Till våra färgblinda rookies.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Någonstans på nätet har det funnits en hemsida som berättar om hur de första ÅRET av rehab var för den påkörda funkisen, men det är fritt ur minnet på mig. Någon som vet var den hemsidan är?

http://www.bikepics.com/movies/000183/

Ladda hem, se videon och fundera på att Falken går det MYCKET snabbare än så här.

Last edited:
Slutade man inte att visa sönderrökta lungor för 13 åringar i skolan på typ 70-talet?

HanneZ skrev:
Slutade man inte att visa sönderrökta lungor för 13 åringar i skolan på typ 70-talet?

Jovisst, och jävlar vad bra rök-kampanjen har gått sen dess. Tur att dom la av med spola kröken också - det tog skruv.

Jag tror rookisarna vet precis vad som händer om de kör på en funkis, de tror nog däremot inte att de kommer att hända dem!

Finns många spräckta-skallben-med-hjärnan-liggandes-brevid-bilder som kan visas för att påpeka att alla mopedister bör använda hjälm, men inte läggs de ut?

99 % av nerladdningar kommer att vara av nyfikna som inte kör rr. Hur många rookie1000 förare kommer att kolla och hur många kommer att ändra sig?

Snälla inga arga angrepp nu, jag tycker det är illa att folk riskerar funkisarna liv!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Finns många spräckta-skallben-med-hjärnan-liggandes-brevid-bilder som kan visas för att påpeka att alla mopedister bör använda hjälm, men inte läggs de ut?

99 % av nerladdningar kommer att vara av nyfikna som inte kör rr. Hur många rookie1000 förare kommer att kolla och hur många kommer att ändra sig?

Snälla inga arga angrepp nu, jag tycker det är illa att folk riskerar funkisarna liv!

/ Hannes

Tja, de visar den där filmsnutten på licenskurser oxå. Så en del rookieförare bör redan ha sett den.

HanneZ skrev:

/ Hannes

OBS...det är ingen som dör lr nåt sånt....

alla blir "återhämtade" till ett dagligt liv (tog nåt år för den som var mest skada)

finns mycket text om den här olykan (och dom inblandade)((hittar inte just nu))

soppatorsken skrev:
Tja, de visar den där filmsnutten på licenskurser oxå. Så en del rookieförare bör redan ha sett den.
Ahh ok, o en gång till gör mer nytta?

Jag lägger ner o låter tråden ha de de syfte som Chrille ville!(oo de rimma :))

/ Hannes

Om EN förare fattar tills det är tävling nästa gång på Falken så kommer det göra en helvetes skillna. Eftersom det är omkörningsförbud på gulflagg så gör EN förare en stor insats.

Och en tio diskningar per helg....(specifikt för Falken, övriga banor brukar vara bättre)

Last edited:
Ja... men FY FAN vad vidrigt... :4skrika

:( fy för att va funkis i det där läget... nog läbbigt att ge sig ut mitt på banan.... men sen att bli påkörd o det ordentligt.

Vad är mest värt....att förarna kör några sekunder eller hundradelar snabbare... ELLER en människas liv. Han HADE ju faktiskt kunnat dö. :(

Skadar nog inte att titta på denna filmen. Alltid går det upp ett ljus för nån som inte "sett" gulflaggan.

//Mh

Otäckt. Det ser nästan ut som att föraren skulle kunnat bromsa och/eller väja,
även om det skulle sluta i en vurpa måste det vara enormt mycket bättre än
att dra rätt in i en stillastående hoj och funktionär.

/A

Filmen är otäck som fan men inte relevant i sammanhanget. För mig såg funktionärerna ut som yra höns som rusade rakt ut i banan i en kurva där det var svårt för förarna att se dem i tid. Man borde ha flaggat rött.

Edit: Verkar inte som det var förarnas fart som orsakade olyckan utan platsen den inträffade på och felaktig flaggsignal.

Nyteknik skrev:
Filmen är otäck som fan men inte relevant i sammanhanget. För mig såg funktionärerna ut som yra höns som rusade rakt ut i banan i en kurva där det var svårt för förarna att se dem i tid. Man borde ha flaggat rött.

Edit: Verkar inte som det var förarnas fart som orsakade olyckan utan platsen den inträffade på och felaktig flaggsignal.

Nej, får du gulflagg innan en skymd kurva, slår du av i ett tempo som gör att du kan stanna på en halvmeter..

oFFkeFF skrev:
...får du gulflagg innan en skymd kurva, slår du av i ett tempo som gör att du kan stanna på en halvmeter..

Ingen hänger sig på bromsen vid gulflagg – och tur är väl det. En hoj och en skadad förare mitt i idealspåret efter en skymd kurva låter som ett bra skäl att flagga rött.

Nyteknik skrev:
Ingen hänger sig på bromsen vid gulflagg – och tur är väl det. En hoj och en skadad förare mitt i idealspåret efter en skymd kurva låter som ett bra skäl att flagga rött.

Ja, solklart är att det borde flaggats rött, fast det ser vi ju faktiskt inte om det gjorts eller inte. Dock bör man ta det jäkellugnt om det är gulflagg i en kurva man inte ser genom, åtminstone så att man håller en fart man kan väja utan problem.

edit: Dessutom stannar man inte vid bankanten vid rött, även om man förmodligen slår av betydligt mer på tempot.

oFFkeFF skrev:
Ja, solklart är att det borde flaggats rött, fast det ser vi ju faktiskt inte om det gjorts eller inte. Dock bör man ta det jäkellugnt om det är gulflagg i en kurva man inte ser genom, åtminstone så att man håller en fart man kan väja utan problem.

edit: Dessutom stannar man inte vid bankanten vid rött, även om man förmodligen slår av betydligt mer på tempot.

Har varit med om flera situationer vid rödflagg på träningar då folk har fortsatt att gasa resten av varvet som om inget hänt med skillnaden att de kört in i depå i slutet av varvet....vissa ÄR dumma i huvudet och då hjälper inga flaggsignaler i världen, även om det är lätt att tro det när man sitter vid datorn och har svar på allt.

Edit:Quotade fel, Nyteknik skulle det varit

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...