Tips på bra begagnat sport som inte kostar skjortan i försäkring?

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Hej sporthoj,

Jag är inne och letar efter en rolig hoj inför nästa säsong. Tyvärr så bor jag väldigt centralt i Stockholm och detta i kombination med att jag är i övre 25-års åldern (och har haft A-kort i ett år) gör att försäkringskostnaderna skjuter i höjden för mig.

Jag är alltså ute efter något med max 100 hästar på bakhjulet, helst med abs och av årsmodell >2000.

Bara som ett exempel så skulle en Aprilia Tuono '17 kosta mig billiga 59000 kronor per år i helförsäkring :lol . Något nyare från husqvarna (701) går väl runt 30000 per år i helförsäkring. Ska jag ner på 10-15000 SEK i årskostnad för hel så blir det något customliknande t.ex. en triumph. Ducati 821 monster går väl på 20000 per år för en helförsäkring.

De försäkringsbolag jag hört med är bl.a. bilsportmc, trygghansa, if, länsförsäkringar, gjensidige.

Men det kanske inte är menat att vi under 30 ska få åka sporthoj (och detta av en god anledning) :(
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Oj, det var dyrt att vara ung.. Kör Tuono 2016. 5500kr hel/hel. Bor ganska centralt, Stora Essingen. Är själv 32år...
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Gällande Tuonon. Kolla med svedea, de brukar kunna erbjuda riktigt trevliga premier på den. Om du köper via probike går det få den ännu billigare via deras märkesförsäkring. Låter väldigt saftigt med 59k för den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla upp sporttourers, som Aprilia Falco, z1000sx och sådant, de brukar ha okej försäkring.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
BMW K1200RS är en underskattad hoj med mycket fin motor och extremt billig försäkring om man kan tänka sig sporttouring.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Överväg att bara ha trafikförsäkring. Om stöldrisken är liten och du kan fixa skador efter småvurpor etc så brukar det vara ett bra alternativ för lite billigare hojar om man inte är så petig med lite repor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW brukar ligga hyfsat bra till med försäkringar.

Som flera sagt så är BMW ett märke som undantaget S1000-modellerna inte drar till sig försäkringskostnader som flugor drar till sig sockerbitar.

Beroende på budget så finns det flera fina alternativ från den mycket trevliga favoriten R1100S (eller finsmakarhojen R1200S) via sportmissilen K1200/1300S till HP2 Sport (om du hittar någon).

Försäkringskostnaderna är empiriskt prognosticerade, det kan man faktiskt ha i minnet när man väljer hoj. Försäkringsbolagen är affärsdrivande bolag och idkar inte välgörenhet. Är en hoj dyr att försäkra är chansen stor att du inte kommer att köra den särskilt länge.

Har du tur beror det på att den blir stulen. :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Falco, inte så tung och bökig som många "touring" och brukar enligt utsago vara billiga att försäkra. Kostar nästan ingenting att köpa heller. Underskattad moped.
 

Langelus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2016
Ort
Söderort
Hoj
Su zuuuu kii GSR750
Säger som tidigare sagt, kolla Svedea! De har varit i särklass billigast på att försäkra hojar för mig iaf. Ex min förra Kawasaki ER6 ca 5k, min nuvarande GSR750 ca 10k (Stockholm, 31 år)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag håller med om Z1000SX riktigt rapp och pigg motor med bekväm särställning. Billig att försäkra

Honda VFR eller VTR är fina cyklar
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kolla på Insplanet vad försäkringen kostar för några olika mc du kan tänka dig. Regnr för de olika modellerna hittar du i blocketannonser. Tveksamt om den klassas som sporthoj men Kawasaki Z800 borde passa ditt önskemål om sportig och billig försäkring. Billig i inköp dessutom.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Falco, inte så tung och bökig som många "touring" och brukar enligt utsago vara billiga att försäkra. Kostar nästan ingenting att köpa heller. Underskattad moped.
Instämmer!
Jag köpte min för 28 i riktigt fint skick, helförsäkrade för runt 5 papp som 25 åring boende i stan.
Underbart trevlig hoj, dock inte ABS.
Man hittar nog inte mer hoj för pengarna.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ett sätt att komma billigt undan är att välja en äldre hoj, senast 1995 års modell, och försäkra hos Bilsport och MC. De har en klassikerförsäkring som kostar en spottstyver.

Nackdelen är dock att de inte försäkrar rena sporthojar som Honda CBR 900 m fl men t ex Honda VFR 750 funkar och då kostar helförsäkring ca 1800:- per år om jag minns rätt.

Om det finns några åldersgränser vet jag inte.

Mvh,
Ingvar
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vill du ha en riktig sporthoj egentligen eller är du ute efter det du specar i första inlägget?

Att köpa en R1, Gsxr, Zx9 eller fireblade från 2000-2003 kostar ganska lite och då behöver du bara trafikförsäkring (om du kan låsa in hojen dvs). Dom hojarna är roligare än det mesta och är sjukt bra pang för pengarna.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Daytona 955 eller den litet mindre sportiga sprint rs/st kanske?

Ifall man kan tänka sig att köra engelskt och trecylindrigt.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.

Ething är helt rätt ute. Jag fick det förklarat för mig av en gubbe på Länsförsäkringar då jag skulle försäkra min dåvarande båge, Triumph ST3. LF hade då (kanske har) märkesförsäkringen för Triumph. Min ST3:a kostade mig drygt 4000 i året för hel/hel centralt i Göteborg, drygt 30 år gammal.

Daytona modellen var omnämnd i försäkringspapprena, den var omöjlig att helförsäkra hos LF vid den tidpunkten, halvförsäkringen kostade något i stil med 25000/ året. Jag frågade gubben vad tusan dom höll på med av ren nyfikenhet. Han svarade så glatt ”Daytona-modellen har haft en inlösenratio på 80%”.

Har inga bra förslag då jag håller mig med cyklar utan ABS för stunden, men som flera föregående har nämnt:
Sporttouring-cyklarna av både äldre & nyare modell verkar inte generera så mycket kras & rullstols-piloter. Det är antagligen i det segmentet du hittar en hoj som inte ruinerar dig.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Slår också ett slag för BMW R1100S. Går förvånansvärt bra, och du kan hitta en fin för trettio tusen. Men kolla drivlinan, den behöver skötas (smörjas) även om det är kardandrift. Stöldrisken och ballhetsfaktorn står i direkt motsatsförhållande, så den kommer man inte undan hur man än gör.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Något förvånande var min 1098S långt mycket billigare än motsvarande riskokande 600-hojar. Det finns inget patentsvar men undvik de cyklar som tenderar att hamna ofta i diket.

Samma gäller min 1098 streetfighter. Förvisso klassar dom min som sport-tourer ;) Men ändå. Man bör alltid kolla olika modeller då det inte alls är självklart vad det kommer kosta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top