Tips om bra hoj för kort person!!

Kakan skrev:
aha var det så du menade då hänger jag med, jo dom är ju inte lätt att svänga med sporthojarna men men träning ger färdighet mmmmm eller så får man ta den naktdelen helt enkelt.

Okej ja sv650 verkar vara ett populärt första val mmmm eller i alla fall verkar de så från dom som säger nå om hojar :) så jag ska nog kolla upp dom lite mer helt enkelt.

aaaaa ja det har jag sett att vissa gör med sina husa hojar...... :)


Jag instämmer i SV650S, den är en kanon hoj!! Den är lätt körd, rolig, låter kanon gött (med ett icke-orginal system :D ), plus att man kan busa lite med den. Jag har fått upp den på bakhjulet :hihi , i och för sig bara ett 10-tal centimeter, men men med mer träning.... :tungan

Sist men INTE MINSTA, glöm inte att den är billig i inköp och billig i försäkring (klass 5).
 
Du borde snarare kolla försäkringarna på hojarna än vad DU vill ha för drömhoj. :rolleyes:
 
Kakan skrev:
:7peta Hej hej !!

Jag söker (som en del redan vet och har sett på en del inlägg från mej) en hoj som antingen är låg eller som går att sänka, detta pga att jag är 166 lång och vill gärna nå ner till marken när jag står still :rolleyes:

Jag kan säga att jag har några hojar som jag har kollat på men är lite osäker på hur lämplig dom är för en tjej på 166 och som första hoj, kommer även att ha denna att övningsköra med så vad sägs om dessa......

Yhamaha R1
Suzuki GXS-R600, GSX-R750, GSX-R1000, GSX1300R
Kawasaki Ninja ZX-6R
Sen finns alltid ducati.

Mvh Kakan :Bugar :Bugar
För det första så är du inte direkt jättekort, särskilt inte för att va tjej. Sen kan du köra de flesta sporthojar om du lättar på bakdämpningen lite. Runt 1,70 räcker absolut :tummenupp

Min hoj var en tjej på 1,65 som hade innan och då är ändå gammelgixxrar rätt stora maskiner.
 
:) kul jag håller med dej fler som oss *ler'

Miss_Orchidee skrev:
VAd kul att det finns lite fler coola tjejer som vill ha R6!!! Skönt att inte vara ensam...och jätte kort!
 
:) jo det gör jag säkert då jag gillar höga farter hihi

SFB skrev:
SV650 är liten och lättkörd, den är billig att äga också. Sen lever du lite längre på en SV650 än vad du gör på en R1...
 
Ska ta mej en titt på den sidan när jag komemr hem i kväll *ler' man ska ju försöka jobba lite men har man logga in så fastnar man här *S*

112 skrev:
Gör inte samma misstag som den nyss nämnda tjejen som kör Vmax gjorde. Hon började faktiskt med en SV650 men vart less på den efter någon månad. Satsa på en gång, glöm plastmopparna och köp en "drypare" i stället.
För att se vad en Vmax är så kan du besöka Vmaxklubbens hemsida på http://www.vmcs.org/ där klickar du på "klubben" då får du se vad jag pratar om........
 
hihi jo jag räknade med att det skulle finnas en koppling på den med :tungan

ojoj den där liknelsen vet jag allt för väll hihihi har kört bakhjulsdrivet i teräng *suck* rööööllliigggttt :tungan

OlleR skrev:
Man har ju kopplingen av nån orsak ;> Så mycke av och på tycker jag inte den är heller, men det beror väl på va man jämför med.

Angående svår å svänga osv så är det inget som inte kommer jaga efter en fastän man kan det. Det är som att sätta sig i en bakhjulsdriven bil och köra i terrängen, visst, det går när man lärt sig, men hur kul är det? ;> Nej rent på gata så förespråkar jag mer lättvända hojjar!
 
okej men det var nytt för mej i alla fall :) ja är ju ny men ändå inte i denna hojvärld.

Katana 1168 skrev:
Direkt nytt är det väl inte, men kanske inte så vanligt annat än på "rakt-fram" hojar. Beror väl på hur mycket man skär ner den...
 
Det låter gött att höra. Ska erkänna att jag blir mer nyfiken på en sv650 ju mer jag får tips så nu ska jag nog åka och ta mej en ordentlig titt på en sådan. :)

Daffy skrev:
Jag instämmer i SV650S, den är en kanon hoj!! Den är lätt körd, rolig, låter kanon gött (med ett icke-orginal system :D ), plus att man kan busa lite med den. Jag har fått upp den på bakhjulet :hihi , i och för sig bara ett 10-tal centimeter, men men med mer träning.... :tungan

Sist men INTE MINSTA, glöm inte att den är billig i inköp och billig i försäkring (klass 5).
 
öööörrrkkk jag vet det är nå jag ksa göra när jag har en lugn dag på jobbet *S*

MBGIRL skrev:
Du borde snarare kolla försäkringarna på hojarna än vad DU vill ha för drömhoj. :rolleyes:
 
nä jag är medellängd eller vad de nu kallas :lol
Aha okej ja jag är ju och har alltid haft suzuki, ducce och kawa som favos men jag har nu på senare år upptäckt R1 och R6 av yhamaha......
lite kunskap har jag så nu gäller de att hitta en polare att släpa runt på *S*

;) eller så mutar jag nån här :lol

mb skrev:
För det första så är du inte direkt jättekort, särskilt inte för att va tjej. Sen kan du köra de flesta sporthojar om du lättar på bakdämpningen lite. Runt 1,70 räcker absolut :tummenupp

Min hoj var en tjej på 1,65 som hade innan och då är ändå gammelgixxrar rätt stora maskiner.
 
jaså en hornet ja jag får kolla upp vad de är för en lite hoj. :)

Avelin skrev:
Jag skulle nog rekommendera en Hornet! Jag kör en, och första intrycket
då jag satten mig på den var: "Moppe"?! Det är väldigt liten o smidig! MEN
det finns kraft så det räcker o blir över för en nybörjare. Jag kört i 4år nu,
och är helnöjd med den. (Körde dem första 3åren på en DR600, offroud).
Min faster övningskör gärna med Horneten, då hon oxå är väldigt kort.
Och jag skulle nog vilja säga att den är exemplarisk som första hoj. Den är
väldigt lugn o smidiga under 6-7k varv, men sedan kliver den på ordentligt upp till 13k!
Och den hamnar i försäkringsklass 6 på vissa bolag, så den är inte dyrast
i försäkringskostanderna.
Testa den, tror det kan vara något för dig.
 
Kakan skrev:
Sen finns alltid ducati./QUOTE]


Jajjemän! Jag är själv 175cm och min 600ss passar alldeles utmärkt i storlek. Skulle gissa att den inte är alltför stor för dig heller.. Däremot är ju frågan om den är lämplig som övningskörningshoj. Garagevändningar är inte att tänka på om man inte har ett helt flygfält till förfogande.. :tungan.

Som förstahoj är den jättekul att köra. Den vill ha mycket gas men håller sig på två hjul, vilket är bra innan man fått upp körvanan. På en kurvig väg är den rena drömmen :kär . Lägger sig så lätt och fint i kurvorna, ingen brottningsmatch där inte.

Mitt råd i vilket fall som helst är att börja med lite mindre motor och sen byta upp dig allteftersom du blir säkrare på att hantera hojen. En 600 eller 650 tror jag inte alls är fel det första året.
 
Jag instämmer med många andra att sv650 är en kanon hoj att börja med. Jag är 168cm lång och har inga som helst problem att nå ner. :tummenupp
 
Visst är det trist att vara begränsad p g a längden... Långa personer har väl ungefär samma problem, fast tvärtom förstås :tungan .

SV:n i original fixar jag inte, är 152,5 cm lång :rolleyes: , men jag hittade en äldre hoj som passade mig bra, och det tog några marksyningar, från stillastående, :näsblod (fördelen med äldre hoj - några repor gråter man inte över), innan man hittade tekniken att stanna. Snabbt kasa över med rumpan lite och sträcka på tårna, gäller bara att alltid sätta ner samma fot, och kolla så att det inte är en grop eller större ojämnhet i backen..., så når man ner med tårna på iallafall en fot! Och sant är det, att meningen är ju inte att man ska stå still.
 
Japp det är ju det *ler* ducati ligger mej varmt om hjärtat.

:lol ja men vid uppkörningen så måste manju klara en garagevändning på tid vad jag vet och jag tror inte dom godkänner att man gör de på ett flygfält *asg* annars hade jag nog siktat in mej på en 600ss.




Skrutten skrev:
Kakan skrev:
Sen finns alltid ducati./QUOTE]


Jajjemän! Jag är själv 175cm och min 600ss passar alldeles utmärkt i storlek. Skulle gissa att den inte är alltför stor för dig heller.. Däremot är ju frågan om den är lämplig som övningskörningshoj. Garagevändningar är inte att tänka på om man inte har ett helt flygfält till förfogande.. :tungan.

Som förstahoj är den jättekul att köra. Den vill ha mycket gas men håller sig på två hjul, vilket är bra innan man fått upp körvanan. På en kurvig väg är den rena drömmen :kär . Lägger sig så lätt och fint i kurvorna, ingen brottningsmatch där inte.

Mitt råd i vilket fall som helst är att börja med lite mindre motor och sen byta upp dig allteftersom du blir säkrare på att hantera hojen. En 600 eller 650 tror jag inte alls är fel det första året.
 
:tummenupp låter bra de

Slem skrev:
Jag instämmer med många andra att sv650 är en kanon hoj att börja med. Jag är 168cm lång och har inga som helst problem att nå ner. :tummenupp
 
:) jo ala har nog problem lite åt olika håll då.....

nä det är just de jag vill inte köpa en ny dyr och sen lyckas vurpa med den mmm nä då kommer jag att gråtta länge för min ekonoms skull :)

Men som du säger man får vänja sig vid att alltid ha ner samm afot och komma ihåg att kolla efter hål och dyligt innan man stannar :rolleyes:
men lite svin får man ta med i beräkningarna.

Pissmyran skrev:
Visst är det trist att vara begränsad p g a längden... Långa personer har väl ungefär samma problem, fast tvärtom förstås :tungan .

SV:n i original fixar jag inte, är 152,5 cm lång :rolleyes: , men jag hittade en äldre hoj som passade mig bra, och det tog några marksyningar, från stillastående, :näsblod (fördelen med äldre hoj - några repor gråter man inte över), innan man hittade tekniken att stanna. Snabbt kasa över med rumpan lite och sträcka på tårna, gäller bara att alltid sätta ner samma fot, och kolla så att det inte är en grop eller större ojämnhet i backen..., så når man ner med tårna på iallafall en fot! Och sant är det, att meningen är ju inte att man ska stå still.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top