Till våra färgblinda rookies.

Nu tävlar inte jag själv men jag förstår helt solklart att man ska dra ner på tempot avsevärt vid gulflagg. Känns som om de är roligare att "se till" att nån annan kommer högre på pallen än att "se till" att nån annan hamnar på sjukan pga att man jagar tid under gulflagg! :kocko
Så jefla het kan man inte vara!
Kan ju leda till att man klotar själv om man ligger på skrap i en böj o måste väja för nån som käkar mark!

Nyteknik skrev:
... Genom att disciplinera farliga när de har varit farliga och i värsta fall skadat någon? .....?

När kör svenskar fulla?
När kör svenskar för fort?
När kör svenskar som svin vid gulflagg???

När de tror att de kommer undan med det. Om de däremot vet att de själva kan åka dit så blir det väldigt fint kört.

Varför körs det så förbannat försiktigt vid oljeflaggen??

Chrille skrev:
När kör svenskar fulla?
När kör svenskar för fort?
När kör svenskar som svin vid gulflagg???

När de tror att de kommer undan med det. Om de däremot vet att de själva kan åka dit så blir det väldigt fint kört.

Varför körs det så förbannat försiktigt vid oljeflaggen??

Förstår inte ditt svar riktigt. Frågan är vad man gör åt problemet att många inte respekterar flaggorna. Jag tror att många faktiskt inte vet hur de ska göra och att tydlig information precis innan man släpper ut respektive klass på banan skulle hjälpa. Gärna i kombination med "straffsatser".

Nyteknik skrev:
Förstår inte ditt svar riktigt. Frågan är vad man gör åt problemet att många inte respekterar flaggorna. Jag tror att många faktiskt inte vet hur de ska göra och att tydlig information precis innan man släpper ut respektive klass på banan skulle hjälpa. Gärna i kombination med "straffsatser".

Jag tror att svenskar bara följer regler när de måste. Precis som i trafiken.

Om tre killar diskas pga bakhjulsåkning under kvalen så är det slut på den skiten sen.

Om två killar diskas pga gulflaggsvårdslöshet under under dagens första rookierejs så är det slut på den skiten sen.

En kille får licensen indragen en månad pga vårdslöshet i depån.....

Nyteknik skrev:
Jag tror att många faktiskt inte vet hur de ska göra och att tydlig information precis innan man släpper ut respektive klass på banan skulle hjälpa. Gärna i kombination med "straffsatser".

Den som inte vet hur man ska göra vid en gulflaggssituation behöver nog fundera på om man inte ska ta och lämna tillbaka licensen...

Men helt klart så tycker jag att tydlig information är viktigt.
Såg t.ex folk som låg efter vänsterkanten på långa rakan på sviestad under fredagsträningarna innan SM'et, med handen uppe för att gå in i depån...

I dom fall då det körs fredagsträning på en tävlingshelg, och förarmötet hålls på lördagen, så tycker jag man ska ha ett möte på fredag morgon också...

Macke skrev:
......

I dom fall då det körs fredagsträning på en tävlingshelg, och förarmötet hålls på lördagen, så tycker jag man ska ha ett möte på fredag morgon också...

DET är en skitbra ide. Snabb genomgång om den specifika banans egenheter för alla rookies.

Nyteknik skrev:
Så hur ökar man säkerheten? Genom att disciplinera farliga när de har varit farliga och i värsta fall skadat någon? Eller genom att påminna alla om reglerna?

Om alla förare drabbas av konsekvensen av sitt regelbrott varje gång, även om det inte har orsakat en olycka kommer ju alla att tänka sig för och följa reglerna. Vi är alla människor och vi lär oss av våra erfarenheter, och i helgen lärde vi oss snarare att det inte straffar sig att köra om på gulflagg än tvärtom.

Nyteknik skrev:
Är ämnet och vad man ska göra åt det något som på allvar diskuteras bland tävlingsarrangörerna?

ALLTID.

Det här är ett större problem på Falken än andra banor och det har blivit folk diskade med jämna mellanrum.

Det som är ett stort minus för förarna i det här sammanhanget är att det, enligt mig, finns en tydlig tendens -
De första varven med gulflagg brukar inte ske så många olagliga omkörningar, men sen bryter det lös. Det är inte smickrande om det stämmer för då väljer någon att fula sig och så gör näste man det , och näste.....

Jag har bara sett det på Falken och kan ha ett skruvat intryck eftersom jag oftast har kört men det jag såg i söndags. När klungorna samlades ihop blev det märkligt nog väldigt mycket positionsskiften.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026