Tips om bra hoj för kort person!!

Har ju snackat med dej förut Kakan..
Men du vet väl oxå att du kan byta hundbenet på dom flesta moderna hojar..
Alltså fästet som håller upp stötdämparen bak till en som gör hojen lägre.
Vet flera som gjort så med allt från R1 - GSXR 750 mfl. som är i från slutet av nittiotalet och uppåt. Framgaffeln går ju att sänka lite på dom flesta hojar.
Inte så dyrt om du känner nån som kan göra det åt dej. Troligtvis inte så dyrt på verkstad heller.. :) :martialar
 
Satsa på en Kawasaki ZR7:a under övningskörningen, de är som gjorda för konbanor och manöverbanor av alla de slag. Lättkörda. Perfekt för nybörjare. När du sedan lärt dig köra så skaffar du någon av de där hojarna du skrivit att du var sugen på. Bättre att lägga ikull zr7:an i garagevändningen än ett kåpmonster.

Jag har själv en ER5 och är 1,66m lång, det har funkat perfekt!
(Men vad jag förstår av de hojar du velat ha är det 600cc och uppåt, därför tipsar jag om zr7:an som är väldigt lika min ER5, fast större motor).
En annan hoj som jag tror är väldigt bra förstahoj är Honda Hornet.Har dock aldrig kört eller åkt med en sådan, bara provsuttit.
 
Kakan skrev:
:7peta Hej hej !!

Jag kan säga att jag har några hojar som jag har kollat på men är lite osäker på hur lämplig dom är för en tjej på 166 och som första hoj, kommer även att ha denna att övningsköra med så vad sägs om dessa......

Yhamaha R1
Suzuki GXS-R600, GSX-R750, GSX-R1000, GSX1300R
Kawasaki Ninja ZX-6R
Sen finns alltid ducati.

Mvh Kakan :Bugar :Bugar

Hej Kakan.

Jag tror du ska ta t.ex. XV650 eller vad den nu hette som står i en del svar eller nån liknande mc. :tomten
Jag åker Ducati Monster 600. Den har låg sitthöjd åxå. Mycket bromsar och väghållning på den hojen. Trevlig hoj men om du kommer att åka väldigt mycket långresor, typ 35 mila-turer varje vecka så kan det bli jobbigt utan kåpa. Annars går det alldeles utmärkt att åka långt med hoj av nästan alla sorter. (Du kan ju undvika två-takts cross hojar på långturer för det blir jobbigt...) :död
Var inte rädd för att hojen känns hög. Fötterna ska vara uppe när du kör!
Stirra dig inte blind på siffror som anger sitthöjden. Om, t.ex. en sadel är bred så når du inte lika bra som på en smal sadel. Provsitt hojar så fort du får tillfälle. :arsele
Du bör nog undvika de där lite extremare hojarna när du är nybörjare. De är inte lätta att hantera om man inte är van.
Om försäkringen är dyr på hojen så finns det förklaringar till det, typ, vurpas och kraschas ofta. (Förmodligen händer sånt när man har en aningen förvuxen mun och ska visa polarna eller när man vill skryta över hur fort man åkt i den kurvan...) :banana :3freak :banana
 
låg hoj

Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket
 
stefan Annell skrev:
Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket

Men skämtar du? Att överhuvudtaget rekomendera en italiensk hoj som förstahoj är ganska dumt. Om man inte jobbar på en MC-frima då förstås....
Och en Bimota är knappast gjorde för att va lätta och billiga att fixa efter en marksyning.
 
:) :7peta nepp de visste jag inte men det var kul att få den informationen så jag tackar och :Bugar
AAAAA ja jo hehe jag känner ett par stycken som säkert kan fixa det och sen så är jag ju lite händig själv och det finns säkert instruktionsböcker för de med :) så det går nog att fixa....annars frågar jag pappa :lol han kan mycke den karl.
:banana pappor är bra dom anser jag då *S* han som lärt mej att meka med bilar blandannat........ :)

Legenden skrev:
Har ju snackat med dej förut Kakan..
Men du vet väl oxå att du kan byta hundbenet på dom flesta moderna hojar..
Alltså fästet som håller upp stötdämparen bak till en som gör hojen lägre.
Vet flera som gjort så med allt från R1 - GSXR 750 mfl. som är i från slutet av nittiotalet och uppåt. Framgaffeln går ju att sänka lite på dom flesta hojar.
Inte så dyrt om du känner nån som kan göra det åt dej. Troligtvis inte så dyrt på verkstad heller.. :) :martialar
 
En tjeje här inne ska sälja sin kawa gpz 5050 och jag kan säga att den och en honda cbr 600 f är väll de två jag är mest sugen på nu.
Men detta var mycket givande info om kawan då jag aldrig kört en sån själv.....bara en del cross. :)


TinaTjejen skrev:
Satsa på en Kawasaki ZR7:a under övningskörningen, de är som gjorda för konbanor och manöverbanor av alla de slag. Lättkörda. Perfekt för nybörjare. När du sedan lärt dig köra så skaffar du någon av de där hojarna du skrivit att du var sugen på. Bättre att lägga ikull zr7:an i garagevändningen än ett kåpmonster.

Jag har själv en ER5 och är 1,66m lång, det har funkat perfekt!
(Men vad jag förstår av de hojar du velat ha är det 600cc och uppåt, därför tipsar jag om zr7:an som är väldigt lika min ER5, fast större motor).
En annan hoj som jag tror är väldigt bra förstahoj är Honda Hornet.Har dock aldrig kört eller åkt med en sådan, bara provsuttit.
 
Hej bsajanne.

Jo det har du rätt i de där med häjden, men jag var nog mer rädd att jag skulle lyckas bli förtjust i en som var för hög men har insett att de felsta når jag ju ner på för dom är inte så höga som jag har uppleft dom förr.
Hmmmm hur visste du att det kommer att före komma just 35 mila resor titt som tätt???? eller var det en himmla bra gissning *S*

Som jag sa i ett tidigar inläg här så finns det två hojar jag är mycke intresserad av mmmmm har bara beslutångest måste jag säga..... :3freak
Kan jag gissa på att du lagt dej vid nå tillfälle ?? Då du tar upp det på de sättet. Vurpor har jag med i mina beräkningar jag kan inte ha samma tur på hojen som med bilen *S* :) har aldrig krokat med en bil hmmm jo jag hoppade in i bakageluckan på en annan bil men det bidde inte mycke av de då det var med jobb bilen *ler*
:hihi

bsajanne skrev:
Hej Kakan.

Jag tror du ska ta t.ex. XV650 eller vad den nu hette som står i en del svar eller nån liknande mc. :tomten
Jag åker Ducati Monster 600. Den har låg sitthöjd åxå. Mycket bromsar och väghållning på den hojen. Trevlig hoj men om du kommer att åka väldigt mycket långresor, typ 35 mila-turer varje vecka så kan det bli jobbigt utan kåpa. Annars går det alldeles utmärkt att åka långt med hoj av nästan alla sorter. (Du kan ju undvika två-takts cross hojar på långturer för det blir jobbigt...) :död
Var inte rädd för att hojen känns hög. Fötterna ska vara uppe när du kör!
Stirra dig inte blind på siffror som anger sitthöjden. Om, t.ex. en sadel är bred så når du inte lika bra som på en smal sadel. Provsitt hojar så fort du får tillfälle. :arsele
Du bör nog undvika de där lite extremare hojarna när du är nybörjare. De är inte lätta att hantera om man inte är van.
Om försäkringen är dyr på hojen så finns det förklaringar till det, typ, vurpas och kraschas ofta. (Förmodligen händer sånt när man har en aningen förvuxen mun och ska visa polarna eller när man vill skryta över hur fort man åkt i den kurvan...) :banana :3freak :banana
 
Hej
nu vet jag inte så mycke om dom hojarna så ge mej den infon du har och gärna en bild.....

stefan Annell skrev:
Hej,

Titta på Bimota BB1, den är låg och inte heller så motorstark men med grym väghållning, den passar för korta personer och även som första hoj. Vi har en till salu, finns utanför Enköping om intresse finns. Annons finns här och på blocket
 
Kakan skrev:
:) :7peta nepp de visste jag inte men det var kul att få den informationen så jag tackar och :Bugar
AAAAA ja jo hehe jag känner ett par stycken som säkert kan fixa det och sen så är jag ju lite händig själv och det finns säkert instruktionsböcker för de med :) så det går nog att fixa....annars frågar jag pappa :lol han kan mycke den karl.
:banana pappor är bra dom anser jag då *S* han som lärt mej att meka med bilar blandannat........ :)

Är ju inte så svårt o fixa själv om man nu inte har tummen mitt i handen så klart.. :)
 
:7peta :7peta hörru du du jag är en själv gående tjeje som har fixat de mesta på egen hand genom sitt liv mmmmm visst jag kan ta lärdom av andra *flinar* suger åt mej som en svamp när jag får lära mej nå nytt. Så när jagskaffar hoj så måste jag få nån som lär mej om den så jag själv kan pyssla med den när det händer något. VIll inte bli beroende av nån annan för sånt....där har jag lärt mej läxan i tidig ålder *S* :tungan



Legenden skrev:
Är ju inte så svårt o fixa själv om man nu inte har tummen mitt i handen så klart.. :)
 
Tjena!
Ducati monster låter idealisk tycker jag.
En del av dem har justerbar höjd så du slipper köpa sänkning samt att du kan prova dig fram till exakt den höjd du vill ha utan att kompromissa med fjädringsinställningar.Dra ihop gaffeln fram samt softa bakfjädringen kan ju funka om du nu inte råkar vara väldigt lätt och inte vill ha helt vansinniga inställningar när du börjar lära dig utnyttja hojens kapacitet.Glöm inte att hojens vägegenskaper förändras radikalt när du ändrar på höjd,fjädring mm.

Vidare så kan du ju dessutom ändra styret både framåt,bakåt om du inte skulle nå det.En del korta har ett litet helvete med det.Svårt göra något åt det med clipons.

Det finns sk damsadel att köpa från ducati till monstern.Kostar runt tusenlappen om jag inte minns fel.Du kommer ner utan att få träsmak.

Monstern finns med olika motorer och utrustningsvarianter.Du kan skräddarsy
efter behov.Allt från riktiga snikversioner till riktigt vassa grejer.

Du blir inte ruinerad av försäkringspremien(kolla bilsport&mc.De har kanonförsäkringar på tjej/monster.

Den är skitenkel att kasta runt på tex en manöverbana.Ta körkort på r-hoj går väl,men fan så mycket svårare.

Monstern har ljud,känsla,prestanda(900,s4,s4r)som garanterat räcker till som första hoj.Det går att hänga med r-hojar på småväg & bana för det mesta.Den är så pass lättkörd så det kompenserar i regel effekthandikappet gentemot vassare r-hojar som dessutom alltför ofta är i händerna på folk som
inte kan plocka ut särskilt mycket av deras potential.

Downsides:lite dyrare servicar,kåplöst om du ska åka fort raktfram,du blir idiotförklarad av vissa på forumet vilket iofs bara är kul.Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Lycka till!!! Ps.Jag äger inte en själv.försöker inte sälja någon
Heller.Åker r-hoj(ej ducce).Min tjej är ngt kortare
än dig och har provat det mesta som nämnts &
har ägt zzr,gpz,cbr600f mm och därmed varit
i din sits några ggr.objektiv bedömn. alltså.Ds
 
Känner flera tjejer som har samma problem!

Yamaha R1 -02 /-03 fungerar bra!!! ...då har du effekt så det räcker när du klarat kortet också!) :) Lycka till!

P.S. R1 -02 är lägre än den nya R6:an..
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top