Tillverka egna strypsater!

Ljunghusen skrev:
2187769 Om någon lägger upp bild på trottelstoppen till att börja med så får vi se om det går att göra något av det :)
Sitter brickorna I gummina på R6, eller mellan insugsplatta (som tex Kawa har) och topp?

Brickorna sitter i gummina.

Fixar bilder till helgen på alla saker. :)

Edit: Missförstånd

Edit 2: Jag finns i norrland / piteå.

Last edited:
Xyron skrev:
2189707 Brickorna sitter i gummina.

Fixar bilder till helgen på alla saker. :)

Edit: Missförstånd

Edit 2: Jag finns i norrland / piteå.

Låter bra det! vi väntar på bilderna då! :D
Jag finns i Stockholm! :)

Lite erfarenheter:

Ytterdiameteren på brickan mäter du på din egen hoj, dvs hur mycket plats det finns i insugningsgummit (ta bort förgasarbryggan och mät ytterdiametern på den del av förgasaren som går in i insugningsgummit.

Använd en hålsåg (kostar inte mycket att köpa, används med borrmaskin) med rätt ytterdiameter, svarv är överkurs.

Hålet i brickan bör som riktmärke vara 12-13mm för att motsvara 25kW. Hålet skall INTE vara placerat i mitten på brickan, utan lite (5-10mm) offset från centrum. Brickan monteras sedan med hålet neråt. Om hålet hamnat rätt skall det finnas rakt bakom trottelöppningen vid små trottellyft, vilket ska ge lite bättre körbarhet.

Lycka till!

/Stefan M

Stefan M skrev:
2195530 Lite erfarenheter:

Ytterdiameteren på brickan mäter du på din egen hoj, dvs hur mycket plats det finns i insugningsgummit (ta bort förgasarbryggan och mät ytterdiametern på den del av förgasaren som går in i insugningsgummit.

Använd en hålsåg (kostar inte mycket att köpa, används med borrmaskin) med rätt ytterdiameter, svarv är överkurs.

Hålet i brickan bör som riktmärke vara 12-13mm för att motsvara 25kW. Hålet skall INTE vara placerat i mitten på brickan, utan lite (5-10mm) offset från centrum. Brickan monteras sedan med hålet neråt. Om hålet hamnat rätt skall det finnas rakt bakom trottelöppningen vid små trottellyft, vilket ska ge lite bättre körbarhet.

Lycka till!

/Stefan M

Tack för informationen!
Känner du till någon verkstad som tillverkar strypningen billigt?
Helst i stockholms trakten.
Tack på förhand

Man kan ju strypa en hoj bara genom att sätta plaströr i lufttrottlarna så de ej kan öppna sig lika mycket och en spärr på gasvajern. Så gjorde en kompis då han kraschade sin hoj och behövde strypa den igen. Vet dock inte hur det gick för honom med FB om de godtog det. Det är löjligt lite man ska kunna gasa när man ska ha ned den till 25kw

Lycka till

Norqen skrev:
2195566 Man kan ju strypa en hoj bara genom att sätta plaströr i lufttrottlarna så de ej kan öppna sig lika mycket och en spärr på gasvajern. Så gjorde en kompis då han kraschade sin hoj och behövde strypa den igen. Vet dock inte hur det gick för honom med FB om de godtog det. Det är löjligt lite man ska kunna gasa när man ska ha ned den till 25kw

Lycka till

Hej, precis har hört att gaspärr ska ej vara lite bra som Brickor, sen har jag ingen anning vad som stämmer, men jag är ute efter att få brickor så jag ev. skulle kunna få ersättning från försäkringsbolaget ifall något skulle hända med hojen

Tillverka strypbrickor? :va

Är juh bara att gå in i en på helt vanlig järnaffär och köpa vanliga brickor (modell större) Måtten ser du ju ändå när du ta loss förgasarna! :)

Fotrally skrev:
2195584 Tillverka strypbrickor? :va

Är juh bara att gå in i en på helt vanlig järnaffär och köpa vanliga brickor (modell större) Måtten ser du ju ändå när du ta loss förgasarna! :)

Det ska vara rätt storlek för att det ska vara 25kw, skulle få hjälp av Xyron(riktigt shysst kille!!). Får se hur det hela landar! Som sagt, Pm:a eller skriv här om ni har strypsatser till salu

Är 99% säker att VV ej godkänner egen tillverkade brikor, de ska va köpt på mc firma + installerad av mc firma.

Lam-Kaka skrev:
2195594 Är 99% säker att VV ej godkänner egen tillverkade brikor, de ska va köpt på mc firma + installerad av mc firma.

Som jag skrev innan, så har ägaren innan mig redan reggad hojen som 25kw hos VV, så det är inte VV som jag är orolig för, utan jag vill köra den strypt(har mellan-körkort)!

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2195594 Är 99% säker att VV ej godkänner egen tillverkade brikor, de ska va köpt på mc firma + installerad av mc firma.

Du har rätt i att VV inte godkänner om man ska regbesiktiga från fulleffekt till strypt med egentillverkade brickor.

MEN, man får göra modifieringar i motorn utan att göra en ny registreringsbesiktning så länge inte effekten har ändrats mer än 15%. Vad jag förstår finns det inget som då hindrar att man byter ut "original" strypbrickor mot egentillverkade, eller byter förgasare, eller sätter på slipon osv, så länge inte effektförändringen blir för stor.

Ett stopp på gaswiren som strypning är inget jag hade velat ha på hojen om jag skulle behöva prata med en skadereglerare.

Vishy:
Tyvärr har jag inget bra tips på verkstäder då jag inte använder sådana. Vilken liten mekanisk verkstad som helst borde funka för ett så litet jobb.

Men har du en borrmaskin, ett skjutmått, en hålsåg och en 12mm borr så går det fortare att göra fyra brickor själv än att åka någonstans. Aluminiumplåt kan du köpa exempelvis på Metallvaruhuset i Spånga, en lämplig stuvbit får du väl för en tia eller så.

/Stefan M

Lam-Kaka skrev:

Att de ska vara installerade av mc firma är bullshit.

Stefan M skrev:
2197496 Du har rätt i att VV inte godkänner om man ska regbesiktiga från fulleffekt till strypt med egentillverkade brickor.

MEN, man får göra modifieringar i motorn utan att göra en ny registreringsbesiktning så länge inte effekten har ändrats mer än 15%. Vad jag förstår finns det inget som då hindrar att man byter ut "original" strypbrickor mot egentillverkade, eller byter förgasare, eller sätter på slipon osv, så länge inte effektförändringen blir för stor.

Ett stopp på gaswiren som strypning är inget jag hade velat ha på hojen om jag skulle behöva prata med en skadereglerare.

Vishy:
Tyvärr har jag inget bra tips på verkstäder då jag inte använder sådana. Vilken liten mekanisk verkstad som helst borde funka för ett så litet jobb.

Men har du en borrmaskin, ett skjutmått, en hålsåg och en 12mm borr så går det fortare att göra fyra brickor själv än att åka någonstans. Aluminiumplåt kan du köpa exempelvis på Metallvaruhuset i Spånga, en lämplig stuvbit får du väl för en tia eller så.

/Stefan M

JO vv godkänner det - OM hojen bänkas hos en av bilprovningen auktoriserad firma, samt att dom skriver ut ett intyg på effekten

Offseten skiljer från olika hojar. På min gammelgixxer satt hålet centrerat.

Stefan M skrev:
2195530 Hålet skall INTE vara placerat i mitten på brickan, utan lite (5-10mm) offset från centrum.

Ljunghusen skrev:
2198511 JO vv godkänner det - OM hojen bänkas hos en av bilprovningen auktoriserad firma, samt att dom skriver ut ett intyg på effekten

Som jag skrev innan så är hojen REDAN registrerad som 25KW hos VV. ägaren innan har plockat bort strypningen och han hade ej de vid försälningen.
Eftersom det är metallbrickor så tänkte jag att man kanske kan tillverka de själv och nu behöver jag lite information om måtten!
Tack på förhand!

Eftersom det inte handlar om en reg.bes så behöver han bara ett par strypningar som stryper upp effekten. Han behöver inte TüV intyg och liknande då besiktningen redan tagit dem när den första ägaren reg.besiktade den. Alltså vill han ha tag på ett par brickor och trottelstopp som är likadana som de hojjen har blivit inreggad med... för de som nu inte förstått det tidigare.

Ljunghusen skrev:
2198511 JO vv godkänner det - OM hojen bänkas hos en av bilprovningen auktoriserad firma, samt att dom skriver ut ett intyg på effekten

Jovisst, man kan tillverka egna brickor och få dem typgodkända också, men nu var väl Vishy ute efter en smidig och billig lösning. Lösningar som är dyrare och mer komplicerade är väl kanske mindre relvanta då.... :)

/Stefan M

Stefan M skrev:
2200193 Jovisst, man kan tillverka egna brickor och få dem typgodkända också, men nu var väl Vishy ute efter en smidig och billig lösning. Lösningar som är dyrare och mer komplicerade är väl kanske mindre relvanta då.... :)

/Stefan M

Det stämmer Stefan, är ute efter så smidig och billig lösning som möjligt! ifall vi har några fler kunniga än Xyron(som kanske skulle hjälpa mig med att tillverka strypsatserna) hör gärna av dig! betalar givitvis lite ersättning för tiden! Jag befinner mig i stockholm!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT