Tips om knäskrap

Linus

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R Ninja 95
Jag har just köpt nytt skinnställ med nya fina puckar på knäna..
finns det någon som vill hjälpa mig och förklara hur jag ska skrapa dem utan att att åka mot en vägg eller använda planslipen??

Linus skrev:
Jag har just köpt nytt skinnställ med nya fina puckar på knäna..
finns det någon som vill hjälpa mig och förklara hur jag ska skrapa dem utan att att åka mot en vägg eller använda planslipen??

Vänta tills det blir varmt är bästa rådet jag kan ge! Håll dig borta från rondeller, dom är hala och har hårda grejer runtomkring.

Jepps, nu e det nog ingen höjdare att öva precis!! :rolleyes: Till våren e det bara att åka snabbt nog så kommer det av sig själv!! Ingen dum idé att boka in sig på ett par bandagar om man vill lära sig skrapa utan att hänga helt bredvid hojen!! :tummenupp

Håller med Rigge; vänta tills det blir varmt igen, annars skrapar du nog mer än knäna...

Ett hett tips annars är att investera i en bandag ex. Motor Events. Där har du chans att fila på både puckarna och din körskicklighet! Det är bara att göra så som det ser ut att Rossi gör, så ordnar sig det nog, ska du se. (det är klart, powerslide kanske bör vänta till nästa sommar igen...)

Mvh p

Kan du inte vänta, leta upp en parkering eller liknande och kör i cirkel luta mer o mer o sen e du i ..
om man inte skrapat tidigare så e detta svårt :rolleyes:

Skrapa själv iof första gången i måndags. :rock Går går det ju nu, men det är ingenting jag kan rekommendera!

Sist jag skrapa, blev det både knä o kåpskrap vill jag lova, och fightern ute rondellen buskar..

det var min avsluting på säsongen, hoppas det börjar bättre,,

Som sagt, vänta tills det är varmt i asfalten. Kör en runda i bra fart och mycket nerlägg så att du får utt värmen i däcken. Leta upp en långsam kurva med fri sikt, kör den och leta bästa spår och kolla efter ojämnheter. Sen börjar du öva. Häng ut ordentligt, när du tycker att du hänger som en gud så häng ännu mer. Ha en liten del av tån på fotpinnen och vik upp foten så att du kan vika ut benet ordentligt. Sen är det bara att gradvis öka nerlägget. Lägger in två bilder på mig, på den översta bilden kändes det som att jag hängde ut ordentligt och vek ut knäet mycket. På den andra bilden så hänger jag ordentligt och med bra benvinkel. Man tror att man har annat häng än man faktiskt har.

Bifogat

• Stora wika, 2003-06-08 032-websize.JPG
    Stora wika, 2003-06-08 032-websize.JPG
    42.7 KB · Visningar: 619
  • Desktop-bild liten.JPG
    Desktop-bild liten.JPG
    3.7 KB · Visningar: 644
Skit i dom....

Lär dig åka på bana med kurv och broms teknik å allt vad där kan finnas att lära sig.

Sen när du får upp farten så tar dom i backen rätt vad det är!

Se det inte som mål att får repor på puckarna för då kan du ju lika gärna köpa beggade puckar!

Gör som mig, skrapa puck på motorvägen vid filbyte :D

du måste kunna lita på din maskin och dig själv för att kunna knäskrapa. Bli inte ivrig å gör allt för att knäskrapa. Handlar inte om att knäskrapa i en kurva utan att köra fort genom kurvan, om så med knäskrap.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Fan vad liten den andra bilden blev. Vi provar igen.
En liten detalj i sammanhanget... Den där stålbarriären i bakgrunden känns inte så "övningsmässig" :D

Inte....? :3freak Bilderna ljuger lite om farten, det går ca 50 i ingången och 60-nånting i utgången, så det är ingen högfartsböj utan en 180-gradare som stiger uppför :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti