Tips på bra begagnat sport som inte kostar skjortan i försäkring?

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Hej sporthoj,

Jag är inne och letar efter en rolig hoj inför nästa säsong. Tyvärr så bor jag väldigt centralt i Stockholm och detta i kombination med att jag är i övre 25-års åldern (och har haft A-kort i ett år) gör att försäkringskostnaderna skjuter i höjden för mig.

Jag är alltså ute efter något med max 100 hästar på bakhjulet, helst med abs och av årsmodell >2000.

Bara som ett exempel så skulle en Aprilia Tuono '17 kosta mig billiga 59000 kronor per år i helförsäkring :lol . Något nyare från husqvarna (701) går väl runt 30000 per år i helförsäkring. Ska jag ner på 10-15000 SEK i årskostnad för hel så blir det något customliknande t.ex. en triumph. Ducati 821 monster går väl på 20000 per år för en helförsäkring.

De försäkringsbolag jag hört med är bl.a. bilsportmc, trygghansa, if, länsförsäkringar, gjensidige.

Men det kanske inte är menat att vi under 30 ska få åka sporthoj (och detta av en god anledning) :(
 
Oj, det var dyrt att vara ung.. Kör Tuono 2016. 5500kr hel/hel. Bor ganska centralt, Stora Essingen. Är själv 32år...
 
Gällande Tuonon. Kolla med svedea, de brukar kunna erbjuda riktigt trevliga premier på den. Om du köper via probike går det få den ännu billigare via deras märkesförsäkring. Låter väldigt saftigt med 59k för den.
 
Kolla upp sporttourers, som Aprilia Falco, z1000sx och sådant, de brukar ha okej försäkring.
 
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.
 
BMW K1200RS är en underskattad hoj med mycket fin motor och extremt billig försäkring om man kan tänka sig sporttouring.
 
Överväg att bara ha trafikförsäkring. Om stöldrisken är liten och du kan fixa skador efter småvurpor etc så brukar det vara ett bra alternativ för lite billigare hojar om man inte är så petig med lite repor.
 
BMW brukar ligga hyfsat bra till med försäkringar.

Som flera sagt så är BMW ett märke som undantaget S1000-modellerna inte drar till sig försäkringskostnader som flugor drar till sig sockerbitar.

Beroende på budget så finns det flera fina alternativ från den mycket trevliga favoriten R1100S (eller finsmakarhojen R1200S) via sportmissilen K1200/1300S till HP2 Sport (om du hittar någon).

Försäkringskostnaderna är empiriskt prognosticerade, det kan man faktiskt ha i minnet när man väljer hoj. Försäkringsbolagen är affärsdrivande bolag och idkar inte välgörenhet. Är en hoj dyr att försäkra är chansen stor att du inte kommer att köra den särskilt länge.

Har du tur beror det på att den blir stulen. :fakta
 
Falco, inte så tung och bökig som många "touring" och brukar enligt utsago vara billiga att försäkra. Kostar nästan ingenting att köpa heller. Underskattad moped.
 
Säger som tidigare sagt, kolla Svedea! De har varit i särklass billigast på att försäkra hojar för mig iaf. Ex min förra Kawasaki ER6 ca 5k, min nuvarande GSR750 ca 10k (Stockholm, 31 år)
 
Jag håller med om Z1000SX riktigt rapp och pigg motor med bekväm särställning. Billig att försäkra

Honda VFR eller VTR är fina cyklar
 
Kolla på Insplanet vad försäkringen kostar för några olika mc du kan tänka dig. Regnr för de olika modellerna hittar du i blocketannonser. Tveksamt om den klassas som sporthoj men Kawasaki Z800 borde passa ditt önskemål om sportig och billig försäkring. Billig i inköp dessutom.
 
Falco, inte så tung och bökig som många "touring" och brukar enligt utsago vara billiga att försäkra. Kostar nästan ingenting att köpa heller. Underskattad moped.
Instämmer!
Jag köpte min för 28 i riktigt fint skick, helförsäkrade för runt 5 papp som 25 åring boende i stan.
Underbart trevlig hoj, dock inte ABS.
Man hittar nog inte mer hoj för pengarna.
 
Ett sätt att komma billigt undan är att välja en äldre hoj, senast 1995 års modell, och försäkra hos Bilsport och MC. De har en klassikerförsäkring som kostar en spottstyver.

Nackdelen är dock att de inte försäkrar rena sporthojar som Honda CBR 900 m fl men t ex Honda VFR 750 funkar och då kostar helförsäkring ca 1800:- per år om jag minns rätt.

Om det finns några åldersgränser vet jag inte.

Mvh,
Ingvar
 
Vill du ha en riktig sporthoj egentligen eller är du ute efter det du specar i första inlägget?

Att köpa en R1, Gsxr, Zx9 eller fireblade från 2000-2003 kostar ganska lite och då behöver du bara trafikförsäkring (om du kan låsa in hojen dvs). Dom hojarna är roligare än det mesta och är sjukt bra pang för pengarna.
 
Daytona 955 eller den litet mindre sportiga sprint rs/st kanske?

Ifall man kan tänka sig att köra engelskt och trecylindrigt.
 
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.

Ething är helt rätt ute. Jag fick det förklarat för mig av en gubbe på Länsförsäkringar då jag skulle försäkra min dåvarande båge, Triumph ST3. LF hade då (kanske har) märkesförsäkringen för Triumph. Min ST3:a kostade mig drygt 4000 i året för hel/hel centralt i Göteborg, drygt 30 år gammal.

Daytona modellen var omnämnd i försäkringspapprena, den var omöjlig att helförsäkra hos LF vid den tidpunkten, halvförsäkringen kostade något i stil med 25000/ året. Jag frågade gubben vad tusan dom höll på med av ren nyfikenhet. Han svarade så glatt ”Daytona-modellen har haft en inlösenratio på 80%”.

Har inga bra förslag då jag håller mig med cyklar utan ABS för stunden, men som flera föregående har nämnt:
Sporttouring-cyklarna av både äldre & nyare modell verkar inte generera så mycket kras & rullstols-piloter. Det är antagligen i det segmentet du hittar en hoj som inte ruinerar dig.
 
Slår också ett slag för BMW R1100S. Går förvånansvärt bra, och du kan hitta en fin för trettio tusen. Men kolla drivlinan, den behöver skötas (smörjas) även om det är kardandrift. Stöldrisken och ballhetsfaktorn står i direkt motsatsförhållande, så den kommer man inte undan hur man än gör.
 
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.

Samma gäller min 1098 streetfighter. Förvisso klassar dom min som sport-tourer ;) Men ändå. Man bör alltid kolla olika modeller då det inte alls är självklart vad det kommer kosta.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top