Till oss som gillar 80talet... också!

Man behöver inte vara född på 80talet för att gilla hojarna från den tiden:tungan

första hojen, bild från idag och 25kw strypningar just monterade :)
 
Jag tycker Honda VF400F är lite tuff. Liten och smäcker med v4-motor. Sätter man dit 17"-hjul med vanliga skivbromsar å grejer så skulle den inte vara dum. Dock lite klen i motorn så klart.

Jag har köpt tillbaka min förstahoj... Äntligen. En VF400F -84. Köptes igårkväll och besiktades idag. Den hade gått 8 mil sedan förra besiktningen och totalt ca 30 mil sedan jag sålde den :P.
Var och investerade i styrlager och oljefilter. Sedan bytte sambon olja åt mig =). Vilken top of the line sambo jag har :tuttar
Efter det så for vi ut en sväng ikväll och myskörde lite i byarna här omkring. Det är som något annat att köra gammal klen 80-talare. Mysig och skön känsla på nåt vis... Love it! :D

254978_10150193468846886_689191885_7262221_880072_n.jpg


//Robert
 
Tjolöholm Classic år 2016. 1 riktig härlig, special 80-talare. :tummenupp

FZR750R OW01 1989. Homologiserad till SuperBike VM för att ta upp kampen med Hondas HRC byggda RC30....

IMG_3809 (1280x960).jpg
4OW01.jpg
 
Tjolöholm Classic år 2016. 1 riktig härlig, special 80-talare.:tummenupp

Bimota YB4IE 1988, 1987 års vinnare utav Formula One. Bimota hade 3 fabrikscyklar det året. Nya WSBK med nya regler gjorde att det var ett måste för att deltaga i nya VM fans serieproducerade gatlegala (homologiserade) exemplar att köpa i handeln. Beroende på tillverkare var summan olika. Bimota byggde runt 300 ex utav YB4IE, liten fabrik. Honda med sin RC30 1988 vart tvingade enligt reglementet att bygga 1500 ex. Ett litet misstag/krasch gjode att Honda vann 1988 och Bimota blev trea!

Mitt ex i speciell lackdesign gjordes i 13 exemplar!!! Y står för Yamaha, B för Bimota, 4 står för att det är fjärde Bimotamodellen med Yamahamotor. IE står för bränsleinsprutning.
Motor Yamahas FZ750cc 5 ventilare, fast med Bimotas avgassystem, Weber Marelli insprutning. Motorändringar i övrigt okända. Förmodligen inga!

Brist på pengar.... gjorde att Bimota inte hängde med i fortsättningen. 1994 klassade de in SB7, att köp utav Suzukis radfyra vattenkylda GSX-R750 motorn, ochså med Bimotas ändringar typ insprutning/avgas å... så


IMG_3810 (1280x960).jpg
Bimota YB4ie Isabel Sáez  +34 638 960310 4.JPG
DSC01675-1-600x357.jpg
galasso06.jpg
 
Något man ser allt oftare ute i trafiken idag
är gamla avdammade hojar från 80-talet.
En av dem är min 83:a.
Ångrar inte mitt köp som gjordes 2014
året då jag fyllde 48.
Bättre sent än aldrig:fakta
 
Last edited:
Tjolöholm Classic år 2016. 1 riktig härlig, special 80-talare. :tummenupp

Denna Suzukipärla köpte jag 2002 i Stockholm. En utav väldigt få sålda i Sverige. Såld ny på Awa MC. 1989a som skulle matcha specialarna, Hondas RC30, Bimotas YB4IE, Yamahas FZR750R OW01 och Ducces 851:a..... Tycker den är riktigt vacker, en läckerbit.

500 limited edition (some claim 1000) GSX-R750R ( the 'Double R') serving as ready-to-race platform was released to Japanese market. The newly redesigned engine reverted to the original long stroke (70 x 48.7mm) configuration. Crankcase, crankshaft connecting rods and clutch were among the critical areas receiving more attention necessary for the race duty. The 'Double R' also received new 40mm Slingshot carburetor and 4-into-1 exhaust pipe as well as close ratio gearbox, rear swing arm with sub frame, new aerodynamic fiber with large air intake duct, solo seating with race number box and 19 liter aluminium fuel tank as standard equipment. The dry weight measured, 187kg.

Type: GR79B
Engine type: R714
GSX-R 750 R 1989
Overall Length: 2,055 mm (80.9 in)
Overall Width: 730 mm (28.7 in)
Overall Height: 1 100 mm (43.3 in)
Wheelbase: 1 400 mm (55.1 in)
Dry Weight: 187 kg (411 lbs)
Engine type: Air and oil-cooled 748 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 120 hp (87,6 kW)/ 11,000 rpm, 68 Nm/ 7,000 rpm.

IMG_3812 (1280x960).jpgP1280039 sh.jpgP1280041 sh.jpgIMG_8688.jpgIMG_8698.jpgIMG_8704.jpgIMG_8710.jpgIMG_8716.jpg
 
Något man ser allt oftare ute i trafiken idag
är gamla avdammade hojar från 80-talet.
En av dem är min 83:a.
Ångrar inte mitt köp som gjordes 2014
året då jag fyllde 48.
Bättre sent än aldrig:fakta

En orsak kan vara att en 400 cc från 80 talet ofta hade c.a 40 hk. Det gör att den passar som en billig A2 hoj utan åtgärd.

Före 2013 krävdes en strypning till 34 hk. Den åtgärden kostade halva hojens värde.
 
Maj 2016. Tog 80-talaren till gymmet och fiket. Varm dag. Tung hoj men 1000cc V4:a drar gott och låter gott i luftburken när spjällen är vidöppna! Efterträdaren till Hondas framgångsrika CB1100R 1982-83. Men lyckades inte riktigt axla detta. För tung.
Toyman

IMG_3602.jpg
 
Maj 2016. Tog 80-talaren till gymmet och fiket. Varm dag. Tung hoj men 1000cc V4:a drar gott och låter gott i luftburken när spjällen är vidöppna! Efterträdaren till Hondas framgångsrika CB1100R 1982-83. Men lyckades inte riktigt axla detta. För tung.
Toyman

View attachment 430968


Spelar roll att den är för tung, med det ljudet!

Den där hojmodellen är en bidragande orsak till att Adrian_vg 10 år gammal och med tallriksstora ögon hängde på staketet när den morrade förbi hemmet.

Fem år senare terroriserade jag en Suzuki K50, ända tills jag började övningsköra för tung mc med trafikskolans Honda CBX600E och min och fadrens saminköp, en BMW R100RS.

1986_K50_SWE-blue_500.jpg
 
Då får jag väl visa min 80-talare igen,,nästan som den var -81,,observera den lilla matlådeväskan på bakskärmen :tummenupp

Såhär sju år efter ditt inlägg:
Du har alltså en IT 250 som ännu är i livet? Det är ju otroligt, och den ser ju (såg?) fortfarande skapligt fin ut! :banana Hur använder du den, är den E-reggad för veteranenduro eller? Berätta allt!


För sisådär 3-5 år sen var jag och kollade på just en IT 250 -81 som nästan såg oanvänd ut. Dock tyckte jag priset var rätt tilltaget. Det tycker jag inte längre...:huvet
IT 250 005.JPG
 
En 1983'a.....

Som "obotlig tekniknörd" kunde jag bara inte motstå att byta till mig ett "nästan rullande objekt" och ett antal lådor med delar i utbyte mot ett "objekt" som inte jag kände alls för att renovera.
Tysk import med giltiga papper och dokumenterad historia var ett litet +.
Men arbete, barn och husbygge gjorde att lådorna blev stående längst in i ett hör av det nybyggda garage, och som egenföretagare var arbetsdagarna längre än dygnets användbara timmar.
Men....till slut bestämde jag mig för att ställa upp ramen på lyften och börja "medicinera"min trötta hjärna och använda händerna till nått roligt.

Ett år senare "Regbesiktigade" den. "Suck" vilken lycka, att bara sitta i en solstol och låta kvällssolen reflekteras i metalliclacken signerad Ferdinand Porsche, medan en Mariestad får släcka den kroppsliga törsten.

Som alla Honda"Freak" ser så är det en modell som inte togs in i Sverige, den importerades från Tyskland och hamnade så småningom hos mig.
- Honda CB 650SC "NIGHTHAWK"
- Slagvolym 650cc
- 53HkrDin
- Kardandriven
En annan "teknisk" detalj på den här motorn är att ventilerna har "hydrauliska" tryckare! Inget "pill" med shims eller skruvande med bladmått.
Helt original förutom Lack, blinkers och "custom handtagen".
Ja sadeln har lite förändrad stoppning och klädsel.

DSC_2174.JPGDSC_2175.JPGDSC_2176.JPG
 
Last edited:
P.S
Nu väntar jag på att få "tid" att ta itu med (tre st) efterföljaren till den här modellen.
- Honda CBX 750F RC17 av 1984 års modell.
/KentW
 
Såhär sju år efter ditt inlägg:
Du har alltså en IT 250 som ännu är i livet? Det är ju otroligt, och den ser ju (såg?) fortfarande skapligt fin ut! :banana Hur använder du den, är den E-reggad för veteranenduro eller? Berätta allt!


För sisådär 3-5 år sen var jag och kollade på just en IT 250 -81 som nästan såg oanvänd ut. Dock tyckte jag priset var rätt tilltaget. Det tycker jag inte längre...:huvet
View attachment 435045

Jag använder den inte. Du får den till ett bra bästa kompispris. Den behöver kärlek ,packboxar, insugsgummi. Nyborrad för ca 10 timmars körning sen. Däck från 80-talet. Den är förregistrerad. 2 ägare innan, jag känner båda.
 
Last edited:
Såhär sju år efter ditt inlägg:
Du har alltså en IT 250 som ännu är i livet? Det är ju otroligt, och den ser ju (såg?) fortfarande skapligt fin ut! :banana Hur använder du den, är den E-reggad för veteranenduro eller? Berätta allt!


För sisådär 3-5 år sen var jag och kollade på just en IT 250 -81 som nästan såg oanvänd ut. Dock tyckte jag priset var rätt tilltaget. Det tycker jag inte längre...:huvet
View attachment 435045

Hade en aningen sunkigare 490 från tidigt 80-tal


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag använder den inte. Du får den till ett bra bästa kompispris. Den behöver kärlek ,packboxar, insugsgummi. Nyborrad för ca 10 timmars körning sen. Däck från 80-talet. Den är förregistrerad. 2 ägare innan, jag känner båda.
Oj, men jag ska inte... Jag tycker IT är fräna hojar och vill gärna se dem på träffar och utställningar.
Det vill jag förresten med alla 80-talshojar och Yamahas offroadare i synnerhet. Ang den jag var och kollade på var den i sånt skick att jag kunnat ställa den på finhyllan direkt!
Meneeh... du kan ju skicka ett pm. :glömdet


Hade en aningen sunkigare 490 från tidigt 80-tal
Ah, monstret! Tyckte den var såå snygg med den lite kantigare tanken. Hur gick den, var den ens körbar i skogen, 500 tvåtakt, liksom...? Ingen bild? :)
 
Denna är väl inte så tokig heller?:tummenupp Svart som synden, med guldkant. En sådan vill jag ha igen!

Yamaha 1100 Midnight Special. USA Modell. 1980, Californien, Coast-way 1 på väg till San Francisco. Precis nyinköpta. Stod och väntade på oss i Long Beach hos en utav våra Draracingkontakter! I sina trälådor så där vart lite monteringspill. Vi körde väl omkring lite över 300 mil på denna tripp. Båda Hojarna finns i Sverige idag. Knappt körda sedan vi tog hem dem. Samma grabbar som köpte dem utav oss. Men de hår stått i kallföråd och är ju inte så fina längre..... :-(

Carlifornien 11 1980.jpgCarlifornien 12 1980.jpgCarlifornien 14 1980.jpgCarlifornien 17 1980.jpgCarlifornien 18 1980.jpgCarlifornien 19 1980.jpg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top