Tips om säkrare racing

Starten är ju farlig på flera sätt... Dels som vi såg i söndags dels att det är en jefla massa hojar som går ner mot första krök med HÖG fart. Det vore ju himla obra om någon långt fram la sig i inbromsningen. Oj vilken stor hög förare/hojar det skulle kunna bli och sista startled skulle ha HÖG fart när dom upptäcker det...
Skulle man inte kunna flytta fram starten närmare första krök för att ha lägre fart in i den?

magnus_moss skrev:
Starten är ju farlig på flera sätt... Dels som vi såg i söndags dels att det är en jefla massa hojar som går ner mot första krök med HÖG fart. Det vore ju himla obra om någon långt fram la sig i inbromsningen. Oj vilken stor hög förare/hojar det skulle kunna bli och sista startled skulle ha HÖG fart när dom upptäcker det...
Skulle man inte kunna flytta fram starten närmare första krök för att ha lägre fart in i den?
Mycket klokt talat som vanligt :tummenupp

Men om vi säger såhär då:

Mitt kortsiktiga förslag på gulflaggsproblemet är att man på t.ex nästa tävling redan i inbjudan och TR lägger till att funktionärer, speciella sådana har mandat att avgöra om det saktas ner tillräckligt och i så fall svartflaggas den förare som inte anses respektera gulflaggen. Det räcker med en rutinerad funktionär per postering som sköter radiosamband och håller koll på just detta.

Skulle ni förare acceptera att bestraffas enligt ovan?

Jag är osäker på om en arrangör har rättighet att införa en lokal regel som denna men det skulle kunna vara ett alternativ. Det ger funktionärerna möjlighet att göra en bedömning från fall till fall och om dom anser att det inte är säkert att arbeta under gulflagg bör dom ju ha rätt att åtgärda det.

/HW

HW skrev:

Mitt kortsiktiga förslag på gulflaggsproblemet är att man på t.ex nästa tävling redan i inbjudan och TR lägger till att funktionärer, speciella sådana har mandat att avgöra om det saktas ner tillräckligt och i så fall svartflaggas den förare som inte anses respektera gulflaggen. Det räcker med en rutinerad funktionär per postering som sköter radiosamband och håller koll på just detta.

Jag är osäker på om en arrangör har rättighet att införa en lokal regel som denna men det skulle kunna vara ett alternativ. Det ger funktionärerna möjlighet att göra en bedömning från fall till fall och om dom anser att det inte är säkert att arbeta under gulflagg bör dom ju ha rätt att åtgärda det.

/HW

Säkerheten och arbetsförhållandena MÅSTE ju sättas överst på listan. Skulle man riskera svartflagg är jag övertygad om att farten skulle sänkas betydligt hos många.
Eftersom det klagas på funktionärer/banpersonal så får väl vi förare komma och hjälpa till som flaggvakter.

mvh
/JPS

inte för att detta flaggor mm är oviktigt på nått sätt,...
men det vore kul om "ni" hade samma engagemang vad det gäller bansäkerhet.

HW skrev:
Vad är problemet?
Ja bansäkerhet ingår ju nuvarande ämne, men jag menar mera sånt som har med banan och dess omgivning att göra.
Det finns gott om farliga räcken, brist på air/softfence, murar som står nära, korkade depåutfarter, undermåliga avåkingszoner, höjdskillander mellan asfalt/gräs, arrangörer som inte vill lyssna, mm mm
Detta med regler vad gäller vitlinje vid depåutfart efterlevs mkt dåligt, av förare alltså...

Problemet är att det saknas solidaritet bland förarena, denna tråd inger dock hopp.
Förarförening NU.

R2 skrev:
Ja bansäkerhet ingår ju nuvarande ämne, men jag menar mera sånt som har med banan och dess omgivning att göra.
Det finns gott om farliga räcken, brist på air/softfence, murar som står nära, korkade depåutfarter, undermåliga avåkingszoner, höjdskillander mellan asfalt/gräs, arrangörer som inte vill lyssna, mm mm
Detta med regler vad gäller vitlinje vid depåutfart efterlevs mkt dåligt, av förare alltså...

Problemet är att det saknas solidaritet bland förarena, denna tråd inger dock hopp.
Förarförening NU.
I första hand är det fokus på sådant som är gratis, tex att förarna lyder flaggorna och kör diciplinerat, ombyggnader av vissa banor är absolut nödvändigt men det kostar pengar.

En förarförening som trycker mera på säkerheten vore inte fel :tummenupp

GSXR1100R skrev:
I.....
En förarförening som trycker mera på säkerheten vore inte fel :tummenupp

Det där snackas det om jämt och ingen har tid och ork att engagera sig. Vad skulle en förarförening göra? Köpa softfence?

Vill man göra något konkret så åker man väl till sin klubb eller engagerar sig något nytt banprojekt.

Chrille skrev:
Det där snackas det om jämt och ingen har tid och ork att engagera sig. Vad skulle en förarförening göra? Köpa softfence?

Vill man göra något konkret så åker man väl till sin klubb eller engagerar sig något nytt banprojekt.
nä med den attityden lär det aldrig bli nått :huvet
men visst, en bra början är att visa näsan på sin egen klubb.

R2 skrev:
nä med den attityden lär det aldrig bli nått :huvet
.....

Det är inte frågan om attityd utan faktum. Det finns två, kanske tre etablerade förare som skulle yttra sig i de här sammanhangen och dom gör det iaf.

Jag menar allvar - jag vet inte vad en förarförening skulle ha för syfte. Det är inte ironiskt menat.

Chrille skrev:
Det är inte frågan om attityd utan faktum. Det finns två, kanske tre etablerade förare som skulle yttra sig i de här sammanhangen och dom gör det iaf.

Jag menar allvar - jag vet inte vad en förarförening skulle ha för syfte. Det är inte ironiskt menat.
Vi kan ha plakat och demonstera på 1 Maj

Lime skrev:
Fartbegränsningar går i princip bort. Innebär att man antingen måste ha radar över hela banan eller elektroniska fartbegränsare.

Jag tror på tre saker:
1. Bättre utbildning. Mer och bättre utbildning av förare OCH funktionärer. Hur många % av funktionärerna på en bana kan visa SVEMOs funktionärslicens? En kurs som f.ö. är för enkel. Tävlingslicenskursen... har förstått att den kan vara lite lätt.

2. Kännbara straff. Det ska kosta att göra fel... och då kommer vi till sista punkten

3. Fler funktionärer. Mer folk på posteringarna. Gärna samma gäng hela tiden. Alla ska veta vad de ska göra i olika situationer. Alla ska veta hur man rapporterar fel men då måste alla veta vilka regler som gäller... se punkt 1.

Sedan kan man laborera med färre förare i framför alllt Rookie-klasserna.

Inför 105%-regeln. Är du inte tillräckligt snabb så får du inte köra i stora racet. Kändes fånigt att första varvningen i R1000-klassen på Sviestad kom efter 4-5 varv.

Längre och säkrare banor... :)

Istället för att införa 105% så bör man vara snabbare från SVEMO att klassa upp snabba B förare. Tittar man på tiderna som presterats i år i både R600 och R1000 så skulle de 3-5 första (i vissa fall ännu fler) göra sig bra även som A förare. Tanken med B klasserna är ju att nybörjare skall kunna inskolas under "inte lika fullt" så snabba förhållanden som råder i A klasserna.

En annan utopisk tanke är att införa en C klass...

Vidare så måste man visa mer hänsyn till sina medtävlande. Lämna någon sorts marginal. Själv blev jag påkörd :mad: under Fredagen av en :kocko , denna lyckades senare krasha på egen hand vid minst 2 tillfällen. Och andra förare jag pratade med under helgen hade också observerat dennes vårdslösa körning.
Det är inte VM utan B racing, gäller speciellt unde ren fri träning!

Hansolo skrev:
Istället för att införa 105% så bör man vara snabbare från SVEMO att klassa upp snabba B förare. Tittar man på tiderna som presterats i år i både R600 och R1000 så skulle de 3-5 första (i vissa fall ännu fler) göra sig bra även som A förare. Tanken med B klasserna är ju att nybörjare skall kunna inskolas under "inte lika fullt" så snabba förhållanden som råder i A klasserna.
Jag håller med till fullo, kör man 44:or på Falken så ska man klassas upp, vi andra som harvar runt på sämre tider måste få en chans att hinna bli snabbare.

Lime skrev:
Inför 105%-regeln. Är du inte tillräckligt snabb så får du inte köra i stora racet. Kändes fånigt att första varvningen i R1000-klassen på Sviestad kom efter 4-5 varv.

Det tycker jag är alldeles för hårt. VM och EM har 107% Det har också använts i SS600 SM i början för att få bort en del som inte åkte så snabbt. Nu används det inte längre för de vill inte ha startfält med färre än 15 förare.

Kanske ska vi försöka avdramatisera racingen för nya förare. De borde kanske inte köra om prispengar?

Kanske ska vi ha start ala Daytona med först åker halva fältet (40 första) och sen resten.

GSXR1100R skrev:
Jag håller med till fullo, kör man 44:or på Falken så ska man klassas upp, vi andra som harvar runt på sämre tider måste få en chans att hinna bli snabbare.

Håller inte med!!

Det är inte bara snabba varv som gäller, det är rutin också.

Det finns säkerligen A-förare som aldrig kört ett riktigt pass i regn tex. Tre torra tävlingar och vägrar träna i regn..... När en sådan hamnar bredvid Micke Nilsson i ett regnigt BikeWeek så är det Nilssons 1,18 mot fjunisens 1.30+

Folk är, enligt mig, för snabba att vråla om uppklassning.

Last edited:
HW skrev:

/HW

Nej det skulle jag inte acceptera att en person har rätt att avgöra racet, det är alldeles för subjektivt. Kan inte funktionärerna idag se när det körs om på gulflagg kan de absolut inte avgöra hur mycket en förare slagit av vid gulflagg.

Intressant fråga är hurvida tävlingsledningen kan begära in filmat material för att avgöra omkörningar på gulflagg. För det är många som filmar runt banan och kan ha bevismaterial. Men ska en annan förare lämna in en protest måste det göras innom 30 min

HW skrev:

Skulle ni förare acceptera att bestraffas enligt ovan?/HW

Jag tycker det riskerar att bli för godtyckligt, särskilt som vi redan är överens om att vi har en varierande erfarenhetsnivå på våra kära funktionärer. Däremot kanske det borde ingå (det kanske det redan gör?) i funktionärsintruktionen att en funktionär är dedikerad postchef och ansvarar just för radio och gulflagg. Om inte annat så poängterar det vikten av att rapportera gulflagg.

*/ ?>
Back