Till oss som gillar 80talet... också!

Denna är väl inte så tokig heller?:tummenupp Svart som synden, med guldkant. En sådan vill jag ha igen!
Nja.
Helre en riktig "Midnight special":
yamaha-xv-1000-se.jpg
 
Helre en riktig "Midnight special":
Ja jäklar, den minns man ju..

Min första "tunga" hoj var en GPZ 1100 -82, köpte den våren 88.. Röd, toppkåpa, dubbla Öhlins bak och insprutning..
Vadå väghållning, den hade ju digital instrumentering :D
 

Bifogat

  • GPZ1100_82.jpg
    GPZ1100_82.jpg
    23.6 KB · Visningar: 208
Last edited:
En sån servade jag nyss.
Var till salu om du nu är så sugen! :D
Dom har faktiskt lite samlarvärde.
Jag har dock redan en TR1a (samma motor men kedja i stället för kardan).
Räcker.

Ja jäklar, den minns man ju..

Min första "tunga" hoj var en GPZ 1100 -82, köpte den våren 88.. Röd, toppkåpa, dubbla Öhlins bak och insprutning..
Vadå väghållning, den hade ju digital instrumentering :D
Aldrig kört.
Men de påstods vara ganska misslyckade med underliga vägegenskaper och knepig körställning.
Stämmer det?
Lillasyster GPZ750 med handportade toppar var ju en trevlig hoj.
 
Last edited:
Dom har faktiskt lite samlarvärde.
Jag har dock redan en TR1a (samma motor men kedja i stället för kardan).
Räcker.
Har inte den nå "inkapslad" kedja? Minns för övrigt att jag läste ett resereportage från Australien på 80-talet, där TR1 blev favorit..

Aldrig kört.
Men de påstods vara ganska misslyckade med underliga vägegenskaper och knepig körställning.
Stämmer det?
Lillasyster GPZ750 med handportade toppar var ju en trevlig hoj.

Mitt enda wobbel under 23 år var på denna hoj, livsfarlig.. Till -83 kom en helt ny modell med "Unitrak" och halvkåpa, blev nästan lite touringhoj.. 750´n höll sig bättre även i den nya kostymen, ett bättre val helt enkelt..

Men, kubik var kung även då :)
 
Last edited:
Har inte den nå "inkapslad" kedja? Minns för övrigt att jag läste ett resereportage från Australien på 80-talet, där TR1 blev favorit..



Mitt enda wobbel under 23 år var på denna hoj, livsfarlig.. Till -83 kom en helt ny modell med "Unitrak" och halvkåpa, blev nästan lite touringhoj.. 750´n höll sig bättre även i den nya kostymen, ett bättre val helt enkelt..

Men, kubik var kung även då :)
Inkapslad 630kedja i fettbad.
Min hade inget märkbart slitage efter 5500mil.
En udda konstruktion.
Motorn utvecklades på rekordtid.
Strax innan gjorde Nisse Hedlund lite jobb åt Yamaha.
Av en händelse blev XV1000 motorn nästan identisk med Hedlunds egenutvecklade..
Har två svagheter:
Hitachiförgasarna är känsliga (fanns ej på Hedlundmotorn).
Startmotormekanismen är så fruktansvärt genomdålig att man får mardrömmar (fanns ej på Hedlundmotorn).

Detta monterat i en ram av pressad plåt (som en Puch Dakota ungefär) med inbyggda luftkanaler.

Funkar bättre än det låter.
Ormar sig dock om man släpper på alla 70 hästarna i högfartskurvor.
 
Inkapslad 630kedja i fettbad.
Min hade inget märkbart slitage efter 5500mil.
En udda konstruktion.
Motorn utvecklades på rekordtid.
Strax innan gjorde Nisse Hedlund lite jobb åt Yamaha.
Av en händelse blev XV1000 motorn nästan identisk med Hedlunds egenutvecklade..
Har två svagheter:
Hitachiförgasarna är känsliga (fanns ej på Hedlundmotorn).
Startmotormekanismen är så fruktansvärt genomdålig att man får mardrömmar (fanns ej på Hedlundmotorn).

Detta monterat i en ram av pressad plåt (som en Puch Dakota ungefär) med inbyggda luftkanaler.

Funkar bättre än det låter.
Ormar sig dock om man släpper på alla 70 hästarna i högfartskurvor.
70 hästar var inte dåligt i början av 80-talet.. Underligt att Yamaha inte satte motorn i ett sportigare chassi, eller gjorde man det?
 
Midnight Special.......!!!!

Nja.
Helre en riktig "Midnight special": V2

E den inte dussinvara och såldes över hela klotet? Medans radfyran var betydligt svårare att få tag i, kanske såldes den bara i USA och var specialdesignad för USA marknaden. Jag vill minnas att det var så. Sedan så rullade ju succen på och det blev ett gäng olika Midnight Special modeller

1100 Midnight Special. Texten på Yamahas "USA" hemsida säger: Epic Yamaha Motorcycles (USA)

The first "Midnight Special" model. Black bodywork and components that included an exclusive black chrome process, gold plating and black wrinkle finish.
 

Bifogat

  • 80_1100-midnight-special_60.jpg
    80_1100-midnight-special_60.jpg
    51.7 KB · Visningar: 142
Mina hojar under åren -96 till -06
GPZ600R kändes modern för sin tid, speciellt jämfört med den 3 år nyare FZ600 -88 jag hade några år tidigare (som dessvärre aldrig hamnade på bild).
 

Bifogat

  • KawaGPZ600(1).jpg
    KawaGPZ600(1).jpg
    148.1 KB · Visningar: 155
  • SuzukiDR600(1).jpg
    SuzukiDR600(1).jpg
    143 KB · Visningar: 133
  • P4190025 (Large).JPG
    P4190025 (Large).JPG
    159.1 KB · Visningar: 111
Nja.
Helre en riktig "Midnight special": V2

E den inte dussinvara och såldes över hela klotet? Medans radfyran var betydligt svårare att få tag i, kanske såldes den bara i USA och var specialdesignad för USA marknaden. Jag vill minnas att det var så. Sedan så rullade ju succen på och det blev ett gäng olika Midnight Special modeller

1100 Midnight Special. Texten på Yamahas "USA" hemsida säger: Epic Yamaha Motorcycles (USA)

The first "Midnight Special" model. Black bodywork and components that included an exclusive black chrome process, gold plating and black wrinkle finish.


Även Honda tillverkade en modell i samma stil och som inte importerades till Sverige, CB 650SC "NIGHTHAWK".

Den har en radfyra på 650cc med HYDRALISKA ventillyftare och kardandrift,
och så vitt jag vet så var det den enda motor som Honda byggde med
hydraliska lyftare.
Den modell som importerades till Sverige hette CB600SC och hade den gamla
CB650 enkelkamsmotorn och kedjedrift, det importerades också en modell som
hette CB600E som hade samma motor som CB650SC men med mindre kubik
och kedjedrift.
Jag håller på att renovera en -83 CB650SC och hoppas få den på hjul i sommar.

KentW

Rättelse: Blev precis påmind om att den "gamla" GoldWing'en", boxerfyran
också hade hydraliska ventillyftare, boxersexan fick dock "shims" på sina
ventiler.

KentW
 

Bifogat

  • 1983-Honda-CB650SC-Blue-0.jpg
    1983-Honda-CB650SC-Blue-0.jpg
    110.7 KB · Visningar: 205
Last edited:
Gamla "custommodeller" är charmiga.
Radfyrorna är defenetivt charmigast, emedan det var så fel tänkt.
I "Midnight" 1100 antar jag att det är XS1100 motorn?
En pålitlig men omodern motor.
Jag har själv funderat på en Kalle Anka cruiser nästa gång.
Då en Kawasaki 1100 "spectre":
z1100spectre_jimjak.jpg

Rödljusräser!

XV1000 motorn fanns i ett "sportigare" chassie.
Det var TR1an.
Yamaha%20TR1.jpg

Hedlundmotorn i en featherbed ram är dock sportigare!
attachment.php
 
Last edited:
Jag tycker Honda VF400F är lite tuff. Liten och smäcker med v4-motor. Sätter man dit 17"-hjul med vanliga skivbromsar å grejer så skulle den inte vara dum. Dock lite klen i motorn så klart.
 

Bifogat

  • Honda-VF400F-1983.jpg
    Honda-VF400F-1983.jpg
    107.1 KB · Visningar: 255
Det var förre ägaren som bytte till konfiltren men det fungerade över förväntan.

Han sa att han hade bestyckat upp den när han bytte filter men då gick den för fett så han bytte tillbaka till vad som satt där från början. Jag kollade aldrig vad det var för munstycken som satt i förgasarna då det satt i fungerade.

Jag vet inte vilket märke det var på filtren men man skulle bara tvätta dom med tvål och vatten. Dom var ganska täta, så hur mycket mer luft den fick vet jag inte men dom prydde sin plats och lät bättre.

Och säkert tusentals gånger lättare att få på plats än luftburken... :huvet
 
XV1000 motorn fanns i ett "sportigare" chassie.
Det var TR1an.

Mmm, tänkte kanske något mer åt "superbike" hållet.. Med den motorn borde man väl kunnat hålla Ducati stången?

Du nämnde "Spectre".. Minns att det fanns en annan Kawa modell med radfyra som var tänkt att piska V-Max vid rödljusen.. Vafan hette den, lång o låg.. Men då kanske vi är inne på 90-talet?

.
 
Last edited:
Mmm, tänkte kanske något mer åt "superbike" hållet.. Med den motorn borde man väl kunnat hålla Ducati stången?

Du nämnde "Spectre".. Minns att det fanns en annan Kawa modell med radfyra som var tänkt att piska V-Max vid rödljusen.. Vafan hette den, lång o låg.. Men då kanske vi är inne på 90-talet?

.
TR1an kom -81.
En superbike på den tiden var GS1100, Z1000, XS1100, CB900 osv..

Men visst var den en sporttourer.
Jämfördes med Moto Guzzi 850 Le Mans:
14800_0_1_2_850%20le%20mans_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

och BMW R100RS:
1979%20R100RS%20Gold.jpg
 
Nu hittade jag hojen.. Kawasaki Eliminator, 997cc/110hk (1986?)..
 

Bifogat

  • Kawasaki ZL1000 86.jpg
    Kawasaki ZL1000 86.jpg
    30.8 KB · Visningar: 221
  • kawasaki ZL1000.jpg
    kawasaki ZL1000.jpg
    45.1 KB · Visningar: 138
Last edited:
Mmm, tänkte kanske något mer åt "superbike" hållet.. Med den motorn borde man väl kunnat hålla Ducati stången?

Du nämnde "Spectre".. Minns att det fanns en annan Kawa modell med radfyra som var tänkt att piska V-Max vid rödljusen.. Vafan hette den, lång o låg.. Men då kanske vi är inne på 90-talet?

.

Du måste tänka på zl1000. den tycker tillochmed jag är snygg, som inte gillar glidarstuket.
 

Bifogat

  • Kawasaki ZL1000 86.jpg
    Kawasaki ZL1000 86.jpg
    30.8 KB · Visningar: 207
Jag minns på sthlms-mässan nån gång på mitten/slutet av 90-talet hade nån i Svenska CBX-klubben ställt ut en otroligt snygg hemmabyggd cykel med lite vassare look och nåt vrålhäftigt tailavgassystem. Även röda orginallacken om jag inte minns fel. Försökt googla fram den tidigare, men kan inte hitta den..

Nån som vet vilken jag menar?

Hittade några bilder från mässan i Stockholm 2002 på Spondon CBXen.
Den visades upp första gången på mässan i Göteborg 2001 och är omlackad i blå/silver senast jag såg den.

Ett riktigt ögongodis som väcker ha begär!!
3_x_CBX,_hög_upp.jpg

monter_1,_hög_upp.jpg

spondon_bak,_hög_upp.jpg
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top