampor är så överlägsna som du säger låter jag däremot vara osagt. Jag har inga sådana tester färskt i huvudet.
 
Hej Jörgen,

Då skall du absolut köpa en Philips H4 Extra Duty. Philips nummer: 12342 EDS1.
Prova i en välsorterad Autoexperten eller BDS-butik.

Har du problem med överspänning. Dvs mer än 13,2V (mätt på lampan) skall du välja en Philips H4 longer life. Philips nummer: 12342LL

Mvh
Martin


Hej
Känner du till ngn H4-lampa som tål vibrationer extra bra?
Drar jag ur hojen så poppar jag H4:an 1 gång av 3.

/J

De verkar ha slutat tillverkas ungefär samtidigt som heavy duty BAY15D baklampor som håller mer än en repa.


Där har du fel. Philips nummer 12499 ED. Extra skaktålig helt enkelt :tummenupp
Prova som sagt på en välsorterad Autoexperten. Har de inte hemma tar de hem på 1-2 dagar.

Mvh
Martin

Att "köra in" lamporna gör ingen som helst skillnad förutom placeboeffekten som kan vara stor nog... :)




Det låter ju inte osannolikt. För jag har märkt att vissa exemplar har hållt "länge", förmodligen kan de ha fått några lugna hojturer utan att jag dragit ur hojen. Så att de på ngt sätt "körts in".



Ja det verkar svårt att hitta helt klart, borde ju finnas en marknad eftersom även motarder skakar rätt fint.
 
Last edited:
Jag har kört OSRAM på bilen i vinter

Nightbreaker på Halvljus och +30% premium på helljus.
Både belysningarna blev mycket märkbart bättre med de nya lamporna. I mitt fall så är det H7 lampor på en BMW och der fungerar verkligen utmärkt.

Tidigare kört GE MEGALIGHT H4 som funkat bra på en Honda som haft överspänning på lamporna.. De håller ca 2 år innan det var dags att byta. Xenonkonvertering låter ofta bättre än det är.. Många som får problem med de billiga satserna och kvalitén kan variera, har dock ingen personlig erfarenhet av detta.

Jag skulle nog välja en bra kvalitetslampa från Osram eller Phillips och se till att sätta dit bra kablar från befintligt relä samt för jord. En hoj med bara en reflektor kommer inte kunna mäta sig med en bil iallafall..
 
Jag håller med båda lagen men kombinerat ;)

Sätt i separata relä för hel/halv med direktkabel till batteriet och köp riktigt bra lampor(gillar philips). Nyttja gamla stammen för styrning av reläna
 
Jag har kört med Biltemas kit med 2 H4 med 100/90. 2005 till 2009. Bytt båda en gång då den ena lampan pajade.
Dom ger ruggigt mycke bättre ljus än orginal. Dom är dessutom billiga och håller bra.

Inga problem med säkringar, reläer, reflektorer eller lampglas.

Jo mitt ena glas pajade -08 efter ett kraftigt stenskott på Stavsnäsvägen i slutet av December värmen från lampan kan möjligen bidragit men var knappast orsaken.

Kan ju vara så att triumph har lite bättre kvalitet på sina grejer så att dom klarar Biltemas lampor:D

Att du får bättre ljus med din "100wattare" från Biltema än orginal låter jag vara osagt då jag ej vet vad som sitter orginal.
Däremot vet jag att den störst faktorn till bra ljus är glödtrådens placering. Att lyckas reproducera miljontals lampor med exact glödtrådsposition är en mycket svår uppgift som tyvärr Biltemas leverantör/leverantörer inte klarar av.

Därför kan en Philips/Osram standardlampa ge mer ljus än din 100W lampa.....


Innan ni öser påså håller jag med om det tekniska som beskrivs i tråden men man kanske inte skall överdriva dess betydelse.

Jag gillar kvalitetsprylar men känner inte riktigt att det finns sådana längre.

Låt os ta ett exempel.

Philips Extrema à vad det 200:- någon nämnde tidigare ger för mig 2x200=400:-
Jämför med Biltema lampkit jag kört på i ca 3 år innan byte à 129:-(idag)

Om man sen säger att ljuset blir så mycket bättre med en dyr lampa varför i fridens namn accepterar man då plastglas på strålkastarna. Svaret är enkelt, design går före kvalitet och funktion. Det vill säga lampan som sitter innanför det designade plastglaset har sin största betydelse för tester i tidningar och för reklam inte så mycket för när man kör.

Jag är mycket tveksam till att man kan räkna hem prisskillnaden med livslängd eller ljus som argument. Som så mycket annat är det nog vetskapen om att man betalat dyrt för ett varumärke/namn som är den största vinsten.


Hmmm ditt förda resonemang förstår jag mig inte på.

Valet av strålkastarglas/plats ligger ju knappast hos lamptillverkaren. Den ligger på Biltillverkaren/Strålkastartillverkaren.

Pratar man sedan pris så är givetvis den bästa lampan dyrare än den som ger mindre ljus.
Detta beror ju på antalet producerade lampor.
Lågt antal = högre pris.
Lågt antal ingående komponenter = dyrare komponenter.
Stoppad/ändrad produktion = ökad kostnad.


Vill du ha ett mycket bättre ljus så kostar det.
Om det är nödvändigt är upp till var och en dvs en subjektiv bedömning som du inte skall jämföra med fakta.

Mvh
Martin
 
Att du får bättre ljus med din "100wattare" från Biltema än orginal låter jag vara osagt då jag ej vet vad som sitter orginal.
Däremot vet jag att den störst faktorn till bra ljus är glödtrådens placering. Att lyckas reproducera miljontals lampor med exact glödtrådsposition är en mycket svår uppgift som tyvärr Biltemas leverantör/leverantörer inte klarar av.

Därför kan en Philips/Osram standardlampa ge mer ljus än din 100W lampa.....





Hmmm ditt förda resonemang förstår jag mig inte på.

Valet av strålkastarglas/plats ligger ju knappast hos lamptillverkaren. Den ligger på Biltillverkaren/Strålkastartillverkaren.

Pratar man sedan pris så är givetvis den bästa lampan dyrare än den som ger mindre ljus.
Detta beror ju på antalet producerade lampor.
Lågt antal = högre pris.
Lågt antal ingående komponenter = dyrare komponenter.
Stoppad/ändrad produktion = ökad kostnad.


Vill du ha ett mycket bättre ljus så kostar det.
Om det är nödvändigt är upp till var och en dvs en subjektiv bedömning som du inte skall jämföra med fakta.

Mvh
Martin

Jag håller fullständigt med dig i allt det tekniska, att en dyr värsting tex Philips säkert har sina poänger och att lamptillverkarna inte styr vad det sitter för skit bakom och framför dom men jag betvivlar att det är värt den brutala prisskillnaden när lampan sitter bakom ett skitigt, repigt och mjölkigt plastglas skapat av en italiensk designer som just vaknat ur en våt dröm och har en reflektor av plast som ytbehandlats med ugnsfolie.

På min hoj har jag djupa reflektorer i metall och glas-glas så vem vet kanske jag skulle prova om skillnaden i pris inte var så brutal. Om jag skulle testa Philips värsta skulle ett byte gå lös på 400:- +. Det skulle vara riktigt trist om livslängden inte håller måttet eller det inte blir någon skillnad på ljuset. Kan man sälja tillbaka lamporna om man inte blir nöjd tro ?

Det brukar ju vara samma med utlovade livslängder på lampor som utlovade batterilivslängder..........inte mycket att lita på.

Självklart är det upp till var och en att välja vad man vill lägga pengarna på.
 
Hej Jörgen,

Då skall du absolut köpa en Philips H4 Extra Duty. Philips nummer: 12342 EDS1.
Prova i en välsorterad Autoexperten eller BDS-butik.

Har du problem med överspänning. Dvs mer än 13,2V (mätt på lampan) skall du välja en Philips H4 longer life. Philips nummer: 12342LL

Mvh
Martin

Tack för tipset, ska prova den lampan. Jag har inga problem emd överspänning, det har jag mätt upp. Det verkar vara vibrationerna som knäcker lampan.
 
Där har du fel. Philips nummer 12499 ED. Extra skaktålig helt enkelt :tummenupp
Prova som sagt på en välsorterad Autoexperten. Har de inte hemma tar de hem på 1-2 dagar.

Vad skönt att jag har fel, besökte min lokala handlare och de sade att de slutat tillverkas men med nummret så skall jag knata dit igen. LED passar inte riktigt bra i vibrerande classicmoppar...

Tackar:tummenupp
 
Back
Top