Tips på bra intercom

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Planen är att jag ska börja övningsköra med sonen framåt sommaren och tänker att ett intercomsystem hade varit på sin plats.
Vi kommer köra på varsin hoj och vill gärna kunna prata med honom.

Dock har jag noll koll på marknaden då jag nästan alltid har kört själv.

Vad ska man satsa på för märke/modell?
Behöver inte finnas massa finesser, kan bara vi prata med varandra är jag nöjd.

Tips mottages gladeligen
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Vad har du för budget?

Det finns två stora tillverkare; Cardo och Sena. Cardo ligger generellt en eller två teknik-generationer före Sena. Cardos mesh-system är överlägset Senas dito, men om ni bara är två som ska kommunicera spelar detta kanske mindre roll.
 

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
Om du har lite budget kan det vara värt att investera i cardo eller sena, som Eidolon säger. Jag har en Cardo Freecom 2+ som är helt okej.

Men om du vill ha något billigt, så kan jag tipsa om Snell E-1. Skitprodukt egentligen, som brukar dö om man åker i regn, och har dåliga högtalare, men rent generellt inga problem att prata med varrandra eller koppla med blåtand till mobilen, och det är väl det viktigaste. kostar under tusenlappen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad har du för budget?

Det finns två stora tillverkare; Cardo och Sena. Cardo ligger generellt en eller två teknik-generationer före Sena. Cardos mesh-system är överlägset Senas dito, men om ni bara är två som ska kommunicera spelar detta kanske mindre roll.
Jag och sonen kör Cardo Packtalk Bold. Känns jäkligt överprisad i relation till vad man får. Men mycket bättre än kinavarianten vi hade tidigare. Vi prövade mobil också vid övningskörning för några år sedan. Men man blir galen av bakgrundsbruset. Och BT-kopplingen på Packtalken suger. Mycket bättre ljudkvalité med mesh. Även om man bara är två. Rekommenderar att bita i det sura äpplet och hosta upp stålar till Cardo. Du hamnar ändå där till slut.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har en Sena, funkar för det jag använder den till (telefon, musik, gps, ibland snacka med en annan på moppe). Köpte Sena för att polarn som kör hoj hade det. Hade kanske köpt Cardo idag, samtidigt är den enda jag kopplat mig mot kompisen som har en Sena och jag vet inte hur de lirar ihop.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag kör Sena. Var det som var bäst när jag handlade för 6 år sedan. Har funkat riktigt bra. Bara testat koppla mot andra Sena.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag kör Sena snell-E1 och den duger. men inte mer. Jag började med denna nån säsong sedan och har bara inte uppgraderat mig. Men när jag gör det blir det utan tvekan Cardo.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Använder Cardo PackTalk Bold och är hyfsat nöjd.
Funkar bra ihop med andra Cardo.
Har kopplat mot polare med Sena utan bekymmer från min sida, hans enhet trodde ibland att min Cardo var en mobiltelefon och puckade lite.
Vi köpte ett gäng Sena headsets till jobbet för ett par år sedan och dessa har bara ställt till bekymmer, kanske var våra förväntningar för höga.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Jag tackar för input, får sätta mig och läsa på lite men nu har jag i alla fall lite utgångspunkter.
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Och jag har nåt kinajox som heter Wayxin. Var väl runt 800 kr för paret. Fungerar bra upp till tätortshastigheter, men av erfarenhet vet jag att de inte klarar fukt och kyla.
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Tar mig friheten att fylla på tråden med en fråga på samma tema, hoppas sådant är ok.
Har någon erfarenhet av Sena SRL 2?Den skulle ha fördelen av att kunna integreras i min hjälm, men jag vet inte om den fördelen ska få avgöra val av headset?
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Tar mig friheten att fylla på tråden med en fråga på samma tema, hoppas sådant är ok.
Har någon erfarenhet av Sena SRL 2?Den skulle ha fördelen av att kunna integreras i min hjälm, men jag vet inte om den fördelen ska få avgöra val av headset?
Sitter en sån i min GT Air 2, men jag använder den bara till att lyssna på musik (och råkat svara i telefon en gång då jag precis hade parkerat). Har inte testat just som intercom, alls.

Någorlunda lätt att montera även för en som aldrig sett insidan på en MC-hjälm innan. Att den är gjord för att sitta i den modell jag valde var hela anledningen till att svälja det ganska höga priset för mig.

Funkar och låter bra, fast kanske inte jättemycket tryck i ljudet om man förväntar sig bilstereonivå. Knapparna känns och ser ut som att de ska vara lätta att manövrera med handskar, men det slutar oftast med att jag tar av mig för att göra nåt mer avancerat än att starta och stoppa musiken eftersom det är knöligt att lyckas trycka på två samtidigt. Man kan prata med den för att ge kommandon "Hello, Sena!", men är inte riktigt Google-nivå på det samtalet.

När jag läser det jag just skrivit inser jag att det låter som att jag är besviken, men det är jag inte egentligen. Saker kunde varit bättre, ffa om man är lite kräsen elektronikkonsument, men helt klart bra nog för dagligt bruk. Gör vad det står på burken, lixom.
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Sitter en sån i min GT Air 2, men jag använder den bara till att lyssna på musik (och råkat svara i telefon en gång då jag precis hade parkerat). Har inte testat just som intercom, alls.

Någorlunda lätt att montera även för en som aldrig sett insidan på en MC-hjälm innan. Att den är gjord för att sitta i den modell jag valde var hela anledningen till att svälja det ganska höga priset för mig.

Funkar och låter bra, fast kanske inte jättemycket tryck i ljudet om man förväntar sig bilstereonivå. Knapparna känns och ser ut som att de ska vara lätta att manövrera med handskar, men det slutar oftast med att jag tar av mig för att göra nåt mer avancerat än att starta och stoppa musiken eftersom det är knöligt att lyckas trycka på två samtidigt. Man kan prata med den för att ge kommandon "Hello, Sena!", men är inte riktigt Google-nivå på det samtalet.

När jag läser det jag just skrivit inser jag att det låter som att jag är besviken, men det är jag inte egentligen. Saker kunde varit bättre, ffa om man är lite kräsen elektronikkonsument, men helt klart bra nog för dagligt bruk. Gör vad det står på burken, lixom.
Tack för att du tog dig tid att svara och förklara!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Tiden går och äldre modeller reas ut och nya kommer...
Jag och sambon vill kunna snacka lite under resans gång... ibland är vi på samma cykel, ibland på varsin.
Vad skall man köpa?
Varje märke har 20 modeller... och man blir mest bara yr.
Vissa kostar 800 andra 7200...
Vi skall alltså bara prata med varandra.
Ingen GPS, ingen mobiltelefon och inget annat inblandat.
Men det skall funka, kladd och krångel accepteras inte.

Tips?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har Cardo Packtalk i resehjälmen och är nöjd. Den har krånglat någon gång och jag fått ta till appen för o para ihop den med min andra.
Den funkade helt ok ihop med kompisens Sena på en långresa.
Vi har Sena på jobbet och de jävlas jämt, men de är 5-6år gamla, nya Sena ska visst vara bra.
Det finns billigare men de brukar ha halvrisig blåtand och då blir räckvidden lidande. Köp dyrt och bli nöjd.
Cardo eller Sena tror jag kvittar
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Kör cardo freecom 4+jbl, riktigt bra ljud med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jo, det lutar åt Cardo.
...men även där finns massa olika...
Packtalk, Freecom, 2 och 4... Black mm....??
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Köp packtalk bold eller slim. Grymt bra, mesh är överlägset bluetooth. Glöm inte att kolla vad som är kompatibelt med era hjälmar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top