Tillrättavisar du andra trafikanter?

MBGIRL skrev:
En fråga till alla killarna här på forumet i denna tråden...
Om du och din partner (i detta fallet en tjej) ska ut en
sväng med bilen (eller hojen) vem är det då som först
sätter sig bakom ratten/styret???

Min teori är iaf att rätt många tjejer inte får ut och köra så mycket som de
skulle behövt eftersom killen mer än gärna kör istället...
:rolleyes:

Jag åker hellre hoj så när vi ska åka nånstans i bilen så är det hon som brukar sitta vid ratten. Är ju såååå jävla tråkigt att köra bil

/oXydex

Zee skrev:
För min egen del så blir det oftast jag som kör (99% av fallen) för att brewden:

1) Vill slippa köra.
2) Hon tycker att jag kör bättre/säkrare.
3) Hon tycker att jag kör fortare => det går snabbare att komma fram och parkera osv.
4) Jag tycker att jag kör bättre. Jag har dock inget emot om hon vill köra ngn gng. Men när det är längre sträcker kör jag helst själv av säkerhetsskäl.

var det svaret du förväntade dig?

Ja på alla punkter.

Tjejer underskattar sig själv för mycket ibland tråkigt nog.

MBGIRL skrev:

Det är nästan alltid jag som kör, eftersom:
Hon har inget hojkort, och jag får inte övningsköra med henne.
Hon har inget bilkort, och är mest rädd för bilen, och vill hellre att jag kör, TROTS ATT JAG TJATAR OM ATT HON MÅSTE ÖVNINGSKÖRA! :)

Hoztic skrev:
Det är nästan alltid jag som kör, eftersom:
Hon har inget hojkort, och jag får inte övningsköra med henne.
Hon har inget bilkort, och är mest rädd för bilen, och vill hellre att jag kör, TROTS ATT JAG TJATAR OM ATT HON MÅSTE ÖVNINGSKÖRA! :)

:tummenupp för killar som försöker få ut sina tjejer i trafiken mer så
även de får chansen att öva på fickparkeringar och annat roligt. :)

Apropå högerregeln...i vår lilla byhåla har de nyligen gjort om en gata som varit huvudled i 50 år till gata där högerregeln gäller. Min tjej stannade för att släppa ut byhålans enda polisbil på denna gata då de kom från höger. Å jodå..dom stog där å blängde som om hon vore dum i huvudet :va

Mattias skrev:
Märkligt att tjejer råkar ut för så många "idioter i trafiken". Det kanske skulle vara bra med ett svårare körkortsprov för kvinnor. De är ju trots allt bäst lämpade för hushållsarbete och barnpassning.

Nu fick jag mig ett gott skratt igen. -Du e ju riktigt rolig Mattias :D

WilleZL skrev:
Nu fick jag mig ett gott skratt igen. -Du e ju riktigt rolig Mattias :D

Haha, och såklart tänder alla tjejer på alla fyra cylindrarna snabbare än man hinner säga laddregulator. :D

Ja, enligt min erfarenhet så har tjejer sämmre förutsättningar från start när det gäller att framföra fordon... (ingen regel utan undantag). Men vafan, face the fact tejejer... ni är samlare, och vi är jägare... och det har varit så under de senaste årtusenden... att det sen råkade bli poppis för 40 år sen att även kvinnor skulle köra bil, röka spliff, bränna BH:n och bära boxershorts... ja det bara blev så... likartad slumt att Sverige år 2004 helt plötsligt fick en 80-tals psykos med insvängda brallor och trucker-kepsar. Finns idioter av båda könen i trafiken, och det har inte med kön att göra. Men om vi tar ut en grupp med 50 kvinnor och 50 män, och ger dom varsin bil, och låter dom köra oberoende av varrandra runt en bana i olika övningar, så kan jag sätta mitt liv på att männen kommer klara dessa övningar bättre, och det är ingen slump. Sen kan man ta risk-statistiken och köra upp i röven, för den säger ingenting om vad det var som EGENTLIGEN orsakade olyckan, eller hur många mil den enskilda föraren kört innan olyckan var framme.... ju mer man är ute i trafiken, desto mer ökar ju oddsen att man kommer hamna i en situation... men det visade sig kanske inte i statistiken? Just det... upp i röven var det ja.

Män är inte mer värda än kvinnor, men vi är bättre och sämmre på vissa saker i jämnförelse till kvinnor. Om nu kvinnor som lever på 2000-talet ska vara så smarta och framme, varför kan ni då inte bara acceptera dessa väldigt enkla fakta?

Kärlek till er alla.

//Antifeminist

yoohan skrev:
.... ju mer man är ute i trafiken, desto mer ökar ju oddsen att man kommer hamna i en situation... men det visade sig kanske inte i statistiken? Just det... upp i röven var det ja.

Och ju mer man är ute i trafiken ju bättre klarar man av situationer som kommer
upp än om man knappt kör bil alls... :rolleyes:

Jag kör helst själv både hoj och bil...

Killar e väl oxå ganska löjliga... mitt ex bil började gick sönder och han fattade inte vad det var som var fel.. så jag försökte ge lite fina pikar om vad det kunde vara, men han ignorerade mitt förslag och fortsatte leta på egenhand...
Då blev jag tillslut ganska less på att han inte fattade vad som var fel så jag fick lov och putta bort honom och börja mecka lite själv... så efter en stund så hade jag ordnat det dock lite provisoriskt men iallafall... snacka om att han var tyst sen.. hehe

Ursäkta ,men om du ska köra om en lastare så måste väl du ha uppsikt bakåt o kolla så det faktiskt inte finns nån bakom som redan ligger på omkörning. :va
Fixxxer skrev:
Om ingen reagerar i trafiken, hur fan ska folk lära sig?
Jag bor i Södertälje och åker bil väldigt ofta. Både i Södertälje och norröver Sthlm.

Folk kan verkligen inte köra. Häromdagen blev jag omkörd av en tölp i en skåpbil (det är förövrigt en genre i trafiken som INTE kan köra) som inte fattade att jag blinkade, lade mig i andra filen och skulle själv köra om lastaren som var framför mig. Helt plötsligt låg vi 2 st i bredd i motsatt fil och gubbfan fattade inte att jag redan låg i omkörning. Det blev ett finger och hänga sig på tutan, för det var ju inte HAN som gav upp.
Sen har gubbfan mage att stanna precis efter ett backkrön och hoppa ur bilen och fråga mig varför jag pekade fingar och om jag var rasist??? Jag var så förbannad så jag vet inte hur många elaka ord som haglade ur mig där.

En MC-åkare klämde sig mellan mig och en annan bil, han verkade inte fatta att jag låg i 110 och körde om skåpbilen som låg i runt 70... Det hade kunnat bli en rejäl klämskada på den idioten, som förövrigt verkade anse att jag var riktigt korkad som körde om på en 3-filig motorväg...

Det är bara 2 av händelserna på hur jävla illa folk kör.
Varför kan folk bara inte tänka efter före? Hålla avståndet, se om bilen framför ska köra om, är det enfiligt så är det enfiligt, blinka inte med helljus om man är på G att köra om och det ligger en bil på insidan för jag kan inte köra in i denna för att släppa fram sådana idioter.
Funderar faktiskt på att lägga körkortet på hyllan för det är faktiskt så man undrar var folk har hittat sina körkort.

Mie skrev:
Jag kör helst själv både hoj och bil...

Killar e väl oxå ganska löjliga... mitt ex bil började gick sönder och han fattade inte vad det var som var fel.. så jag försökte ge lite fina pikar om vad det kunde vara, men han ignorerade mitt förslag och fortsatte leta på egenhand...
Då blev jag tillslut ganska less på att han inte fattade vad som var fel så jag fick lov och putta bort honom och börja mecka lite själv... så efter en stund så hade jag ordnat det dock lite provisoriskt men iallafall... snacka om att han var tyst sen.. hehe

Det där skulle tända mig på direkten... Sexigt som fan med händiga babes... :tummenupp

Har haft otaliga diskussioner på jobbet liknande den som förs här. Vi sitter ett gäng och spyr galla över vår med(mot)trafikanter och deras imkompetens.

När jag sedan åker bil med mina kära medarbetare så förstår jag ju varför de upplever det som om alla andra kör som idioter. Jag säger inte att fallet är detsamma nu, men jag har ju aldrig åkt med er heller. :)

Personligen sitter jag ofta och önskar att jag hade orken att åka efter och läxa upp någon, men det händer aldrig längre. Tidigare har det endast hänt en gång.

MBGIRL skrev:
Visst tjejer KAN ha svårare för fickparkering och det mer praktiska än killar
men å andra sidan så har killar oftast svårare för det teoretiska än tjejer.

För Silwer o andra som kommenterat att tjejer är farligare i trafiken än killar
tar jag som ett skämt. Riskgruppen ligger fortfarande på den manliga sidan.

Min teori är iaf att rätt många tjejer inte får ut och köra så mycket som de
skulle behövt eftersom killen mer än gärna kör istället...
:rolleyes:

Faktum är att jag kör ca. 7500mil/år i tjänsten är jag väldigt trött på att köra bil på min fritid. En av anledningarna jag har hoj :squid

När min bättre hälft och jag ska någonstans tar hon för givet att jag kör och då kommer diverse undanflykter för att hon ska slippa. Speciellt när vi ska in i stan och bland annat fickparkera. Blir lika sur varje gång när jag nästan måste tvinga in henne bakom ratten för att komma iväg.

Hon verkar ha svårt att förstå att det är för hennes eget bästa jag gör så, inte för att vara elak.

Jag minns väl en episod för 2 år sedan på tyska autobahn när jag var för trött för att köra.
Instruerade henne att alltid ha STENKOLL i backspeglarna och ALDRIG gå ut i vänsterfilen under 140km/h. Lät henne sedan ratta bilen och när hon gick ut i omkörningsfilen i ca. 100km/h. Vi var en hårsmån från att få en mercedes 500sel som höll över 200km/h rätt upp i :arsele , den gången blev jag blev riktigt skrämd och hon fick sig en :6surkart

Det där med att killar skulle vara en riskgrupp, håller jag med föregående talare med ett tillägg:

Sen kan man ta risk-statistiken och köra upp i röven, för den säger ingenting om vad det var som EGENTLIGEN orsakade olyckan, eller hur många mil den enskilda föraren kört innan olyckan var framme.... ju mer man är ute i trafiken, desto mer ökar ju oddsen att man kommer hamna i en situation... men det visade sig kanske inte i statistiken?

Tillägget är att en del (yngre) killar är mer benägna att hävda sig än andra och titt som tätt går något snett som resulterar i en olycka.

Detta fenomen är i princip obefintligt hos tjejer/kvinnor, men bristen i praktisk körförmåga väger över med råge mellan könen till kvinnornas nackdel.

MBGIRL skrev:
Sen att tjejer då väljer att inte ta och göra fickparkeringar dagligen utan välja andra parkeringsmöjligheter...tja det får man väl ta som klokt då om de nu är osäkra på det.

Brukar man inte ha som praxis på körskolan att eleverna ska träna på det de är osäkra på? :7peta

Last edited:
MBGIRL skrev:
Ja på alla punkter.

Tjejer underskattar sig själv för mycket ibland tråkigt nog.

Jag kan inte tala för tjejer i allmänhet, men min tjej underskattar sig inte. Det är ett faktum att jag kör bättre själv, och det är faktum att hon ser helst att jag kör så slipper hon.

Om du tycker detta är ett problem så är det ju upp till tjejer i allmänhet att stå upp för sig o säga att de vill köra mer. Vi killar kan väl inte hjälpa er om ni inte själva vill...

..så sluta gnäll på killar i allmänhet om att vi ska uppmuntra våra brewdar till o köra mer osv.

MBGIRL skrev:
Och ju mer man är ute i trafiken ju bättre klarar man av situationer som kommer
upp än om man knappt kör bil alls... :rolleyes:

Ja, precis. Men om man är så osäker i trafiken att man inte klarar av vissa moment ex. mörkerkörning, körning på halt underlag, regn eller diverse adnra scenarion, så tycker jag att man ska parkera bilen, klippa sitt körkort, och börja åka kollektivt, kvinna som man. Att det skulle vara Männens fel att kvinnor kör sämmre är bara så urfuntat korkat av dig att påstå... Du kanske tror du står upp för kvinnorna när du säger så? Men vad du gör är att du gräver alla kvinnor ett stort hål, som ni sedan allesammans kan trilla ner i. Kvinnor är inte villjelösa, det är 2000-talet, och kvinnor har villja, rösträtt, och ETT EGET VAL, och jag skulle villja se någon ifrånsäga eller förneka kvinnorna denna rätt. :huvet

Man kan om man vill, men det fungerar även tvärtom. Om man inte vill, kan man inte! Kan man inte, Ska man inte. Att trafken skulle vara en mänsklig rättighet är dock ett rätt snett tänk. Alla är inte lämpade för allt... och det finns skillnader på oss... acceptera och agera utefter förusättningar så löser sig allt jättebra!

Zee skrev:
..så sluta gnäll på killar i allmänhet om att vi ska uppmuntra våra brewdar till o köra mer osv.

yoohan skrev:
Att det skulle vara Männens fel att kvinnor kör sämmre är bara så urfuntat korkat av dig att påstå...

Har inte sagt att det är killarnas fel att en del tjejer kör dåligt utan det enda
jag säger är att vissa killar gnäller på att tjejer kör dåligt och då bör de titta i
sin omgivning hur det står till där. För är det alltid mannen som kör och väldigt
sällan kvinnan som får körtid så är det inte konstigt att vissa är något sämre
än andra.

Sen vad är det för fel att uppmuntra sin "brewd" att köra lite mera så även
hon kan få upp självförtroendet i trafiken istället för att det alltid är du som
kör?!

Trodde att man stöttade varandra i förhållanden och uppmuntrade att bättra
på sina svaga sidor. :va :pannkyss

Fahrer skrev:
Brukar man inte ha som praxis på körskolan att eleverna ska träna på det de är osäkra på? :7peta

Jodå skulle vilja påstå att ALLA tjejer som går ut ifrån körskolan KAN
fickparkera och köra bra MEN det är just det problemet att när de inte
längre kör lika ofta sen när de fått körkort (för det finns andra som hellre vill köra)
så är det inte så konstigt att de tappar vissa saker när de inte får öva
på dom. :7peta

MBGIRL skrev:
Sen vad är det för fel att uppmuntra sin "brewd" att köra lite mera så även hon kan få upp självförtroendet i trafiken istället för att det alltid är du som kör?!

Trodde att man stöttade varandra i förhållanden och uppmuntrade att bättra
på sina svaga sidor. :va :pannkyss

Jag uppmuntrar henne, men hon vill ju inte själv så..

och det tror jag gäller ofta!

valmers skrev:
Det borde iallafall ingå särskild fickparkeringsträning. Den genen verkar vara defekt hos kvinnor.

Då måste jag vara riktigt manlig!? Jag räddade min uppkörning för lastbil och släp med att göra en ruggit snygg fickparkering som avslut.. :tuttar

Anneli skrev:
Då måste jag vara riktigt manlig!? Jag räddade min uppkörning för lastbil och släp med att göra en ruggit snygg fickparkering som avslut.. :tuttar

..du kanske har en genetiskt abnormalitet då? :rullandeu

;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey