Tips på bra intercom

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska köpa intercom till mig och frun för vi har blivit med MC! Alternativet är att köpa något Bluetoothsystem som finns i tråden, jag är bara ute efter just intercomen så vi kan prata om glass/matställen etc. Hittade cardo frecom för ca 2000:- och där går nog den ekonomiska gränsen. Funkar de billigare från Amazon etc upp till 90 km/t eller är det bara skräp? Alt 2 är att köpa nya hjälmar med allt inbyggt tex de här: https://sharkspeed.se/982blackbluetooth
Vet inte om just den hjälmen är bra men bättre än de vi har idag! Är allt dåligt från det företaget? Vilket av alternativen rekommenderar ni?

Om nu detta är ett bra svar med tanke på rubriken, bra intetcom. Men svaret baseras utifrån priset?

Jag har de billiga Ejeas V6 https://www.amazon.se/Motorcykelint...0&psc=1&mcid=1b71b2e8cd553452b373473cf0d4575f

Har två V6 och en V4 Plus och de funkar helt okej efter priset, eller rättare sagt bättre än jag trodde. Köpte två för att dom var så billiga runt 800 kr då jag köpte för två V6 då mest bara för att ha en till hojen och skotern då man har jour så man skulle höra om telefon ringer. Dessa används sen vid skoterkörning för att prata med frugan eller flickan. Kompletterade för runt ett år sen med den "dyra" V4 Plus mest för att kunna prata tre samtidigt då vi kör skoter och dom funkar över förväntan med tanke på priset.

Inget att lyssna musik i om man vill ha bra ljud men det funkar att prata i telefon och jag upplever det som att man hör bättre om man har proppar, intercomen räcker ca 300 m i skogen och brusreduseringen funkar enlig dom jag pratat med, V6:ans knappar är små och värdelösa och kan inte justeras med handskar eller utan att stå stilla men intercomen svarar telefon själv så man får be den man talar med lägga på. V4 Plus knapparna är bättre och funkar med handsakar men jag lyxade till det med en fjärr till styret för några hundra extra. Mina tre enheter har utsätts för både regn och kyla och klarat det utan problem, V6:an och V4:an har bägge testats 80 mil i ett med ihållande regn. Har också köpt några extra mick, högtalare kit så vi kan flytta runt de tre enheterna mellan våra hjälmar.

Jag kör oftast själv utom då jag kör med barnen, så då tycker jag att dom funkar gör mitt ändamål då jag ändå inte pratar med nån eller lyssnar på musik. Dock har ju Brooklyn och SwePace rätt att dyra prylar blir billiga i längden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köpte en G9 beg för 800kr för 7-8 år sedan. Den har jag på skoterhjälmem och den fungerar perfekt efter alla år. Uppdaterades gratis till G9X i nån flashuppdatering strax efter inköpet. Tror det satt nytt batteri i den också.
 

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Om nu detta är ett bra svar med tanke på rubriken, bra intetcom. Men svaret baseras utifrån priset?

Jag har de billiga Ejeas V6 https://www.amazon.se/Motorcykelintercom-Bluetooth-headset-DSP-brusreducerande-vattentätt-motorcykelkommunikationssystem/dp/B078HCJCWD/ref=asc_df_B078HCJCWD/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476649381272&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2449227684540839387&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=t&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012204&hvtargid=pla-562971015960&psc=1&mcid=1b71b2e8cd553452b373473cf0d4575f

Har två V6 och en V4 Plus och de funkar helt okej efter priset, eller rättare sagt bättre än jag trodde. Köpte två för att dom var så billiga runt 800 kr då jag köpte för två V6 då mest bara för att ha en till hojen och skotern då man har jour så man skulle höra om telefon ringer. Dessa används sen vid skoterkörning för att prata med frugan eller flickan. Kompletterade för runt ett år sen med den "dyra" V4 Plus mest för att kunna prata tre samtidigt då vi kör skoter och dom funkar över förväntan med tanke på priset.

Inget att lyssna musik i om man vill ha bra ljud men det funkar att prata i telefon och jag upplever det som att man hör bättre om man har proppar, intercomen räcker ca 300 m i skogen och brusreduseringen funkar enlig dom jag pratat med, V6:ans knappar är små och värdelösa och kan inte justeras med handskar eller utan att stå stilla men intercomen svarar telefon själv så man får be den man talar med lägga på. V4 Plus knapparna är bättre och funkar med handsakar men jag lyxade till det med en fjärr till styret för några hundra extra. Mina tre enheter har utsätts för både regn och kyla och klarat det utan problem, V6:an och V4:an har bägge testats 80 mil i ett med ihållande regn. Har också köpt några extra mick, högtalare kit så vi kan flytta runt de tre enheterna mellan våra hjälmar.

Jag kör oftast själv utom då jag kör med barnen, så då tycker jag att dom funkar gör mitt ändamål då jag ändå inte pratar med nån eller lyssnar på musik. Dock har ju Brooklyn och SwePace rätt att dyra prylar blir billiga i längden.
Blev Ejeas V6 pro för 442:-. Var till MC jag köpte i alla fall! Ska bara prata med frun när vi åker, krångligt att stanna varje gång man undrar något. Kan man använda dem utan telefon med, hur långt i så fall?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev Ejeas V6 pro för 442:-. Var till MC jag köpte i alla fall! Ska bara prata med frun när vi åker, krångligt att stanna varje gång man undrar något. Kan man använda dem utan telefon med, hur långt i så fall?

Intercomfunktionen används utan att telefonen är inblandad och mina V6 verkar funka på runt 300 m lite beroende på terräng.

Telefonen kopplas in via Bluetooth och ringer det så svarar V6:en själv telefonen och bryter då intercom funktionen under samtalet för att sen återuppta intercomsamtalet då telefonsamtalet avslutas.

Tycker att V6 på ett sätt är mer prisvärd än V4 Plus som är nog så dyr då den nu verkar kosta runt tusenlappen om man tar V6 för vad den är en billig simpel intercom om man bara är två.

V4 Plus innehåller FM-radio, kan koppla in två telefoner eller telefon och GPS via Bluetooth, möjlighet till fjärrkontroll och det går att koppla ihop två V6 enheter med V4 Plus så alla tre kan prata samtidigt men kostar betydligt mer.

Vet inte hur kvalitén är överlag på Ejeas men de tre V6 och en V4 Plus vi har i alla funkat bra.
 

Monark

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2018
Ort
VAGGERYD
Hoj
monarped
Blev Ejeas V6 pro för 442:-. Var till MC jag köpte i alla fall! Ska bara prata med frun när vi åker, krångligt att stanna varje gång man undrar något. Kan man använda dem utan telefon med, hur långt i så fall?
Ɓlev nya Course/Biltema för gissar de är snarlika med Sena 20v evo monterat och klart, använda 2-3 gånger till ett vettigt pris. Var och provade grannens Shoi som han köpt i år och den var inte bra för glasögonbärare. Jag köpte detta för under hälften vad Senan kostar nu, "problemet" är att jag nu har 2 intercom: En på de stora haven och ett hemma! Tack för all hjälp och Gott Nytt Hojår!
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Lånar också tråden lite. jag ska köpa ett sena sc2 då min hjälm är förbered för det. Då till min fråga, är det mesh som jag ska kolla på för parkoppling med andra intercom märken? ska hjälpa mina kompisar att hitta ett intercom som funkar med det som jag ska ha.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Lånar också tråden lite. jag ska köpa ett sena sc2 då min hjälm är förbered för det. Då till min fråga, är det mesh som jag ska kolla på för parkoppling med andra intercom märken? ska hjälpa mina kompisar att hitta ett intercom som funkar med det som jag ska ha.
Generellt sett brukar mesh bara funka inom samma tillverkares system. Innebär att om du vill använda just meshfunktionen behöver de du kör med också ha Sena med Mesh-funktion. Men även om de har ett senaheadset utan meshfunktion funkar det fint att parkoppla, även om man då är begränsad till färre personer i gruppen. Sena kan även ansluta till intercom av andra fabrikat, men då går det över vanlig bluetooth och blir mer begränsat i räckvidd och funktion, bl.a. har jag för mig att det går att ha max en person i en grupp ansluten på det sättet

Så om dina kompisar är öppna för val av fabrikat tycker jag absolut du skall rekommendera dem att också skaffa Sena. Då kommer det funka smidigast. Med eller utan mesh beror på budget och hur mycket nytta ni har av den funktionen.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Generellt sett brukar mesh bara funka inom samma tillverkares system. Innebär att om du vill använda just meshfunktionen behöver de du kör med också ha Sena med Mesh-funktion. Men även om de har ett senaheadset utan meshfunktion funkar det fint att parkoppla, även om man då är begränsad till färre personer i gruppen. Sena kan även ansluta till intercom av andra fabrikat, men då går det över vanlig bluetooth och blir mer begränsat i räckvidd och funktion, bl.a. har jag för mig att det går att ha max en person i en grupp ansluten på det sättet

Så om dina kompisar är öppna för val av fabrikat tycker jag absolut du skall rekommendera dem att också skaffa Sena. Då kommer det funka smidigast. Med eller utan mesh beror på budget och hur mycket nytta ni har av den funktionen.
okej så då är det alltså BT som används som den universala anslutningen mellan intercoms och mesh produktspecifika?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top