Tips på bra intercom

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade Cardo Scala Rider Q2 först, köpte sen Sena 20s år 2015 tror jag. Jag upplever att dom båda funkade lika bra och inte var någon större skillnad. Hade problem med att koppla ihop min Sena med en kompis Cardo. Fick det aldrig att funka. I övrigt har min Sena fortfarande väldigt bra batteritid och funkat felfritt, fram till i somras. Ser att flera har nämnt dålig FM mottagning. Jag har aldrig tidigare haft några problem med det (bor i Stockholms området), men denna sommar har det varit ganska hopplöst dålig mottagning. Brusar och sprakar. Det går oftast att lyssna på radion, bara att byta station varje gång när det blir alldeles för mycket brus. Har dock lessnat på det nu och börjat kolla efter ny intercom inför nästa säsong. Och helt plötsligt så är jag lika vilse och förvirrad som många andra i denna intercom-djungel.... Jag har googlat och jämfört väldigt många, men jag blir bara mer förvirrad och får beslutsångest.
Några förslag?

Önskemål:
Slimmad design
Bra ljud/hög volym
FM radio
Bluetooth
Rimligt pris, men inget budget-skräp

Jag är aldrig uppkopplad till andra, men vill ha möjlighet att svara på nödvändiga telefonsamtal.
Brukar lyssna på radio när det är en kort sträcka, Spotify från mobilen vid längre sträcka.
Då jag kör naken hoj blir det en del vindbrus. Använder alltid öronproppar men upplever ändå att max-volymen på både min Q2 och 20s är lite för låg. (Testat olika hjälmar med samma resultat.)
Har ibland problem med min nuvarande jacka med lite högre krage och "volym-knappen", ett snurrande hjul. När jag vrider på huvudet åt vänster så tar hjulet i kragen och justerar volymen. Vill därför ha en mer slimmad design.
Min bild är att alla de andra plus rimligt pris är en utopi. Däremot kanske priset utslaget över tid kan bli ok :)
(om man ens lyckas med radio men det vet jag inte)
/R
 

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
Det jag tycker är så konstigt är att radio har funkat riktigt bra under alla år. Det är nu, denna säsong, som det börjat spöka.....

Att spela Spotify eller radio från mobilen är inga problem. Men jag uppskattar det simpla med att bara starta intercomen och ha något att lyssna på om jag ska en kort sträcka. Slippa dra fram mobil, starta app m.m.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Massa powerbanks o annat billigt skapar ibland ibland bredbandiga störningar som utraderar all fm mottagning liksom annat som kommunikationsradio som flyg o rakel m.m inom iaf en radie på på 50m..

En ledreklamskylt längs E4 störde fm och flygradio och fick stängas ned,samma har inträffat med Rakel i centrala Sthlm , så kolla era laddare,solpanelers elektronik.

Har själv suttit helt plötsligt i radioskugga på 300m höjd med massa fin radioutsikt men hamnat helt dött plötsligt

Skälet , en kinespowerbank störde allt på fm och vhf när den laddade en nalle
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Lånar tråden lite och hoppas på bra svar.

Jag införskaffade för ett par år sedan ett Sena smh5 för att vara kontaktbar när jag var ute och körde. Detta då frugan var höggravid. Nu vill hon ta mc-kort och då vill vi kunna prata med varandra.

Kan jag köpa ett smh5-set till och koppla ihop med mitt.

Behöver inga extra funktioner utan jag vill bara kunna prata med henne och hon med mig om vart vi ska eller om nåt är fel.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Lånar tråden lite och hoppas på bra svar.

Jag införskaffade för ett par år sedan ett Sena smh5 för att vara kontaktbar när jag var ute och körde. Detta då frugan var höggravid. Nu vill hon ta mc-kort och då vill vi kunna prata med varandra.

Kan jag köpa ett smh5-set till och koppla ihop med mitt.

Behöver inga extra funktioner utan jag vill bara kunna prata med henne och hon med mig om vart vi ska eller om nåt är fel.
Baserat på Senas beskrivning så ska det fungera, 400M räckvidd vid fri sikt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hade Cardo Scala Rider Q2 först, köpte sen Sena 20s år 2015 tror jag. Jag upplever att dom båda funkade lika bra och inte var någon större skillnad. Hade problem med att koppla ihop min Sena med en kompis Cardo. Fick det aldrig att funka. I övrigt har min Sena fortfarande väldigt bra batteritid och funkat felfritt, fram till i somras. Ser att flera har nämnt dålig FM mottagning. Jag har aldrig tidigare haft några problem med det (bor i Stockholms området), men denna sommar har det varit ganska hopplöst dålig mottagning. Brusar och sprakar. Det går oftast att lyssna på radion, bara att byta station varje gång när det blir alldeles för mycket brus. Har dock lessnat på det nu och börjat kolla efter ny intercom inför nästa säsong. Och helt plötsligt så är jag lika vilse och förvirrad som många andra i denna intercom-djungel.... Jag har googlat och jämfört väldigt många, men jag blir bara mer förvirrad och får beslutsångest.
Några förslag?

Önskemål:
Slimmad design
Bra ljud/hög volym
FM radio
Bluetooth
Rimligt pris, men inget budget-skräp

Jag är aldrig uppkopplad till andra, men vill ha möjlighet att svara på nödvändiga telefonsamtal.
Brukar lyssna på radio när det är en kort sträcka, Spotify från mobilen vid längre sträcka.
Då jag kör naken hoj blir det en del vindbrus. Använder alltid öronproppar men upplever ändå att max-volymen på både min Q2 och 20s är lite för låg. (Testat olika hjälmar med samma resultat.)
Har ibland problem med min nuvarande jacka med lite högre krage och "volym-knappen", ett snurrande hjul. När jag vrider på huvudet åt vänster så tar hjulet i kragen och justerar volymen. Vill därför ha en mer slimmad design.
Har kört med en Cardo Packtalk Slim i år, och är extremt nöjd.
Kör även med proppar och det funkar bra att lyssna på musik.
Kan dock inte uttala mig om FM-radio delen, jag lyssnar alltid via mobilen.
Men gillar de rejäla knapparna, inga problem att manövrera med handskar under färd.
Montaget av batteridelen kan dock vara lite klurig på vissa hjälmmodeller, men lösbart.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Lånar tråden lite och hoppas på bra svar.

Jag införskaffade för ett par år sedan ett Sena smh5 för att vara kontaktbar när jag var ute och körde. Detta då frugan var höggravid. Nu vill hon ta mc-kort och då vill vi kunna prata med varandra.

Kan jag köpa ett smh5-set till och koppla ihop med mitt.

Behöver inga extra funktioner utan jag vill bara kunna prata med henne och hon med mig om vart vi ska eller om nåt är fel.
Jag har ett likadant men mina söner har lite nyare varianter av Sena. Även dessa funkar fint att "koppla i hop" med mitt gamla ök:).
 

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
Har kört med en Cardo Packtalk Slim i år, och är extremt nöjd.
Kör även med proppar och det funkar bra att lyssna på musik.
Kan dock inte uttala mig om FM-radio delen, jag lyssnar alltid via mobilen.
Men gillar de rejäla knapparna, inga problem att manövrera med handskar under färd.
Montaget av batteridelen kan dock vara lite klurig på vissa hjälmmodeller, men lösbart.
Det är en utav dom jag har kollat på. Gillar att den är så tunn. Även Sena 10r är smidig, men den verkar inte ha FM.... ?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har kört med en Cardo Packtalk Slim i år, och är extremt nöjd.
Kör även med proppar och det funkar bra att lyssna på musik.
Kan dock inte uttala mig om FM-radio delen, jag lyssnar alltid via mobilen.
Men gillar de rejäla knapparna, inga problem att manövrera med handskar under färd.
Montaget av batteridelen kan dock vara lite klurig på vissa hjälmmodeller, men lösbart.
Finns det inga som inte är slim längre?
Vägrar ha batteriklumpen i nacken.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag köpte en Sena 50R " sound by Harman". Den är en allt i ett enhet, ganska ok ljud, bra funktion som reglerar ljudnivån automatiskt.
Men är den 2500kr bättre än min tidigare Snell intercom... Nej faktiskt inte, absolut bättre intercom funktioner om man åker 4+ i grupp, den har FM radio, men annars är skillnaden ganska liten.
Eller jo, Senan funkar när det regnar, det gjorde inte Snell, men det hade gått att lösa med lite silikon :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Finns det inga som inte är slim längre?
Vägrar ha batteriklumpen i nacken.
Vad känner du problemet med det är?
Jag kan intyga att du absolut inte funderar på att det sitter där.
Så att det är en klump bör du kanske i så fall underbygga lite bättre?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad känner du problemet med det är?
Jag kan intyga att du absolut inte funderar på att det sitter där.
Så att det är en klump bör du kanske i så fall underbygga lite bättre?

Har Slim sedan några år och köpte ifjol en begagnad Bold till landsvägshjälmen. Kan inte påstå att man märker någon skillnad förutom att knapparna på Slim är betydligt enklare att manövrera med handskarna på. Och det var anledningen till att jag valde just Slim när jag köpte den en gång i tiden.

Som en extra bonus har den grym batteritid; man kör lätt en hel dag utan laddbehov trots ständigt pågående samtal. Och kan laddas medan man använder den.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Vad känner du problemet med det är?
Jag kan intyga att du absolut inte funderar på att det sitter där.
Så att det är en klump bör du kanske i så fall underbygga lite bättre?
Hjälpte en kompis installera en slim i sin hjälm och jag både kände och störde mig på den när jag provade, det är kanske mindre problem om man har lite mer upprätt körställning men för mig kommer det inte funka.
Har inga problem med klumpen på sidan på min egen upp till 270 iaf.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag köpte Cardo Freecom 2 X i våras och är supernöjd med den. Knapparna funkar kanon med handskar på. Nån gång har jag upplevt lagganden, eller hackande då jag lyssnat på Spotify och haft 2 mobiler anslutna till Cardon, och det verkar som att problemet försvann då jag kopplade bort den ena mobilen. Men det har som sagt hänt 2 gånger av väääldigt många gånger jag haft båda mobilerna anslutna.

Skulle jag köpt idag hade jag nog köpt 4X istället, då den är helt röststyrd, men Google Assistenten funkar rätt bra genom mitt headset med, men får trycka på en knapp ibland för att få fart på assistentens öron bara.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Det der er vigtigt er, hvilket sæt du skal koble det op mod. For hver producent har deres eget proprietære system, som kun virker sammen med samme system... jojo, så kan man gå over i std. bluetooth mode, men det er en helt anden kvalitet end det proprietære. Sena laver også til en masse OEM systemer, så kompabilliteten her er bedst. Jeg har f.eks. et n-COM, og det synker perfekt med min søns sena.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Jag köpte 2 HJC RPHA91 hjälmar med Senas anpassade HJC Smart Intercom. Hjälmen är förberedd, allt passar direkt och funkar klockrent ? Ett stort plus att det är korvätarhjälmar nu när man mer eller mindre är gubbe... ?
 

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Ska köpa intercom till mig och frun för vi har blivit med MC! Alternativet är att köpa något Bluetoothsystem som finns i tråden, jag är bara ute efter just intercomen så vi kan prata om glass/matställen etc. Hittade cardo frecom för ca 2000:- och där går nog den ekonomiska gränsen. Funkar de billigare från Amazon etc upp till 90 km/t eller är det bara skräp? Alt 2 är att köpa nya hjälmar med allt inbyggt tex de här: https://sharkspeed.se/982blackbluetooth
Vet inte om just den hjälmen är bra men bättre än de vi har idag! Är allt dåligt från det företaget? Vilket av alternativen rekommenderar ni?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Köp ingen nonamehjälm.
Det är den som ska hålla er i livet.
Billiga Cardo eller Sena fungerar perfekt för ert behov och synkar till telefon.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En sak att ta med i beräkningen är tillgången på reservdelar. Har själv kört Cardo G9x i typ 10 år. Har under åren bytt både mic och högtalare då de blivit slitna.

Visst var det dyrt i initialkostnad men vad jag anser värt det då man enkelt får tag i reservdelar under åren man har den kvar. (innan man villhöver uppgradera till en snabbare och snyggare modell)

Ofta är det då att bra prylar inte är billiga och billiga prylar inte är bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sak att ta med i beräkningen är tillgången på reservdelar. Har själv kört Cardo G9x i typ 10 år. Har under åren bytt både mic och högtalare då de blivit slitna.

Visst var det dyrt i initialkostnad men vad jag anser värt det då man enkelt får tag i reservdelar under åren man har den kvar. (innan man villhöver uppgradera till en snabbare och snyggare modell)

Ofta är det då att bra prylar inte är billiga och billiga prylar inte är bra.

Men bra prylar är ofta billiga i längden. Har också G9X som jag köpte 2014. Har bytt batteri en gång, blev som ny igen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top