Tips på 4wd-bilar med diffbroms/difflås

Min erfarenhet av pickisar i o f s äldre är att det driver dåligt om flaket är tomt.
Min Mazda B2600 behövde lite last för att greppa bra bak.
 
Min erfarenhet av pickisar i o f s äldre är att det driver dåligt om flaket är tomt.
Min Mazda B2600 behövde lite last för att greppa bra bak.
Det kan nog stämma fortfarande.
Komforten är i stötigaste laget med som olastad…
Åker själv omkring med tre-fyrahundra kilo på flaket så personligen är det inget jag märker av.
 
Jag hade min tunga sten som gjorde min pickup miljövänlig
"Jag fraktar väldigt tunga stenar"tungsten.jpg

Men vintertid/ u terrängen skulle den ha mått bra av en lite större sten, som var tung på riktigt
 
Hmm har kört L200 och haft Isuzu Trooper och de var som i stort sett alla andra japs 4x4, dvs inkopplingsbar framhjulsdrift och manuella frihjulsnav - senare årsmodeller automatiska nav. Men ingen diffspärr i bakaxeln utan en 25% broms.

Däremot är/var Isuzu skottsäker mekaniskt till skillnad från tex Nissan. GM-samarbetet var gynnsamt.
 
Hmm har kört L200 och haft Isuzu Trooper och de var som i stort sett alla andra japs 4x4, dvs inkopplingsbar framhjulsdrift och manuella frihjulsnav - senare årsmodeller automatiska nav. Men ingen diffspärr i bakaxeln utan en 25% broms.

Däremot är/var Isuzu skottsäker mekaniskt till skillnad från tex Nissan. GM-samarbetet var gynnsamt.
Det var nog bara fram till -98 typ som det var riktiga diffspärrar på dom
 
Det var nog bara fram till -98 typ som det var riktiga diffspärrar på dom
Gällande L200 så har de modeller som heter "Magnum" i alla fall spärr i bakaxeln. Kör för tillfället en L200 utan spärr i bakaxeln, men har ännu inte lyckats med att köra fast den, och använder väldigt sällan 4x4. Bra däck är hemligheten.
 
Jag har diffspärr på min "snik" -13 L200 men vad för typ eller om det nu är en riktig diffspärr eller hur den funkar vet jag inte. Dock så blir det samma rakt fram effekt som att låsa diffen på traktorn och ABS lampan tänds också då den kopplas via knapp på panelen.

När man vant sig med lågväxel och diffspärr vill man inte vara utan den
 
Min Land Cruiser från 2013 hade alla möjligheter att låsa och trixa med diffar, underbart.
Köra med eller utan släp i lössnö, grymt fint.
Och noll problem med den bilen.

LC_150.jpg
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top