Till våra färgblinda rookies.

Chris Ash skrev:
Har varit med om flera situationer vid rödflagg på träningar då folk har fortsatt att gasa resten av varvet som om inget hänt med skillnaden att de kört in i depå i slutet av varvet....vissa ÄR dumma i huvudet och då hjälper inga flaggsignaler i världen, även om det är lätt att tro det när man sitter vid datorn och har svar på allt.

Edit:Quotade fel, Nyteknik skulle det varit

Om man tror sig veta att man har passerat olyckan för vilken det flaggades rött kan jag förstå att man inte krypkör. Men det verkar som en tydlig och barsk påminnelse om vad som gäller vid gul- repspektive rödflagg är på sin plats inför kommande tävlingar.

Nyteknik skrev:
Filmen är otäck som fan men inte relevant i sammanhanget. För mig såg funktionärerna ut som yra höns som rusade rakt ut i banan i en kurva där det var svårt för förarna att se dem i tid. Man borde ha flaggat rött.

Edit: Verkar inte som det var förarnas fart som orsakade olyckan utan platsen den inträffade på och felaktig flaggsignal.

Den är super-relevant då det visst är förarnas fart som utlöser situationen. Funkisarna försöker bärga med det körs så jävligt att de knappt vågar stå still plus att den vållande hojen ser ut att acca innan smällen. Hade flaggsignalerna respekterats så hade förarna haft ett sådant tempo att funkisarna hade haft en frizon på flera meter. Olyckan orsakas ju av att förarna inte håller ett säkert tempo MED MARGINALER och om du kommer in i en sån här situation för fort ska du inte satsa på att passera en liggande hoj med en halvmeter till godo utan köra av banan om det behövs.

Det här är precis en sådan situation som riskerades på Falken i söndags - en överladdad förare och en funkis på fel ställe....så hade det varit kört.

Nyteknik skrev:
Ingen hänger sig på bromsen vid gulflagg – och tur är väl det. En hoj och en skadad förare mitt i idealspåret efter en skymd kurva låter som ett bra skäl att flagga rött.

Nej, men ett ordentligt avslag och glida förbi med marginal hade varit på sin plats.

Chrille skrev:
Funkisarna försöker bärga med det körs så jävligt att de knappt vågar stå still...

Jag försvarar verkligen inte de som orsakade olyckan – vilka det nu var. Men gjorde inte funktionärerna i filmen fel som rusade ut i banan trots att det var uppenbart livsfarligt? Vore intressant att veta hur och var det flaggdes för förarna.

Edit: ser på filmen att föraren som kör in i funktionären blir skymd av hojarna framför och upptäcker funktinären för sent. Det ser ganska konstigt ut. Svårt att veta vad man ska skylla på. Den mänskliga faktorn, uppenbarligen. Det såg faktiskt inte ut att gå speciellt fort.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag försvarar verkligen inte de som orsakade olyckan – vilka det nu var. Men gjorde inte funktionärerna i filmen fel som rusade ut i banan trots att det var uppenbart livsfarligt? Vore intressant att veta hur och var det flaggdes för förarna.

Flaggsignalen är ju inte oviktig i sammanhanget, men det som jag tycker är viktigt är just det att en sån här situation hade lätt kunnat hända i söndags, trots korrekta signaler.

Sen kör jag av banan hellre än riskerar att köra på någon (och har gjort det) oavsett flagga. Alla förare i klippet har det valet som jag ser det.

Chrille skrev:
Sen kör jag av banan hellre än riskerar att köra på någon (och har gjort det) oavsett flagga. Alla förare i klippet har det valet som jag ser det.

Nja, banan är ju kantad av betong. Ruskigt ställe...

Troligen en bra idé att visa detta och liknande på licenskurserna. Jag gick den som LMS arrangerade i april och nu efter några träningar och en tävling är jag förvånad att inte mer tid och fokus lades på säkerhet och hur man måste göra vid olika flaggsignaler. Kanske borde man ha överraskat med en gulflaggsituation under "uppkörningen" och verkligen kollat att alla gör som man ska och har fattat rätt.

Något som helt klart inte fungerar är det nya för i år när det gäller stillahållen rödflagg ute på banan. Från och med i år skall man stanna vid just stillahållen och som tidigare vid svängande fortsätta in i depån. Jag gjorde det på Anderstorp och var absolut den enda föraren som gjorde det. I fredags på träningen på Falken visade posteringen före högfartshögern stillahållen rödflagg. Jag vågade inte stanna denna gång och ingen annan gjorde det heller. Detta kan faktiskt betyda att det ligger eller är folk på banan precis som filmen visar. Jag vet inte vad som behövs för att få denna nya regel att fungera men den skulle helt klart kunna förhindra olyckor.

Är det bara jag som uppmärksammat denna nya regel för i år?

Nyteknik skrev:
Nja, banan är ju kantad av betong. Ruskigt ställe...

Troligen en bra idé att visa detta och liknande på licenskurserna. Jag gick den som LMS arrangerade i april och nu efter några träningar och en tävling är jag förvånad att inte mer tid och fokus lades på säkerhet och hur man måste göra vid olika flaggsignaler. Kanske borde man ha överraskat med en gulflaggsituation under "uppkörningen" och verkligen kollat att alla gör som man ska och har fattat rätt.

Vi hade alla flaggsignaler ute när vi körde på vår licenskurs, både 1994 och 2001.

Mad Moose skrev:

Nejdå, du är inte ensam men efter Anderstorp vågade inte jag heller stanna innan högfartshögern. Däremot påpekade jag problemet med den stillastående flaggan till tävlingsledningen när jag kom in i depå..... och under nästa pass hände samma sak igen :huvet

Mad Moose skrev:
Något som helt klart inte fungerar är det nya för i år när det gäller stillahållen rödflagg ute på banan. Från och med i år skall man stanna vid just stillahållen och som tidigare vid svängande fortsätta in i depån. Jag gjorde det på Anderstorp och var absolut den enda föraren som gjorde det. I fredags på träningen på Falken visade posteringen före högfartshögern stillahållen rödflagg. Jag vågade inte stanna denna gång och ingen annan gjorde det heller. Detta kan faktiskt betyda att det ligger eller är folk på banan precis som filmen visar. Jag vet inte vad som behövs för att få denna nya regel att fungera men den skulle helt klart kunna förhindra olyckor.

Ny och ny... Stillastående röd är stopplikt och får inte passeras. Jämför med stillastående röd när man kommer upp vid start.

Ska i princip bara visas vid start och infarter på banan typ depå och liknande om jag har förstått rätt.

Misstänker att det var funktionärsmiss om det var stillastående röd.

Nyteknik skrev:
På LMS-kurs var det "bar å åk".

Med tanke på att vi gick samma kurs 1994 på LMS är jag förvånad över att du missade det då?
Hur det var i år kan jag inte uttala mig om, men 2001 och LMS var det flaggor ute också.

Nyteknik skrev:
På LMS-kurs var det "bar å åk".

Du menar "eftersom ingen körde omkull så var det inga gulflaggor uppe" eller "med den oändliga bantid som fanns tillgänglig så borde alla flaggsignaler tränats på rent praktiskt av varje enskild förare".

Det finns många "borde" men i slutänden hänger det på förarna. Att se till att kunna flaggsignalerna och visa respekt för desamma.

Nu kom ju diskussionen om röd stillahållen upp - NATURLIGTVIS kollar alla aktiva i sitt reglemente och frågar på nästa förarmöta om frågetecken kvarstår.

Last edited:
Chrille skrev:
Det finns många "borde" men i slutänden hänger det på förarna. Att se till att kunna flaggsignalerna och visa respekt för desamma.

Innan man kan skylla på korkade, ovana och omdömeslösa förare måste ju en arrangör har varit övertydlig med säkerhetsreglerna.

Det duger inte att ge förarna ett ansvar de inte är mogna att hantera.

Edit: Även om jämförelsen är överdriven kan man inte ge ett barn skulden för att cykla på ett annat barn. Det är föräldern som är ansvarig för att barnet kan cykla.

Last edited:
Nyteknik skrev:
...

Helt rätt. Jag anser att man ska sätta ribban genom att dra in licenser(ta ifrån dem ansvaret tills de är mogna) vid avsiktliga regelbrott, avstängningar och diskvalificeringar. Så får man snart bort dem som inte är mogna att använda huvud och ögon.

Du kan inte gå på en kurs och kräva att bli behandlad som en idiot. Då får du göra lumpen, där har dom tid för sånt.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Innan man kan skylla på korkade, ovana och omdömeslösa förare måste ju en arrangör har varit övertydlig med säkerhetsreglerna.
....

Nej.

Det ska föraren kunna innan han kommer till start. Han har ju tagit licens.

Nyteknik skrev:

Nope, håller inte med. Förarna är ansvariga att veta vad som gäller. Även om det är väldigt "svenskt" att vilja lägga ansvaret på någon annan.

Är de inte mogna att hantera det vill jag att deras licens dras in (upprepade förseelser, riktigt grova förseelser eller avsiktliga förseelser). Jag vill inte köra på samma bana som folk som inte ens klarar av att ansvara för sina handlingar. Det har jag redan provat i helgen......

Chrille skrev:
Nej.

Det ska föraren kunna innan han kommer till start. Han har ju tagit licens.

Så hur ökar man säkerheten? Genom att disciplinera farliga när de har varit farliga och i värsta fall skadat någon? Eller genom att påminna alla om reglerna?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026