Tips på bok?

ulf_lundin skrev:
Pirsig: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance förstås.
/u

Den tyckte jag var svår...mitt ofrivilliga uppehåll på ett par veckor i läsandet kanske förklarar en del av detta men ändå...

Om ngn har en kort och koncis resumé av den (och vem som är vem och vad som representerar vad) tar jag gärna emot den i ett PM. Jag gillade den på ngt sätt, men fattade aldrig riktigt varför. :va

In cold blood, Truman Capote¨

Bra litteratur, lämplig även för yngre läsare.

Macke skrev:
Kom ihåg att jag läste "Jhonny got his gun" på engelskan i skolan. Det är den boken som Metallica skrivit låten "One" efter.
En riktigt skruvad bok om en snubbe under första världskriget som blir av med mun, öron, ögon, armar, och ben i nån fom av explosion.
Sen får man följa hans tankar och liv på sjukhuset...

Sjuk bok, men ganska bra... :tummenupp

Mitt huvud sjunger med Hetfields röst:

Darkness
imprisoning me
all that i see
absolute horror
i cannot live
i cannot die
trapped in myself
body my holding cell

Landmine
has taken my sight
taken my speech
taken my hearing
taken my arms
taken my legs
taken my soul
left me with life in hell

...och så SOLOT!

:rock

Super-Henkan skrev:
Låna en bok som de har gjort en film på... hyr filmen skit i boken..
eller så lånar du en talbok...
Haha, du vet allt hur det går till :tummenupp Kan ju ta och avslöja mig och säga att jag gjort så med en del tidigare böcker, men nu vill jag försöka ge läsandet en chans. Får se hur bra det går ;)

Tack för alla bra boktips, nu är det bara att välja och vraka :hej :Bugar

Ös på med fler tips, dom behövs så här års :)

berggren_martin skrev:
Ös på med fler tips, dom behövs så här års :)

The book of the samurai
The book of fire rings
The art of war

Samuraiböcker om krigsfilosofi och strategi. Asbra
PMa för mer info.

Ska man läsa så bör man komma ihåg att det finns en anledning till att vissa böcker är klassiker.

Hemingway suger förresten....

Moby Dick - tung
Shogun - ännu tyngre
Skriet från vildmarken - mopedlätt
Allt med Sherlock Holmes - lagom lätt

Eller vill man satsa på något modernare "lättare" så skulle jag rekommendera vad som helst av Clive Cussler. Lite som Biggles för stora pojkar - action, bovar och brudar.

yonsson skrev:
The book of the samurai
The book of fire rings
The art of war

Samuraiböcker om krigsfilosofi och strategi. Asbra
PMa för mer info.
Samurajerna var överklassfeodalsnobbar, jag håller på ninjorna ;)

Nä men jag gillar filosofiska böcker, dock inte krigshistorier.

Kom bara ihåg att om man är ovan att läsa och/eller osäkler på engelska så undvik fantasy! Det är jävligt jobbigt att hela tiden undra om det är engelska eller mumbojumbo-språk

Stalingrad

Läs Stalingrad av Anthony Beavor. Då får du lite historia på köpet också.

Chrille skrev:
Ska man läsa så bör man komma ihåg att det finns en anledning till att vissa böcker är klassiker.

Klassiker=En film eller bok som alla känner till, men ingen har sett eller läst! :fakta

Senaste engelska boken jag läste var "White line fever", Lemmys självbiografi. :yoparty

big skrev:
ta Franz Kafka "processen", min svenska pocket är på 200sidor blankt typ. En klassiker som överklass tomtar nämner ofta men kanske inte så många som faktiskt läst.

Det gäller ju förstå den också :tummenupp

Starstriker skrev:
Läs Stalingrad av Anthony Beavor. Då får du lite historia på köpet också.
En polare köpte den på bokrean. Har funderat på den själv också från och till, men hårdkokta krigsböcker blir jag konstig av. Nästan så man tappar sista gnuttan hopp om mänskligheten när man läser om sånt elände som H. sapiens är kapabel till att skapa.

Det kom ut en bok nyss om lasermannen som jag varit smått intresserad av. Någon som vet titel/författare på den och om den är läsvärd? Har frågat efter den två ggr i bokhandeln och båda gångerna har svaret varit att den nyss sålts slut.

Ska man krångla till det kan man ju försöka sig på Marcel Proust; på spaning efter den tid som flytt :huvet (remembbrance of things past eller nåt heter den på Engelska..) Jag har fanimig inte försökt mig på den..

Underhållande in i våra dagar är däremot Dickens, Pickwick Club. en klar klassiker!

/B

Hinkas skrev:
Douglas Adams: Hitchikers guide to the galaxy. Helst hela trilogin på fyra delar. Men då kanske det blir lite mycket.
Finns även som ljudbok så slipper du läsa den.... men kanske inte på Engelska.
Gör bara som mig isådanafall, läs den på svenska sedan skriver du recension på både engelska och svenska. Så har du två arbeten gjorda på en gång =).
Den är faktiskt i fem delar ;)
Liftarens guide till galaxen
Resturangen vid slutet av universum
Livet, universum och allting
Adjöss och tack för fisken
I stort sett meningslös

Fantastiska böcker f.ö. Väldigt roligt att se hur mycket den faktiskt har inspirerat och påverkat mycket av vårt samhälle, speciellt inom film och internet.

Man of War skrev:
Den är faktiskt i fem delar ;)
Liftarens guide till galaxen
Resturangen vid slutet av universum
Livet, universum och allting
Adjöss och tack för fisken
I stort sett meningslös

Har precis börjat läsa den (ja på engelska). Kan någon förklara varför den är på fem delar och kallas TRIlogi, måste inte en trilogi vara i tre delar?

Vastrix skrev:
Har precis börjat läsa den (ja på engelska). Kan någon förklara varför den är på fem delar och kallas TRIlogi, måste inte en trilogi vara i tre delar?

Läser du LGTG och förväntar dig en förklaring på allt så sluta läsa. Det är världens längsta trilogi helt enkelt. Hur många trilogier i fem delar har du hört talas om?

Nä just det...

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back