Tips om säkrare racing

DOT4 skrev:
Som någon föreslog i en annan tråd så skulle Le Mans-start förmodligen minska riskerna för påkörning i starten.
Ja det funkar bra vid ERF, dock så trillade Fastcorner i starten på det senaste ERF:et

Macke skrev:
Man kommer nog tyvärr ändå inte ifrån folk som försöker täppa till luckor under gulflagg.

Låt säga att en förare ligger nästan ett varv efter, och pacecar kommer ut precis framför honom/henne. Då ser man ju chansen att passera pacecar, sedan ladda på för fullt i ett varv, och vips så är man ifatt...

Det kommer man ifrån om pacecaren och tävlingsledning ser till att fältet är samlat innan de släpper pacecaren, även om det skulle innebära två extra varv med pacecar. Varven räknas ju ändå inte i racet.

Att luckorna försvinner får vi leva med.... samma sak händer ju vid wetrace eller vid omstart av racet, och det är ju en del av racingen.

Macke skrev:
Man får nog inse att RR är en farlig sport, men därmed inte sagt att vi ska sluta utveckla säkerheten kring tävlingarna...

Precis!!!!

Enda jag tycker man bör göra är att verkligen se till så att ALLA förstår reglerna, samt att straffa den/de som bryter dem!
Om man ska ändra tex starten bara för att den är ett riskmoment, så slutar det med att rejsen blir kval a la Indy500...

GSXR1100R skrev:
Ja det funkar bra vid ERF, dock så trillade Fastcorner i starten på det senaste ERF:et

Japp, jag höll nästan på att köra över honom själv, men jag tror ändå att risken för kollision/skador blir lägre.

oscar skrev:
Precis!!!!

Enda jag tycker man bör göra är att verkligen se till så att ALLA förstår reglerna, samt att straffa den/de som bryter dem!
Om man ska ändra tex starten bara för att den är ett riskmoment, så slutar det med att rejsen blir kval a la Indy500...

:tummenupp

Don Quixote skrev:
Nu vet jag inte när killen på falken fick motorstopp men man borde kunna instruera herren .

Jag stod just bakom. Jag tror att han fick det just i startögonblicket (inte säker). Men som jag uppfattade situationen rörde sig hojen ett par centimeter fram innan den "ploddrade till."

Såklart, viftar man med armarna så lär väl tävlingsledaren märka detta och INTE släppa iväg...

Fartbegränsningar går i princip bort. Innebär att man antingen måste ha radar över hela banan eller elektroniska fartbegränsare.

Jag tror på tre saker:
1. Bättre utbildning. Mer och bättre utbildning av förare OCH funktionärer. Hur många % av funktionärerna på en bana kan visa SVEMOs funktionärslicens? En kurs som f.ö. är för enkel. Tävlingslicenskursen... har förstått att den kan vara lite lätt.

2. Kännbara straff. Det ska kosta att göra fel... och då kommer vi till sista punkten

3. Fler funktionärer. Mer folk på posteringarna. Gärna samma gäng hela tiden. Alla ska veta vad de ska göra i olika situationer. Alla ska veta hur man rapporterar fel men då måste alla veta vilka regler som gäller... se punkt 1.

Sedan kan man laborera med färre förare i framför alllt Rookie-klasserna.

Inför 105%-regeln. Är du inte tillräckligt snabb så får du inte köra i stora racet. Kändes fånigt att första varvningen i R1000-klassen på Sviestad kom efter 4-5 varv.

Längre och säkrare banor... :)

jorpes skrev:
Jag stod just bakom. Jag tror att han fick det just i startögonblicket (inte säker). Men som jag uppfattade situationen rörde sig hojen ett par centimeter fram innan den "ploddrade till."

Såklart, viftar man med armarna så lär väl tävlingsledaren märka detta och INTE släppa iväg...

När den röda lampan släcks är det inget som kan stoppa starten. Men innan dess ska tävlingsledaren hålla starten om någon får motorstopp.
John Rune Skeie fick stopp i vår start på sviestad, han ställde sig högt på tå med armen så långt upp i luften det gick för att vi bakom skulle se honom, tack vare det såg jag att han stod still och kunde gå vid sidan av honom istället.
Starten är farlig, inte en le-mans start är bullet-proof, det är väldigt mycket upp till föraren med problem att göra sig synlig, och för ALLA andra att hålla koll på vad som händer framför, och inte stirra sig blind på varvräknaren.
Dessutom, försöka köra rakt fram åtminstone till man passerat hela startplattan, att byta spår direkt från linjen gör det svårare och farligare för alla.

oFFkeFF skrev:
John Rune Skeie fick stopp i vår start på sviestad, han ställde sig högt på tå med armen så långt upp i luften det gick för att vi bakom skulle se honom, tack vare det såg jag att han stod still och kunde gå vid sidan av honom istället.

Har det inspelat och det är inte mycket luft mellan dig och honom. Det var tur att han signalerade så tydligt – även för mig. :eek:

Nyteknik skrev:
Har det inspelat och det är inte mycket luft mellan dig och honom. Det var tur att han signalerade så tydligt – även för mig. :eek:

Tur man är van från bilköerna i stockholm :rolleyes: Han sa det nu på falkenberg att han aldrig vart så rädd som då i den starten.

Vill se filmen nu!

oFFkeFF skrev:
Tur man är van från bilköerna i stockholm :rolleyes: Han sa det nu på falkenberg att han aldrig vart så rädd som då i den starten.

Vill se filmen nu!

Förstår om han lämnade spår i kalsingarna. Tänkte själv innan starten att det kändes ganska bra att starta från det nästs sista ledet – ingen större risk att bli påkörd bakifrån då.

Filmen skickades till GSXR1100R! Men han har ju PC :rolleyes: :kocko och kunde inte titta på min geniala Mac-film. Måste posta det ordeigerade bandet till honom istället. Suck. Ingen annan som har Mac och kan åta sig att lägga upp filmen – eller tala om hur jag ska göra?

Lime skrev:
Fartbegränsningar går i princip bort. Innebär att man antingen måste ha radar över hela banan eller elektroniska fartbegränsare.

Jag tror på tre saker:
1. Bättre utbildning. Mer och bättre utbildning av förare OCH funktionärer. Hur många % av funktionärerna på en bana kan visa SVEMOs funktionärslicens? En kurs som f.ö. är för enkel. Tävlingslicenskursen... har förstått att den kan vara lite lätt.

2. Kännbara straff. Det ska kosta att göra fel... och då kommer vi till sista punkten

3. Fler funktionärer. Mer folk på posteringarna. Gärna samma gäng hela tiden. Alla ska veta vad de ska göra i olika situationer. Alla ska veta hur man rapporterar fel men då måste alla veta vilka regler som gäller... se punkt 1.

Sedan kan man laborera med färre förare i framför alllt Rookie-klasserna.

Inför 105%-regeln. Är du inte tillräckligt snabb så får du inte köra i stora racet. Kändes fånigt att första varvningen i R1000-klassen på Sviestad kom efter 4-5 varv.

Längre och säkrare banor... :)

Att införa en 105% regel i B-klasser, när EM har 110 och VM 107 känns väl sådär va....varvningar får man stå ut med när man är snabb, såväl i gärdsgårdsserien som i VM.

Lime skrev:

Det pratade vi om på licenskursen och då nämnde Lodnert nåt om att låta alla starta (så länge det inte blir fler än vad banan klarar av) men att den som är för långsam skulle svartflaggas straxt innan varvningarna började. Har detta tillämpats någon gång?

Startfältet blir ganska fort utdraget och på en bana där ett varv tar mindre än en minut är det nog inte så konstigt att varvningarna kommer efter några få varv.

oscar skrev:
Första punkten tycker jag suger fett!!!
Suger duktigt fett !! Folk får lära sig starta hemma för inget går upp mot en tävlingsstart a la startled.
Ett problem som finns runt våra banor i Sverige är väl banbredden dvs vi har smala banor (har jag hört av förare som sett världen) här runt omkring vilket gör att det inte finns utrymme för misstag och vi har fulla startfält vilket ger trånga starter. En tanke är att minska antalet förare i varje startled. Har för mig att A-torp hade 5 i bredd innan men ändrade till 4st. Givetvis surt för sista led som står efter sista böjen. :rofl

Swedie skrev:
Innan race borde nog alla få höra reglerna i högtalarna ett par gånger. Bara en vänlig påminnelse! Finns nog en hel del som inte fattat gulflagg på de licenskurser de gått på (då kurserna är aningen för lätta).

Tja, det är ju en kurs, inget prov. Du har inget krav på dig att faktiskt lära dig det som sägs. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur man kan tävla i en tävling där man inte kan reglerna. Som att spela schack där man får flytta pjäserna lite hur man vill... :va

Jag har också svårt att tro att man faktiskt ställer upp i en tävling o inte kan vad gulflagg betyder. Kan det verkligen vara så? Det är inte snarare så att folk inte ser den? O då menar jag inte att den inte viftas med utan att folk helt enkelt tittar på fel ställe. Bara en tanke...

Om det är så som ni säger att folk skiter blankt i gulflagg så är det ju katastrof. Det är ju lite illa också att folk inte får reprisalier för sina onda gärningar. Dryga böter kan ju utfärdas. Avstängning använder man i andra sporter, kanske nåt att titta på.

GSXR1100R skrev:
Fyll på med era förslag om vad man kan göra.

1. Rullande start med pace car så att alla får upp däcktempen 3-4 varv
2. Pace car vid gulflagg
3. Hårdare straff för dom som bryter reglerna
4. Förarmöten på en angiven tid så att ingen missar info
8.

Starten är ju alltid ett krtiskt ögonblick.. Min motor var helt kraftlös på Sviestad och alla dundrade förbi innan jag rullat över startlinjen. Där är det bara uppmärksamhet från andra förare som hjälper. Det kändes inte kul.... Tankarna på vad som hände i Norge hann komma.
Sedan kanske man ska ändra reglerna för gulflagg tex hastighetsbegränsning. Den blir å andra sidan toksvår att kontrollera.. Alternativt, rödflagga direkt och starta om racet om det så bara återstår två varv. Rödflaggar och inte startar om, räknas resultaten från det flaggan kom ut.

/JPS

övnings starter på veckor träningar, då gäller det ju inget men man får ändå en viss vana.

R2 skrev:
övnings starter på veckor träningar, då gäller det ju inget men man får ändå en viss vana.
Försökte vi på B-E Anderstorp men intresset va svalt, jag håller med dig att man borde träna starter mera

*/ ?>
Back