Tillrättavisar du andra trafikanter?

Så här slutade det nere på trafikskolan här i stan när i brewd skulle fickparkera:

...

....

....

crash-2003-1.jpg

eller var det denna..?

parking.jpg

nej, vänta nu lite..

Parking2.jpg

hrmmff..

woman_driver.jpg

Last edited:
Jag skulle nog aldrig tillrättavisa någon på stan (som fotgängare) eller i trafik. Det finns så jäkla många galningar i detta land :dummer

Däremot tycker jag det kan vara befogat att känga en bil ibland, även om jag inte gjort det någon gång :tummenupp
Brukar själv sitta o svära i bilen, men det hjälper oftast inte, hehe...

Angående kvinnor i trafiken;
Jag tror de allra flesta i ett förhållande försöker få ut sin partner, och be henne köra, men trots det så kommer det nån usel ursäkt.
-"jag e trött", "det går fortare om du kör", "kan inte parkera där" osv osv.
Man försöker ju för hennes eget bästa, men det är inte tillräckligt... Det enda rätta är att hosta upp pengar o köpa en liten bil till henne :hihi (dvs minst bilar i ett hushåll, hehe)

Fickparkering + brewd

Jag brukar inte klanka på women drivers men ibland så..och hade dessutom min brewd med vid detta tillfälle.
Utanför på återvändsgatan där jag bor är det tilllåten parkering på ena sidan. En kvinna med en rätt liten bil (typ Opel Corsa) upptäcker en lucka och ska göra en fickparkering. Efter tredje försöket lyckas hon ställa bilen någorlunda parallellt med gatukanten och precis som hon lärt sig i trafikskolan flyttar hon bilen så att det finns lika mycket utrymme framför som bakom.
Vad är det för speciellt med detta då Jo, P-luckans längd var ca 2.5x en normalstor bils längd... 10-12 meter.. :kocko

Kahobe skrev:
"precis som hon lärt sig i trafikskolan flyttar hon bilen så att det finns lika mycket utrymme framför som bakom."

Jaha och hur vet du att hon gått på trafikskola?
Finns en hel del som kör privat med sina män som ju är sååååå bra på att göra
fickparkeringar :rolleyes:

WilleZL skrev:
När jag var ute på dagens lunchtur kommer jag fram till en korsning där högerregeln gäller. Jag stannar för att ge en bilist företräde. Han kör inte utan vill ge mig företräde. Ok, jag inväntar tecken från honom. Han vinkar och jag kör. Då kommer en annan bil bakom honom som vill ge mig företräde och kör om denne på insidan :va

Jag blev så häpen att jag vände om och stoppade bilisten och frågade vad ha sysslade med. Han hade förstås inget vettigt svar. Till saken hör att bilisten som gjorde omkörningen såg mig. Han var medveten om min närvaro och bilisten som gav mig företräde fördröjde inte vid korsningen utan gav mig tecken att köra ganska omgående. Faktum är att jag börjar bli så himla trött på att vara bror duktig i sådana här situationer men känner mig ändå manad att reagera när folk visar så låg trafikmoral. Hur brukar ni göra?

faktum är att jag tror att det finns två sortes bilister
nr1:som tänker om oss som åker hoj den där jävla fartdåren ska faan inte åka före mej
nr2: det är lika bra att släppa den där jävla fartdåren före han kommer ändå att åka om om en stund
mina funderingar slutar nu med att jag tror att båda utgör en fara då dom inte fattar att deras sätt att handla bara ökar risken för att det händer nått oförutsett från övrig trafik
och tala om för dom att dom handlar fel får nog motsatt effekt

tillrättavisa aldrig en tjej som kör :3freak

MBGIRL skrev:
Har inte sagt att det är killarnas fel att en del tjejer kör dåligt utan det enda
jag säger är att vissa killar gnäller på att tjejer kör dåligt och då bör de titta i
sin omgivning hur det står till där. För är det alltid mannen som kör och väldigt
sällan kvinnan som får körtid så är det inte konstigt att vissa är något sämre
än andra.

Nu är vi ju där igen! Att tjejer inte FÅR någon körtid. De får väl för fan ta nycklarna och sätta sig i förarsätet! man ska väl inte behöva tvinga dem? Jag och min sambo lever i ett jämställt förhållande och hon får naturligtvis köra bil hur mycket hon vill, men hon verkar hellre vilja sitta i passagerarsätet och välja musik :rolleyes:

En sak till: Det är självklart jag som har köpt och betalar försäkring bilen! Det är jag som är intresserad av att köra bil. Tjejer är tyvärr oftast bara intresserade av att ÅKA bil, även när de sitter i förarsätet!

bOnKe skrev:
En sak till: Det är självklart jag som har köpt och betalar försäkring bilen! Det är jag som är intresserad av att köra bil. Tjejer är tyvärr oftast bara intresserade av att ÅKA bil, även när de sitter i förarsätet!
Åka fin bil, som någon annan betalar för.

Jo... gjorde det... har slutat :p

WilleZL skrev:
När jag var ute på dagens lunchtur kommer jag fram till en korsning där högerregeln gäller. Jag stannar för att ge en bilist företräde. Han kör inte utan vill ge mig företräde. Ok, jag inväntar tecken från honom. Han vinkar och jag kör. Då kommer en annan bil bakom honom som vill ge mig företräde och kör om denne på insidan :va

Jag blev så häpen att jag vände om och stoppade bilisten och frågade vad ha sysslade med. Han hade förstås inget vettigt svar. Till saken hör att bilisten som gjorde omkörningen såg mig. Han var medveten om min närvaro och bilisten som gav mig företräde fördröjde inte vid korsningen utan gav mig tecken att köra ganska omgående. Faktum är att jag börjar bli så himla trött på att vara bror duktig i sådana här situationer men känner mig ändå manad att reagera när folk visar så låg trafikmoral. Hur brukar ni göra?

Jag försökte tillrättavisa en [PK-censur] för nån månad sen. Går fortfarande hos sjukgymnast någon gång i veckan och försöker få ordning på rygg & nacke. Nä låt dem köra som om dom vore kvar i Bagdad, det är inte lönt att bry sig. Överhuvudtaget, det är inte lönt att försöka tillrättavisa folk. Folk verkar ha nån inbyggd spärr för att ta emot kritik utifrån. Enda sättet jag har märkt funkar är att man ger dem en liten applåd. Eller en tummen-upp. Med lite tur tänker de på vad de gjorde och kanske rent av kommer ihåg det nästa gång. :va

Brukar du tillrättavisa andra trafikanter, var väl frågan?
Njaa…. Jag tror inte att det är speciellt stor vits, eftersom de flesta (som föregående skrev) har ganska svårt att ta emot kritik utan att surna ihop, och då har man oftast inte uppnått något. De som skriker, tutar eller gör olika obscena tecken mår eventuellt bättre själva, men jag tror inte att övriga i trafiken blir bättre förare. (Jag tror faktiskt egentligen inte att de mår bättre själva heller, utan att de bara får sura magar.) Jag brukar ibland själv svära en ramsa för att lätta på trycket, men tycker för övrigt är jag inte ofelbar själv, så jag tycker att jag bör överse med andras klantigheter. Om någon gör något extremt klantigt brukar jag försöka få ögonkontakt. Det räcker för det mesta för att vi skall bli överens om vem som gjorde fel. Det är ju skillnad med er andra förare som fullständigt felfria. Ni får gärna fortsätta att uppfostra oss andra. Att jag inte är ofelbar hjälper mig faktiskt ibland att se vad andra kan tänkas göra för fel som kan drabba mig. Eftersom jag antar att övriga trafikanter när som helst kan göra fel, så blir jag sällan negativt överraskad, utan snarare positivt förvånad de gånger folk visar hänsyn och lämnar säkerhetsmarginal. De enda gånger jag klagar, är när jag åker bil med oförsiktiga förare, alltså ex. sådana som ligger för nära framförvarande eller gör oförsiktiga omkörningar. Då brukar jag påpeka att jag tycker att det är obehaglig att åka med som passagerare.

Skriker mig blå i både hjälm o bil. Massa mogna saker som ******** och ***** kan fan inte köra bil !

Tillrättavisar sällan..... men lever om utav helvete där jag sitter.

Pekade finger åt någon taliban som körde rakt in i en rondell där jag kom med hojen..... han höll på att klippa mig. hade jag inte tvärnitat så.... han vände o jagade ikapp mig i kön in i kista galleria-garaget.... han var väldigt upprörd över fingret. Då jag redan var sjukt arg när detta inträffade lät jag honom få veta ett o annat. jag skällde på den stackarn i flera minuter. Han som sprang efter för att starta bråk fick så han teg.

Jag ska o handla kläder på samma ställe ikväll.... tror jag tar kevlarvästen på mig....

Edit: lite censurerat för att moralpoliserna inte ska anfalla o förstöra hela tråden !

Last edited:
WilleZL skrev:
... att reagera när folk visar så låg trafikmoral. Hur brukar ni göra?

Att hoppa av fordonet och snacka skit är bara dumt. De flesta verkar tycka det är mycket svårare att erkänna ett fel öga mot öga. Att räcka upp handen som ursäkt är lätt - det räcker för min del. Lätt att ställa till med en situation dessutom om man ska "ta tag i det hela".

En lätt tuta kan förebygga mycket och få folk att tänka till. Sedan finns det alltid hopplösa fall...

OT: En tjej har precis samma förutsättning som en kille att bli en bra icke-rostig förare. Köp egen bil, be om att få köra eller låna och träna. Skyll inte på killarna. Tror snarare det rör sig om bekvämlighet/lathet. DET är enligt min åsikt det stora problemet med jämställdhet i dagens läge...

Fixxxer skrev:
Om ingen reagerar i trafiken, hur fan ska folk lära sig?
Jag bor i Södertälje och åker bil väldigt ofta. Både i Södertälje och norröver Sthlm.

Folk kan verkligen inte köra. Häromdagen blev jag omkörd av en tölp i en skåpbil (det är förövrigt en genre i trafiken som INTE kan köra) som inte fattade att jag blinkade, lade mig i andra filen och skulle själv köra om lastaren som var framför mig. Helt plötsligt låg vi 2 st i bredd i motsatt fil och gubbfan fattade inte att jag redan låg i omkörning. Det blev ett finger och hänga sig på tutan, för det var ju inte HAN som gav upp.
Sen har gubbfan mage att stanna precis efter ett backkrön och hoppa ur bilen och fråga mig varför jag pekade fingar och om jag var rasist??? Jag var så förbannad så jag vet inte hur många elaka ord som haglade ur mig där.

En MC-åkare klämde sig mellan mig och en annan bil, han verkade inte fatta att jag låg i 110 och körde om skåpbilen som låg i runt 70... Det hade kunnat bli en rejäl klämskada på den idioten, som förövrigt verkade anse att jag var riktigt korkad som körde om på en 3-filig motorväg...

Det är bara 2 av händelserna på hur jävla illa folk kör.
Varför kan folk bara inte tänka efter före? Hålla avståndet, se om bilen framför ska köra om, är det enfiligt så är det enfiligt, blinka inte med helljus om man är på G att köra om och det ligger en bil på insidan för jag kan inte köra in i denna för att släppa fram sådana idioter.
Funderar faktiskt på att lägga körkortet på hyllan för det är faktiskt så man undrar var folk har hittat sina körkort.

Gissar att hojen inte höll 115 när han passerade direkt, utan betydligt högre hastighet än vad du höll? Så om du bara håller dig i din fil så blir det väl inga "klämskador"? Som hojåkare är det inte ofta man orkar vänta på att bilar ska flytta på sig när man är ute och åker fort utan man passerar imellan. Inget konstigt med det tycker jag, jag gör det varje dag. :va Får man fråga vad det va för hastighetsbegränsning på vägen?

EBS skrev:
Gissar att hojen inte höll 115 när han passerade direkt, utan betydligt högre hastighet än vad du höll? Så om du bara håller dig i din fil så blir det väl inga "klämskador"? Som hojåkare är det inte ofta man orkar vänta på att bilar ska flytta på sig när man är ute och åker fort utan man passerar imellan. Inget konstigt med det tycker jag, jag gör det varje dag. :va Får man fråga vad det va för hastighetsbegränsning på vägen?
Tolkar jag dig rätt om du menar att om man bara kör tillräckligt fort mellan två fordon på väg åt samma håll som en själv så är det ingen fara?

Neutral skrev:
Tolkar jag dig rätt om du menar att om man bara kör tillräckligt fort mellan två fordon på väg åt samma håll som en själv så är det ingen fara?

Ingen fara är väl att ta i, men ändock är det så jag (och många med mig) gör om man kör fort. Det finns ofta gott om plats.

Jag är också skyldig till att köra om på mittlinjen på motorvägen ibland, oftast pga att bilen framför inte är intresserad av att släppa om mig trots helljusblinkar och trots att det finns luckor mellan bilarna som personen kör om. Oftast ligger den omkörande bilen i 111 km/h och de i höger/mittfilen i 110 km/h. Nej, det är absolut inte ofarligt och det är dumt, så det behöver ingen skriva.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT