tips och trix för att få hojjen å gå bättre??

heNkOne

Lycklig Sporthoj.com'are
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Uppsala/Knivsta
Hoj
Suzuki RG125F -92 utagen 93..
tänkte att folk då kan få dela med sig av sina erfarenheter här.

har då själv lite funderingar över om d é någon som vet hur man bäst å lättast rengör avgassystemet? bör man sitta med pipränsare och massa liter med lacknafta lr hur bär man sig åt??
 
Det beror helt på hur pass duktig du är på att mecka och vad du har tillgång till för verktyg. Det är lätt att få ut mer effekt genom portning höjd komp lättning etc. men detta kräver som bekannt både kunskap och rätt verktyg. Annars kan jag nog mest rekomendera att

1.Packa ljudämparen korrekt se till att avgassystemet håller tätt mot motorn
2. Byta tändstift samt bestycka rätt (ger mycket effekt om det har varit halvtaskit innan)
 
häll i bensin o tänd på, sen ska det brinna ett tag så sotet o oljan försinner.
 
Det handlar inte om effekt, det handlar om så lite luftmotstånd som möjligt!
Här är 5 enkla tips för att minska luftmoståndet.

1. Fila ekrarna så smala som möjligt.
2. Smörj in hela hojen med vaselin.
3. Ta bort eventuella onödigheter som, lyse, skärmar, dödarknapp, fotpinnar m.m.
4. Använd inkörda (läs. slitna) landsvägsdäck.
5. Linda in dig i plastfolie alt. bakplåtspapper när du kör, undvik veck så mycket som möjligt.

:crash :banana :arsele :1pajas
 
Prova ut å gasa en vacker oktober dag. Går bra mkt bättre än en dag i mitten på juli... Lite svårt att wheela ibland dock, då det bara släpper hela tiden.. :rolleyes: :rolleyes:
 
Zayn skrev:
Det handlar inte om effekt, det handlar om så lite luftmotstånd som möjligt!
Här är 5 enkla tips för att minska luftmoståndet.

1. Fila ekrarna så smala som möjligt.
2. Smörj in hela hojen med vaselin.
3. Ta bort eventuella onödigheter som, lyse, skärmar, dödarknapp, fotpinnar m.m.
4. Använd inkörda (läs. slitna) landsvägsdäck.
5. Linda in dig i plastfolie alt. bakplåtspapper när du kör, undvik veck så mycket som möjligt.

:crash :banana :arsele :1pajas

tur att folk é så seriösa i dagens sammhälle :whip :rolleyes:
 
Zayn skrev:
Det handlar inte om effekt, det handlar om så lite luftmotstånd som möjligt!
Här är 5 enkla tips för att minska luftmoståndet.

1. Fila ekrarna så smala som möjligt.
2. Smörj in hela hojen med vaselin.
3. Ta bort eventuella onödigheter som, lyse, skärmar, dödarknapp, fotpinnar m.m.
4. Använd inkörda (läs. slitna) landsvägsdäck.
5. Linda in dig i plastfolie alt. bakplåtspapper när du kör, undvik veck så mycket som möjligt.

:crash :banana :arsele :1pajas

Vad har det där överhuvudtaget med tråden i fråga att göra? :S Finner inget som helst sammanhang även om det var tänkt att vara ett skämt, för det vare väl :D :FU
 
Zayn skrev:
Det handlar inte om effekt, det handlar om så lite luftmotstånd som möjligt!
Här är 5 enkla tips för att minska luftmoståndet.

1. Fila ekrarna så smala som möjligt.
2. Smörj in hela hojen med vaselin.
3. Ta bort eventuella onödigheter som, lyse, skärmar, dödarknapp, fotpinnar m.m.
4. Använd inkörda (läs. slitna) landsvägsdäck.
5. Linda in dig i plastfolie alt. bakplåtspapper när du kör, undvik veck så mycket som möjligt.

:crash :banana :arsele :1pajas


Nr 3 ska ju va: smörj in hela hojen med VALFETT :notme

:banana :öl :banana
 
Men som sagt, se till så allt är i toppskick. Har man pengar kan man ju alltid byta kolvringar ev hela kolven osv för att få det i toppskick, kanske till och med lager i motorn. Avgasystemet rensar du som någon sa, häll i någon halv deciliter i kröken, tänd på.. Vänta tills det slocknar så kan du sedan knacka/peta ut soten. Kan man inte plana toppen ? Blås ur förgasaren och se till så den är bestyckad rätt.
 
En välsmord kedja kan göra runt 5hkr har jag läst... Se alltså till att kedjan inte är sliten och att den fungerar som den ska, att det inte kärvar att kröka kedjan runt dreven vill säga.
 
Avgasröret rengör man med avloppsränsning!
Häll i lite för mycket ;) därefter på med vamt vatten! Håll för öppningarna men hanskar som tål vatten, och skaka! Det kommer att fräta ganska bra och röret kommer bli mycket varmt! !!!OBS fräter på aluminium!!!!
Lycka till nu!
 
En smord kedja gör INTE 5hk på en 125, på en 1000cc eller större kan det vara så stor skillnad mellan en torr och välsmord kedja. Man får alltså inte mer effekt, utan enbart den effekten som ska vara där.
 
marcus_136 skrev:
köp kaotik soda eller nå sånt heter d...det finns ett forum på www.moppenet.just.nu där dom, har en bra guide... :whip

"Kaostiksoda" eller det kemiska namnet "NaOH, Natriumhydroxid"
Det är vad propplösare delvis är gjort av..
Kör på en halv dec soppa, tänd på. Sen tryckluft..
 
Last edited:
Stakt basiska grejer det där! inte att leka med!
borde ju funka! (kollar kemiboken...)
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top