Tippa topp5 A-torp

Grym bild och fartkänsla i den bilden ger jag 8 p av 10 möjliga.

Hannez kandiderar på årets RR bild :tummenupp
 
Gäller ju att inte bli diskad, då spelar det ju ingen roll om man vinner...

Har hört att 4 domare ville fria backlund men inte 1 då man sagt på ett möte att man fick byta trattar men inte luftbox men vet ej till hundra
vet nån hur domarna i stcc jobbar måste alla va överens:va
 
Körde inte Miinin?

Resultat:

1 Jimmy Lindström Yamaha Motor Scandinavia Yamaha R1
2 Alexander Lundh Skydda Racing Honda CBR
3 Victor Zuber Duells - Honda Team Honda CBR
4 Peter Lindén Duells - Honda Team Honda CBR
5 Henrik Stenberg Svenska Elektrikerförbundet Yamaha R1
6 Christer Andersson Team MC Huset Malmö Yamaha R1
7 Per Björk Camatec - Claessons Honda Team Honda CBR
8 Anders Lilja Camatec - Claessons Honda Team Honda CBR
9 Daniel Almqvist Björn Team Motorhuset
10 Jimmi Lindén Duells - Honda Team Honda CBR
11 Richard Magnusson Team Krypton Racing Honda CBR
12 Andreas Mårtensson Skydda Aprilia Racing Aprilia RSV Mille Factory
13 Jimmy Wyrén Pejer AIP Yamaha R1
14 Tomas Johansson Honda CBR
15 Jimmy Borgh Kawasaki ZXRR
DNF Andreas Nylund Bike Trollhättan Yamaha R1
DNF Eric Hulth Suzuki GSXR
DNF Freddy Papunen Team CaWalli Bilsport & MC Kawasaki ZXRR
DQ Filip Backlund Team Suzuki Backlund Racing Suzuki GSXR
 
Han är hård fjunisen. :yoparty

-Han körde på mig och jag var jättenära att krascha, säger Backlund.
Han tappade greppet och ledningen. Lindström och även Alexander Lundh kunde smita förbi.
Tänker du protestera mot Lindströms körning?
- Är inte den som gör det. Kör han hårt får jag köra hårt nästa gång, säger Filip Backlund.
 
Mycket rolig racing! Backlund har växt i mina ögon :yoparty
 
Visst vill man kräma ur sin cykel allt det går.

Men om det inte är solklart att det är tillåtet att byta några trattar, ..och man dessutom redan har ett brutalt effektövertag (på SM:et såg det ju ut som han hade 15hk mer än alla andra på rakan) så känns det ganska osympatiskt att hålla på & fippla med sånt.

Diska !
 
Visst vill man kräma ur sin cykel allt det går.

Men om det inte är solklart att det är tillåtet att byta några trattar, ..och man dessutom redan har ett brutalt effektövertag (på SM:et såg det ju ut som han hade 15hk mer än alla andra på rakan) så känns det ganska osympatiskt att hålla på & fippla med sånt.

Diska !
Det håller jag fullständigt med om :tummenupp
Men han körde bra! Frågan är om han var själv om det???
Skulle jag inte tro! Okej han sjönk lite igen!
 
Som jag läser reglementet så ser jag inget i klartext som säger att trattar ej får användas... ?
"Airbox ska vara som original.Airbox får ändras får att full effekt ska uppnås enligt fabrikens tekniska data.." bla bla bla..
Men de e ju själva luftboxen... byta trattarna är i min värld inte en modifiering av luftboxen. Det är en modifiering i luftboxen..

Luddigt skrivet reglemente, och om man nu säger att trattar inte är tillåtna borde det utan tvekan specas i reglementet, vilket det inte alls gjort.

Min egen åsikt iaf...
 
Det är bra att en stor talang som Filip tidigt får fightas mot killar som Jimmy, det lär han sig mycket av. Nu vet han hur mycket han måste ta för sig för att stå längst upp på pallen.
 
Som jag läser reglementet så ser jag inget i klartext som säger att trattar ej får användas... ?
"Airbox ska vara som original.Airbox får ändras får att full effekt ska uppnås enligt fabrikens tekniska data.." bla bla bla..
Men de e ju själva luftboxen... byta trattarna är i min värld inte en modifiering av luftboxen. Det är en modifiering i luftboxen..

Luddigt skrivet reglemente, och om man nu säger att trattar inte är tillåtna borde det utan tvekan specas i reglementet, vilket det inte alls gjort.

Min egen åsikt iaf...

Men trattarna är väl en enhet i luftboxen det står tydligt att det ska vara som orginal
 
Var står det att man inte får byta trattarna?

Vänd på frågan istället.
Var står det att man får byta trattarna?

I de flesta reglementen står det i början:
-Allt som inte uttryckligen står skrivet är att betrakta som förbjudet.

Detta är en standardfras för att täcka upp alla eventualiteter.
Dessutom är det så att regelskrivarna har tolkningsföreträde.

Allt detta gäller i Bilsportvärlden, hur Svemo gjort vet jag inte men jag skulle bli mycket förvånad om det inte är likadant där.

Detta resulterar i att det är du som ska bevisa att det du gjort är tillåtet.
 
Last edited:
Varför behandlas då trattarna i avsnittet om sprut och inte i avsnittet om luftbox?

Variabla trattar behandlas där.

Tydligen har väl reglements gubbarna med hårklyveriet reglementet tolkat det så att airboxen ska vara orginal och något fel har gjorts.
Medvetet eller omedvetet så har man väl som team förare skyldighet att kolla att varje ändring följer reglemententet.
 
Vänd på frågan istället.
Var står det att man får byta trattarna?

I de flesta reglementen står det i början:
-Allt som inte uttryckligen står skrivet är att betrakta som förbjudet.

Detta är en standardfras för att täcka upp alla eventualiteter.
Dessutom är det så att regelskrivarna har tolkningsföreträde.

Allt detta gäller i Bilsportvärlden, hur Svemo gjort vet jag inte men jag skulle bli mycket förvånad om det inte är likadant där.

Detta resulterar i att det är du som ska bevisa att det du gjort är tillåtet.

Det står en sån skrivning sist i reglementet.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top