TIPS!! Hur kan vi förbättra Barkarby?

• Thread starter Thread starter MJL
  • Start date Start date
Det va bra! Kommer ihåg att man aldrig riktigt hör vad arrangörerna säger när stuntarna glider runt i bakgrunden etc. Om man då har nån form av megafon inför bromsövningen med bil samt övrig info skulle det underlätta!

Hur kommer det sig att vissa hojar kommer dit på släp då,tex vissa av stuntkillarnas:va :va

Svar kommer här (sorry, jag surfar inte sporthoj 24/7 :näsblod )
Stuntkillarna har sitt eget område där ingen annan skall köra. Vi har gränsat av så att de kan få köra där, trots att de inte har gatgodkända cyklar.
Sorry att jag skrev otydligt i mitt förra inlägg.

Vi vill försöka gå alla tillmötes, streetåkare såväl som lågfartsstuntarna.

Vad man ska göra när man kommer först till en (MC) olycka? Kanske går att få dit en ambulans med utbildad personal för att informera och kanske rädda ett liv...eller så har det inget att göra med mad Barkarby kvällarna alls. Vad vet jag?

Tack! Precis såna här förslag är toppen :tummenupp
Eftersom vi jobbar med trafiksäkerhet passar sånt absolut in. Nu blir det nog tight att fixa med till imorgon, men kanske nästa gång (3/9)

Last edited:
Har inte vart på detta event ännu, men kommer imorgon Onsdag 20/8 om jag är frisk!

Men utan att ha vart där kan jag skriva ner lite saker jag skulle tycka var bra:
(Vissa av dem finns redan i tråden)
- Ambulanspersonal, som kan hålla "miniutbildningar", kanske en ambulans på plats så de nyfikna får se grejerna som finns därinne?
- Samarbete med SMC, och kanske några av de större försäkringsbolagen?
(Oklarheter om man med vissa f-bolag får köra där som det e nu känns det som)?
- "Proffs" som visar/berättar om säkerhet, hur man kör vettigt osv, allt från Stunts till banracing.
- Bort med polisens bötesraid som tydligen finns där :(

- För att "underlätta" lite för er, "hyr ut" plats till såna som säljer MC-prylar, och de får betala med hjälp av minst en eller två som hjälper arrangörerna?

Kommer säkert på fler grejer, syns imorgon om jag är frisk!

/Jocce

Tycker det vore lämpligt med någon form av megafon så man hör vad ni arrangörer säger Där i början och och mitten.

Eller om Tex. du BikerWoman håller info om första hjälpen, så skulle det underlätta om det hördes. Jag kan kolla på Classe idag om dom har en hemma, så lånar jag gärna ut den :)

Det är just det som är problemet.... det är ju svårt att hålla förstahjälpenutbildning med megafon....
Undrar om man kunde få låna ngn lokal på området?

Slå en signal till robban på ADAV i Solna, så kanske han kan fixa till något att prata i så det hörs. Han har nyss fått kort och köpt moppe, säkert sugen på att va med på ett hörn

Det är just det som är problemet.... det är ju svårt att hålla förstahjälpenutbildning med megafon....

Well, den är inköpt nu iallafall. Den har en såndär sladd med mikrofon.
Den som vill bruka den får gärna göra det.

Det har ju faktiskt varit ganska fascinerande, de gånger det har varit nån info från VV och när det ska visas bil-vs-mc-bromsningar osv, att alla andra får stanna av och stänga ner men stuntarna står bredvid på varvstoppet och driftar... Man hör ingenting och allas uppmärksamhet är såklart på det som låter mest. Ska det ändå vara avbrott så hör jag gärna vad som försöks kommuniceras. (Oj, så vuxet av mig!) (Menn slippon e ballt!!!11)

- Ambulanspersonal, som kan hålla "miniutbildningar", kanske en ambulans på plats så de nyfikna får se grejerna som finns därinne?
Yepp, det är bra förslag och vi jobbar på detta. Dock hinner vi inte fixa något tills imorgon. Men förhoppningvis till 3 och 17 september.

- Samarbete med SMC, och kanske några av de större försäkringsbolagen?

De som är med och arrangerar kvällarna är:
* Vägverket förarenheten
* Vägverket Region Stockholm
* Folksam
* Ignite MC
* Länsförsäkringar
* Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
* NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
* Polisen
* SMC - Sveriges Motorcyklister
* Stockholms Trafikskolors Förening
* Svensk Bilprovning
* Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
* Trygg Hansa

- "Proffs" som visar/berättar om säkerhet, hur man kör vettigt osv, allt från Stunts till banracing.

Det är också någonting att jobba mer på framöver, absolut!

- Bort med polisens bötesraid som tydligen finns där :(

Och den här punkten har diskuterats mer än väl och vi jobbar även på den här fronten.

- För att "underlätta" lite för er, "hyr ut" plats till såna som säljer MC-prylar, och de får betala med hjälp av minst en eller två som hjälper arrangörerna?

Kan funka, tåls att tänka på. Vi har inte haft så många företag som varit på plats. De som är trogna är Event Mc som brukar visa upp grejer.

Kommer säkert på fler grejer, syns imorgon om jag är frisk!
/Jocce

Du är hjärtligt välkommen och tack för dina förslag!

Jo, en till grej.
Försök att så gott det går dra igång så nära kl 18 som möjligt eftersom det mörknar snabbt.

Förstår att det blir svårt om det är lite folk där till kl 18 eftersom ni vill ha den där inledande genomgången till så många som möjligt.

Gör de till en tävlig med Pris att bromsa. Man pyntar en 20-50 spänn. vinner ny bromsar, däck, skydd, vad vet jag. kul vore de.. och tidtagningen vore inte helt fel heller!

Ingen kollar ju öht om din hoj ÄR försäkrad (än mindre av vem) så du får nog köra hur mycket du vill oberoende av försäkringsbolag. Att få ersättning om nånting händer är däremot en annan fråga.

Jo, en till grej.
Försök att så gott det går dra igång så nära kl 18 som möjligt eftersom det mörknar snabbt.

Förstår att det blir svårt om det är lite folk där till kl 18 eftersom ni vill ha den där inledande genomgången till så många som möjligt.

Yepp, det är det tråkigaste med att sommaren snart är slut. Vi ska dra igång så snabbt som möjligt, men kommer även att bryta vid 19.30 för en snabb genomgång av bil vs mc (om vi får några som vågar bromsa)

Gör de till en tävlig med Pris att bromsa. Man pyntar en 20-50 spänn. vinner ny bromsar, däck, skydd, vad vet jag. kul vore de.. och tidtagningen vore inte helt fel heller!

Vi har haft tävlingar. Yamaha gick in med 10.000 kronor som vi fixade presentkort på MC-Varuhuset för (1a pris 7000:-, 2a pris 2000:- och 3dje 1000:-) Konstigt nog var det färre som bromsade då.

Sen har vi haft, tack vare STR, ett gäng ryggskydd och jackor som pris vid några tillfällen :rock

Och tidtagningen svarade jag på tidigare, det är svårt att få till allt sånt där med tidtagning / lampor utan att det blir dyrt o tar massa tid.
Sen är frågan hur hetsade folk blir och så kanske folk börjar dratta omkull istället...

Last edited:
Men priser så som jackor eller ryggskygg är väl toppen! Gör ni det igen eller med jämna mellanrum, typ varannan gång, så blir det nog lite mer av ett happening kring det hela!

Yepp, det är bra förslag och vi jobbar på detta. Dock hinner vi inte fixa något tills imorgon. Men förhoppningvis till 3 och 17 september.

De som är med och arrangerar kvällarna är:
* Vägverket förarenheten
* Vägverket Region Stockholm
* Folksam
* Ignite MC
* Länsförsäkringar
* Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
* NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
* Polisen
* SMC - Sveriges Motorcyklister
* Stockholms Trafikskolors Förening
* Svensk Bilprovning
* Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
* Trygg Hansa

Det är också någonting att jobba mer på framöver, absolut!

Och den här punkten har diskuterats mer än väl och vi jobbar även på den här fronten.

Kan funka, tåls att tänka på. Vi har inte haft så många företag som varit på plats. De som är trogna är Event Mc som brukar visa upp grejer.

Du är hjärtligt välkommen och tack för dina förslag!

Ah, låter juh som mkt redan är bra och som att mycket är på gång!

Angående de som är med och arrangerar (Försäkringsbolag etc), har de även representanter på plats?

Ser tyvärr mörkt ut för min del ikväll, 38,9 grader feber för ett par timmar sen :(

/Jocce

Ingen kollar ju öht om din hoj ÄR försäkrad (än mindre av vem) så du får nog köra hur mycket du vill oberoende av försäkringsbolag. Att få ersättning om nånting händer är däremot en annan fråga.

Jo, var som sagt just den biten med om försäkringsbolaget ger ersättning om nått händer som det handlade om!

/Jocce

Last edited:
Va där o gasade lite igår för första gången någonsin, kul bra stämmning alla va där för samma anledning.

Snutarna höll låg profil vart förvånad att man fick åka utan originalrör.

Kan tänka mig att det är lite tankevärksamhet bakom detta kred till er som fixar tycker detta skall fortsätta,tror dock inte att det kommerfå bort buset från vägarna helt men det är i rätt riktning..

Kunde varit lite längre raka för högfartshjulning men men man kan ikke få allt.

Fick styk av nån jävla blackbird varje gång på strippen:mad: :D

Kommer dyka ner fler gånger..:tummenupp

Mr E

Snutarna höll låg profil vart förvånad att man fick åka utan originalrör.
Var inte där igår men jag antar att de poliser som var inne på området är några av dem som brukar vara det och har lite vettigare syn på vad som är viktigt att få bort i trafiken... och det är inte miniblinkers ;)

Kan tänka mig att det är lite tankevärksamhet bakom detta kred till er som fixar tycker detta skall fortsätta,tror dock inte att det kommerfå bort buset från vägarna helt men det är i rätt riktning..
enda sättet och få bort allt bus är att riva upp alla vägar, lå länge det finns vägar kommer det busas på dem däremot gör såna här arrangemang att det busas mindre på vägarna. Man får väl hoppas att de som bestämmer inte själva har inställningen att ett krav för arrangemangen är att allt bus försvinner för det kommer aldrig att hända.

Ett tips är att strunta i det där breaket kl 19.30. Mycket värdefull tid som går till spillo.

Jag förstår vad vitsen med bromstestet är men får inte samma ribba av det som när man får mata fullt på rakan :tummenupp

Hehe nä jag såg två snutar som vände sig om med sura blickar efter breaket i halvtid då ett gäng sporthojar raceade (utanför anläggningen vid Barkaby handelsplats). Kanske inte så snyggt, men men...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!