Tips på 4wd-bilar med diffbroms/difflås

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det har precis ingenting med framkomligheten att göra. Du får mer kontroll vid extrem terrängkörning med manuell men det är knappast frågan här. Ej heller behöver vi avhandla ARB-lockers, kompressor till däcken, hi-liftfästen, vinschar, hasplåtar, rockguards etc etc etc.

Fyrhjulsdriven svennepäronbil där fyrhjulsdriften är något att hänga i julgranen och den inte eldar upp kopplingen eller däcken när man skall upp med båten.

Subaru automat it is.
Det har precis allt med framkomligheten att göra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, självklart SKA man inte slira på kopplingen, men man måste växla, och med lågväxel i och tung last så slirar kopplingen av sig själv, oavsett hur fort du dumpar pedalen, lägg därtill lite myrvatten på lamellerna...

Alla i jeepklubben jag är medlem i föredrar automat i skogen.

Även dom som kör TGB 11/13, i det militära byttes nog kopplingarna innan bilarna hade gått 500mil.

Nej. Om kopplingen slirar, så är den felaktig. Enda anledningen att ha automat på en terrängbil är att det går att köra med större hjul och låta momentomvandlaren slira så att motorn orkar. Sedan överhettar automaten och oljan koksar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej. Om kopplingen slirar, så är den felaktig. Enda anledningen att ha automat på en terrängbil är att det går att köra med större hjul och låta momentomvandlaren slira så att motorn orkar. Sedan överhettar automaten och oljan koksar.

Nej, kopplingen slirar vid varenda växling, mer eller mindre, vid hög belastning och låg utväxling (stora hjul, högt varvtal på motorn och tungt motstånd/lera) slirar det mera, vatten/lera på kopplingen gör saken avsevärt värre.

Samtliga som kör manuell har bytt flera kopplingar.

Men vad vet jag som aktivt utövar hobbyn tillsammans med ett flertal andra i olika fordon, jag har ju inte din enorma erfarenhet. (Ps, jag hade en Land Rover med manuell låda tidigare)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Slirar vette farao, visst kan det göra det när det är slitet men inte med friska bitar så att säga = då stannar motorn istället. Däremot behöver det naturligtvis inte handla om en växling för att föraren ska jobba/slira med kopplingen utan just för att hålla motorn igång över ett trixigt parti. Skulle det slira med frisk koppling så är den underdimensionerad för drivlinan i övrigt = odugligt bygge.

Att utöva offroad värt namnet utan automat gissar jag handlar om andrahandssortering =) Man har eller kommit över ngt för billigt att motstå och vill ut o leka, då får man stå sitt kast.

Oavsett så drabbar detta knappast TS med önskan om att dra upp båten, skulle säkert klara sig med en Hyundai eller billig Toyota med låsbar diff för lägre hastigheter. Vill man ha ngt som fungerar mer allround så är Subaru bra om än ganska dyra vid större service, alternativet är torsen som fungerar bra rakt fram men sitter i bilar som både är dyra vid service och med sämre kvalitet än de flesta.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
De två bästa bilarna jag haft när det gäller förmåga att ta sig fram i snö och på dåligt underlag, men som samtidigt fungerat som vardagsbilar året runt - det är Audi Allroad A6 och Subaru Legacy. Båda begagnade med ca 15 år på nacken nu, men billiga i inköp och rätt underhållna så fungerar de fint.

Subaru har bättre balans och minimalt med understyrning. En dröm att köra på uppställ. Tyvärr ful som stryk och en växellåda som lätt kärvar (manuell). Törstiga motorer oavsett drivmedel och en allmänt plastig inredning som knarrar och är rapplig.

Audin känns lyxig och med automatlåda och stark motor som utan vidare tar den upp mot 250 knyck. Luftfjädringen är en svag punkt. Bäst är om den är renoverad med tredjepartsgrejer som håller eller konverterad till fjädrar. Men när den funkar, tillför den väldigt mycket till markfrigång och komfort. Med den drog jag upp många fläskiga XC90 och annat ur dikena

Förmåga? Se själv: https://youtu.be/Dx2mgPw33r4

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vad gäller på den här fronten 2024?

Brukar tänka typ varje vinter att ”fan, man skulle haft nåt med riktig fyrhjulsdrift” men hinner aldrig komma till skott innan våren och då upphör problemet och suget att existera.

Jag bor rätt långt utanför stan med grusväg sista 200 m till huset och typ 5-10 dagar om året så är det så mycket snö att man kommer fram, men med nöd och näppe. I år har ju snön slagit rekord så vi har snöröjt vägen med traktor 7 gånger hittills i vinter, förra året var det 1 gång…

Vad är det billigaste man kan köpa för att kunna bärga bort fruar och grannar som kört fast och står i vägen? Grålle-traktor hade varit king men skulle vilja ha möjligheten att åka till jobbet/biltema o.s.v. också och då funkar det inte i praktiken. Volvo-valp är också en drömbil men de är för dyra nu för tiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad gäller på den här fronten 2024?

Brukar tänka typ varje vinter att ”fan, man skulle haft nåt med riktig fyrhjulsdrift” men hinner aldrig komma till skott innan våren och då upphör problemet och suget att existera.

Jag bor rätt långt utanför stan med grusväg sista 200 m till huset och typ 5-10 dagar om året så är det så mycket snö att man kommer fram, men med nöd och näppe. I år har ju snön slagit rekord så vi har snöröjt vägen med traktor 7 gånger hittills i vinter, förra året var det 1 gång…

Vad är det billigaste man kan köpa för att kunna bärga bort fruar och grannar som kört fast och står i vägen? Grålle-traktor hade varit king men skulle vilja ha möjligheten att åka till jobbet/biltema o.s.v. också och då funkar det inte i praktiken. Volvo-valp är också en drömbil men de är för dyra nu för tiden.

Suzuki Jimny efter 2019 (tror jag det var den nya kom).
Då kan du även sätta plog på den och spara in en eller ett par traktorplogningar
Diffspärrar finns att köpa, både ARB och Kina ARB

Det är ingen motorvägskryssare, men den går att åka 110 med
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En stor hederlig amerikansk pickup kanske skulle vara något, eller någon jeep

Amarok vet jag några som kör grävmaskin/skogsmaskiner använder och tar sig fram
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bra tips allihop men nyckelordet var billigt. En granne har faktiskt en Pajero från 2005 utan vinterdäck som står och möglar. Hur tar de sig fram? Lågväxel finns men bara låsbar mittdiff så polarexpeditioner får man väl hoppa över.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vad som räknas som "riktig" fyrhjulsdrift är olika emellan personer.
Tråden heter "riktig difflås/diffbroms" och redan där skiljer det också.
Snackar vi tex mellandiffen eller på axlarna...?
Bilar med inkopplingsbar fyrhjulsdrift har ingen mellandiff tex...

I snö tar sig en Golf med 4motion fram bra... annars är ju Subaru eller en Quattro säkra kort.
...men även dessa har olika drivsystem emellan modellerna och åren...

En Amarok är helt klart lämplig, där är ju Torsendiff tex... fina grejer.

Låsning av diff behövs oftast om ett hjul har klart sämre grepp än övriga, eller tex hänger i luften... på vägar (även dåliga) funkar oftast "vanligt" fyrhjulsdrift bra.
Skall man bogsera kan lågväxel vara fint och då minskar urvalet... men äldre Allroad har... och även Subaru XV tex... och sen då traditionella bilar likt pickuper och Landcruicers osv.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Suzuki Grand Vitara XL7.
Finns både manuell och automat
Hög, låg o diff.
Den vi hade till hästbil var otroligt bra.
Stndardfel på dem är bakluckehandtaget. Finns på ebay och tar inte lång tid att fixa men bra för att pruta om det är trasigt.
Se till att det är 2,7l V6 i den.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra tips allihop men nyckelordet var billigt. En granne har faktiskt en Pajero från 2005 utan vinterdäck som står och möglar. Hur tar de sig fram? Lågväxel finns men bara låsbar mittdiff så polarexpeditioner får man väl hoppa över.

Rätt modell av Pajero så har den diffbroms från fabrik...
Jag är inte insatt i vilka modeller själv, men det finns en som anses vara den heliga gralen, V6, kort och med diffbroms/spärrar från fabrik, men dom hittar man nog inte billigt längre
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Suzuki Grand Vitara XL7.
Finns både manuell och automat
Hög, låg o diff.
Den vi hade till hästbil var otroligt bra.
Stndardfel på dem är bakluckehandtaget. Finns på ebay och tar inte lång tid att fixa men bra för att pruta om det är trasigt.
Se till att det är 2,7l V6 i den.
De där har jag alltid sett på med skepsis för de verkar helt enkelt föör billiga. Men det är väl helt enkelt bara törstig bil av osexigt märke som drar ner prisbilden. Och som extrabil gör ju inte det någonting.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De där har jag alltid sett på med skepsis för de verkar helt enkelt föör billiga. Men det är väl helt enkelt bara törstig bil av osexigt märke som drar ner prisbilden. Och som extrabil gör ju inte det någonting.

Många har allvarliga rostproblem, Suzuki slösade inte på underredsmassa/rostskydd.

Nya Jimnyn om någon tänker köpa en behöver ett besök hos någon som underredsbehandlar.
(vissa återförsäljare gör behandlingarna/lämnar bort och får det gjort)
Tittar man på bilder på blocket så verkar dom flesta sakna underredsbehandling
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
De där har jag alltid sett på med skepsis för de verkar helt enkelt föör billiga. Men det är väl helt enkelt bara törstig bil av osexigt märke som drar ner prisbilden. Och som extrabil gör ju inte det någonting.
Den vi hade fick rostfläckar i bakkant framskärm, tröskel och nederkant baklucka.
Vi snyggade till det och körde biltema rostskydd invändigt och uvändigt.
Den höll sig hyfsad de år vi hade den.
Och mekaniskt var den helt utan anmärkning, men törstig såklart.
1500kg hästsläp märktes inte bakom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Lada Niva 1600 -88:a https://www.blocket.se/annons/goteborg/lada_niva_1600_88_a/1400364272
Oklart gällande diffbroms dock.

Niva har spärrbar mittdiff precis som första Range Rover. Behöver inte mer heller.

Första årgångarna av Rav4 1997-2003 har spärrbar mittdiff, sedan kom TorSen även där. Jag har en 2005 Rav4 med TorSen. Bra framkomlighet och ganska neutrala köregenskaper men den gamla var bättre tycker jag. I familjen har det funnits minst en fyrhjulsdriven Toyota sedan Corolla Touring 4wd (som hade precis samma sorts 4wd). Även Mazda 323 4wd hade spärrbar mittdiff (har haft en sådan också btw).

X-trail, Rav4 och Subaru Forester tillhör de bättre billiga bruks-4wd man kan ha. Bra markfrigång och bra fjädringsväg också, liksom moderat axelavstånd och inget viskoskit.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vad gäller på den här fronten 2024?

Brukar tänka typ varje vinter att ”fan, man skulle haft nåt med riktig fyrhjulsdrift” men hinner aldrig komma till skott innan våren och då upphör problemet och suget att existera.

Jag bor rätt långt utanför stan med grusväg sista 200 m till huset och typ 5-10 dagar om året så är det så mycket snö att man kommer fram, men med nöd och näppe. I år har ju snön slagit rekord så vi har snöröjt vägen med traktor 7 gånger hittills i vinter, förra året var det 1 gång…

Vad är det billigaste man kan köpa för att kunna bärga bort fruar och grannar som kört fast och står i vägen? Grålle-traktor hade varit king men skulle vilja ha möjligheten att åka till jobbet/biltema o.s.v. också och då funkar det inte i praktiken. Volvo-valp är också en drömbil men de är för dyra nu för tiden.
Jag skulle slå ett slag för en L200, bland pickisarna är den bäst på att ta sig fram, den enda som jag vet har riktiga diffspärrar.(då åker jag själv annat märke som jag är väldigt nöjd med)…
Prismässigt är de inte så dyra heller, det är väl skatten som drar iväg lite som privatbil.
Komforten är vad det är men man kan inte få allt för begränsade pengar.
Synd att de inte säljs i Europa längre.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top