AAA-certifiering eller AA-certifiering?

Kr1lle

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Yamaha MT07
Jag ska skaffa nya MC-kläder och behöver tips. Jag vill ha jacka/byxor som är säkra men samtidigt praktiska. Skinnställ känns utdaterat utan jag siktar snarare in mig på textilkläder. Nu har jag bara haft kortet ett år, men jag använder hojen till allt. Har ingen bil utan kör hoj istället. Dvs, det blir ett antal hundra mil på sommaren med diverse längre resor (och korta). Jag vill ha kläder därefter. Säkra kläder som tål regn, värme och kyla.

Är det alltid AAA-certifiering som gäller eller är AA också godkänt? Vilken certifiering använder ni och rekommenderar för någon som kör ganska mycket? Jag kör ingen sporthoj (har en MT-07) men är väl ganska glad i gasen. Dvs, jag vill inte ha ett racingställ men om olyckan är framme vill jag ha ordentliga kläder...

Finns det andra parametrar att lägga märke till säkerhetsmässigt än certifieringen? Är AAA-kläder alltid bättre än AA-kläder eller ska man kolla efter andra saker också?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
AAA är alltid bättre än AA.
Men det finns olika nivåer också, ett textilställ AAA är mindre säkert än ett skinnställ med samma klass.
Därför kommer det troligen ytterligare en högre klassning snart.
Sedan skiljer skydd, handskar och stövlar.
Level 2 är bäst, hanskar ska helst vara 2KP och stövlar ska ha 4st L2-märkningar.
För mig är allt med lägre än AAA och Level 2 otänkbart för annat än kort sväng till jobbet.
Men det är ju oloka, en del verkar ju födda med AAA-skinn på kroppen.
 

Kr1lle

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Yamaha MT07
AAA är alltid bättre än AA.
Men det finns olika nivåer också, ett textilställ AAA är mindre säkert än ett skinnställ med samma klass.
Därför kommer det troligen ytterligare en högre klassning snart.
Sedan skiljer skydd, handskar och stövlar.
Level 2 är bäst, hanskar ska helst vara 2KP och stövlar ska ha 4st L2-märkningar.
För mig är allt med lägre än AAA och Level 2 otänkbart för annat än kort sväng till jobbet.
Men det är ju oloka, en del verkar ju födda med AAA-skinn på kroppen.
Tack för input. Var hittar du AAA-kläder som inte är skinn? Har kollat runt och det mesta jag hittar är AA-kläder. Jag vill inte ha ett svettigt skinnställ (som dessutom inte är så säkert om det regnar).
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Att tänka på är att det är viktigt att kläderna passar och sitter bra så skydden inte flyttar på sig vid en vurpa.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för input. Var hittar du AAA-kläder som inte är skinn? Har kollat runt och det mesta jag hittar är AA-kläder. Jag vill inte ha ett svettigt skinnställ (som dessutom inte är så säkert om det regnar).
Har för mig att John Doe har jeans som är AAA.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lindstrands, STR, mfl har.
Kolla bike trollhättan, flying eagle, lelles, advanced motobility mfl har AAA-kläder
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det feta får du gärna utveckla...
Varför skulle ett skinnställ vara mindre säkert om det regnar??
:unsure:
Vått skinn har sämre hållfasthet än när det är torrt. Textilställ är sämre än skinn när det är torrt men tappar inte hållfasthet i väta.
Torrt skinn>torr/våt textil>vått skinn.

Så har jag iaf fått det förklarat.
 

Kr1lle

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Yamaha MT07
Det feta får du gärna utveckla...
Varför skulle ett skinnställ vara mindre säkert om det regnar??
:unsure:
Nu har jag ingen ambition eller vilja att ingå i en sidodiskussion som jag dessutom inte kan något om, men jag har även som skribenten ovan skrev fått för mig att torrt skinn>torrt/vått textil>vått skinn. Hur stor skillnaden är vet jag inte. Hade en bättre källa men hittar den inte längre, men här står det:


"Ett blött skinnställ är inte skönt, och tar god tid på sig att torka. Dessutom minskar lädrets skyddande nötningsförmåga då det är blött."
 

Kr1lle

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Yamaha MT07
Lindstrands, STR, mfl har.
Kolla bike trollhättan, flying eagle, lelles, advanced motobility mfl har AAA-kläder
Tack! Ska åka till biketrollhättan och testa nått. Så svårt att hitta rätt kläder när man inte kan filtrera bort alla icke AAA-kläder...
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Vid bankörning där man glider längre sträcka på vanligtvis väldigt fin beläggning är det helt skinnställ som gäller (finns inget i textil som sitter lika tight på kroppen). Att tänka på är att det är väldigt förenklat att säga att skinn alltid är säkrare, detta beror till största delen på hur tjockt skinn man använder i kläderna.. Men ute i verkligheten där man vanligtvis inte glider speciellt långt innan det tar stopp så skulle jag vilja påstå att det är viktigare att tänka på att du har level 2 skydd som sitter kvar på rätt ställen vid en ev. olycka och kläderna är bekväma.
Kör ca 1500 mil/året och använder uteslutande mc under sommarperioden. Använder personligen single layer jeans (Pando Moto AA och halvarssons AAA) och en meshjacka från Knox som skydd, sedan är det bara att köra på beprövade tekniken med lager beroende på väder..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ett hett tips är att inte enbart stirra sig blind på hur många A det står på lappen. Det är ett standardiserat nötningstest. Det tar NOLL hänsyn till skydd tex, vilket gör att ett par MC-jeans med Dyneema/kevlar och minsta skyddet får tre A, medan en annan byxa med exempelvis Cordura stretch men med ett betydligt större skydd får färre A.

Motolegends video i ämnet är saklig och jävligt sevärd:

 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top