Tips på bok?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Då fantasin börjar tryta tänkte jag ta och rådfråga sh folket. Det är nämligen så att vi ska läsa lite engelska böcker i skolan, och jag vetefan vad man ska ta. Vill gärna då ha en bok med lite action som "kretsar" just kring hojar. Då jag inte är något av en bokmal så bör den inte vara över 300 sidor, men alla förslag är givetvis välkomna. :)

Tack på förhand :)

ta Franz Kafka "processen", min svenska pocket är på 200sidor blankt typ. En klassiker som överklass tomtar nämner ofta men kanske inte så många som faktiskt läst.

Vet inte vad du gillar för böcker men jag läser mer än gärna en bok skriven av Tex. Tom Clancy.

Dom böckerna är ganska sega men otoligt bra (även på svenska men du skulle väll ändå läsa på engelska?)

Btw det är dom böckerna dom grundat spelen Rainbow Six bla på.

big skrev:
ta Franz Kafka "processen", min svenska pocket är på 200sidor blankt typ. En klassiker som överklass tomtar nämner ofta men kanske inte så många som faktiskt läst.

överklasstomtar, menar du?

om man är känslig ska man INTE läsa processen. man mår dåligt av den. :fakta
jag ska ALDRIG mer läsa något av kafka. :)

Spiken skrev:
Då fantasin börjar tryta tänkte jag ta och rådfråga sh folket. Det är nämligen så att vi ska läsa lite engelska böcker i skolan, och jag vetefan vad man ska ta. Vill gärna då ha en bok med lite action som "kretsar" just kring hojar. Då jag inte är något av en bokmal så bör den inte vara över 300 sidor, men alla förslag är givetvis välkomna. :)

Tack på förhand :)

Måste det vara en roman elle?
Jag har precis läst Doohans memoarer (för andra gången) på engelska.
Inte så tjock, mycket bilder, och grymt skön läsning.
Är inte heller nån bokmal direkt, men sträckläste boken första gången... :)

Doohans memoarer verkar ju läsvärd :tummenupp, även om (eller kanske tack vare :confused: ) det kan vara en viss journalist (Michael Scott?) inblandad.

Annars är George Orwells "Animal Farm" en kort, småkul, och läsvärd liten roman, inte minst om man läser den allegoriskt (syftande på nån revolution eller så). Eller kanske samma författares "1984" -Down with Big Brother! :smasha
/F.

Kom ihåg att jag läste "Jhonny got his gun" på engelskan i skolan. Det är den boken som Metallica skrivit låten "One" efter.
En riktigt skruvad bok om en snubbe under första världskriget som blir av med mun, öron, ögon, armar, och ben i nån fom av explosion.
Sen får man följa hans tankar och liv på sjukhuset...

Sjuk bok, men ganska bra... :tummenupp

Chris Husky skrev:
Tärningspelaren :hej
:eek:
Jag läste den för nått år sen och håll på att rasera hela min tillvaro efter det!
Om man är lättpåverkad ska man inte läsa den.

Om du kan hitta "Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg (förvisso en svensk men boken finns på engelska) så är den läsvärd. Fast det är lite tunt med motorcycklar i den.

soppatorsken skrev:
:eek:
Jag läste den för nått år sen och håll på att rasera hela min tillvaro efter det!
Om man är lättpåverkad ska man inte läsa den.

He he, jo det är nog sant. Jag läste den under en vecka förra vinter under min vistelse i Florida, man va bra sugen på att sicka och fixa 2 st tärningar! :3freak
Tycker dock det flippar ut lite mot slutet, man börjar tvivla ganska starkt på sanningshalten tackvare det (kanske tur för den svage läsaren, men synd på en annars grymt underhållande bok).

Har 2 bekanta som provade att leva så under en dag, vet inte exakt hur det gick men dom ska enligt vad jag hört hamnat på hustaket nakna drickades vin! :D

Jag har en förkärlek till sjuka & rubbade böcker/filmer så den passade mig som handen i hansken! :cool:

ulf_lundin skrev:
Pirsig: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance förstås.
/u
Nu fick jag en lite rysning här. Tänkte precis på den boken och en sekund senare dök den upp på skärmen när jag skrollade ner.

En gammal bok som är grymt bra är annars "I never promised you a rose garden" av Joanne Greenberg. Det är en självbiografisk bok om livet som schizofren. Den som gillade filmen gökboet kommer garanterat inte att bli besviken.

"the last mohickan"
;) finns en film också om man inte orkar läsa hela skiten!
(har iof inget med hojar att göra!)

"Enders game" är en ruggigt bra och skruvad si-fi. Den handlar om en kille som, såklart, ska rädda världen, men.... :va
Aja, jvligt coola battles i "non-gravetyrooms" och en psykologisk tuch. Heltklart läsvärd om man vill ha lite action. (Läste den själv i gymnasiet när jag skulle göra arbete i Engelska.... :crash )

/FW

Douglas Adams: Hitchikers guide to the galaxy. Helst hela trilogin på fyra delar. Men då kanske det blir lite mycket.
Finns även som ljudbok så slipper du läsa den.... men kanske inte på Engelska.
Gör bara som mig isådanafall, läs den på svenska sedan skriver du recension på både engelska och svenska. Så har du två arbeten gjorda på en gång =).

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back